Elekma  Autoracing

ARKISTO: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu

  • 1632 Vastauksia
  • 604218 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #180 : 18.01.2014, 12:45:26 »
No, aikasekseenhan se on hyvä ruisku, mutta ehkä sudeks ei väitä ne, jotka ei tiedä siitä mitään, vaan ne, jotka tietää niistä paremmistakin ruiskuista. Ominaisuuksia hieman uudemmissa on vielä moninkertasesti :D

No kerroppa mikä on hieman uudempi ja moninkertaisesti parempi?  ;)

LH+EZK

+ei johtosarja muutoksia
+kylmäkäynnistykset toimii
+halpa (varauksin)
+adaptaatiot toimivat
+nakutuksen hanskaus potenssiin kymmenen vrt esim. mega

-TPS vähän surkea (varauksin)
-ei vielä binääreitä käännetty kokonaan
-vakio immun lanka on heikko kohta
-ei launch control tai muita hömpötyksiä

LH:lla saa samanverran tehoa sinne 400hp nurkille kuin muillakin ruiskuilla. Tietty pieni taloudellisuus hyöty on taas toisissa ruiskuissa...
Näin äkkiseltään mietittynä alle 400hp turha pistää mitään megaa, säätöä siinäkin on, jos ei jopa enemmän.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #181 : 18.01.2014, 13:06:50 »
No kerroppa mikä on hieman uudempi ja moninkertaisesti parempi?  ;)

LH:lla saa samanverran tehoa sinne 400hp nurkille kuin muillakin ruiskuilla. Tietty pieni taloudellisuus hyöty on taas toisissa ruiskuissa...
Näin äkkiseltään mietittynä alle 400hp turha pistää mitään megaa, säätöä siinäkin on, jos ei jopa enemmän.


Nyt sulla meni kommentti aika pahasti ohi, etkä vissiin ihan ymmärtänyt mitä kommentilla tarkoitin. Toki siis LH on helppo jos semmoinen on jo autossa, sekä maailmasta löytyy aika hyvin tietoutta siitä. Mutta pointti olikin siinä, että edelleen se on sitä 80-luvun kehitystä se ruisku, tutustuppa esim uudempaan saabin trioniciin niin tiedät mitä on fiksu nakutuksenhanskaus. Oletuksenahan EZK:n nakutuksen hallinta ei ole mitään ihmeellistä, näin yksinkertaistettuna myöhästetään portaittain (sekä myös käsketään tarvittaessa LH:ta rikastamaan), sekä jos nakutusta ei enää havaita, yritetään palata takaisin lähtötilanteeseen.

Jos plussat ja miinukset halutaan, niin LH+EZK:

+Suht yksinkertainen, tietoa löytyy.
+Se löytyy autosta valmiiksi, kaikkine tarvikkeineen.

-Epätarkka
-Ei kykene oikeasti vaativiin toimenpiteisiin mitä esim uudet (vakiot) moottorinohjaukset tekee.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #182 : 18.01.2014, 13:26:51 »

Nyt sulla meni kommentti aika pahasti ohi, etkä vissiin ihan ymmärtänyt mitä kommentilla tarkoitin. Toki siis LH on helppo jos semmoinen on jo autossa, sekä maailmasta löytyy aika hyvin tietoutta siitä. Mutta pointti olikin siinä, että edelleen se on sitä 80-luvun kehitystä se ruisku, tutustuppa esim uudempaan saabin trioniciin niin tiedät mitä on fiksu nakutuksenhanskaus. Oletuksenahan EZK:n nakutuksen hallinta ei ole mitään ihmeellistä, näin yksinkertaistettuna myöhästetään portaittain (sekä myös käsketään tarvittaessa LH:ta rikastamaan), sekä jos nakutusta ei enää havaita, yritetään palata takaisin lähtötilanteeseen.

Jos plussat ja miinukset halutaan, niin LH+EZK:

+Suht yksinkertainen, tietoa löytyy.
+Se löytyy autosta valmiiksi, kaikkine tarvikkeineen.

-Epätarkka
-Ei kykene oikeasti vaativiin toimenpiteisiin mitä esim uudet (vakiot) moottorinohjaukset tekee.

Saabin ruiskun tiedän ja on todella hieno laitos.

Mutta en silti nää järkeä asentaa esim. 300hp b230ft:seen trioniccia tai esim. megaa.
Ei LH ole mikään loistoyksilö kaikkiin maailman moottoreihin, mutta Volvon antiikkiseen moottoriin aivan riittävä alle 400hp. Tosin tämä minun mielipiteeni...

EZK tunnistaa nakutusta vain tietyillä asteluvuilla jolloin esim. mekaaniset hälyäänet jätetään huomioimatta.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #183 : 18.01.2014, 14:53:47 »
No, aikasekseenhan se on hyvä ruisku, mutta ehkä sudeks ei väitä ne, jotka ei tiedä siitä mitään, vaan ne, jotka tietää niistä paremmistakin ruiskuista. Ominaisuuksia hieman uudemmissa on vielä moninkertasesti :D

Niin,  LH esiteltiin 1982, joten tuosta päivästä pitää olla kehitystä tapahtunut ja paljon! LH on kuitenkin jo 32 vuotias, joten ihan kaikkia tämän päivän kotkotuksia siinä ei voi olla, kuten useita lambdoja yms.   :juhau:
Kaipa siihen on joku syy, että esim. porsche käytti sitä vielä silloin, kun uudempia oli jo saatavilla.

Sudeksi sitä väittävät juuri ne, jotka siitä eivät mitään tiedä. He jotka tietävät, ymmärtävät sen rajoitukset uusimpiin nähden.

Oikea kartta EZK:n neljästä vaihtoehdosta valitaan tuossa kuvassa oikealla näkyvillä vastuksilla: http://sekokupu.pp.fi/EZK/2014_01_10/IMG_4877.JPG
Erittäin vahva epäilys, että asia on näin.  Tosin mikä kartta tulee mistäkin, on selvittämättä vielä!
Tai jos joku on sen selvittänyt, ei tätä tietoa ole julkaistu missään selaamassani lähteessä.  :o

Nyt sulla meni kommentti aika pahasti ohi, etkä vissiin ihan ymmärtänyt mitä kommentilla tarkoitin. Toki siis LH on helppo jos semmoinen on jo autossa, sekä maailmasta löytyy aika hyvin tietoutta siitä. Mutta pointti olikin siinä, että edelleen se on sitä 80-luvun kehitystä se ruisku, tutustuppa esim uudempaan saabin trioniciin niin tiedät mitä on fiksu nakutuksenhanskaus. Oletuksenahan EZK:n nakutuksen hallinta ei ole mitään ihmeellistä, näin yksinkertaistettuna myöhästetään portaittain (sekä myös käsketään tarvittaessa LH:ta rikastamaan), sekä jos nakutusta ei enää havaita, yritetään palata takaisin lähtötilanteeseen.

EZK tutkii nakustusta vain tietyissä moottorin kampuran asennoissa, joten tällä tekniikalla jätetään hälyääniä kuuntelematta, kuten poliukko sanoikin. Lisäksi EZK muistaa mikä sylinteri nakutti ja yrittää elää sen kanssa.
Ja esim. se on hienoa verrattuna megaan tms. yleensä näihin vanhoihin volvoihin laittettuihin ruiskuihin nähden.

Hienointa tässä on se, että kaikki tehdään ainoastaan 8 kilotavun koodipätkällä!

Jos plussat ja miinukset halutaan, niin LH+EZK:
+Suht yksinkertainen, tietoa löytyy.
+Se löytyy autosta valmiiksi, kaikkine tarvikkeineen.
-Epätarkka
-Ei kykene oikeasti vaativiin toimenpiteisiin mitä esim uudet (vakiot) moottorinohjaukset tekee.

Näistä miinuksista olen eri mieltä kanssasi.
LH/EZK tekee sen kaiken, mitä 16*16 peruskartoilla voi tehdä ja ihan riittävällä tarkkuudellakin. Sillä vinokoneessa se ei ole kiinni siitä mikrosekunnista.

Lisäksi se 16*16 kartta on ihan riittävä niissä kierrosnopeuksissa, mitä vinokone vakiona kiertää. Ja jos kartta tuntuu yläpäästään epätarkalle, niin sen voi painottaa sinne yläpäähän ja jättää alapään harvemmaksi. Ja lopultakin se kartta on kaikenkaikkiaan 256*256 pistettä, jotka tehdään interpoloimalla tuosta peruskartasta.

Mitä sitten tarkoitatkin "vaativilla" toimenpiteillä, niin perustehtävänsä LH/EZK hoitaa hyvin, sillä vinokone käy ja kukkuu. Kaiken lisäksi se läpäisee vaaditut saastepäästökin.   ;)

Mutta jos joku avaa oman projektin missä uusi triotronic laitetaan vinokoneen ohjaimeksi, niin onnea ja menestystä sille projektille!  :hello:

Tämä projekti on vinokone, Wiina ja LH!  :pomo:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #184 : 18.01.2014, 20:01:30 »
Ei tuo 954 LH:n boxi tue 984 binäärin ominaisuuksia. Täytyy tutkailla vielä häikkääkö käynnistyksen esto sitä.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #185 : 19.01.2014, 20:42:20 »
Taas vähän "motorsporttia". Liittyy tässä topicissa syyskuun alkuun.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=36052.msg671163#msg671163

Heitin lämppärin hanan hiiteen (motonetin uudemman mallinen tarvikehana) ja alkoihan kabiinissa olemaan lämpöä.
Nyt puhallettavan ilman lämpötila nousi sinne +60C nurkkaan vaikka ulkona oli -18C. Kädelläkin ilma tuntui selvästi lämpimämmälle kuin aikaisemmin. 

-> Motonetin uudenmallinen tarvikehanakin aiheuttaa liikaa virtausvastusta kylmille keleille.

Vaikka onhan tuollakin hanalla saanut -15C lämpötilassa kabiiniin +30C kunhan ajaa pidemmän matkan (yli 45 minuuttia).
Joten täytyy ilmeisesti nöyrtyä ostamaan se pirun kallis orkkishana tai sitten se jenkkien H-versio.

Lämppärin kenno on alvadilta tilattu muovinen polcarin valmiste, joka on selvästi nissinssiä parempi läpivirtaukseltaan.
Syy tähän kokeeseen on Jogiinin havainnot sisätilan lämmöstä samalla kennolla ja orkkishanalla.

Mikäkö tästä tekee sitä "motorsporttia"?  Tämä pakkanen ja sen aiheuttama mukavuuden halu! Tämä homma tehtiin tietysti lämmittämättömässä tallissa, että tässä olisi sitä "motorsporttia" tarpeeksi!  ;D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #186 : 20.01.2014, 09:45:59 »
Mulla odottaa asennusta sellainen GM-hana, H-mallinen.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa sorvari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 123
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #187 : 20.01.2014, 11:44:53 »
ite otin sen hanan viime talvena pois kun vuoti,putkenpätkä tilalle.
eikä ole liian lämmin hytissä koskaan.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #188 : 20.01.2014, 21:07:06 »
Mitenkäs megaruuttamiehet on saaneet sen kaasuläpän asentoanturin sovitettua paikalleen vakio kaasuläppäkoteloon ja millainen potikka sinne on istutettu? 900:n vakiohengitysromuille pitäisi saada värkättyä.

Tulipa tässä hauduteltua ideaa siitä, miten väistetään LH3.1 boxi ongelmat vanhan LH2.4.4 kanssa.

Binääri tuolle 3.1:lle löytyy mutta mistähän saisi boxin? Voipi olla tekemätön paikka, joten ajatushautomo pistettiin käyntiin ja kehittelin ratkaisun millä tuo TPS saadaan naitettua 2.4:n kanssa "hitaan" filmi-immun kaveriksi!  :P


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

The moose

  • Vieras
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #189 : 20.01.2014, 21:20:25 »
Taas vähän "motorsporttia". Liittyy tässä topicissa syyskuun alkuun.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=36052.msg671163#msg671163

Heitin lämppärin hanan hiiteen (motonetin uudemman mallinen tarvikehana) ja alkoihan kabiinissa olemaan lämpöä.
Nyt puhallettavan ilman lämpötila nousi sinne +60C nurkkaan vaikka ulkona oli -18C. Kädelläkin ilma tuntui selvästi lämpimämmälle kuin aikaisemmin. 

-> Motonetin uudenmallinen tarvikehanakin aiheuttaa liikaa virtausvastusta kylmille keleille.

Vaikka onhan tuollakin hanalla saanut -15C lämpötilassa kabiiniin +30C kunhan ajaa pidemmän matkan (yli 45 minuuttia).
Joten täytyy ilmeisesti nöyrtyä ostamaan se pirun kallis orkkishana tai sitten se jenkkien H-versio.

Lämppärin kenno on alvadilta tilattu muovinen polcarin valmiste, joka on selvästi nissinssiä parempi läpivirtaukseltaan.
Syy tähän kokeeseen on Jogiinin havainnot sisätilan lämmöstä samalla kennolla ja orkkishanalla.

Mikäkö tästä tekee sitä "motorsporttia"?  Tämä pakkanen ja sen aiheuttama mukavuuden halu! Tämä homma tehtiin tietysti lämmittämättömässä tallissa, että tässä olisi sitä "motorsporttia" tarpeeksi!  ;D

 :2funny:
ite tänään samoissa hommissa. tosin ulkona ja - 21 asteen pakkasessa.. moottorin kylläkin lämmitin ensin klo 7 asti ja klo 13 nykäsin hanan pois, ja putki tilalle. mulla oli siittä hanasta irronnut se kumilärpytin siitä varresta ja siellä ei tapahtunut oikeen mitään muuta kun että kuumaa ei tullut. no nyt tulee.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #190 : 21.01.2014, 22:38:04 »
Tänään innostuin pakkaspäivän kunniaksi taas säätämään LH:ta!   :idiot2:

Kyllä se LH:n lambda-säätö on saatanasta! Vaikka karttoja rukkaa miten, lambda-säätö pyrkii tekemään tyhjäksi kaikki muutokset! 

Oikeastaan LH tarvitsisi vain kaksi lambda-anturia ja IMMun ilman mitään karttoja ja silläkin pystyisi ajamaan oikein hienosti!  ;D

No, onnistuin tekemään todellisen "ekomax" lastun, sillä sen sai niin stanan laihalle ilman lambda-säätöä, ettei vakio anturi näytä käytännössä mitään!   
Wiinalla se silti käy nykimättä. Kakut olivat lambda 1,2 laihemmalla puolella!   :buck2:

Kaikesta huolimatta kiihdytyksessä kakut vedettiin sinne lambda 0,8 nurkkiin!

On se kyllä, kun Wiinamäenmies menee huuruilla ajelemaan!  ;D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa NBM

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 139
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #191 : 21.01.2014, 23:14:39 »
Siis vaikka lambdasäätö on liputettu pois pelistä ja kartat laihalla, kiihdytyksessä afr ~12? Sittenhän se toimii just hyvin  :) Kait se on ostrichsi pistettävä tilaukseen, sehän tienaa hintansa säästyneinä polttoainekuluina alta aikayksikön... Niin miksi kaksi lambda- anturia?
« Viimeksi muokattu: 21.01.2014, 23:50:51 kirjoittanut NBM »

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #192 : 22.01.2014, 09:01:38 »

Oikeastaan LH tarvitsisi vain kaksi lambda-anturia ja IMMun ilman mitään karttoja ja silläkin pystyisi ajamaan oikein hienosti!  ;D


Yhessä koemoottorissa olivat testanneet (Saabin tutkimusosaston juttuja) parametrisäätöä, eli kaikki kerätty anturidata syötetään suksenmittaiseen kaavaan joka sitten pulauttaa ruiskutusmäärät, ennakot, nokan asennot, EGR:n määrän, kaasuläpän asennon ja turbon VNT säädön. Vaatii jonkin verran laskentatehoa, mutta näppärä työkalu kun tuotekehitys ajaa peruskarttoja.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #193 : 22.01.2014, 09:29:31 »
Yhessä koemoottorissa olivat testanneet (Saabin tutkimusosaston juttuja) parametrisäätöä, eli kaikki kerätty anturidata syötetään suksenmittaiseen kaavaan joka sitten pulauttaa ruiskutusmäärät, ennakot, nokan asennot, EGR:n määrän, kaasuläpän asennon ja turbon VNT säädön. Vaatii jonkin verran laskentatehoa, mutta näppärä työkalu kun tuotekehitys ajaa peruskarttoja.

Hiukan lisää offtopiccia, mutta tällä logiikalla ainakin osittain taitaa tuo Saabin Trionic7 ohjaus toimiakin, koska se mukautuu käyttäjän kannalta automaattisesti eri enanoliseossuhteisiin.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #194 : 22.01.2014, 12:15:02 »
Siis vaikka lambdasäätö on liputettu pois pelistä ja kartat laihalla, kiihdytyksessä afr ~12? Sittenhän se toimii just hyvin  :) Kait se on ostrichsi pistettävä tilaukseen, sehän tienaa hintansa säästyneinä polttoainekuluina alta aikayksikön... Niin miksi kaksi lambda- anturia?

Juuri noin, paitsi AFR oli luokkaa 1:8,5 (Wiinaa näet)!  ;)
Siitä vain emulaattoria tilaamaan, jotta pääsee tutustumaan LH:n mahtavaan ja tuiki tuntemattomaan maailmaan!

Tuo minun tapani poltella ahkerasti lastuja on epäkäytännöllinen, ellei omista sopivia ohjelmointi ja tyhjennys laitteita ja läjää piirejä.  :pomo:

Kaksi lambdaa siksi, että saadaan redundassia vikatilanteita vastaan!   ;D


Tuolla korjaamossa on viime aikoina tullut eteen useita, jotka valittavat kohonneesta tyhjäkäynnistä. Hämmentävää kyllä, syynä voi olla (binääristä riippuen) LH:n väärin sopeutuneet kartat, jolloin LH menee jonkinlaiseen "nilkuta himaan"-moodiin ja nostaa tyhjäkäynnin ylös. Eli anturidatan vinoutuneisuus aiheuttaa tämän.

Tosin kun mennään LH:n jälkipään binääreihin, niin se on aivan sama mitä peruskartassa lukee tyhjäkäynnillä, sillä tyhjäkäynti elää täysin omaa elämäänsä ja noudattaa ihan omia säätöjänsä.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy