Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

b230 ft jäähdytysjärjestelmän paine

  • 29 Vastauksia
  • 10006 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa st3b3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • b230ft
Vs: b230 ft jäähdytysjärjestelmän paine
« Vastaus #15 : 14.04.2016, 22:29:09 »
Se on just näin. Saa taas hyvän syyn tehä remonttia ku vehkeet leviää :)

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8947
  • Teiden tukko
Vs: b230 ft jäähdytysjärjestelmän paine
« Vastaus #16 : 15.04.2016, 12:39:05 »
Mulla ihan samanlainen, ollut ostohetkestä saakka (1.5v). Hyvin on pelittänyt, paine kuitenkin järjestelmässä rajoitettu 1.8bar muistaakseni, joten on varmaan ihan perinteistä. Vetoja vaan, jos menee särki niin sitten ehjätään.  ;)

Luetaan näitä juttuja. :facepalm:

Olikohan jopa 1,5 bar korkki turboissa.

Lähetetty minun SM-T335 laitteesta Tapatalkilla

Ei pelkästään olisiko vaan on.

Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: b230 ft jäähdytysjärjestelmän paine
« Vastaus #17 : 17.04.2016, 16:17:23 »
Ei pelkästään olisiko vaan on.

Siniseltä tiskiltä hankitussa paisarin korkissa lukee tarkalleen ottaen 140kPa, mikä tarkoittaa 1,4 baarin painetta.
Eli tuo suuruusluokka on oikea. :juhau:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Tuuks-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • www.vrcf.fi
Vs: b230 ft jäähdytysjärjestelmän paine
« Vastaus #18 : 24.05.2016, 23:03:56 »
Nostetaan vähän keskustelua esille kun ongelmat puuttuivat peliin. Eli, otsikon mukainen moottori löytyy autosta ja kun hieman reippaammin alkaa antamaan happea lämmöt karkaa ihan käsistä, aina punarajalle saakka. Ehti jo kerran epähuomiossa vedetkin roplahtamaan >:( Normaali ajossa kestävät kurissa. Autoon laitettu syylärin kokoinen bilteman flekti joka puhaltaa konehuoneen suuntaan ja on laitettu anturin perään kiinni. Onko tällä flektin sijoituksella tai puhallussuunnalla merkitystä? Onko sitten vesipumppu, termari   tai joku muu tilpehööri kaput? Vedet ihan normaalit, eikä ollenkaan öljyiset. Eikä tuhauttele minkään sortin pilviä putkenpäästä. Alkaa v käyrä nousta pikkuhiljaa.... :-[
V70 D5 -04

Poissa Arponen

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 506
  • www.vrcf.fi
Vs: b230 ft jäähdytysjärjestelmän paine
« Vastaus #19 : 25.05.2016, 07:20:37 »
Nostetaan vähän keskustelua esille kun ongelmat puuttuivat peliin. Eli, otsikon mukainen moottori löytyy autosta ja kun hieman reippaammin alkaa antamaan happea lämmöt karkaa ihan käsistä, aina punarajalle saakka. Ehti jo kerran epähuomiossa vedetkin roplahtamaan >:( Normaali ajossa kestävät kurissa. Autoon laitettu syylärin kokoinen bilteman flekti joka puhaltaa konehuoneen suuntaan ja on laitettu anturin perään kiinni. Onko tällä flektin sijoituksella tai puhallussuunnalla merkitystä? Onko sitten vesipumppu, termari   tai joku muu tilpehööri kaput? Vedet ihan normaalit, eikä ollenkaan öljyiset. Eikä tuhauttele minkään sortin pilviä putkenpäästä. Alkaa v käyrä nousta pikkuhiljaa.... :-[

Kiehuuko ne nesteet oikeestikkin eikä vaan mittari vetele punarajalle?
Omassa autossa kun anturi veti viimesiään ni ei mittarin näyttämään voinu luottaa yhtään, se tais näyttää vähän alle puoliväliä ja välillä hypähteli melkein punarajalle.
Toimiihan se flektin anturi varmasti?
Volvo 740 '88 -ÖRRi
Volvo XC70 D5 '10
Valmet 359D
Shineray stixe 250

Poissa Tuuks-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • www.vrcf.fi
Vs: b230 ft jäähdytysjärjestelmän paine
« Vastaus #20 : 25.05.2016, 08:10:59 »
Kerran pääsi keittämään, sen jälkeen käynyt vai punarajalla. Anturi pelaa. Ainakin mittarin mukaan karvan yli puolivälin lähtee flekti päälle.
V70 D5 -04

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8947
  • Teiden tukko
Vs: b230 ft jäähdytysjärjestelmän paine
« Vastaus #21 : 25.05.2016, 10:36:35 »
Siniseltä tiskiltä hankitussa paisarin korkissa lukee tarkalleen ottaen 140kPa, mikä tarkoittaa 1,4 baarin painetta.
Eli tuo suuruusluokka on oikea. :juhau:

Oma auto ei ole nyt lähettyvillä, niin en voi tarkistaa, mutta väitän että omassa alkuperäisessä korkissa lukee 150kPa. :juhau: Mätänet tarjoaa samalla painearvolla olevaa korkkia.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: b230 ft jäähdytysjärjestelmän paine
« Vastaus #22 : 25.05.2016, 11:47:23 »
0,5bar ylipainetta on näissä, eli se 150kPa/1,5bar . Sillä päästään sinne 110-115 C asteen kiehumispisteeseen
« Viimeksi muokattu: 25.05.2016, 11:51:53 kirjoittanut Orlov »

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: b230 ft jäähdytysjärjestelmän paine
« Vastaus #23 : 25.05.2016, 15:50:23 »
Voi olla syylari vanhuuttaan tukossa.
Itsellä aikoinaan oli niin, uus syylari, ni lämmöt pysyi kohdallaan.
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: b230 ft jäähdytysjärjestelmän paine
« Vastaus #24 : 25.05.2016, 17:59:17 »
0,5bar ylipainetta on näissä, eli se 150kPa/1,5bar . Sillä päästään sinne 110-115 C asteen kiehumispisteeseen
Kyllä siellä on 1.5bar ylipainetta.

Tässä on nyt monta vaihtoehtoa, kun lämmöt on koholla niin tuleeko kabiiniin kuumaa jos pyytää lämpöä? Jos tulee tasaisesti kuumaa hyttiin, mutta lämmöt ei asetu, voitaneen olettaa ongelman olevan termostaatissa tai syylärissä. Tämän testin toisena osana kokeiles kädellä alavesiletkua, onko se polttavan kuuma? Jos ei ole, termostaatti on aika hyvä veikkaus, vaan kyseessä voi olla myös kansipahvin vuoto ja isommalla kuormalla se aiheuttaa ilmalukon joka aiheuttaa lämpöjen nousua.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Tuuks-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • www.vrcf.fi
Vs: b230 ft jäähdytysjärjestelmän paine
« Vastaus #25 : 25.05.2016, 22:33:10 »
Kyllä siellä on 1.5bar ylipainetta.

Tässä on nyt monta vaihtoehtoa, kun lämmöt on koholla niin tuleeko kabiiniin kuumaa jos pyytää lämpöä? Jos tulee tasaisesti kuumaa hyttiin, mutta lämmöt ei asetu, voitaneen olettaa ongelman olevan termostaatissa tai syylärissä. Tämän testin toisena osana kokeiles kädellä alavesiletkua, onko se polttavan kuuma? Jos ei ole, termostaatti on aika hyvä veikkaus, vaan kyseessä voi olla myös kansipahvin vuoto ja isommalla kuormalla se aiheuttaa ilmalukon joka aiheuttaa lämpöjen nousua.
Jep, termarin vaihdoin ja letkut on kuumia. Äsken pikkulenkin heitin ja sain taas lämmöt koholle, ajoin pihaan ja vilkasin pellin alle niin alavesiletku oli kuin pallokala ;D No joo, lämmintä tulee kyllä kabiiniin ihan normaalisti. Syylärikin hyväkuntoinen, tosin volvon leimat joten voipi olla aika vanha. Vesipumppukin vaihdettu 30tkm sitten jakoremmi rempan yhteydessä. Oisko se sitten pahvi sen verran risa, että aiheuttaa paineen järjestelmään... Voiko se olla paisarin korkki? Kerran yhdessä Golffissa oli korkki sökö ja aiheutti lämpöjen nousua ja keittämistä. :idiot2:
V70 D5 -04

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: b230 ft jäähdytysjärjestelmän paine
« Vastaus #26 : 25.05.2016, 23:02:55 »
Jep, termarin vaihdoin ja letkut on kuumia. Äsken pikkulenkin heitin ja sain taas lämmöt koholle, ajoin pihaan ja vilkasin pellin alle niin alavesiletku oli kuin pallokala ;D No joo, lämmintä tulee kyllä kabiiniin ihan normaalisti. Syylärikin hyväkuntoinen, tosin volvon leimat joten voipi olla aika vanha. Vesipumppukin vaihdettu 30tkm sitten jakoremmi rempan yhteydessä. Oisko se sitten pahvi sen verran risa, että aiheuttaa paineen järjestelmään... Voiko se olla paisarin korkki? Kerran yhdessä Golffissa oli korkki sökö ja aiheutti lämpöjen nousua ja keittämistä. :idiot2:
Korkin voit kokeilla, paisarista pikkuletku irti ja tulppaat syyläriin menevän pään ja paineilmapistooli kompuraan (kompura tyhjänä) ja jollain letkulla se kii paisariin. Sitten kompura pörisemään ja 1.5bar kohdalta kuuluu alkaa pihisemään ulos, muuten on korkki rikki.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8947
  • Teiden tukko
Vs: b230 ft jäähdytysjärjestelmän paine
« Vastaus #27 : 26.05.2016, 06:48:40 »
Jep, termarin vaihdoin ja letkut on kuumia. Äsken pikkulenkin heitin ja sain taas lämmöt koholle, ajoin pihaan ja vilkasin pellin alle niin alavesiletku oli kuin pallokala ;D No joo, lämmintä tulee kyllä kabiiniin ihan normaalisti. Syylärikin hyväkuntoinen, tosin volvon leimat joten voipi olla aika vanha. Vesipumppukin vaihdettu 30tkm sitten jakoremmi rempan yhteydessä. Oisko se sitten pahvi sen verran risa, että aiheuttaa paineen järjestelmään... Voiko se olla paisarin korkki? Kerran yhdessä Golffissa oli korkki sökö ja aiheutti lämpöjen nousua ja keittämistä. :idiot2:

Itse veikkaisin kansipahvia. Jos letkut rupee jo pullistelemaan, niin kohta vanha hapertunut syyläri korkkaa jostain.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Tuuks-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • www.vrcf.fi
Vs: b230 ft jäähdytysjärjestelmän paine
« Vastaus #28 : 26.05.2016, 06:50:43 »
Itse veikkaisin kansipahvia. Jos letkut rupee jo pullistelemaan, niin kohta vanha hapertunut syyläri korkkaa jostain.
Joo, sama mullakin tuli mieleen heti että pahvi.
V70 D5 -04

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8947
  • Teiden tukko
Vs: b230 ft jäähdytysjärjestelmän paine
« Vastaus #29 : 26.05.2016, 12:51:42 »
Joo, sama mullakin tuli mieleen heti että pahvi.

Mulla meni vuosi sitten keväällä kansipahvi omasta ysisatkusta, niin lopulta se rupesi yön jäljiltä startatessa ensin käymään kolmella. Se vahvisti lopullisesti epäilyn viallisesta kansipahvista. Nelospytyn liekkirengas oli poikki, kuin veitsellä leikattuna.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy