Carcom Oy  Ateho

Sähköohjattu automaatti vinokoneen perään

  • 23 Vastauksia
  • 14148 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mvesanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Sähköohjattu automaatti vinokoneen perään
« : 29.11.2013, 19:00:17 »
Ei enään oikein jaksais kasailla noita AW7x laatikoita, jos kytkimet ja jarrut pitää,niin rattaat porsii. Eikä tuota vääntöökään kait niin mahdottomasti ole, taatusti alle 500nm.
Automaatti olis kuitenkin mukava tuollaisen vanhan kansan sekuntien turboviiveeen omaavan laitteen kanssa joten:
 
Ajatuksena oli pistää tuohon kulkineeseen jokin sähköohjattu "nykyautomaatti"+megashift. Tahtoo läpsyttimet rattiin. Onko kellään omakohtaisia kokemuksia jostain näistä, kestävyyden tai volvon kardaanitunneliin mahtuvuuden kannalta. Koneen persiiseen ja kardaaniin ne kaikki saa kiinni kun tarpeeksi ähelletään.

-ZF 5HP30 bemarista, 530/535 diisseli tai 540/740/M5 bensa. Kalliita, ja ainakin 535 diisselit leikkaa ahtopaineita vaihdon ajaksi. Eli kestääkö?
-722/NAG besa V8 Mersusta, tai hemikoneisen chryslerin/dodgen perästä. "Kestovoideltu" eliniäksi, eli käytettyihin ei ole vaihdettu koskaan öljyjä? Ja kalliita....
-4L60E,4L80E,4L85E GM menopeleistä. Ei taatusti mahdu ilman pellin leikkailua. Halpoja ja kestäviä?
-4R55E ameriikan voortista, kaiketi melko vikaherkkä kapine jos mussen 5 litran vaparin perässä?
-AW30-40 kutoskoneiseta ysisatasesta/suprasta, ei taida olla sen kestävämpi kuin AW7x vaikkakin noita on tuplaturbosuprien laatikkona?


Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Sähköohjattu automaatti vinokoneen perään
« Vastaus #1 : 29.11.2013, 19:25:17 »

-4L60E,4L80E,4L85E GM menopeleistä. Ei taatusti mahdu ilman pellin leikkailua. Halpoja ja kestäviä?

Vakio askit suunniteltu jotain 500-600Nm väännöille
Aika hinnakkaita jos vertaa vaikka esikuvaansa TH700 laatikkoon
Vahvistettuna kestää sen mitä vinokone antaa
Kallis aihio

Miten olisi th200 tai 700 manuaalikoineistolla ja sopivalla edes-takas-sekuentaali sifterillä
Jos sitä keppiä ei itse halua töikkiä niin homman voi hoitaa vaikka parilla startin solenoidilla
Tulee aika seksikkäät räiskeet kabiiniin...
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa mvesanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköohjattu automaatti vinokoneen perään
« Vastaus #2 : 29.11.2013, 21:01:14 »
Joo, TH200R4 olis se ykkösvaihtoehto jos sähköläpysköistä on pakko luopua. Se kait mahtuis jopa paikoilleen ilman sen kummenpia kikkailuja. Tuossa olis 1-2 välityksetkin paremmin kohdallaan kuin noissa TH700 jälkeläisissä (liian lyhyt ykkönen)

Poissa C70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 531
Vs: Sähköohjattu automaatti vinokoneen perään
« Vastaus #3 : 29.11.2013, 21:56:38 »
ZF tai mesen laatikkoa et saa toimimaan kunnolla(liikaa asioita ohjattavana jne). GM lootista 4L60E vois olla OK, sihen saa hyvin viri palikkaa jne. helppo ohjata sähköisesti. Fordin laatikot ovat vähän niin ja näin....
TH200 kestää ihan ok viripalikoiden kanssa, vakiona ei. 1 ja 2 välitykset etuna suhteessa TH700/4L60E.
4L80E vahvin, mutta raskas=syö tehoa.

AW30-40 varmasti ok myös, siitä tosin vähän tietoa reilummin viritetyn volvon perässä....

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Sähköohjattu automaatti vinokoneen perään
« Vastaus #4 : 29.11.2013, 22:11:45 »
4L60E ja muissa sen sukuisissa vaihteet määritellään kahdella sähköventtiilillä+sifterin asennolla.
Eteenpäin vaihteet taitaa säätyä näiden kahden venttiilin neljällä eri kombolla
Sähkölaatikon voi myös keppimanualisoida suht helposti ja edullisesti

Hyllyllä odottaa tuollainen setti joka maksoi jotain satkun
http://www.summitracing.com/int/parts/trg-4l60e-hd2/overview/
Ens kesänä jos saisi paikoilleen
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa mvesanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköohjattu automaatti vinokoneen perään
« Vastaus #5 : 29.11.2013, 22:20:54 »
Joops, 4Lxx on tosiaan kaikista helpoin ohjata(ja myöskin laiskin/hitain vaihtamaan). Tavallaan houkuttais kuitenkin sellaiset brutalit manuaalimaiset vaihdot joita 5HP30/NAG parhaimmillaan poljin lattiassa tarjoilee. 
Ammattitaitoa tarvittavan laatikonohjauksen tekoon löytyy.Ja se open sourcena/rautana julkaistakoon mikäli siihen täytyy lähteä. Megashiftin raudalla luulis selviävän kuitenkin vähän monimutkaisemmankin ohajuksen kanssa, vaikka pitäiskin säätää linjapaineita/kytkimiä/jarruja propoventtiileillä.

Mutta ex lyhyen 750 bemarin omistajana ei luotto tosiaan ole kovin korkeella zf:n laatikoihin. Eikä myöskään ex-voortin omistajana ole luotto kovin korkeella eliniäksi kestovoideltuihin osiin.

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Sähköohjattu automaatti vinokoneen perään
« Vastaus #6 : 29.11.2013, 22:27:55 »
4L80E

Voi vaikka tehdä nappivaihteet, tai vaihtolaipat ratin taakse pienellä askartelulla  -H-
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa mvesanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköohjattu automaatti vinokoneen perään
« Vastaus #7 : 29.11.2013, 22:38:40 »
4lxxE tekis tosiaan elämän muuten helpoksi, mutta ei se taida mahtua volvon alle ilman tunnelin laajennusta. Ja se toinen miinus on se ohjauksen helppous, se tietää >1s vaihtoaikoja. Ameriikkalaiset ei tykkää rykimisestä.

Poissa mvesanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköohjattu automaatti vinokoneen perään
« Vastaus #8 : 29.11.2013, 22:47:19 »
Jostain jaggesivuilta löytyi infoa tuon zf:n 5HP30 laatikon ohjauksesta, ns. karvalakkiohjaus tarkoittaa sitä että vaihteet menee silmään suurinpiirtein samalla logiikalla kuin GM 4lxx laatikoissa,mutta brutaalisti. Sivistynyt vaihto sensijaan vaatii PWM ohjausta.
Mutta siis jos vaan rattaat laatikossa kestää, niin mieluiten laakista sisään menoa, sitähän noi AW7X:kin tarjoilee accumulaattori+kanavien kairausmodien jölkeen . En haluais enään seuraavan 10kkm/1v aikana haluais vaihtaa yhtään kitkalevyä/ratasta laatikkoon.

Poissa mvesanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköohjattu automaatti vinokoneen perään
« Vastaus #9 : 08.12.2013, 22:30:09 »
Nyt löyty niin halpa aihio, että rakentelun alle joutuu AW30-40(A340) kutoskoneista 960 volvosta.
Homman pitäis olla melko suoraviivainen, AW71 lukollinen turbiini sopii suoraan laatikon sisäänmenoakseliin ja öljypumppuun, "kytkinkoppa" tarviikin sitten jotain taikoja mutta eiköhän sen AW7x/BW55 kopasta saa jotenkin sorvattua.
 

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Sähköohjattu automaatti vinokoneen perään
« Vastaus #10 : 11.12.2013, 15:55:30 »
Nyt löyty niin halpa aihio, että rakentelun alle joutuu AW30-40(A340) kutoskoneista 960 volvosta.
Homman pitäis olla melko suoraviivainen, AW71 lukollinen turbiini sopii suoraan laatikon sisäänmenoakseliin ja öljypumppuun, "kytkinkoppa" tarviikin sitten jotain taikoja mutta eiköhän sen AW7x/BW55 kopasta saa jotenkin sorvattua.
Kuvia sit kans kiitos! :)

Itteä askarruttanut esim. 6 tai 8 vaihteisen ZF lootan asentaminen esim. megashift (megasquirt vaihdelootaohjain) avustuksella esim. tina tai vinokoneen perään.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa mvesanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköohjattu automaatti vinokoneen perään
« Vastaus #11 : 12.12.2013, 20:53:40 »
Juu, kuvia laitetaan jahka osia alkaa syntyyn...

Pikaisessa koesovituksessa kävikin ilmi,että tuossa mun AW30-43LE laatikossa on "väärä" sisäänmenoakseli, halkaisija oikea,mutta eri booritus. Eli AW71L turbiini ei sitten sovikkaan tuohon volvon versioon A340 laatikosta. Jeepin AW4 laatikosta vois löytyä oikeanlainen sisäänmenoakseli tuolle turbiinille.

AW30-43 turbiini mahtuu kyllä pyörimään AW7x "kytkinkopassa", mutta se on myös sen verran paksumpi, että kytkinkopan ja koneen väliin joutuu leikkauttaan suoran jatkopalan ~15mm.
Myös turbiinin pilottitökö on 1mm paksumpi (19mm), joten kampuran päähän joutuu sorvaan uuden holkin.


 

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: Sähköohjattu automaatti vinokoneen perään
« Vastaus #12 : 30.07.2014, 14:07:25 »
Pääsikö AW30-43 koskaan vinokoneen perään asti?

Rupes itseäkin kiinnostaan jos tuon sais pulttailtua turbovinon perään ja vaihteenvaihto sitte läpyköillä (suprastick tai megashift).
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa krc360

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • vahva kestää;toiset lähtee toiset jää
Vs: Sähköohjattu automaatti vinokoneen perään
« Vastaus #13 : 22.08.2014, 22:46:33 »
kahes vinokoneessa m-b 722.6 mahtuu ainakin 200seen, täysin säädettävä ohjaus, väli laippoja tehty kaks! soit jos kiinnostaa nol viis nol 3654497

Poissa masa88

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköohjattu automaatti vinokoneen perään
« Vastaus #14 : 24.07.2015, 20:33:41 »
Pääsikö AW30-43 koskaan vinokoneen perään asti?

Rupes itseäkin kiinnostaan jos tuon sais pulttailtua turbovinon perään ja vaihteenvaihto sitte läpyköillä (suprastick tai megashift).

Täällä kovaa vauhtia menossa yksi.

Ilmoittelen lisää mutta resepti tämä:

-AW30-40 tai 43
-AW7X kytkinkoppa tai vastaava ja sille hitsaaja
-AW71L turbiini ja vetolevy (käy vain jeepin akseliin)
-AW4 jeepin askin ylivaihde planeettapyörästö/akseli hässäkkä
-Megashift pikku muutoksilla ohjaimeksi
-960 otin vielä laatikon kannakkeen (jos kävisi suoraan)
-VDO:lta löyty vakio lämpöanturin tilalle AW30 sopiva M14x1.5 (muistaakseni) josta piuhat Megalle ja mittarille sisään.

Sitten perus:
-Johtoa
-Liittimiä
-Öljyä
-Hermoja

Laippa kardaanissa sama, pituudesta ei vielä tiedä tartteeko lyhentää, pidentää vai käykö sellaisenaan.

Tarinaa tekisi mieli tehdä kuvien kanssa...
« Viimeksi muokattu: 26.07.2015, 21:01:14 kirjoittanut masa88 »
-Volvo V70 2.4
-Volvo 945 2.3

 

Carcom Oy  Ateho