Elekma  Autoracing

S40 1.6d DRIVe vm. 2010 sähköongelmia

  • 7 Vastauksia
  • 7403 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ruuvari

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
S40 1.6d DRIVe vm. 2010 sähköongelmia
« : 23.05.2014, 07:14:47 »
Auto on viimeisen vuoden aikana ollut aika vaatimattomassa käytössä. Ajoa on tullut tyypillisen päivän aikana yhteensä 15-20 kilometriä, satunnaisesti hieman enemmän.

Ihmeellisiä ongelmia on ruvennut esiintymään muutama päivä sitten:

1. Start/stop -järjestelmä ei enää toimi. Olen antanut itseni ymmärtää, ettei tämä aina toimikaan, esim. akkuvarauksen ollessa alhainen.
2. Vakionopeussäädin ei toimi. Kun auton käynnistää ja vakionopeussäätimen nappia painaa ratista, näyttöön ilmestyy kyllä CRUISE mutta se häviää noin 15 sekunnin ajamisen jälkeen, eikä enää siihen ilmesty, vaikka nappia kuinka painelisi.

Mitä on tehty: raavittu päätä ja tarkistettu vakionopeussäätimen sulake, joka on kunnossa. Sen jälkeen nostettu kädet pystyyn, koska ymmärrys auton tekniikasta on valitettavan rajallista. Myös googletettu ahkerasti.

Teoria: Akkuvaraus on vaatimattomien ajomäärien seurauksena päässyt niin alhaiselle tasolle, että mainitut ongelmat johtuvat siitä.

Miten lähtisitte selvittämään tätä kaikkea? Voisin toki mittauttaa akun varauksen huollossa, mutta pelkään, että vastaus on enemmän tai vähemmän "akku sipissä, osta uusi, hinta 300 egeä asennettuna". Jotenkin näin maallikkona haluaisin uskoa, että akun lataaminen voisi ratkaista ongelman. Eipä vain ole laturia. Pitäisikö auto viedä huoltoon ja pyytää niitä lataamaan akun? Mitä paikkaa suosittelette (PKS) ja paljonko operaatio voisi kustantaa? Haluaisin mieluusti välttää Bilian huoltoa, ainakin Herttoniemen pistettä.

Akku toki latautuu ajon aikana, mutta tässä tapauksessa pitäisi varmaan heittää hieman pidempi lenkki. Miten pitkään pitäisi ajaa, jotta lähes tyhjä akku latautuu normaalitasolle?

Sen verran vielä, että mittaristossa mikään ongelmaan viittaava merkkivalo ei pala.

Onko kenties mahdollista, että kyse onkin suuremmasta ongelmasta? Minähän vain pönttönä oletan, että ongelmat johtuvat akun (mahdollisesti) alhaisesta varauksesta. Tämähän on pelkkää mutuilua, joten älkää antako sen johtaa teitä harhaan.

Kiitos etukäteen asiallisista vastauksista!








Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: S40 1.6d DRIVe vm. 2010 sähköongelmia
« Vastaus #1 : 23.05.2014, 07:19:37 »
Esimerkiksi joku ongelma kytkinpolkimen tai jarruopolkimen asennontunnistimissa voisi tehdän noin
Vikakkoodi varmaan löytyy järjestelmästä, että miksi se vakionopeuden toiminta estyy.
Ainakin volvon Vida-testerillä saa sitten luettua start/stopilta, että mistä syystä se ei ole antanut sen jäjrestelmänt ehdä työtään.

Poissa Lurppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 1.6d DRIVe vm. 2010 sähköongelmia
« Vastaus #2 : 27.05.2014, 22:30:15 »
Sama auto ja vuosimalli mutta hieman eri ongelmia.

Kuukauden sisään muutaman kerran näyttöön on tullut "moottorijärj. vaatii huollon" tjsp. ilmoitus. Usein auton kulku on sillä hetkellä muuttunut "voimattomammaksi" sekä myös nykiväksi.
Kuitenkin kytkimen pohjaan painaminen ja kaasun lisäys (nostaa kierroksia yli 3000rpm) poistaa virheen näytöltä ja tehot palaa. Laitoin letkun perään ja antoi seuraavat vikakoodit:
P0428 Catalyst Temperature sensor circuit high
P1402 EGR metering orifice restricted
P1577 Pedal position sensor disagreement btwn sensors
P193B Accelerator pedal position (APP) sensor circuit malfunction

Lisäkummallisuuksia liittyen tai liittymättä ongelmaan:
Usein ajon jälkeen jokin tuuletin jää vielä huutamaan joksikin aikaa, myös talvella. Ja auton ollessa tyhjäkäynnillä (ovi auki) sisävalo näyttäisi hieman "pumppaavan"

Onko noista mitään pääteltävissä? Aiemman 2.0D kohdalla vanha akku sai aikaan vaikka mitä herjoja joten melkein tekisi mieli kokeilla myös akun vaihtoa. Ajatusta vastaan vaan sotii toimiva Start/Stop, jonka taas ei pitäisi huonolla varauksella toimia. Onko muuten sisävaloilla "suora 12v" vai tuleeko "pulssitettuna"? Mites voisiko temppuileva laturi aiheuttaa sekoilua? CEM??

Aika hukassa olen sen suhteen mistä lähtisi vikaa etsimään ja hyviä ideoita kaivataan.

Poissa Taikaratsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 1.6d DRIVe vm. 2010 sähköongelmia
« Vastaus #3 : 29.05.2014, 14:23:56 »
Keskustelun aloittajalle; Koodien luvulla kandee homma aloittaa. S/S voi tosiaan olla "toimintakyvytön" johtuen akun varaustilasta, tossahan on akulle oma valvonta-anturi, jolla ko. asiaa tsekataan. Kuten Miksu mainitsi, myös cruiselle saattaa ja tod.näk onkin koodi tallentunut.
Vikakoodien lukua pk-seudulla. Myös RTI navien korjaukset ja kartat.

Poissa Lurppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 1.6d DRIVe vm. 2010 sähköongelmia
« Vastaus #4 : 18.06.2014, 06:53:25 »
Omalla kohdalla sähkövika aiheutui viallisesta kaasupolkimesta, hajosi näet lopullisesti. Nosti kierrokset 1500 rpm eikä reagoinut kaasuun, tauluun ilmoitukset moottorijärjestelmä ja ajonvakautus vaatii huollon. Pisteet Volvo-huollolle nopeasta toiminnasta,meni tasan vuorokausi viennistä noutoon (osa piti tilata).

Poissa ruuvari

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 1.6d DRIVe vm. 2010 sähköongelmia
« Vastaus #5 : 17.07.2014, 07:21:10 »
Päivitystä: Auto on käynyt määräaikaishuollossa, jossa myös vaihdettiin jarrun yhteydessä oleva kytkin, jonka toivoin olevan vian aiheuttaja. Vika ei kuitenkaan poistunut. Korjaamolla ei ollut autoon sopivaa vikakoodin lukijaa, joten vian aiheuttaja on edelleen epäselvä.

Ajattelin tässä asiassa päästä eteenpäin hankkimalla vikakoodin lukijan. Olen näissä asioissa aika vihreä, mutta ilmeisesti esim. ebaystä löytää jopa alle 10 eurolla lukijan, jossa on Bluetooth-yhteys, eli sopivalla ohjelmistolla voi sitten lukea vaikka iLuurista koodin.

Kysymys kuuluukin: millaista vikakoodin lukijaa suosittelette? Myös kauppapaikkasuosituksia otetaan vastaan.

Vaihtoehtoisesti: onko kellään vikakoodin lukijaa (PKS)? Mikä olisi käypä hinta siitä, että kurvauttaisin pihalle ja katsottaisiin sitten mistä kana pissii?

EDIT: akun jännitteessä ei ollut mitään epänormaalia, eli akun voinee sulkea pois yhtälöstä.
« Viimeksi muokattu: 17.07.2014, 07:24:38 kirjoittanut ruuvari »

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6904
  • Kaikkee sitä...
Vs: S40 1.6d DRIVe vm. 2010 sähköongelmia
« Vastaus #6 : 24.07.2014, 13:04:00 »
Ajattelin tässä asiassa päästä eteenpäin hankkimalla vikakoodin lukijan. Olen näissä asioissa aika vihreä, mutta ilmeisesti esim. ebaystä löytää jopa alle 10 eurolla lukijan, jossa on Bluetooth-yhteys, eli sopivalla ohjelmistolla voi sitten lukea vaikka iLuurista koodin.

Kysymys kuuluukin: millaista vikakoodin lukijaa suosittelette? Myös kauppapaikkasuosituksia otetaan vastaan.

Oletko tämän jo lukenut? :)

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=212.0
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa ruuvari

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 1.6d DRIVe vm. 2010 sähköongelmia
« Vastaus #7 : 12.08.2014, 07:08:07 »
Päivitys: vika on nyt korjattu. Määräaikaishuollon yhteydessä muutama viikko sitten vaihdettiin jarrupolkimen yhteydessä oleva kytkin, jota nimimerkki (Miksu) veikkaili vian mahdolliseksi aiheuttajaksi. No eipä tullut kuntoon. Vein kuitenkin eilen auton toiseen paikkaan, jossa tutkittiin asiaa ilmeisesti hieman ammattitaitoisemmin, ja todettiin seuraavaa:

1. Yksi sulake oli palanut
2. Se aiemmin mainitsemani kytkin oli asennettu huolimattomasti, ei ollut ihan pohjassa asti.

Korjasivat siis vian ja nyt homma toimii kuin tanssi. Loppulaskukin oli todella kohtuullinen; samaan syssyyn paikattiin myös puhjennut rengas ja koko hoidon loppulasku oli piirun alle satasen. Katsonkin miltei velvollisuudekseni suositella kyseistä huoltopaikkaa: KT-Huolto Roihupellossa. Tämän yhden käynnin perusteella annan auliit suositukseni kyseiselle paikalle.

Kiitos kaikille tähän keskusteluun osallistuneille!

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo