Kulkukoira  Proturbo

240 b230f - käyntihäiriö

  • 25 Vastauksia
  • 8712 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa oobee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
240 b230f - käyntihäiriö
« : 02.01.2013, 21:55:03 »
Morjesta,

hommasin äskettäin ensimmäisen Volvoni, 240 -90 b230f-koneella. Pieniä käyntihäiriöitä kuitenkin on.
On muuten niin nätissä kunnossa ulkoisesti ja sisäisesti eikä rullattu kuin 214tkm, niin haluan saada kunnolla pelaamaan, mutta tarvitsen apua viisaammilta.

Otin vikakoodit pari viikkoa sitten, silloin tuli seuraavat:
3-1-1 Nopeusanturin signaali puuttuu
1-1-3 Lambda-anturi/liian rikas tai laiha seos (vaihtoehtoinen koodi)
1-2-1 MAP-anturi (imusarjan alipaineanturi) tai MAF-anturi (ilmamäärämittari)

Sitten tänään otin uudestaan, ja seuraavat:
1-2-1 MAP-anturi (imusarjan alipaineanturi) tai MAF-anturi (ilmamäärämittari)
3-2-2 Kuumalanka-ilmamäärämittarin lanka poikki

Ja oireisiin; kylmänä kun käynnistää ni tyhjäkäynti on jotain 500-600 ja täristää aika paljon, jos nostaa kierrokset tonniin niin käy hiukan tasasemmin. Kuitenkin jos kaasua antaa vähän enemmän niin täristää.
Lämpimänä käy ihan hyvin siinä 900-kierroksen kohdilla.

Kulutus tuntuu perstuntumalla aika hurjalta, en ole tarkkaan mittailut mutta liikaa on imenyt. Ajon jälkeen kun sammuttaa haisee hyvin voimakkaasti pakokaasuille ja hiukan bensalle. Vaihdoin äskettäin tulpat, vanhat olivat kovin mustuneet. Lisäksi huomasin pari päivää sitten kun käynnistin auton kylmänä ja annoin käydä, niin takana olevaan lumivalliin pakoputki ampui isolle alueelle paljon mustaa nokea. Ilmeisesti käy siis hyvin rikkaalla.

Testasin tänään ottaa IMM:n irti kylmänä ja lämpimänä, ei vaikutusta kummallakaan. Irrotin klöntin ja näin että sisällä oleva lanka joka on kolmion muodossa oli poikki. Eli uusi IMM täytyy hommata, vanhassa ei vaan ollut mitään merkintöjä missään, mistä tiedän minkä hommaan? 016-loppuisen?
Kokeilin lämpimänä myös irroittaa lambdaa ja silloin kierrokset tippuivat.

Olen koettanut ottaa selvää kaikesta mutta nyt vähän ymmällään että mihin suuntaan pitäisi katsoa ja mitä tarkastaa.
Jakopää pitää ainakin rempata pikimmiten koska on sen aika, voisiko siellä ajoituksen kanssa olla jotain häikkää?
IMM siis kanssa menee vaihtoon mutta voiko se muka olla kaiken takana?

Paljon tekstiä ja kysymyksiä, koettakaa malttaa.

Tänks

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4645
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 240 b230f - käyntihäiriö
« Vastaus #1 : 02.01.2013, 21:58:22 »
mä vaihtaisin sen nyt ekana koska vaihdettava kumminkin,ajotuksessa en usko olevan mitään vikaa. :hello:
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa oobee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 b230f - käyntihäiriö
« Vastaus #2 : 02.01.2013, 22:02:37 »
Juu IMM menee kyllä vaihtoon, kunhan tiedän minkä hommaan.

Mainittakoon vielä että lämpimänä kun köröttelee niin kyyti on ihan sulavaa ja tasaista, automaatti kun on niin kickdown pelaa ja tehoa ja vääntöäkin tuntuu olevan tallella.

Semmoinen ärsyttävä oire on vielä että kun paikalta lähtee tyhjäkäynnistä, niin auto miettii ehkä 1sek verran ja lähtee vasta sitten. Ihan kuin hukkuisi bensaan, tai ei saisi riittävästi. Vai liekö automaatissa jotai vikaakin?!

Poissa seiskanelonen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 286
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 b230f - käyntihäiriö
« Vastaus #3 : 03.01.2013, 00:20:13 »
Tuo hetkittäinen empiminen tai miettiminen on milelestäni jonkinlainen ominaisuus juuri 2.4 LH koneille. Se ilmenee yleensä vain juuri ennen kun kone saavuttaa nor.lämpötilan.( Gurut voi selvittää miksi näin tapahtuu, myös allekirjoittaneella tapahtuu tätä, ei koko ajan)Sinulla kyllä IMM on vaihtokamaa, Foorumilta löytyy edullisia käytettyjä ja alkuperäisiä, motonetistä muistaakseni kunnostettu Bosch 250€. Se hankinta vaan sun on tehtävä.
sisäänajettuja volvoja
144Gl-74, 244 Dl-79,  244 Dl-83,  244 Gle-84,
740 Gle-90, 940 Ft-94

Poissa oobee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 b230f - käyntihäiriö
« Vastaus #4 : 03.01.2013, 07:26:28 »
Tuo hetkittäinen empiminen tai miettiminen on milelestäni jonkinlainen ominaisuus juuri 2.4 LH koneille. Se ilmenee yleensä vain juuri ennen kun kone saavuttaa nor.lämpötilan.( Gurut voi selvittää miksi näin tapahtuu, myös allekirjoittaneella tapahtuu tätä, ei koko ajan)Sinulla kyllä IMM on vaihtokamaa, Foorumilta löytyy edullisia käytettyjä ja alkuperäisiä, motonetistä muistaakseni kunnostettu Bosch 250€. Se hankinta vaan sun on tehtävä.

Okei, kuulostaa veikeeltä ominaisuudelta  :)
IMM:n hankinta ei ole ongelma, tarkka malli vaan oli vähän hukassa. Ilmeisesti se kuitenkin on tuo 016-loppuinen.

Poissa oobee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 b230f - käyntihäiriö
« Vastaus #5 : 05.01.2013, 15:47:18 »
Immu vaihdettu, eroa kuin yöllä ja päivällä. Käy huomattavasti tasaisemmin.

Vanha immu olikin näköjään tuollainen merkitön tarvikemalli. Alkuperäinen Bosch siis nyt omalla paikallaan.

s73

  • Vieras
Vs: 240 b230f - käyntihäiriö
« Vastaus #6 : 05.01.2013, 16:11:03 »
Tyhjennä se map-anturin letku ja tyhjäkäyntiventtiilin puhdistat mikäli se ei käy tasaisesti.
« Viimeksi muokattu: 05.01.2013, 16:15:05 kirjoittanut s73 »

Poissa oobee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 b230f - käyntihäiriö
« Vastaus #7 : 05.01.2013, 19:33:35 »
Tyhjennä se map-anturin letku ja tyhjäkäyntiventtiilin puhdistat mikäli se ei käy tasaisesti.

Ok, tsekkaan vielä noikin varuiksi.

Poissa oobee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 b230f - käyntihäiriö
« Vastaus #8 : 01.02.2013, 17:22:23 »
Jatketaas vähän uusilla jutuilla;

sama em. auton on nyt hemmetin vaikee saada käyntiin. Starttaa hyvin mutta voi joutua useita kertoja starttaa pitkiä aikoja ilman lupaamista, sitten yhtäkkiä voi lähtee käymää. Kun lähtee ni käy tosi nätisti ja voi ajaa normisti. Lämpimänä lähtee aina uudestaan käymään, ongelma on vain kun on seissyt vähän aikaa tai kylmä. Tosin lämpimänäkin joutuu aina muutaman sekunnin starttaa, ei koskaan lähde suoraan ekalla pyörityksellä.
Muutaman kerran on nyt auto sammunut ylämäkeen tai mutkan jälkeen, ihan kun vaan virta tai bensa loppuis. Avaimesta vääntää ni taas pelaa.

Äskettäin on vaihdettu tulpat, johdot, virr.jak.kansi, pyörijä ja bensarele. En kyllä kuule mitään surinoita kun virrat kääntää päälle että toimiiko pumput, yksin tosin vähän vaikee kuunnella. Käynnissä ollessa ruiskupumppu kyllä toimi, piti kunnon surinaa, tiedä sitten onko hyvä vai huono.
Mittasin lambda anturinkin, tulos oli 0.01-0.02 volttia, eli ilmeisesti helvetin laihalla(auto oli käyttölämmin). Ei ollut mitään vaikutusta kun irrotti lamdan kokonaan. Oisko lambda sökö? Vai jompikumpi pumpuista?

s73

  • Vieras
Vs: 240 b230f - käyntihäiriö
« Vastaus #9 : 02.02.2013, 12:59:02 »
Sulakkeet irti taulusta, niiden kiinnikkeiden puhdistus, kiristys ja vaikka uudet sulakkeet. Oliko sytykselle mitään ohjausta konehuoneessa vai oliko vain boxit sisällä? Jotain antureiden arvoja löytyy faq-osiosta, ne voi mitata. Koska muuten on bensansuodatin on vaihdettu?

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5836
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 b230f - käyntihäiriö
« Vastaus #10 : 02.02.2013, 13:05:34 »
Heittäisin jokaisen bensavolvon tyyppivian, polttoainepumpunrele. Löytyy matkustajan jalkatilasta kun ottaa sen yläpuolella olevan suojakankaan pois, valkoinen rele.
Aiheuttaa juurikin sammumisia ja lupaamattomia starttauksia.
Edit: Eääh, sehän onkin jo vaihdettu :hello:
« Viimeksi muokattu: 02.02.2013, 13:07:07 kirjoittanut Huikkoster »

Poissa oobee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 b230f - käyntihäiriö
« Vastaus #11 : 02.02.2013, 14:27:45 »
Sulakkeet irti taulusta, niiden kiinnikkeiden puhdistus, kiristys ja vaikka uudet sulakkeet. Oliko sytykselle mitään ohjausta konehuoneessa vai oliko vain boxit sisällä? Jotain antureiden arvoja löytyy faq-osiosta, ne voi mitata. Koska muuten on bensansuodatin on vaihdettu?

Täytyy vähän räplätä noita sulakkeita kohta. Kai ne boxit sisällä on mun tietääkseni, voin olla väärässä.
Bensasuodatinta en ole itse ainakaan vaihtanut joten se pitää ainakin uusia. Ajattelin kohta yrittää yleismittarilla mitata että kuinka paljon virtaa pumput vie, ja sitä kauttaa miettiä, jos edes saan autoa käymään.

s73

  • Vieras
Vs: 240 b230f - käyntihäiriö
« Vastaus #12 : 02.02.2013, 15:46:22 »
Katso onko konehuoneen lokasuojaan kiinnitetty kahdella ruuvilla mustaa muovilätkää josta lähtee johtoja? Se on jossain volvoissa ollut akun yläpuolella johtojen takana piilossa.

Poissa oobee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 b230f - käyntihäiriö
« Vastaus #13 : 02.02.2013, 20:47:00 »
Tulipa testailtua vähän taas, totesin että molemmat pumput toimii. Laitoin piuhan 4 ja 6 sulakkeen väliin niin ruiskupumppu lähti käymään. Auton käydessä irrotin takakontissa kannen ja kuulin selvästi miten siirtopumppu kävi.
Otin myös 4-sulakkeen pois ja laitoin mittarin väliin, näytti tyhjäkäynnillä vievän 2.5A, normaali kuulemma joku 3-4A.
Takaiskuventtiili kenties sökö...

Lambdankin mittasin uudestaan ja tulos oli 0.1-0.7V, vissii suht normaali. Aiemmin mittasin varmaan vahingossa vaihtovirralla.

Startatessa välillä kaikki saattaa mennä pimeeks ihan millisekunniksi ja sit jatkaa taas starttausta. Oliskohan sytysennakko pielessä? Jakoremppa tehty pari viikkoa sitten, meniköhän kaikki nappiin...

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5836
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 b230f - käyntihäiriö
« Vastaus #14 : 02.02.2013, 21:32:27 »
Ennakkoa ei voi säätää.
Mutta siitä tuli mieleen ykk anturi. Oletko sitä vaihtanut?

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo