KL-varaosat  Race.fi

Volvo 855 2,0 T5 ei kiihdy kunnolla.

  • 19 Vastauksia
  • 6574 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa armycap

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Volvo 855 2,0 T5 ei kiihdy kunnolla.
« : 30.07.2012, 18:05:32 »
Moro!

Kyseessä siis Volvo 850 farkku '96/'97 tuontimallin turbokoneella, manuaalilaatikolla. Ongelmana on, ettei se oikein kiihdy tehtaan arvojen mukaan. 0-100 menee päälle 11 s. 100-150 samat lukemat ja 80-120 n.6,5 sekuntia.

Kulutus on ihan normien mukaista, 8,4 litraa/100km matka-ajossa ajotietokoneen mukaan. Tyhjäkäynti hieman kohollaan, mutta tokkopa se tuohon ongelmaan liittyy.

Turbo tulee mukaan jossain 2,5-3 tonnin tienoilla. Onko liian myöhään? Missä/mikä on vikana, kun ei kiihdy?

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: Volvo 855 2,0 T5 ei kiihdy kunnolla.
« Vastaus #1 : 31.07.2012, 09:06:07 »
Ahtopainemittari kertoisi, että miten ahdot käyttäytyy.

Mutta kannattaa aloittaa tarkastamalla ettei ole ahtoputkistossa vuotoja.
Samoin se hukkaportin tangon säätö olisi hyvä tarkastaa.
Voihan sieltä olla myös se TCV ventiili rikki, eli ahtopaineen säätöventttiili.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa armycap

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 855 2,0 T5 ei kiihdy kunnolla.
« Vastaus #2 : 31.07.2012, 18:15:00 »
Mittariston ahtomittari ainakin piti ahdot joka kiihdytyksellä tasoissa, eli ei heitellyt ahtoja. Lieneekö se sitten kyllin tarkka vai pitäisikö olla kiinni sellainenkin, josta näkisi ihan numeroina sen paineen?

855_T5R

  • Vieras
Vs: Volvo 855 2,0 T5 ei kiihdy kunnolla.
« Vastaus #3 : 01.08.2012, 21:12:41 »
Sen parempihan se olisi mitä tarkempi... Muutenki sen hukkaportin toiminnan näät ku annta rullasta kaasua ja katot liikkuuko vivusto. Ja jos ahtoputki vuotaa isommin nii se pöllyyttää mustaa kiihytyksessä aika paljon.

Poissa armycap

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 855 2,0 T5 ei kiihdy kunnolla.
« Vastaus #4 : 01.08.2012, 21:56:03 »
Selvä. Kokeillaan näitä juttuja. Kiitokset vastauksista.

Poissa armycap

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 855 2,0 T5 ei kiihdy kunnolla.
« Vastaus #5 : 29.09.2012, 19:48:36 »
Tilannepäivitystä tähän asiaan. Mikään ahtoputki ei vuoda, tulpat vaihdettu, virranjakajan kansi putsattu ym pikkuhommat katseltu läpi. Alkaa olla niin, että ainoa vikakohde olisi se tcv/boost control solenoid.

Meno hyytyy jossain 4700 rpm kohdalla ja sitten taas mennään ihan ok rajoittajalle. Tämän huomaa sekä mittarista, että perstuntumalla. Osakaasulla kiihdyttäessä ahdot nousee ikään kuin pykälittäin maksimiin. Ei siis tasaisesti ollenkaan. Hukkaportin tanko ei pahemmin liikahtele paikallaan kaasutettaessa, eikä ole välineitä kuvata sitä ajon aikana.

Kysymys kuuluukin: miten tämän osan rikkoutumisen voisi todentaa? Voiko siitä saada jotain mittausarvoja yleismittarilla tms? Voiko sitä puhdistella suihkuttamalla jotain kliineriä sisään. BCS sijaitsee siis ilmanputsarikotelon alla, jos oikein olen ymmärtänyt.
Vai onko ainoa vaihtoehto korvata se jollakin ac delcon tms. vastaavalla, jota olen lukenut tällä foorumilla mainostettu?

Toinen kysymys olisi kaikille pikkulohko-T5 -omistajille: mistä alkaen teillä se voima alkaa tulla ulos? Minun Volvossani ennen 2500rpm ei tapahdu mitään, ei mene sen kummemmin, kuin vaparikoneinen, ahdot ei nouse yhtään. On vähän vaivaannuttavaa ajella kaupungissa noin puhdittomalla vekottimella. Sitten 2500 rpm eteenpäin menee kyllä sen minkä menee.

Vaikka painoa onkin rekisteriotteen mukaan yli 1550 kg, kun tuota varustetta on, niin ei kai se nyt niin paljon pitäisi autoa hyydyttää, että päälle 11s menee 0-100 kmh. Ilmoitettu on kai reilusti alle 8s. Eikös T5:set paina alkaen jotakin 1450 kg? Farmarikorinenhan tämä on, mutta silti...

Pakostihan tässä jotain on vialla.




Poissa Temes

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 855 2,0 T5 ei kiihdy kunnolla.
« Vastaus #6 : 29.09.2012, 20:43:17 »
voisko ilmämäärä mittari oirehtia noin. Oletko vikakoodeja lukenut? nekin voisi antaa suuntaa mistä vikaa etsiä. Ja kyllä sen kuormattunakin pitäisi alle 10s mennä 0-100km/h, jos vaan kuski hengittää vielä itse ja autossa on kaikki kunnossa...

Poissa armycap

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 855 2,0 T5 ei kiihdy kunnolla.
« Vastaus #7 : 29.09.2012, 21:06:44 »
Vikakoodit on luettu loppukesästä, kun syttyi Lambda-valo. Vikakoodina oli sytytyskatko. Kaikissa pytyissä.

Kieltämättä on ainakin aikaisemmin kylmänä nykinyt hieman, mutta vain lyhyen matkaa. Loppunut sitten koneen lämmetessä. En ole huomannut viime aikoina, ainakaan tulppien vaihdon jälkeen.

Ilmamäärämittari on ainakin puhdistettu, mutta kuten mainittua, ei mitään siihen viittaavaa vikakoodia ole löytynyt.

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: Volvo 855 2,0 T5 ei kiihdy kunnolla.
« Vastaus #8 : 29.09.2012, 22:24:06 »
Tyhjäkäynti hieman kohollaan, mutta tokkopa se tuohon ongelmaan liittyy.
Voi liittyäkin, mulla nimittäin korkea tyhjäkäynti johtui imupuolen letkujen vuodosta. Vuoto siellä sotkee seossuhteita ja ehkäpä selittää tehonpuutteen?

Tästä ketjusta löytyy meikäläisen sota korkeita tyhjäkäyntikierroksia vastaan: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=24690.0

hevonen

  • Vieras
Vs: Volvo 855 2,0 T5 ei kiihdy kunnolla.
« Vastaus #9 : 29.09.2012, 22:51:31 »
Se sytytyskatko(misfire) johtuu juurikin imuvuodosta.

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: Volvo 855 2,0 T5 ei kiihdy kunnolla.
« Vastaus #10 : 30.09.2012, 08:15:55 »
Joo ja mulla oli just turbon ja TCV:n (Turbo Control Valve) välinen letku rikki. Joku toinen turbon risa imuletku voi aiheuttaa ehkä vakavaakin tehonpuutetta?

Poissa armycap

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 855 2,0 T5 ei kiihdy kunnolla.
« Vastaus #11 : 30.09.2012, 10:29:08 »
Ainiin, unohdin mainita, että se tyhjäkäyntiongelma korjaantui tuossa taannoin tyhjäkäyntiventtiilin puhdistuksella. Ei ole ollut käynti koholla enää.

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: Volvo 855 2,0 T5 ei kiihdy kunnolla.
« Vastaus #12 : 30.09.2012, 13:34:56 »
Tsekkaa kuitenkin ne pikkuletkut sieltä turbon luota. Äkkipäätä vois ainakin olettaa, että jos joku letku on hapero niin karkailee ahtopaineita sitäkin kautta... (kts se meikäläisen ketju).

Poissa Niksu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
Vs: Volvo 855 2,0 T5 ei kiihdy kunnolla.
« Vastaus #13 : 30.09.2012, 18:02:26 »
Misfire-koodia mullakin antoi 850 aikanaan kun oli vähän puhditon ja valoa poltteli. Vian syyksi paljastui sitten tosiaan imuvuoto flektin takana menevissä alipaineletkuissa. Omien kokemuksien mukaan noi 850 on aika tarkkoja vuodoista.

Tuo 0-100 km/h vaikuttaa kuskin taidotkin aika paljon, tosin kyllä tuollaisen turbovehkeen pitäisi mennä aika helposti edes 8 tuntumaan. 80-120 km/h väli jos on kolmosella tehty niin aika on lähes sama mitä sain itse parhaimmillaan luukutettua 20 venttiilisellä, 170 hv vaparilla, eli ei kaikki kunnossa ole.
Seat Leon Cupra 290 -19

Poissa armycap

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 855 2,0 T5 ei kiihdy kunnolla.
« Vastaus #14 : 10.01.2013, 15:44:43 »
Noniin. Päivitystä tilanteeseen pitkästä aikaa. Voiman puute ei ole talven liukkailla päässyt harmittamaan, mutta Volvo on käyttäytynyt muuten oudosti:

-Yhtenä kylmänä aamuna, alle -20 astetta pakkasta. Käynnistän Volvon, putkesta pöllähtää RUSKEAA savua ja savutusta jatkuu noin puoli minuuttia! On ollut lämpiämässä. Mustan ja sinisen savun merkityksen kyllä ymmärrän, mutta RUSKEAA en. Mitä lie syönyt? Mistä johtunee?

Tämän jälkeen kun lähden ajamaan, niin tuntuu kummasti olevan voimaa enemmän. Ahtomittari kampeaa ahdon puolelle jo n.1800-1900 kierroksen kohdalla ja maksimiahdot se saavuttaa noin 2200 kierroksessa. Näyttää toimivan siis kuin uutena. Voima tulee ulos tasaisesti, eikä potkaisten 2500 kohdalla kuten ennen. Katsoin ohjekirjasta, että 2,0 t5 moottorin maksimivääntö on juurikin tuossa 2200 kohdalla.

-Seuraavana aamuna lähden samoin lämmitetyllä autolla matkaan, mutta huomaan, että auto ei kulje, ei sitten ollenkaan: Moottori ei kierrä 1500 kierrosta ylemmäs, eikä jaksa kulkea kahtakymppiä kovempaa. Pysäytän auton läheiselle huoltoasemalle ja avaan konepeiton. Moottoria kaasuläpästä kaasuttaessa kuuluu jostakin päin kierrosten mukaan voimistuvaa turbomaista ujellusta, mutta normi turbon ääntä paljon kovempaa. Samalla huomaan intercoolerin ylemmän letkun KUTISTUVAN aina, kun läpästä kääntää. Sammutan auton hetkeksi, kun säikähdän tuota ulinaa. Kun käynnistän uudelleen ihan kokeen vuoksi ja nyt kun moottori on lämmennyt, kone kiertää jopa 2500 asti. Ajelen takaisin kotipihaan ja matkalla huomaan ajotietokoneesta, että mitä korkeammilla kierroksilla kone käy, sitä VÄHEMMÄN se näyttää kuluttavan. WTF???

Kova ulina rauhoittuu kotipihaan päästyä ja nyt masiina käy ihan normaaleilla kierroksilla ja ahtaa samoin, kuin ennenkin, eli veto alkaa vasta 2500 kierroksesta. Tämän jälkeisinä päivinä käytös jatkuu vaihtelevana Huomaan, että ahtojen käyttäytyminen vaihtuu aina joka käynnistyksen jälkeen, esimerkiksi kaupoilla käydessä, parkkipaikkaa vaihtaessa. Siis jos auto on kulkenut huonosti ekan kerran startatessa, niin turbo ei ahda ollenkaan, ellei sitä sammuta ja käynnistä uudelleen. Auton saa kyllä lämmettyä kulkemaan tällä ekalla startillakin noin kahdeksaakymppiä. Sen kovempaa ei mene.

Mitä ihmettä siis?

Tyhjäkäyntikin on vallan hurjistunut näinä aikoina. Se saattaa joskus nousta kahteenkin tonniin. Lisäksi tyhjäkäynnin säätäjältä kuuluu naputusta. Auto tekee sitä, että tyhjäkäynti, joka on normaalisti jossain 1200 kierroksen kohdalla, nousee hitaasti, noin 10 sekunnin aikana ylöspäin jonnekin 1600 asti, sitten se yhtäkkiä laskee nopeasti, jonka jälkeen se alkaa nousta taas. Tuota se tekee koko ajan. Nyt tyhjäkäynti on alkanut humpata myös nopeampaan tahtiin.

Että tämmöistä tällä kertaa.

 

Proturbo  Autodiagnoosi