Lokakuun alussa pitkäaikainen haave totetutui, kun sain ostettua oman Amazonin

kun "valmiiseen" ei ole ikinä varaa, niin oli ostettua projektikuntoinen raakile. Eihän se nyt sen kummemmin itseä häiritse, rakenteluhan on mukavaa!
Amazon on siis vuosimallia -69, värikoodiltaan 99 ja olen auton kolmas omistaja. Kilometrejä kertynyt muistaakseni 364tkm. Ajossa ama on ollut viimeksi vuonna 2006, jolloin se jäi seisomaan huonon kuntonsa ja katsastamatta jäämisen vuoksi. Amazonia on rempattu perusteellisemmin viimeksi -90 luvulla, jolloin moottori on täysin läpikäyty, pohja hitsattu ja koko auto maalattu yli. Mutta hitsaus- ja maaluuhommiksi menee taas minun aikana

Pari kuvaa ostokunnosta:
Edestä ja
takaaKeulan peltejä purettu, ja massoja ja maaleja rapsuteltu pois:
kuvaMolemmat takakaaret piti vaihtaa uusiin, entiset oli läpimädät. Lienee asiaan vaikuttanut se, että alkuperäisten kaarien päälle joku oli jo hitsannut korjauspalakaaret ja pakkelia päälle riittävästi... No, itse en laittanut kolmatta peltiä päällekkäin vaan rälläköin vanhan kaarivirityksen juurimultineen irti ja hitsailin Fixukselta ostamani kaaripalat kiinni. Tässä kuva
heftailuvaiheesta. Kuskin takakylki näyttää tällä hetkellä
tältä. Kuvassa näkyy hyvin, miltä alueelta pakkelia on karsittu pois ihan kirkkaalle pellille asti

ja sitä pakkelia on vieläkin, ihan takavaloon asti saa vielä pakkelia poistella. Helma oli molemmilta puolilta ovesta taaksepäin mätä, eli nekin piti uusia.
Takakontin pohjaan on tullut hitsattua rutkasti uutta peltiä vanhan rapistuneen tilalle. Joku on sitä korjaillut aikasemminkin, alkuperäinen ruosteinen pelti jätetty alle ja eikun vain uutta päälle

no, taas kaikki vanhat korjailut rälläköinnin kautta roskikseen ja uutta peltiä tilalle.
Sisusta on todella huonokuntoinen, menee lähes täysin uusiksi. Kattoverhoilu revennyt,
ovipahvit kierot, lattiamatto revennyt ja homeessa,
istuinverhoilut pahasti
hajalla. Sisusta ei ole suuri ongelma, sillä perheestä löytyy ompelutaitoista väkeä ja itsekin niitä hommia jonkin verran olen tehnyt. Joku tuck'n'roll tyyppinen sisustus mielessä

Että ei nyt varmaan alkuperäisten suunnitelmien mukaan ihan vapuksi ajoon, mutta jos ensi kesänä kuitenkin. Sitä vaan en tiedä minkä näköisenä, saattaa tulla vaikka mattamusta customikottero. Olisin vienyt tämän jo nyt koululle projektiksi, mutta kuulemma senverran tungosta siellä nyt että ei millään mahdu... Ehkä sitten ensi lukuvuoden puolella rakentelen siellä opinnäytetyönä uudelleen, mielessä olisi alkuperäinen sininen alaosa ja valkoinen katto

Hommia hidastaa nyt kylmät harrastetilat, mutta jospa se keväämmällä pakkasten hävittyä edistyisi vauhdikkaammin. Talven voisi käyttää osien haalimiseen aina rahatilanteen salliessa. Nyt ostoslistalla olisi ainakin: Maskipelti, toinen takavalon "lasi" kromikehyksineen, parempikuntoiset etupenkit, ehkä takaluukku (saa luultavasti kyllä oiottua), ja jotain muuta mitä nyt ei muista... Lopullisesta tyylisuunnasta ei ole vieläkään tietoa, tehdäkkö "parhaat on jo museossa" -periaatteella, vai jotenkin toisin...