perjantaina ajeltiin faijan kanssa reilu 250km ja haettiin yks 940 josta piti tulla varaosa auto, mutta kuinkas taas kävikään


myynnissä oli 940 -95 b230fk+m90 tekniikalla, myyjän mukaan oli ¨kone leikannut kiinni¨, tai näin oli korjaamo asian ilmottanu tuolle myyjälle, auto sitten seiso siellä yhden hallin pihalla pari vuotta kunnes mulle tätä tarjottiin, hinta oli ¨halpa¨

no trailerilla kotkasta hakemaan tarkotuksena ottaa ehjät osat talteen kuten esim m90 tohon 242.seen ja ahdinta ym talteeen, ja siellä se oli karun näkönen 940 parkissa, kaupat tehtiin ja auto trailerille, jarrut oli jumissa ja työkalut jäi tietenki vähälle kun kiireessä tuli suoraan töistä lähdettyä

onneks vetoautossa oli tunkki ja putkitongit niin sai renkaan ilmaan ja hakattua käsijarrun vapaaks

kotiin päästiin illalla ja vähän koitin konetta käsin pyörittää muttei pyöriny.
aamulla sitten ruvettiin katteleen ja pyöräytin konetta takasinpäin kuulu rohahdus vauhtipyörältä, ei muuta kun startti irti-> ehjä, sitten se alapelti irti ja sieltähän kolahti pultti käteen 10mm kannalla, eli selvästi ykk anturin vanha pultti.

oli korjaamon mekaanikolta ilmeisesti pudonnu pultti väliin ja tietenkin uusi tilalle ja vanha jätetty sinne väliin. pultti pois niin sittenhän se kone rupes taas pyörimää, ei muuta kun korjaamon purkamat osat paikalleen ja tulille ja kävi muuten niin pirun nätisti ja sitten testaamaan, loota toimii hyvin, kone toimii hyvin ja taas yks lukkoperäki lisää

johan mä aattelinki ettei nyt perus vinokone voi olla kiinni leikannut

bleederinkin oli joku jo laittanut, täytyy joku ahtomittari hommata niin näkee suurinpiirtein mitä ahtaa

piti sitten pestä pinelinellä ja auton väri muuttu beigestä hopeeksi, ja olikin yllättävän hyvä kuntonen suora kori, lukuunottamatta helmaa joka oli joskus paikattu päin ...sitä,eli siinä oli vanhan päälle paikkaus kori kitillä saumaa peittäen ja kitillä korjattu puolet helmasta










kuskinpuolen takaoven pikkuikkuna oli seisonnan aikana paskottu ja etuvilkut pöllitty. nii ja oli sieltä tyhjäkäyntimoottoriki viety

ensimäisenä kun sain tallille niin etujousista lähti 1,5 kierrosta pois, on se nyt parempi mutta kyllä siitä lisää pitäis ottaa pois, se edellyttäis tosin 240 iskarit. takapäätä pitäis laskee kans. takaoven purin sillein että on helppo laittaa uus ikkuna kiinni ja etupeilien rungot irrotin, ne maalaan korinväriin samalla kun tuon helman. samalla menee myös takaluukunkahva ja puskurit maalaan classic tyyliin



olihan siitä tosiaan ne peilipinnatkin rikottu seisonnan aikana, kuskinpuoleinen oli poltettu pilalle ja apparinpuoleinen oli särjetty. piti porata pohjaan ne reiät niin sain vanhanmallin peilit sopimaan uudenmallin runkoihin, kätevää näissä volvoissa että osat käy helposti ristiin

koneeseen pitää tehdä pieni huolto ja jarrut pitää avata ja puhistella ja kilvet uusia, levyt ja palat siellä on uusia jo muutenkin. sisusta pitää pestä ym väkertelyä olis niin sitten pääsis kiillottamaan maalipinnan.
alla oli uudet nastarenkaat, joille täytyy hommata jotkut alut, vaikka dracot kun niitä saa halvalla.
tästä tulee hyvä talviauto, on oikeesti yllättävän hyvässä kunnossa

vaikka helma nyt niin karu onkin, niin muuten kori on suorakylkinen ja ruosteeton, kuten esim, nämä tyyppi paikat:

