Samppasport  Futurez

960 -94 AW30-4xLE ei liiku

  • 31 Vastauksia
  • 10429 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9509
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: 960 -94 AW30-4xLE ei liiku
« Vastaus #15 : 31.12.2013, 19:02:11 »
Joo, siinä laatikossahan on mekaaninen vaihteenvalintavipu eli kyllä se jotain kai tekee ilmankin että komento käy sähköaivojen kautta.

Tässä potilaassa siis liike oli kuulemma loppunut kertalaakista kokonaan, ei asteittain vähentyen, josta arveltiin ettei olisi laatikon tai turbiinin luisto.

Mutta eikös tässä ole linjapaineen ohjaus sähköisesti solenoidilla? Jos se ei vedä tahikka ohjausboksi (vai mistä sitä solenoidia ohjataankaan) ei jaksa antaa sille sähköä niin tuskinpa se laatikko pystyy tekemään mekaanisestikaan mitään?

Paneelit avattuani muistinkin miksen ollut aiemmin katsonut lootan ohjausyksikköä tarkemmin. Eihän siellä rattiakselin oikealla puolen ole mitään. Vasemmalta puolen johtosarjaspagetin takaa pilkottaa kolmekin boksia kyllä. Aivan lokarissa kiinni näyttäs olevan Motronic, sitten on yksi johon tulee pari isoa vihreää liitintä ja lähempänä rattia vielä yksi boksi. Menikös nuo vihreät laatikon boksiin?

Ja ohjelmanvalitsin on edelleen sysipimeä vaikka hyppäröin ohjelman pysyvästi E:lle ja vikakoodi ohjelmanvalitsimesta hävisi.
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 960 -94 AW30-4xLE ei liiku
« Vastaus #16 : 31.12.2013, 21:32:22 »
Laatikossa pitäisi toimia nelsovaihde, vaikka siitä olisi kaikki sähköjohdot irti. Joku mekaaninen juttu sitä nyt vaivaa. Voisiko olla niinkin yksinkertainen, kuin tukkeutunut suodatin ja sitä myötä öljynpaineet nollissa?

Edittiä vielä sen verran, että vastaavasti nelosvaihde toimii ainoastaan, jos keppi D-asennossa. Jos siis keppi on 3-asennossa, niin ei auto varmaan liikukkaan mihinkään, kun vaihteen kytkeytyminen on estetty mekaanisesti. Onko siis kepin siirtäjän säätö oikein?
« Viimeksi muokattu: 31.12.2013, 21:43:07 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9509
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: 960 -94 AW30-4xLE ei liiku
« Vastaus #17 : 31.12.2013, 21:50:12 »
Tuo suodatin ei tullutkaan mieleen. Voisko se tehdä sen, että pikkusen melkein vetää ihan aluksi? Vrt. tukkosella bensansuodattimellahan saattaa saada käyntiin mutta sit ei jaksakaan enempää.

Näissähän oli kai sama homma kuin AW7x eli öljypohja pois ja sieltä löytyy sihti. Ei vissiin tarvi tiivistykseenkään kuin massaa.

Edittiä vielä sen verran, että vastaavasti nelosvaihde toimii ainoastaan, jos keppi D-asennossa. Jos siis keppi on 3-asennossa, niin ei auto varmaan liikukkaan mihinkään, kun vaihteen kytkeytyminen on estetty mekaanisesti. Onko siis kepin siirtäjän säätö oikein?

R:llä se on muutaman kerran yrittänyt vähän liikahtaa. Keppiin ei olla koskettu ja tuskin se olisi alunperin omia aikojaan siirtynyt pois säädöistä. PNP on kyllä käytetty pois pari kertaa, mutta esim. peruutusvalot syttyvät jämptisti R:n kohdalla eli lienee ihan hyvässä säädössä. Siinähän on pultissa pikku säätövara, en ole sitä sen tieteellisemmin kalibroinut, näytti vaan pakkivaloista päätellen tulevan heittämällä hyvä kun laitoin PNP:n takaisin.

Ja kaikkia kepin asentoja on kokeiltu. Hitaasti myös asentojen välillä siirtäen että löytyisikö pikkusen pielestä joku kohta jossa vetää, mutta ei.
« Viimeksi muokattu: 31.12.2013, 21:56:01 kirjoittanut TOK »
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 960 -94 AW30-4xLE ei liiku
« Vastaus #18 : 31.12.2013, 21:52:13 »
Näissähän oli kai sama homma kuin AW7x eli öljypohja pois ja sieltä löytyy sihti. Ei vissiin tarvi tiivistykseenkään kuin massaa.

Juuri näin :)

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 960 -94 AW30-4xLE ei liiku
« Vastaus #19 : 31.12.2013, 22:16:43 »
Pakki vaatii jo sähköä toimiakseen, joten kyllä siellä sitten ainakin jotain elämää on, jos pakilla pyrkii liikkumaan.


Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 960 -94 AW30-4xLE ei liiku
« Vastaus #20 : 02.01.2014, 11:33:20 »
Joskus sitä sitten muistaa väärin, no ehkä tärkein pointti oli silti laitteen toiminen myös ilman koko valintapurkkia.

Mun tulis mieleeni testata varovasti yhtä typerää temppua, nimittäin takarenkaita ilmaan ja vaihdetta päälle, vaihtaako aski ollenkaan? Tuo ongelma kyllä hyvin vahvasti kuulostaa siltä että pakat ei tartu olleskaan, mutta hankalahan se on varmaksi sanoa. Toinen typerä temppu mitä mun tekis mieli tommosessa kokeilla olis jömpätä sähkö turbiinilukolle (pyörät ylhäällä?) ja kahtoa lähteekö sitten vetämään.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9509
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: 960 -94 AW30-4xLE ei liiku
« Vastaus #21 : 02.01.2014, 13:08:19 »
Mun tulis mieleeni testata varovasti yhtä typerää temppua, nimittäin takarenkaita ilmaan ja vaihdetta päälle, vaihtaako aski ollenkaan? Tuo ongelma kyllä hyvin vahvasti kuulostaa siltä että pakat ei tartu olleskaan, mutta hankalahan se on varmaksi sanoa. Toinen typerä temppu mitä mun tekis mieli tommosessa kokeilla olis jömpätä sähkö turbiinilukolle (pyörät ylhäällä?) ja kahtoa lähteekö sitten vetämään.

Tuota vetoa ilmassa on testattu. Ennen kardaanin pulttaamista perän laippaan todettiin, että kardaani pyörii. Mutta se oli luultavasti se sama mikä tapahtuu näköjään joka kerta kokeillessa, että ensin vähän vetää ja sitten ei sen enempää.

Tuo voisi olla hyvä testi että pakottaa turbiinin lukkoon. Mistä kautta sinne kätevimmin veisi sähköt?
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: 960 -94 AW30-4xLE ei liiku
« Vastaus #22 : 02.01.2014, 14:35:58 »
Tuota vetoa ilmassa on testattu. Ennen kardaanin pulttaamista perän laippaan todettiin, että kardaani pyörii. Mutta se oli luultavasti se sama mikä tapahtuu näköjään joka kerta kokeillessa, että ensin vähän vetää ja sitten ei sen enempää.

Tuo voisi olla hyvä testi että pakottaa turbiinin lukkoon. Mistä kautta sinne kätevimmin veisi sähköt?

Pitkällä pihalla konehuoneesta, tai vaikka tupakansytkäristä sähköä ja piuha oven välistä  :)

Poissa hss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 -94 AW30-4xLE ei liiku
« Vastaus #23 : 02.01.2014, 14:48:33 »
Varmaan aika samanlainen kuin AW40?
Laatikon solenoideja voisi mittailla. Solenoidi 4, line pressure solenoid, voisi vaikuttaa asiaan? Mulla ei ainakaan tarvinnut irrottaa öljypohjaa kun irrotti solenoidien liittimet. Laatikon diagnosointiohjeet: http://caunter.ca/volvo960/ce14807.pdf

1) Remove transmission oil pan. Disconnect solenoid wire connector(s). For solenoid wire color identification, see SOLENOID WIRE COLOR IDENTIFICATION table. Using a DVOM, measure resistance between appropriate solenoid terminal and ground. Resistance should be 10-15 ohms for No. 1, No. 2 and torque converter lock-up solenoids. If resistance is not as specified, replace solenoid.

2) Using DVOM, measure resistance between line pressure solenoid terminals. Resistance should be 2-6 ohms. If resistance is not as specified, replace solenoid.

SOLENOID WIRE COLOR IDENTIFICATION
Solenoid Wire Color
No. 1 ......................................... Green
No. 2 .......................................... Blue
Line Pressure .......................... Pink & Brown
Torque Converter Lock-Up ..................... Yellow

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: 960 -94 AW30-4xLE ei liiku
« Vastaus #24 : 02.01.2014, 15:11:43 »
Varmaan aika samanlainen kuin AW40?

Ei noissa laatikoissa taida olla paljon muuta eroa, kuin turbiinin stall speed. Erilaiset vaihtonopeudet ja turbiinin lukitusnopeudet lienee tehty ohjelmallisesti.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9509
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: 960 -94 AW30-4xLE ei liiku
« Vastaus #25 : 12.10.2014, 14:53:31 »
Se toimii!

Vika oli loppujen lopuksi öljynkierrossa. Öljypohjan kun avasi, siellä makasi irrallaan pienenpieni ristipääruuvi. Jonkun aikaa etsiskeltyä sille löytyi paikka ja se ruuvattiin sinne kiinni. Pohja takaisin, öljyä sisään ja siinä se.

Lootaöljyt olivat myös kaakaonruskeaa mönjää. Osansa ehkä tehnyt vuoden seisonta... Tikusta katsomalla näytti "melko tuoreelta" punertavalta, mutta kun syyläristä raotti öljyputkea niin siellä oli ruskeaa liejua joka ei liikkunut mihinkään. Myös öljypohjassa oli melko paksulti kaakaonväristä liejua.

Jatkohoitona tehtäneen muutaman kerran lootaöljyn huuhteluvaihto perusteellisesti lyhyin välein.

Kiitokset kaikille auttaneille ja erityisesti volovo miehelle vianetsinnästä ja korjauksesta.  -H-
« Viimeksi muokattu: 12.10.2014, 14:57:50 kirjoittanut TOK »
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa volovo mies

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1301
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 -94 AW30-4xLE ei liiku
« Vastaus #26 : 12.10.2014, 19:18:46 »
saihan tuota aikansa ränklätä ja tarkistella että kaikki mekaaniset osat liikkuu oikeen.
ennen kasausta kuraa puhdistaessa löytyi öljypohjasta semmonen pirun pieni ruuvi jolle piti paikka etsiä ja laittaa kiinni.
varalta laitoin ruuvin kierteisiin tiivistemassaa vähän ettei enään pyöri auki.
syyläriin menevä ylempi letku menee suoraan laatikon öljypohjaan ja se puhdistettiin paineilmalla.
alempi letku piti tyhjentää alipainepumpulla (linja virtaa vain syyläriin päin), sieltä tulikin noin litra kuraa pihalle.
öljysihti oli aikalain saman näköinen niinku kerran käytetty suodatinpussi josta on ravisteltu kikkareet pois.
sihti puhdistui dieselillä ja kävyesti paineilmalla.

eipä siellä sen kummempia ylimääräisiä osia näkynyt joten toivotaan ja kasaan. site en osaa varmaksi sanoa oliko se ruuvi jonku öljylinjan päätytulppa vai oliko koko vika pelkästään huonoissa öljyissä.
hittoku ei tullut otettua kuvaa siitä ruuvista.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3868.0

ite kun tekee niin saa just semmosen niinku sattuu tulemaan...

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 -94 AW30-4xLE ei liiku
« Vastaus #27 : 12.10.2014, 20:27:08 »
Toi öljyn väri viittais siihen että siellä on vettä seassa, vuotaakohan syylari vettä laatikon lauhduttimeen..
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9509
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: 960 -94 AW30-4xLE ei liiku
« Vastaus #28 : 27.10.2014, 23:26:07 »
Toi öljyn väri viittais siihen että siellä on vettä seassa, vuotaakohan syylari vettä laatikon lauhduttimeen..

Tänään tuli tehtyä lootaöljylle huuhteluvaihto ja kyllä se ihan pelkkää öljyä oli. Joskin hyvin tummaa ja punaisesta enää aavistus eli korkea aika vaihtaa.

Noin 11 litraa kierrätin lootan läpi, lopetin kun alkoi tulla samannäköistä kuin uusi öljy.

Jäähdytysneste paisarissa on kirkkaan vihreää, ei näyttäisi sielläkään olevan sekoittumisen merkkejä.
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2255
Vs: 960 -94 AW30-4xLE ei liiku
« Vastaus #29 : 28.10.2014, 18:02:40 »
Hyvä että selvis moinen. On vaivannut allekirjottanutta siitä lähtien kun itse sen HIGHEND:ille arvoin olevan PNP-vika.  :-[

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron