Autoracing  KL-varaosat

volvon paineensietokyky ;)

  • 30 Vastauksia
  • 17234 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
volvon paineensietokyky ;)
« : 20.04.2011, 02:38:35 »
onko kellään kokemusta nuista vanhemmista farkkuvolvoista että kuinka paljon saa tuupata takaluukkuun kilowatteja ennenkuin katto/tuulilasi alkaa vetämään sambaa?

tarkoituksena ois ostella kesällä 200, 700 tai 900 sarjan farkkuvolvo äänenpainekisailuun.
ensisijaisesti oon kattonut 740 kartano-volvoa.

tarvis vähän udella tietoja, jos joku on moista harrastellut volvolla, että mistä kannattaisi piuhat vedellä edestä, tarvis 2-4 50 neliöistä kaapelia vetää taakse. onnistuuko auton sisältä vai onko hyvä paikka pohjaa pitkin. onko tulipellissä käteviä koloja joista saa sisätiloihin vedettyä kaapeleita.

Entäpä soittimen takana oleva tila, mahtuuko räpeltämään, mistä kannattaa vetää RCA:t, penkit pois matot pois ja lattiaa pitkin vai onko tarpeeksi tilaa vetää 3x RCA:t kynnyskoteloita pitkin?

minkä kokoiset on etukaiuttimet tai missä sijaitsee yleensäkin kaiuttimet autossa.

Onko missä mallissa isoin takaluukku, tai tärkein että kuinka korkea tila on takaluukun lattiasta penkin alimpaan kohtaan.
Missä sijaitsee autoissa ylipaineläpät, ovatko kyljissä vai puskurin alla ( siis ne jotka päästävät ilmaa auton sisältä pihalle ovien lyödessä kiinni) ne täytyisi tukkia. 

onko volvoissa ulkopuolinen vararengaspaikka vai onko vararengas auton sisällä ?

sitten ja kun tulee ajankohtaiseksi teen foorumille projektin moisesta että saa sitten kaikki joukolla ihmetellä että miksi sitä nyt tarvii noin isoa akkua ja noin paljon kaapeleita tai varsinkaan noin paljon suppareita, että kyllä vähempikin riittäisi.

tarkoituksena saada ekaksi 140dB ulos ja lopuksi pyritään 150dB rajapyykin rikkomiseen.

Poissa skebazu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1178
Vs: volvon paineensietokyky ;)
« Vastaus #1 : 20.04.2011, 06:23:35 »
tarvis vähän udella tietoja, jos joku on moista harrastellut volvolla, että mistä kannattaisi piuhat vedellä edestä, tarvis 2-4 50 neliöistä kaapelia vetää taakse. onnistuuko auton sisältä vai onko hyvä paikka pohjaa pitkin. onko tulipellissä käteviä koloja joista saa sisätiloihin vedettyä kaapeleita.

Entäpä soittimen takana oleva tila, mahtuuko räpeltämään, mistä kannattaa vetää RCA:t, penkit pois matot pois ja lattiaa pitkin vai onko tarpeeksi tilaa vetää 3x RCA:t kynnyskoteloita pitkin?

onko volvoissa ulkopuolinen vararengaspaikka vai onko vararengas auton sisällä ?

et saa kaikkia mahtumaan vakio läpivienneistä mutta poraa uudet mihinkä sitte nätit läpivienti kumit. saat vielä valita paikanki itse.

soittimen takana on tilaa ihan kohtalaisesti, enemmän kuin monessa muussa. kynnys kotelo irti ja 3x rca mahtuu sinne maton alle, ei heti kynnyksen viereen/alle vaan sinne penkin kiskojen lähelle niin saa kynnyksen vielä sopimaan paikalle.

vararengas auton sisällä takaluukussa, vararengaskotelossa. saat tuota hyvin käytettyä hyväksi
« Viimeksi muokattu: 20.04.2011, 07:59:03 kirjoittanut skebazu »

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13506
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: volvon paineensietokyky ;)
« Vastaus #2 : 20.04.2011, 07:55:58 »
Ja kaikinpuolin tuo 745 elis farkku 740 on optimi laatikko tarkoitukseesi. mittoja en osaa sanoa mutta korkeutta ja leveyttä piisaa riittävästi, ei noita turhaan sanota merikonteiksi  ;)
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa HRemes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 319
    • S70TDI
Vs: volvon paineensietokyky ;)
« Vastaus #3 : 20.04.2011, 08:29:50 »
Veikkaampa vaan, että 700 katto rupee altoileen melko mukavasti kun rupee painetta lyömään tuossa määrin  :idiot2:
900 liekkö vähän kaarevampi katto, niin ei niin helposti aaltoile  ???
Voihan sitä toki lyyä alumiiniä tai lasi kuitua tai mitä ny vaan haluaa sinne kattoon vahvistamaan  :D

Poissa volmi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 246
  • www.vrcf.fi
Vs: volvon paineensietokyky ;)
« Vastaus #4 : 20.04.2011, 08:56:24 »
Veikkaampa vaan, että 700 katto rupee altoileen melko mukavasti
900 liekkö vähän kaarevampi katto, niin ei niin helposti aaltoile  ???
Tai sitten siirtyä suosiolla suoraan 70 luvun Volvoihin, jotka ovat tehty vielä raudanääressä ja peltien vahvuudet ovat aivan eriluokkaa. Mitä nyt on kokemusta 140 sarjasta ja 800 sarjasta, niin 140 saa mennä vaikka katolle istumaan, niin ei mene läjään, mutta 800 sarjalaisessa saa olla jo katon vahaamisessa kiillotus vaiheessa tarkkana ;) No näistä 70 luvun kulkineissa saa kyllä olla sitten tarkkana, että löytää suhteellisen tervekorisen auton korroosion kannalta :D

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
Vs: volvon paineensietokyky ;)
« Vastaus #5 : 20.04.2011, 11:34:15 »
kiitoksia, lisäinfo aina hyvästä.

onko tuo vakio läpivienti missä? kuskin puolella lähellä mistä ratti tulee ulos vai pelkääjänpuolella?
sit vielä niinkin tyhmä kysymys, että onko volvoissa akku aina samalla puolella vai vaihteleeko sijainti korimallin mukaan?

katon aaltoilu ei välttämättä ole pahasta, se voi antaa lisäpotkua tulokseen. kunhan katon ripat pysyvät kiinni ettei rämise ihan tolkuttomasti. päälle voi vedellä pari kerrosta vaimennusmattoa tai jos ihan makaroonia on ni pistehitsata paikoittain että pelti on jäykempää. mutta silloin menee kyllä maalipinta uusiksi.

pari kuvaa havainnollistamaan mitä on ehkä tulossa:
tämä on ns seinä-asennus, näiden jamppojen kokemuksen mukaan ei juuri auto hengittänyt vaikka oltiin 155dB sisätiloissa.
toisin kun tuli todistettua että 147dB rikkoo jo mk2 golffin tuulilasin.





tää näyttäis ainakin olevan vanhempi, 240 sarjan volvo, eikä sekään oo poissuljettu vaihtoehto omaan projektiin.
eikös 700 sarja ole 200sarjan seuraaja? eli 200 sarjalaiset vanhempia, ilman sinkkikoria ja ilman sähköpelejä.
omasta autosta ei heti tehdä noin radiakaalia muutosta, ehkä  8)

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: volvon paineensietokyky ;)
« Vastaus #6 : 20.04.2011, 12:22:54 »
700srj tulipellin läpiviennit (joissa tyhjiä paikkoja) ovat molemmissa reunoissa ylhäällä samanlaiset ja riippuen varusteista ja moottorinohjauksesta paljonko siellä on tilaa, 50mm2 x 4 tekee kyllä jo tiukkaa niissä.. Akku on vapaastihengittävissä apparin puolella ja turbo malleissa kuljettajan puolella.

700 sarja ei ole 200 sarjan seuraaja vaan niitä tehtiin samaan aikaan, 700 sarja on isomman kokoluokan auto verrattuna 200 sarjaan. 740 farmari vaan projektiksi hyvä siitä tulee!! Projektia odotellessa  :)
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: volvon paineensietokyky ;)
« Vastaus #7 : 20.04.2011, 13:03:04 »
En ole perehtynyt tuohon tämän vuoden maxbomin sääköksiin, mutta miten ne menee katon ja peltien tukevoittamis säännöt? Jotain rajojahan niissä oli...

Itellä V70 rämis 142db ihan tolkuttomasti, kylet, katto ja luukku. Niin ja tuulilasi ruikki vettä sisään. Mutta siis kun tekee pohjat hyvin, niin kyllähän noi luulis kasassa pysyvän.

Meinaatko takapenkit uhrata kanssa? Sillohan sulla ois hyvä joku tiisseli paku... Halpaa ajoa jos auto enää ajoon jää ;)

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
Vs: volvon paineensietokyky ;)
« Vastaus #8 : 20.04.2011, 13:25:44 »
ihan normiluokasta lähdetään liikenteeseen, eli takapenkkien taakse rakennetaan, mutta jos ja kun nälkä kasvaa syödessä, niin ei ole poissuljettu asia että rekisteröinti pakuks ja kunnon arkku konttiin.

siksi V70 ei oo valinnassa, koska luulen että se on jo hieman eri peltiä kuin 245.

se on sääntöjen vastaista jos vetää överiksi (lasikuiduttaa katon) mutta orkkisripojen väliin parit extra paukut polyuretaanimassaa jotta pysyvät kiinni, kun ne orkkis kikkareet ovat vuosien saatossa kuivuneet koviksi ja irtoavat herkästi.

Poissa Zhame

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 51
  • www.vrcf.fi
Vs: volvon paineensietokyky ;)
« Vastaus #9 : 20.04.2011, 14:30:52 »
Kokemusta 945, 740 ja 855. Puhumme kahdesta ensimmäisestä.

940 farmarin katto alkaa tekemään liikettä jo aika pienilläkin paineilla (mikä nyt on kenenkin mielestä pientä), mutta ääntä se ei pitänyt. Ainoat räminät kuului kilvestä ja vararengaskotelossa olevista tavaroista. Tuulilasin tiiviste kannattaa vain tarkistaa, kuten lasi itsessäänkin, itellä ruikki 940:ssä kovalla sateella nupit isolla vähän vettä välistä, kontissa kun oli 2x 12" GZ radioactive + 1800W high end lankku.. Paineita en ala arvioimaan tuosta, kun ei mitattu. Etuoviin muistaakseni saa menemään 6.5", takaoviin 5.25". 940:ssä kojelaudan kulmissa diskantitkin, vissiin kai 4" saa sinne menemään, itsellä oli erillissarjojen diskantit laitettu siihen.

Akku tosiaan on vapareissa siellä vänkärin puolella, etukulmassa, mutta olipa itsellä siinä tekniikanvaihto turbossakin se siellä. Läpivientejä löytyy ja helposti saa lisää tehtyäkin. Sisätilanlämppärillekin monessa noista menee piuha, siitä reiästä itsellä jokaisessa vedetty 50mm2 kaapeli. Mutta ei siitä 4 piuhaa mahdu, ellei ainakin isontele aika reilusti.

Listojen alle saa johtoa menemään ja kuten edellä mainittu, sinne maton alle on kans hyvä vetää ja mahtuu sitä piuhaa ihan reilustikin. Mankan takana tilaa on ihan hyvin, aina on itellä piuhat mennyt aivan huoletta sinne, ilman minkäänlaisia ongelmia.

En tiedä, kuinka sekavaa tekstiä tuli, tai oliko mitään apua, mutta onpa yritetty. Jonkin verran siis pikkupoppia ollut noissa autoissa ja kysymällä selviää jos jokin kiinnostaa. 740 kylläkin sedan, mutta tuo 940 farmari ja aika hyvin johtojen vedot yms. muistissa. :) Tsemppiä projektiin, pitää muistaa seuratakin kun saat aloitettua :)

« Viimeksi muokattu: 20.04.2011, 14:34:15 kirjoittanut Zhame »
Exät: 945 TIC '91, 855 T-5 '94, 740 B230F '89
Käytössä: Volvo 745 B230FT '90

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: volvon paineensietokyky ;)
« Vastaus #10 : 20.04.2011, 15:37:41 »
Hommaat hyväkorisen 240sen, 240ssä kattopinta-alapienempi mitä 7/9satkuissa, ja katto on enemmän kaareva, josta uskon olevan apua tommosessa lajissa, ei rentoudu niin helposti se kattopelti.

240ssä on akku kuljettajan syrjässä konehuonetta, läpivienneille on paljon tekotilaa, koska tulipeltiä vasten ei ole juuri mitään ylimääräistä romua, toisin kuin esim. 740ssä lämppärin kuoret vie noin 63% tulipellin pinta-alasta niin saa olla aika varovainen porakoneen kanssa.
Farkku 240ssä läpihuohotusläppä on oikeassa takakyljessä.

Ainakaan sedanissa rämissy parilla kilowatilla muutaku takakilpi.  :pomo:
(seiskasedanissa tulee samalla wateilla paine ulos takapaksin välistä kun joku antaa takapaksin nousta sen verran paineesta)

700 sarja on isomman kokoluokan auto verrattuna 200 sarjaan.
700sarjassa ei oo muuta isompaa ku akseliväli ja polttoaineen kulutus

Meinaatko takapenkit uhrata kanssa? Sillohan sulla ois hyvä joku tiisseli paku... Halpaa ajoa jos auto enää ajoon jää ;)
Eiköhän siitä jotenkin rankasta jos pakun tavarankuljetustilan täyttää kiinteillä rakenteilla?
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Puavo

  • Riimittelevä konsultti
  • Administrator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1609
  • Mafia Connections
Vs: volvon paineensietokyky ;)
« Vastaus #11 : 20.04.2011, 15:42:57 »
Tästä kuvasta näkee hyvin kuinka 240 farmarin takaosassa on toteutettu ilmanvaihto, josta AtAi mainitsi edellisessä viestissä.


200-sarjassa on etuovien verhoilussa on aukot 4-tuumaiselle kaiuttimelle. Ovessa olevat kiinnityskohdat vaihtelevat. Tässä kuva vuoden -81 240 ovesta johon tein sovittimen kaiuttimelle joka meni suoraan -87 mallin oveen. Ikkunanavausmekanismit vievät oman tilansa joten vakiona tuohon paikkaan menee vain matala kaiutin. Ovi on kyllä muuten tilava ja tukeva kunhan ruoste ei ole sitä syönyt, joten rakentelu taitoiselle ei pitäisi tulla ongelmia. Ikkunanavausmahdollisuus taitaa olla toissijaista tulevassa projektissa.

Farmareissa on (ainakin -87 mallissa) takaoven takana paikat 4" elementeille.
Volvo 244 DL -84 -> Volvo 245 GLi -87 -> Volvo 244 Turbo -81 -> Volvo V70 I Classic ->  Toistaiseksi Volvotta

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
Vs: volvon paineensietokyky ;)
« Vastaus #12 : 20.04.2011, 22:22:39 »
ei voi muutakun kiitoksia sanoa, tietoa ja taitoa tuuppaa joka suunnasta!

pikkuhiljaa kaartumassa tuon 240:n puoleen tai pikemmin siis 245:n.
vieläkun saisi tuon oman käyttiksen vaihdettua valuuttaan että pääsisi kaupoille :)

ei kellään olisi tarvetta kakkosautoksi pikkucorollaa?  ;D

sain vähän mittoja 740 farkusta:
Levein kohta 150cm. Kapein kohta 113cm.
Syvyys 105,5cm. Ja nämä siis lattiatasosta mitattuina.
Toisen ja kolmannen penkin matalin kohta istuimesta kattoon mitattuna on 85cm.

tuonne mahtuis komeasti 200-300l laatikko taaksepäin ampuvana, elementit kattoon, putket taakse.


Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: volvon paineensietokyky ;)
« Vastaus #13 : 20.04.2011, 23:35:58 »
Tästä kuvasta näkee hyvin kuinka 240 farmarin takaosassa on toteutettu ilmanvaihto, josta AtAi mainitsi edellisessä viestissä.
700 sarjassa on vähintään yhtä hyvin toteutettu tuo takaosan ilmanvaihto. Se on vain piilotettu takapuskurin taakse suojaan uteliailta katseilta ;)
Muuten ilmanvaihto on parempi edessä 200.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa wolf

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • 240 konservatiivi
Vs: volvon paineensietokyky ;)
« Vastaus #14 : 23.04.2011, 13:42:51 »

(Kuva poistettu lainauksesta.)



Tulee tuosta kuvasta väkisinkin mieleen Paluu tulevaisuuteen -elokuva ja mitä tuossa kuvan tilanteessa tapahtui :D



sori OT, oli pakko
« Viimeksi muokattu: 23.04.2011, 13:45:02 kirjoittanut wolf »
"Vieläks sulla on se sininen Volvo..?"

 

Autoracing  KL-varaosat