Kuvalinkit:
744 uusi albumi744 vanha albumi745 uusi albumi745 vanha albumi744 GLE -87/88, B230f LH2.2, AW70. Hankittu 05/2014
745 GL -90, B200f LH2.4, AW70. Hankittu 12/2014

Volvohistoriaa:
2006: 242 L -76 (Myyty pitovaikeuksien takia...)
2006: 240 DL -86 (244) (Varaosa-auto, kori paalattu mutta
edelleen osia jemmassa)
2010: 145 van -71 (Talviauto 2010/2011, meni vaihdossa 745:een)
2012: 850 10V -94 (855) (Käyttis 2012-2013, konerikon vuoksi puretaan osiksi)
2013: 850 20V aut -94 (855) (Entinen varaosa-auto, hyvän korin takia nyt
projektina)
2014: 744 GLE -87, 745 GL -90 (Hyvä Volvo-vuosi

)
GLE:n tarina:Volveren topikissa oli vuosimalliksi laitettu -88, eli ilmeisesti tämä on -87 loppuvuoden malli, kun otteessa lukee käyttöönotto 00.00.1987.
Muut linkit:
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=264470http://www.volvere.fi/images/740GLE-USA/http://www.garaget.org/?car=302886http://volvo740purejenkki.blogspot.com/ (in English)
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?t=52003 (juttua Volvon muinaisesta 1343411-3 hälyttimestä, joka tässäkin on/oli...)
Oikeastaan lähin alunperin etsiskelemään farmarimallia, manuaalivaihteilla ja dieselkoneella... Jotain tais tapahtua tässä välissä ja päädyinkin sit tällaiseen herraskaiseen "pikkujenkkiin". En todennäköisesti tule ajamaan tällä talvella ollenkaan (siihen on eri laitteet), mut aika näyttää miten käy...
No miksi sitten ostin? Kyllästyin keskeneräisiin projekteihin, työ ja perhe-elämä haittaavat harrastuksia

=> Jätetään tonnin ritsat ostamatta, myydään projektiromut pois ja hankitaan joku vähän helpompi harrasteauto.
Mitäs tälle tehdään? Huolletaan, puunataan ja säilytetään tallissa - ja tietysti ajetaan pussihousut jalassa... Auto pysyy täysin orkkiskuosissa ja ainoat mitä kelpuutan tähän ovat Volvon alkuperäislisävarusteet. Niitäkään en aio aktiivisesti etsiskellä, jos sattuu sopivaan hintaan olemaan tarjolla orkkisosaa niin ehkä saatan heltyä ostamaan. Saa tarjota, mut en lupaa ostaa

Mikä harmittaa? No se että tää ei ole kartano (tuskaa helpottaa kun käy välillä ihailemassa jenkkikeulaa ja onhan tämä malli eräs hienoimmista sedaneista mitä on tehty. Turhaan "korjasivat" takapään muotoilua 900-sarjan sedaniin, meni mielestäni paljon tylsemmän näköiseksi - kuten 850 ja muissa myöhemmissä sedan-malleissakin). Ja vähän häiritsee nuo takavalot, hiukka tummat omaan makuun. Tuskin asialle mitään teen ainakaan ihan heti, odotellaan josko silmä tottuis...
VIN-koodin purkua (
http://www.volvoclub.org.uk/faq/700ModelData.html#VehicleIdentificationNumberCoding):
YV1 = Volvo

F = 740
X = Safety equipment, 3-pt seat belt only (Eli tarkoittanee käytännössä että ei oo bageja, mut 3-pistevyöt toki löytyy)
88 = B230F (LH2.4) <- Virhe?, oikeasti tämä on LH2.2:lla, 83 kW / 114 Hp ja 185 Nm (
lähde)
4 = 4-door with seat belt only
5 = Check digit / Computed as error check
H = 1987 (eli ei kuitenkaan -88 malli niinkun laitoin otsikkoon...)
1 = Sweden (Torslanda)
Ja loput 6 on sarjanumeroa.
TODO:
- Ilmastoinnin korjaaminen (perimätiedon mukaan pelkkä täyttö ei riitä)
- Nesteitä meinasin vaihdella pikkuhiljaa, konehuoneen puunausta, sähköhärpättimien hankkimista varalle (
YKK-anturi (=> Hall-anturi virranjakajaan, tässä on LH2.2), sytytysyksikkö ja mitä noita nyt oli, mitä suositeltiin pitämään hanskalokerossa mukana

)
- Tutkitaan miksi vasemman takaoven keskuslukko ja sähkölasi eivät pelitä
- Ruostehommia edelleen (Pahin eli vänkärin etulattia korjattu)...
- Roiskeläpät, sisälokarit (talvikäyttöä ajatellen???

)
- Käsijarruvaijerien vaihto
- Sähköantennin herkistely
- Takaluukun pumput
- Mukiteline (Keskikyynärnojaan lienee ainut siisti vaihtoehto)
DONE:
- Uudet kesärenkaat mukana tulleille ATS-vanteille, niistä siirtyy nastakumit noihin alla oleville "Corona"-tyypin vanteille. Muutos suunnitelmiin: Coronat saavat jatkaa kesävanteina, ATS:hiit päätynevät vielä joskus johonkin autoon talveksi...
- Pakoputken loppuosan korjaaminen, kolisee ja rämisee (osia tuli auton mukana)- Mittariston lämpöanturin vaihto - Ei siinä lie mitään vikaa kuitenkaan, mittaristo se vain sekoilee perinteiseen tapaan.
GLE huoltopäiväkirja:
12.10.2012, 116380 ml. Jakohihna, kiristin, hihnoja ja vesipumppu. Jäähdytinneste, öljyt+suodatin.
17.10.2012, 116517 ml. Ilmamassamittari Bosch.
24.1.2013, 118178 ml. Eteen: Jarrulevyt ja palat, pyöränlaakerit.
13.5.2013, 121312 ml. Öljyt+suodatin
--- SNIP ---
29.4.2015, 130500 ml. Sytytystulpat (Bosch) + johdot (Bougicord) + virranjakajan kansi (Bosch) + pyörijä (Bosch). Moottoriöljyt (Motox FullSynth 5w-40) + suodatin (Volvo).
30.4.2015, 130500 ml. Pakoputkisto uusittu downpipestä taaksepäin. Etupönttö (Biltema) + keskipönttö (Motonet/Fenno) + akseliylitys + takapönttö + pappamutka (Walker)
5.6.2015, 130500 ml. Vänkärin etulattian korjaus valmis. Taakse jarrulevyt+käsijarrukengät+as.sarja+säätöruuvit. Katsastettu hyväksytysti.
24.6.2015, 130800 ml. Kuskinpuolelle taakse jarrusatula+palat+levy+letku+jarrukilpi.
Ostoslistaa- Virranjakajan kansi + pyörijä
- Sytytysjohtosarja- Ehkä
puolakin- Venakopan tiiviste, öljykorkin tiiviste
- PA-suodatin + kuparitiivisteet- Ilmansuodatin
- Kitisevät kiilahihnat uusiksi...
-
Eteen uudet lyhdyt, motonetin "H4-Umpio Hella 6x4" lienee ok,
tuolta löytyneen tiedon mukaan saattaisi olla oikea.
-
Letku suodattimelta kaasuläpälle 1357434