Kulkukoira  Proturbo

940 manuaali ilmastointi vs automaattinen ilmastointi eroavaisuudet

  • 22 Vastauksia
  • 9770 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tero.N

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
Tuli hommattua varaosa-auto josta sattuikin löytymään automaattinen ilmastointi. Käyttöautosta sitten taas löytyy manuaalinen ilmastointi ja kysymys kuuluukin että miltä osin nuo eroavat toisistaan ja pystyykö tuon manuaalisen päivittämään järkevällä työmäärällä automaattiseksi? Molemmat on siis -97 vuosimallia olevia 940 turboja.
2 x Passat 3BG, VW Kupla -73

Poissa kynnys

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Kannattaa etsiä sähkökaavio jostain niin homma hahmottuu helpommin vaikkei eroavaisuuksia kovin paljon ole. Itse olen joskus man.ilmastoinnin purkanut. Joudut ottamaan koko kojelaudan alla olevan paketin pois ja autom.paketti tilalle. Sulakerasia irti penkkiä taaksepäin jne. mahtuu kyllä tulemaan vänkärin puolelta pihalle vaikka ahdasta on. Automaattisessa on kattovalossa  tunnistin sekä kojelaudassa solar anturi oikean kaijuttimen alla.

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Tuossa on hyvät ohjeet, jos haluaa hieman oikoa eikä vaihtaa koko mötikkää kojelaudan alle:
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=97912

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
940 ilmastointi manuaalisesta automaattiseksi
« Vastaus #3 : 20.11.2011, 20:46:17 »
Mitä kaikkea pitää vaihtaa tai lisätä, jotta saisi manuaali-ilmastoinnilla varustetun systeemit toimimaan automaattisesti?

Joskus olisi kiva tehdä moinen operaatio, kun jotain projektia pitää kuitenkin olla koko ajan :)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 ilmastointi manuaalisesta automaattiseksi
« Vastaus #4 : 20.11.2011, 22:49:09 »
Vähäisen ymmärrykseni mukaan suurimmat erot ovat lämppärin säätimessä ja automaatti-ilmastoinnin anturissa (olikohan kattolampussa).

Piuhasarjojen eroista en ulkomuistista osaa sanoa tuon taivaallista.

Omasta perspektiivistä sanoisin, ettei paha rasti, vaan tekemistä ja vieläpä suhteellisen pienellä vaivalla ja hyvällä hyötysuhteella.   :)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Wille

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
Vs: 940 ilmastointi manuaalisesta automaattiseksi
« Vastaus #5 : 21.11.2011, 16:12:55 »
Sinun projekteja muutamaa seuranneena, ei kyllä ole sulle paha rasti..  :) Omaani vaihdoin MCC manuaalin tilalle ECC automaatin. Alunperin ei edes pitänyt sitä vaihtaa, mutta lämppärinkennon vaihdon yhteydessä tuli sitten sekin laitettua. Ei ole kyllä kaduttanut.

Kyseessä siis -90 945 b230ft. Purkamista kohtuullisesti, kojelauta ja koko lämppärin kotelo irti. MCC koteloon saa vaihdettua kaikki ECC romut, mutta koteloon reikien puhkomista ym. juttuja kuitenkin joutuu kohtuullisesti tekemään. Samoin kaikki alipainelinjat, anturit, johdot etuvastukset yms joutuu sovittelemaan uuteen. Itse oikaisin tässä välissä, ja laitoin suosiolla purkuautosta koko laatikon.
Eli aivan paneelin paihdolla ei nyt kuitenkaan ilmastointi vaihdu automaattiin.

Johdotuksissa ei kovinkaan suurta ongelmaa. Muutaman johdon joutuu tekemään lisää, mittaristolta nopeustieto (flektinohjaukselle), sulakerasialta lisää virtaa  ja olisko jotain muitakin vielä ollut. Ulkomuistista ei nyt tule ihan heti mieleen. Kytkiksen kanssa menee kuitenkin kohtuu kivuttomasti. Toki tietysti sen verran eri vuosimallista oli uudet osat, että kaikki liittimet oli vaihtuneet jo erilaisiin, ja hiukan mittailuksi meni ennen kuin kaikki selvis.

Konehuoneen puolelle ei mekaanisia muutoksia tarvinnut tehdä. Tuon viskoflektimallin ilmastoinnin kanssa ei johdotuksia edes kovinkaan paljoa ole. Kompuralle virta ja sen kennon etupuolella olevan sähköflektin ohjausvirrat.

Sitten ne erilaiset kohdat; Kattovalossa tosiaan lämpötila-anturi, tarvitsee pari johtoa ja tottakai alipainetta. :idiot2: Letku siis konehuoneesta asti vedettävä kattoon. Samaan liittyen myös toinen takaiskuventtiili tulipeltiin on suositeltava, manuaalissahan tosiaan vaan se yksi linja. Aurinkoanturi taas sitten sijaitsee repsikan kojelautakajarin kulmassa, puuttuessaan antaa vikakoodin, ei aivan pakollinen, mutta tehostaahan se ilmastoinnin toimintaa jos aurinko paistaa kunnolla.

Kaikkea ei voi ulkomuistista heittää, kytkikset yms tallilla, kuvia tarvittaessa voi jostain löytyäkkin.. tosin ei mitään mullistavaa, ei tästä nyt FAQ osioon asiaa kuitenkaan riitä.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 940 ilmastointi manuaalisesta automaattiseksi
« Vastaus #6 : 21.11.2011, 16:45:43 »
Okei, puuhaa siis kuitenkin aika reilusti. Mä jo vähän ehdin innostumaan tuon Mikan viestin perusteella.

Täytyypä tutkailla jos jossain olisi tuollaisia osia myytävänä ja vielä jos ne pääsisis itse purkamaan, niin osaisi kootakkin oikeassa järjestyksessä.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 940 ilmastointi manuaalisesta automaattiseksi
« Vastaus #7 : 21.11.2011, 16:51:31 »
Okei, puuhaa siis kuitenkin aika reilusti. Mä jo vähän ehdin innostumaan tuon Mikan viestin perusteella.

Täytyypä tutkailla jos jossain olisi tuollaisia osia myytävänä ja vielä jos ne pääsisis itse purkamaan, niin osaisi kootakkin oikeassa järjestyksessä.

[mainos]Hae äkkiä pois osat ennenkun ehdin tuhota omasta kojelaudan sisälmykset  :2funny: [/mainos]
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: 940 ilmastointi manuaalisesta automaattiseksi
« Vastaus #8 : 21.11.2011, 17:39:22 »
Tuossa on suorat ohjeet kuinka MCC -> ECC:n konversio.

http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=97912

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 ilmastointi manuaalisesta automaattiseksi
« Vastaus #10 : 21.11.2011, 20:49:06 »
Juu, lukaisin tuon ohjeen... Eli ilmaisin itseäni heikosti...    :-\
Manuaali-ilmastointi -> Automaatti-ilmastointi on se mitä tarkoitin!  :-[

Säädinpaneeli vaihtaen ja muutama anturi lisäten ja pikkutilpehööriä veistellen ja se on siinä...   Tekemistä, ei ydinfysiikkaa...   :)

Ja käsittääkseni (pikalukemisella) tuo on täysin manuaalista automaagiksi muunto, eikä se mitä tarkoitin (kuvittelin tarkoitettavan).

Omassa (manuaali-ilmastointi) erot ovat muutama anturi ja lämpösäädinpaneeli (joka on systeemin aivot). Joskus lueskelin skemaa ja totesin, ettei suuria eroja ole. Muistaakseni johtosarjassakin on piuhoja tarpeeseen...


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 ilmastointi manuaalisesta automaattiseksi
« Vastaus #11 : 21.11.2011, 20:52:10 »
Juu, lukaisin tuon ohjeen... Eli ilmaisin itseäni heikosti...    :-\
Manuaali-ilmastointi -> Automaatti-ilmastointi on se mitä tarkoitin!  :-[

Säädinpaneeli vaihtaen ja muutama anturi lisäten ja pikkutilpehööriä veistellen ja se on siinä...   Tekemistä, ei ydinfysiikkaa...   :)

Ja käsittääkseni (pikalukemisella) tuo on täysin manuaalista automaagiksi muunto, eikä se mitä tarkoitin (kuvittelin tarkoitettavan).

Omassa (manuaali-ilmastointi) erot ovat muutama anturi ja lämpösäädinpaneeli (joka on systeemin aivot). Joskus lueskelin skemaa ja totesin, ettei suuria eroja ole. Muistaakseni johtosarjassakin on piuhoja tarpeeseen...
Juuri tuosta muutoksestahan tässä on ollut puhe. Ei se ole ihan noin näppärä se muutos, vaan kaikki ylempänä mainitut erot koskevat nimenomaan MCC -> ECC muutosta, ei peruslämppäristä ECC:hen.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 ilmastointi manuaalisesta automaattiseksi
« Vastaus #12 : 21.11.2011, 20:53:40 »
Juuri tuosta muutoksestahan tässä on ollut puhe. Ei se ole ihan noin näppärä se muutos, vaan kaikki ylempänä mainitut erot koskevat nimenomaan MCC -> ECC muutosta, ei peruslämppäristä ECC:hen.

Täytyy siis lukea uudelleen...  Oma käsitykseni perustuu vain kytkentäkaavioiden lukemiseen...   :-[


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 940 ilmastointi manuaalisesta automaattiseksi
« Vastaus #13 : 21.11.2011, 20:55:47 »
Juuri tuosta muutoksestahan tässä on ollut puhe. Ei se ole ihan noin näppärä se muutos, vaan kaikki ylempänä mainitut erot koskevat nimenomaan MCC -> ECC muutosta, ei peruslämppäristä ECC:hen.
Perus lämppäristä --> ECC Ei lienet juurikaan pahempi operaatio enää kuin tuo edellä mainittu? Vain kylmälaitteet konetilaan ja sitä rataa? Aika ruljanssihan se kyllä on.. Täytyy siinä autosta tykätä.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 ilmastointi manuaalisesta automaattiseksi
« Vastaus #14 : 21.11.2011, 20:58:13 »
Perus lämppäristä --> ECC Ei lienet juurikaan pahempi operaatio enää kuin tuo edellä mainittu? Vain kylmälaitteet konetilaan ja sitä rataa? Aika ruljanssihan se kyllä on.. Täytyy siinä autosta tykätä.
Ei se kabiinin osalta eroa mainittavasti, konehuoneeseen joutuu sitten laittelemaan tosiaan osia lisää jonkunverran, mutta kojelaudan alla tilanne ei juur muutu. Itsehän ajattelin yhden vastaavan operaation tehdä 740:iin kun tuo vakiomallin lämppäri nyt on jollakin tapaa särki tahi hauki, enkä kyllä laita takasin ideaalihuonoa eli ilmastoinnitonta alipainelämppäriä. Siinä on kyllä hieno vehje tuo "esivalmiusmalli", yhdistyy alipaineversion huonompi puhallusteho/ilmanvaihto tuohon ilmastoimattomuuteen  S*.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron