Autodiagnoosi  Carcom Oy

PV544 Custom -Pienenpieni projekti.

  • 61 Vastauksia
  • 37658 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
PV544 Custom -Pienenpieni projekti.
« : 21.10.2014, 00:29:45 »
Josko tästä nyt tohtisi aiheen pistää pystyyn kun päästiin kunnostuksessa hyvään alkuun.


Hyvin vanha kuva vuodelta 2010. Ostokunnossa. Takalokari jo irroitettu.

2010:
Kuplan kunnostuksen jälkeen ostin seuraavaksi projektiksi tämän vuoden 1965 PV 544:sen. Projektikertomusta olikin jo silloin mutta se loppui auton purkamiseen
jonka jälkeen 360 jatkojalostus meni etusijalle. Sitten välissä käyttöentisöin seiskan. Sitten tultiin tähän vuoteen ja lokakuuhun asti ennen kuin PV sai taas huomiota.

Nytkään PV ei tule jatkuvalla syötöllä etenemään sillä toinen projekti on nyt syksyllä aloitettu ammattikorkea ja PV on 200km päässä kotiseudulla. PV toimiikin nyt hyvänä
rentoutumiskeinona opiskelun ohella.

Autosta jos lyhesti. Malli alun perin karvafavorit. Viimeisin kilpi ollut: UI-747. Kuulemma ollut viimeiset vuotensa kiertopalkintona Härmän seudulla. Rakennettu tyylistä
päätellen joskus 80-luvulla viimeksi. Auto oli kokonainen mutta täysi läjä kuitenkin. Kaikki menee uusiksi. Kun auton purki paloiksi niin sellainen hyväpuoli kävi ilmi että
korin keulaosa on hyvässä kunnossa. Ilmeisesti edellinen rakentaja myös kotelosuojannut ja massanut joka paikan joten ruostevauriot ovat rajautuneet hyvin eivätkä ole
levinneet ympäriautoa.

Mitä tästä sitten pitäisi tulla? 1930 ja 1940 luvun jenkit miellyttää mieltä. Ovat vain niin kalliita että piti ottaa lääkkeeksi 1947 tuotantoon tullut PV. Upea 40-luvun
muotoilu kun on tässä vahvasti läsnä. Autosta pitäisi tulla nostalginen kustom. Elikkäs tästä ei tule mikään hilebile candyllä maalattua showkustom. Vaan tarkoituksena
olisi pitää nostalgisempi tyyli, eli joku aikakauteen sopiva väri ja kromia tulee. Korimuutoksista tärkeimpänä tulee olemaan konepellin jatkaminen hieman keulan yli kuten
aikakauden chevyissä. Myös maskiin tulee vaikutteita chevystä. Lokasuojiin tulee muutoksia myös mutta niistä lähempänä. Sisätilat aikanaan tyylikkäästi nahkasta tai
vinyylistä.

Tekniikkapuoli on se ongelma kun tehoa ei saa paljoa näihin pistää. Suunnitelma olisi, että ulkoa ja sisältä wanhaa tyyliä, mutta tekniikka olisi modernia. Mukava olisi kun
sellaiset 150hv saisi ainakin. Automaattilaatikko. Ilmastointi. Sähkölasit ja muut sähkövimpaimet. Niin ja musiikkilaitteisto tietysti.

Tähän on jo hommattuna 240 taka-akseli levyjarruilla. Amazonin etulevyjarrukamat. B200ET sähköineen ja B20 vahvemmilla veiveillä, ruiskukannella ja ruiskuimusarjalla.
Näitä ehkä yhdistellään tuon 150hv saavuttamiseksi. Tosin tuo moottori saisi olla ihan joku modernimpikin jonka saisi leimattua.

Moottoriksi pitäisi joku ratkaisu keksiä. Ja jos nyt Bxx pohjainen tekniikka tulee, niin miten tappilohkon perään saisi automaatin? Onko tappikoneisiin suunnitellut ihan
onnettomia? Tällä kun pitäisi sitten joskus pystyä ajamaan luotettavasti ja sujuvasti matka-ajoa, eli kierrokset saisi olla 100kmh vauhdissa max. 2500rpm. Pystyykö aw70L
naittaan tappilohkoon?




Viimeviikolla oli syysloma ja silloin tuli työnnettyä PV talliin ja laikka soimaan. Peltiä ehti vaihtumaan n. 500 x 500 mm arkillisen verran 5 viiden päivän aikana.
Laitan nyt tähän muutaman kuvan ja loput linkin takana.

Ensimmäisenä aloin koria laittamaan vasemmalta puolen takapenkin alta. Voisi melkein sanoa korin pahimmaksi paikaksi. Esimerkiksi tuo takapenkin alle tuleva
poikkipalkki oli mäjääntynyt lattiasta irti. Seisovan veden aiheuttamia vaurioita. Kotelosuojaus on kuitenkin pistänyt vastaan ja poikkipalkin vauriot ulottui n. 6cm korkealle
jonka jälkeen oli tervettä peltiä. Jos verrataan oikealle puolen, niin siellä on tuo palkki aivan ehjä, edes peltisaumat eivät ole turvonneet yhtään, kiitos kattavan massauksen.


Ja kyseinen alue korjattuna:



Kerkesin vielä siivota iskaritornin ja sen alla olevat mädät pois. Iskaritorni on 2mm peltiä joten se puhalletaan ja hitsataan takaisin.

Tässä vielä tuo alue kun vanhoja peltejä on siivottu pois:


Ja mihin jäätiin:




Täältä kunnostuskuvat http://s950.photobucket.com/user/Customer_9/library/Peeveen%20kunnostus?sort=3&page=1
Täältä purkukuvat http://s950.photobucket.com/user/Customer_9/library/Volvo%20PV544%20Custom%20Project?sort=3&page=6
« Viimeksi muokattu: 21.10.2014, 00:32:10 kirjoittanut Customer »

Poissa jonesv8

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
  • www.vrcf.fi
Vs: PV544 Custom -Pienenpieni projekti.
« Vastaus #1 : 21.10.2014, 20:58:48 »
Pakko sanoo että moni luovuttaa mätä hommissa, mutta tää on iloa silmälle kun näkee että pelti taipuu ja kolvi palaa  ;)
En mä Elvistele. Mä teen mitä osaan.

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1762
Vs: PV544 Custom -Pienenpieni projekti.
« Vastaus #2 : 23.10.2014, 04:25:52 »
B20+AW7x ei käy suoraan, koska laatikko tulee vinoon. AW:n kaavelin leikkaa auki ja hitsaa oikeaan asentoon. Tällainen kombinaatio on minulla joskus (v.2016) tulossa Amazoniin.
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: PV544 Custom -Pienenpieni projekti.
« Vastaus #3 : 23.10.2014, 08:33:36 »
Pakko sanoo että moni luovuttaa mätä hommissa, mutta tää on iloa silmälle kun näkee että pelti taipuu ja kolvi palaa  ;)
Kiitoksia. Pitkän aikaa teheny mieli päästä tekeen autoa taas ihan alusta niin tuossakin kun alkuun pääsi niin sitten edettiinkin vauhdilla ja välistä ei malttanu
lopettaakkaan, mutta pakko oli välillä lopettaakkin että jäi aikaa palotarkistuksille  :D Kummasti helpottaa korigrilli hommaa kun ei tarvi kontata eikä maata lattialla.

B20+AW7x ei käy suoraan, koska laatikko tulee vinoon. AW:n kaavelin leikkaa auki ja hitsaa oikeaan asentoon. Tällainen kombinaatio on minulla joskus (v.2016) tulossa Amazoniin.
Voisi olla yksi ratkaisu tosiaan, eipä tullut mieleenkään. Tekisi jonkun jigin jolla koppa tulee sitten taas suoraan. Mitenkä lämmön johtuminen, varmaan riittää kun pitää huolen
ettei laatikon puolelle pääse kuumaksi?

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1762
Vs: PV544 Custom -Pienenpieni projekti.
« Vastaus #4 : 24.10.2014, 01:53:40 »
Tai vie pelkän kaavelin ammattitaitoiselle koneistajalle/hitsarille, joka tekee sen käännön.

Tuolla naapuri foorumissa on tuollainen http://www.volvolandia.com/areena/index.php?topic=7621.0

Mielestäni varsin huima hinta siinä.
« Viimeksi muokattu: 24.10.2014, 01:58:09 kirjoittanut v0lv0245 »
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa pkar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: PV544 Custom -Pienenpieni projekti.
« Vastaus #5 : 24.10.2014, 22:21:46 »
Voisi olla yksi ratkaisu tosiaan, eipä tullut mieleenkään. Tekisi jonkun jigin jolla koppa tulee sitten taas suoraan. Mitenkä lämmön johtuminen, varmaan riittää kun pitää huolen
ettei laatikon puolelle pääse kuumaksi?
Tai sitten tähän linkin tyyliin. Mulla on tähän tapaan. http://www.v1800reg.org/pages/AW70%20CONV.PDF

Edit: niin, siis tuossa edellisessä viestissä puhutaan tietenkin just tästä samasta...
« Viimeksi muokattu: 24.10.2014, 22:24:54 kirjoittanut pkar »

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: PV544 Custom -Pienenpieni projekti.
« Vastaus #6 : 04.11.2014, 00:17:55 »
Nonniin, tenttiviikko suoritettu ja matematiikan kurssikin meni odotettua paremmin, joten oli hyvä lähteä taas vähän pajomaan PV:tä.

Sain tehtyä tuon takakulman melkeen valmiiksi. Ei olisi enään kuin iskaritornin etumainen pelti laittaa kiinni ja kairata lattiaan reikä iskarille. Sitten tehdään
tuo ulkokaari ja helman takapätkä valmiiksi. Sitten samat hommat oikealle puolen, siellä onneksi mätää vähemmän. Sitten peräkontti. Keula onkin sitten
säilynyt, ei tarvi muutako vasen lattia vaihtaa kokonaisuudessaan ja joskus korjattu helma tehdä uusiksi ;D Varasto palvelusta tulossa vaihtopelti helmaan ja
"takahiekkapelti'" takaluukun alle. Nuo takapään "ulkokaaret" onkin tullut tilattua jo aikaisemmin varasto palvelusta.

Runkopalkki meni puolimatkaa uusiksi. Keskimmäinen palkki säilynyt 90 prosenttisesti kotelosuojauksen ansiosta ja siinä selvitäänkin vain päiden vaihdolla.
Iskaritorni tuli hiekkapuhallettua ja hitsattua takaisin. Iskaritorniin uusin myös iskarin kiinnityksen vahvikerikat joista alimmainen olikin tosi mätä. Kun torni
oli paikallaan, vaihdoin myös sisäkaaren palan mikä tulee iskaritonin kohdalle koska siinä oli muutamia ruosteorkosia niin ei viitsinyt jättää paikalleen.

Pientä kustomointia jo näkyy, korista poistuu tuo mätäolake, eli alkuperäinen kontinlattian, kaaripeltien ja runkopalkkien liitoskohta tässä samalla kun peltiä vaihtelee :)






Katso täältä työvaihekuvat http://s950.photobucket.com/user/Customer_9/media/Peeveen%20kunnostus/Part%202/IMG_1836_zps5af8b6d6.jpg.html?sort=3&o=19
Klikkaile vasenta nuolta niin kuvat etenee oikeassa järjestyksessä.








Tekniikasta, kyllä laatikoksi tulee melko varmasti aw70/71. Toimii merikontissakin niin komeasti. Ja sehän on melko pieni kooltaan lukuunottamatta
öljypohjaa. Ei tarvi tehdä isoja tunnelimuutoksia. Moottorista sen verran että kaveri ehdotti Fordin 2 litraista V6:sta. Tiedä sitte minkä sinne laittas.
Tappi ja vinokone vehkeitä olisi nurkat täynä.
« Viimeksi muokattu: 04.11.2014, 00:27:31 kirjoittanut Customer »

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: PV544 Custom -Pienenpieni projekti.
« Vastaus #7 : 04.11.2014, 08:05:03 »
Ole erilainen ja laita tinanelonen ;)
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2090
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: PV544 Custom -Pienenpieni projekti.
« Vastaus #8 : 04.11.2014, 09:57:54 »
Kyllä, T4 PV!  :P
Paljon näkyy olevan hitsattavaa mutta mikäs siinä kun tommosta jälkeä tulee.  O0
240 -86 @buildingbrick240

Poissa juha745

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: PV544 Custom -Pienenpieni projekti.
« Vastaus #9 : 04.11.2014, 17:21:16 »
Hyvä että perinteisestä custom-tyylistäkin vielä joku innostuu! Ja siis nimenomaan toteutetaan näitä omia visioita, joilla autosta saa juuri itseään miellyttävän!  O0
Volvo 245 '91 & '90, Amazon STW' 69, Chevy Bel Air 1954, Plymouth Fury '61, Toyota Hilux '82 ym.

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: PV544 Custom -Pienenpieni projekti.
« Vastaus #10 : 04.11.2014, 17:49:17 »
Jees kiitoksia vain :) Kustomit on kiinnostanut kyllä aina, mopoaikoina tuli chopattua Kinroad Prince ja sen jälkeen -67 VW kupla kunnostettua. Sen
jälkeen jäi mieleen kytemään myös kustom auton teko. Kuplaakin on hiukan laitettu vintage henkisesti mutta koriltaan se on täysin alkuperäinen.
Vaikka iän puolesta pitäs olla stansemiehiä niin kyseinen homma ei sytytä.

Tuota T4 voisi alkaa tietty sulatteleen ja mietiskeleen :) Siinä ei taida pulttijako olla sama enään laatikolle kuin tappi ja vinokoneissa? Että automaatin
sovitus voi olla vähän työläämpi homma. 
« Viimeksi muokattu: 04.11.2014, 17:53:31 kirjoittanut Customer »

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13389
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: PV544 Custom -Pienenpieni projekti.
« Vastaus #11 : 04.11.2014, 18:16:42 »
tina lohko niin pitäs käydä teoriassa laatikko vaikka 960:stä...
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: PV544 Custom -Pienenpieni projekti.
« Vastaus #12 : 04.11.2014, 18:21:25 »
tina lohko niin pitäs käydä teoriassa laatikko vaikka 960:stä...
Ja käytännössäkin käy, tarttee vaan laatikon ohjainlaitteen (suprastick tai vastaava).
Jäitä housuun!

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13389
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: PV544 Custom -Pienenpieni projekti.
« Vastaus #13 : 04.11.2014, 18:28:19 »
Ja käytännössäkin käy, tarttee vaan laatikon ohjainlaitteen (suprastick tai vastaava).
olikos se kulmiksen D5 960 muuten just suprastikillä tms. hieman aiheesta ohi
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: PV544 Custom -Pienenpieni projekti.
« Vastaus #14 : 04.11.2014, 18:54:54 »
Hyvä että perinteisestä custom-tyylistäkin vielä joku innostuu! Ja siis nimenomaan toteutetaan näitä omia visioita, joilla autosta saa juuri itseään miellyttävän!  O0

Kyllä! Mielenkiintoista lukea tämmösiä.

Hienoa jälkeä!  O0

 

Kulkukoira  Proturbo