Samppasport  Futurez

V70 automaatti täristää jarrupohjassa paikalla D tai R

  • 33 Vastauksia
  • 30409 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Boonchoo

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Moi,

Ostin käytetyn reippaasti ajetun V70 automaatin -06. Auto vaikutti olevan helmi ajokilometreihin (350000) nähden. Vaihdelaatikkokin oli rempattu, koneessa loistavat arvot/pehmeä käynti, jakohihna vaihdettu jne. Vaihdelaatikkoon tuli kuitenkin vikaa heti, joten se avattiin uudelleen. Uusi korjauskerta ei poistanut vikaa. Laitan sepustuksen alle, jos joku osaisi siitä selvittää missä vika voisi piillä tai ainakin heittää hyvän arvauksen.

Eli:

Remontti tehty, jossa vaihdettu: Kytkin, pakkasarja, turbiini, suodatin ja öljyt. Ei tietoa auttoiko, koska tehty edellisen omistajan aikana.

Ostin auton, ja huomasin lyhyen ajon jälkeen, että auto täristää erityisesti pakilla, mutta myös D:llä. Lisäksi kick down heitti vaihteen pienemmälle ja saman tien vapaalle.

Vaihteisto avattiin uudelleen ja laitettiin vielä venttiilipöytä ja venttiilit. Kick down vika poistui, mutta tärinä ei. Tärinä ilmenee siten, että paikallaan ollessa (jarru pohjassa) erityisesti R täristää, mutta myös D aiheuttaa pientä tärinää. Ikäänkuin kytkin olisi koko ajan kiinni. N tai P ei ole minkäänlaista tärinää ja muutenkin vaihteet vaihtuvat sulavasti.

Mistä tätä vikaa voisi seuraavaksi metsästää? Jokin säätö? Luistonesto sekoilee?


Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6617
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: V70 automaatti täristää jarrupohjassa paikalla D tai R
« Vastaus #1 : 31.07.2012, 19:41:35 »
Onko poissuljettu vaihtoehto, että moottorin kannaketyynyt olisivat vanhuuttaan väsyneitä?

Poissa Boonchoo

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 automaatti täristää jarrupohjassa paikalla D tai R
« Vastaus #2 : 31.07.2012, 20:16:20 »
Onko poissuljettu vaihtoehto, että moottorin kannaketyynyt olisivat vanhuuttaan väsyneitä?

Ei ole poissuljettu. Eli voisi senkin tarkistaa.

Kone käy ja käynnistyy kolinoitta eikä tuo tärinä liity muuhun kuin paikallaan oloon jarrupohjassa. Rullaa tyhjäkäynnillä pieneen ylämäkeenkin ilman tärinää. Tuli mieleen että jos käsijarrun kanssa kokeilisi.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6617
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: V70 automaatti täristää jarrupohjassa paikalla D tai R
« Vastaus #3 : 31.07.2012, 20:31:59 »
Siksi ajattelin noita moottorin tyynyjä, kun ihmettelin omaa 388tkm ajettua dieseliä, että ihmeen vähänpä tämä tärisee verrattuna toisiin paljon ajettuihin yksilöihin, mitä on tullut kokeiltua. Myöhemmin selvitin huoltohistoriaa ja siihen on kaikki kumityynyt uusittu.

Poissa Boonchoo

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 automaatti täristää jarrupohjassa paikalla D tai R
« Vastaus #4 : 16.08.2012, 04:27:41 »
Laitan hieman päivitystä asiaan. Tosiaan ne tyynyt tai torque arm (vääntövarsi?) ovat vialliset. Yläpuolella tyyny varsineen on ehjä, mutta jotenkin väljä. Alapuolella ihan rikki. Sivutyynyt kunnossa. Omaan menevät normaalista poiketen t4 osat t2 sijaan ja hintaa 150€ sekä alas että ylös yhteensä. Molemmat kuuluisi vaihtaa samalla sanottiin (uskoo ken tahtoo, itse uskon).

Edelleen pieni pessimisti epäilee että auttaako tämä kaikkeen tutinaan. Jatkoa seuraa kai. Ainakin yksinkertaisella päivityksellä "ehjä" jos ei muuten. Tai myydään osiksi tai muuta vielä hauskempaa..

Kiitoksia Kulmamiehelle.
« Viimeksi muokattu: 16.08.2012, 04:33:10 kirjoittanut Boonchoo »

Poissa Jouk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
Vs: V70 automaatti täristää jarrupohjassa paikalla D tai R
« Vastaus #5 : 16.08.2012, 11:15:27 »
Kannattaa ne tuolla hintaa kokeilla vaihtaa; ajelin ennen oman auton ostoa yhtä yksilöä jossa ilmeisesti juuri väsähtänyt alakannake aiheutti N->R siirron yhteydessä selvän"pompahduksen" ja koko auto heilahti.
Ex- (Lunastettu 4/2013)
... sekä 2.8 V6-30V-4WD-VW bensakrematorio torsenilla

Poissa Sami K.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 723
    • VNT ahtimet kiertoon, ei roskiin.
Vs: V70 automaatti täristää jarrupohjassa paikalla D tai R
« Vastaus #6 : 16.08.2012, 23:21:41 »
Onnistuuko vaihto hallitunkilla öljypohjasta tukien?
Lauseet alkavat aina isolla kirjaimella.. 1% Support
Valmet 805 lempinimi on pedo.
mikan Fanclub #1   Viivakoodien lukua läppärillä.

Poissa sheiggi

  • Niki Lauda
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1375
  • Fire Walk with Me
Vs: V70 automaatti täristää jarrupohjassa paikalla D tai R
« Vastaus #7 : 17.08.2012, 23:15:19 »
Jep kannattaa tsekata ne kaikki kannaketyynyt.
Itsellä tuossa omassa peruutukselle vaihtaessa pakki todella tuntuvasti nytkähti päälle. Meinasin että laatikossa vika kun noissa neljä vaihteisissa pakki harvoja mekaanisesti hajoavia paikkoja. Moottorin ylätukikumissa oli jotain alkavaa välystä, kun puolivahingossa vaihdettiin uusi ylätukikumi niin tuo pakin päälle "jysähtäminen" loppui.
Eli pointtina mulla se että se koneen ja laatikon tuenta ei välttämättä paljon tarvii nii voi tulla oireita.
850 sedan harmaa 2.4 10v manuaali 1995, 2008--2010
"Hopee nopee"
C70 safran 2.3 T5 automatic 2000, 2010--2013 "Upee cupee"
S60 musta D5 manuaali 2004, 2013-->2015

Poissa Boonchoo

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 automaatti täristää jarrupohjassa paikalla D tai R
« Vastaus #8 : 08.10.2012, 12:32:27 »
Lisäpäivitystä..

V70 on edelleen telakalla. Tyynyjen vaihto auttoi pahimpaan tärinään, mutta edelleen vikaavikaavikaa. Nyt korjattavaksi menee sitten vaihteistopakan ensimmäinen (ensimmäiset?) levyt. Hilpeää.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6617
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: V70 automaatti täristää jarrupohjassa paikalla D tai R
« Vastaus #9 : 09.02.2014, 20:27:37 »
Herätelläänpäs vanhaa aihetta.

Aiheen aloittajan autoon tuli lopulta toinen vaihteisto, mutta olisiko jollain spesialistilla ideaa, että mistä moinen outo tärinä R- ja D-vaihteilla voisi johtua?

Omassa autossa on vähän vastaavaa vaivaa, mutta ei oikein ole ideaa, että mistä se voisi johtua. Kylmänä auto toimii hetken ihan normaalisti, eikä minkäänlaista tärinää ole havaittavissa. Kuitenkin jo puolen kilometrin ajon jälkeen tärinä alkaa tulla esiin ja lämpimänä tärisee jo aika selvästi. Tärinän lisäksi huomaa, että auto haluaa liikkua eteen-/taaksepäin hieman liian tarmokkaasti.

Itsellä on ajatus, että turbiinin lukitus tarraa vähän kiinni, koska turbiini luistaa 700r tyhjäkäynnillä niin paljon, että vetoa ei ole käytännössä lainkaan, joten turbiinilukko olisi ainoa paikka, mikä saattaa aiheuttaa vetoa eteenpäin. Lukitushan avataan öljynpaineella, joten olisiko paine liian alhainen, tai olisiko jossain joku sisäinen vuoto? Alhaiseen öljynpaineeseen en oikein usko, kun laatikko toimii ajossa kuin ajatus. Joku vuoto ehkä tuntuisi loogisemmalta, koska kylmänä öljy on kankeampaa, eikä näin vuoda niin pienestä raosta, mitä sitten lämpimänä.

Laatikkoon on vaihdettu tuliterä venttiilikoneisto, mutta se ei vaikuttanut yhtään mitään. Ajatuksissa on vielä mitata järjestelmäpaineet tästä yksilöstä, sekä toisesta vastaavasta autosta, jossa laatikko toimii oikein.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: V70 automaatti täristää jarrupohjassa paikalla D tai R
« Vastaus #10 : 09.02.2014, 22:46:44 »
Kuinka paha se tärinä on? Mihin voisi verrata? Kyllä minunkin 06 d5 on täristänyt enämpi vähempi kokoajan. Joskus aika brutaalistikin mutta olen pitänyt sitä ominaisuutena. Hiukan karskeja pelejähän nää dieselit on. Mulla on uusi ylätuki ja myös se ala etutuki. Ei mitään vaikutusta. Öljynvaihto taisi hiukan vaikuttaa.
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6617
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: V70 automaatti täristää jarrupohjassa paikalla D tai R
« Vastaus #11 : 10.02.2014, 06:38:26 »
En mä oikein keksi mihin sitä voisi verrata, mutta erityisesti pakilla tärinä on aika voimakasta. D:llä ongelma ei ole niin paha, kun laatikko vaihtaa vapalle auton ollessa pysähdyksissä, niin tärinä loppuu siinä vaiheessa kokonaan.

Hyvin tuolla pärjää, kun ottaa aina etukäteen pakin pois, ennen kuin auto ehtii pysähtyä, eikä tietoisesti pidä pakki päällä autoa paikallaan.

Kaikki muut moottorin tyynyt, paitsi se taaempi alakumi, on uusittu.

Poissa Valmet-20

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 313
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 automaatti täristää jarrupohjassa paikalla D tai R
« Vastaus #12 : 10.02.2014, 09:06:43 »
Eikös vaihteistollakin ole tuki? Onko liian kovat tyhjäkäyntikierrokset? Siis kaikki sisuskalut vaihdettu eikä toimi? Soitapa sille ed. omistajalle ja kysele asioista. Joskus voi auttaa ymmärtämään näitä ongelmia ja niiden syitä.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6617
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: V70 automaatti täristää jarrupohjassa paikalla D tai R
« Vastaus #13 : 10.02.2014, 13:59:00 »
Eikös vaihteistollakin ole tuki? Onko liian kovat tyhjäkäyntikierrokset? Siis kaikki sisuskalut vaihdettu eikä toimi? Soitapa sille ed. omistajalle ja kysele asioista. Joskus voi auttaa ymmärtämään näitä ongelmia ja niiden syitä.

Se vaihteiston tuki on myös uusittu. Laatikkoon ei ole vaihdettu kuin venttiilikoneisto ja öljyt.


Soittelin tänään kolmeen eri vaihteistokorjaamoon ja jokaisesta tuli eri diagnoosi :)

-Turbiinista kitkapinnat irti. Pitää korjata heti ja lopettaa ajaminen.
-Sisäinen vuoto laatikon akseleissa ja siksi ei riitä öljynpaine avaamaan turbiinilukkoa. Hankala löytää vikaa, joten vaihtolaatikko tulee halvemmaksi.
-Venttiilikoneiston vaihdon jälkeen mukautuvuudet nollaamatta ja laatikon aivot luulee, että edelleen venttiilikoneistossa vikaa.

Tuo kolmas vaihtoehto on kaikkein helpoin testata, mutta olen melko skeptinen, että se mitään auttaisi.

Poissa Bliz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 155
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 automaatti täristää jarrupohjassa paikalla D tai R
« Vastaus #14 : 10.02.2014, 21:19:01 »
Onko kukaan teettänyt kaikkien puslien/tyynyjen/tukikumien vaihtoa ? Mitä maksoi ?

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo