Ateho  Elekma

940 Ft/Fk erot ja tunnistus

  • 49 Vastauksia
  • 23751 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seiskanelonen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 286
  • www.vrcf.fi
940 Ft/Fk erot ja tunnistus
« : 27.04.2011, 01:15:42 »
Kertokaas miten FT/FK moottorit eroaa ulkoisesti,vai eroaako mitenkään. Olen havainnut kahdenlaista ahtoputkien asentoa, toisessa ahtoputki menee coolerin yläosaan ja toisessa jonnekin keskivaiheille. Käsittääkseni-94/95 tapahtui moottorien kokoonpanossa(ahtoputkissa) jotain eroa, mutta olen havainnut sekä-92 että -97 malleissa samaa konseptia eli.ahtoputki menee sinne keskelle cooleria ja taas  vastaavasti -93/96 malleissa menee coolerin yläosaan.
Mikähän reikä on -94 FT koneessa tukittu irroitettavalla nastalla IMM:n kohdalla ilmansuodatinkotelon sivuseinässä. Reiän läpimitta n.6-8 mm. Jos nastan irroittaa niin siitä menee suodattamatonta ilmaa koneeseen,on siis ilmansuodattimen yläpuolella.
Onko FT/FK koneiden pakoputkistoissa mitään eroa. Omaan FT koneeseen on asennettu rosteriputki jonka takuu on auton ikä(Eurostainless)???? mutta kone tyypiksi on mainittu matalapaineturbo.
Mielellään faktatietoa
sisäänajettuja volvoja
144Gl-74, 244 Dl-79,  244 Dl-83,  244 Gle-84,
740 Gle-90, 940 Ft-94

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: 940 Ft/Fk erot ja tunnistus
« Vastaus #1 : 27.04.2011, 05:22:23 »
Erilaiset coolerit ja sitä myöten putket liittyy eroon ilmastoitu(lähdöt keskellä) ja ilmastoimaton(lähdöt ylhäällä).

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: 940 Ft/Fk erot ja tunnistus
« Vastaus #2 : 27.04.2011, 12:15:02 »
Jakopään suojassa lukee joko B230FK tai B230FT, siinäpä ulkoiset erot. Ainoa ero on hukkaportin kello, ja se taitaa olla samannäköinen ulkoapäin. Joissain kelloissa on pienet säätömahdollisuudet, mutta ei kaikissa ja näitä on kai lähinä ollut FT koneissa. Pakoputket myös samat.
E: alussa (pre-90) tais FTssä olla heikommat kanget? FK tuli vasta ~95 ja samalla öljysuihkut männille.
Ja FK:ssa tosiaan ei ahtopainemittaria mittaristossa.
« Viimeksi muokattu: 27.04.2011, 19:40:11 kirjoittanut Acke »

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 940 Ft/Fk erot ja tunnistus
« Vastaus #3 : 27.04.2011, 19:10:31 »
Eli vuosimalli ja varusteet huomioon ottaen ainoat erot nuo acken mainitsemat hukkaportin kello ja tarra/merkinnät  :)
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

hevonen

  • Vieras
Vs: 940 Ft/Fk erot ja tunnistus
« Vastaus #4 : 27.04.2011, 19:25:31 »
Ei ole moottorissa ero mutta fk:sta puuttuu ahtopainemittari, ainakin niistä mihin olen törmännyt. :buck2:

Poissa 252R

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • v70 TDI-99 and volvo 940 2.3tic
Vs: 940 Ft/Fk erot ja tunnistus
« Vastaus #5 : 27.04.2011, 19:40:04 »
eikös fk:ssa ole maskikin erinlainen? ft:ssä kokonaan tummanharmaa ja fk:ssa paljokin näkyy kromireunaista ruutumaskia?
LH&ostrich

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: 940 Ft/Fk erot ja tunnistus
« Vastaus #6 : 27.04.2011, 19:43:11 »
eikös fk:ssa ole maskikin erinlainen? ft:ssä kokonaan tummanharmaa ja fk:ssa paljokin näkyy kromireunaista ruutumaskia?
Taitaa riippua varusteisa eikä moottorista? Omassa FK:ssa on kromireunainen, mutta olen myös nähnyt FT malleja kromireunalla.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 Ft/Fk erot ja tunnistus
« Vastaus #7 : 27.04.2011, 19:50:16 »
Ja nämäkin taitavat olla maakohtaisia juttuja, isän -98 Classicissa oli kokokromimaski kun oli saksatuonti. Mutta FT/FK ei ole mitään moottorinohjauksellisia eroja, ja ainoa mekaaninen erokin on hukkaportin kello.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 Ft/Fk erot ja tunnistus
« Vastaus #8 : 27.04.2011, 23:13:16 »
Omassa 945 (FK vm-95) vehkeessä ei ole mitään ulkoista eroa konehuoneessa kaverin 945 FT-mallin (vm. 97) kanssa.
Muut erot konehuoneessa johtuvat laatikosta (AW71L minulla ja kaverilla M90).

Mittaristossa on vain yksi ero, ahtopainemittari, joka on kaverin FT-mallissa mutta minulta puuttuu.

Kummankin kiessin cooleri on täysin sama (ilmastoituja) ja putket menevät keskelle cooleria. No, tietty syylärissä on se ero, että minulla siellä kiertää laatikkoöljy ja kaverilla ei kierrä. Muutoin syylärit ovat täysin identtisiä.

Kummassakin on kromireunainen maski. Kaverin FT:ssä  on katolla ne kaaret, minulla taasen ei niitä ole.

Kaiken kaikkiaan, erot ovat erittäin vähäisiä, paitsi vaihdelaatikosta johtuvat.

Lyhyesti, eroina ovat ahtopainemittari ja katon ns. kattotelineet. Koska kummatkin ovat identtisesti varusteltuja,  kaverin nahkasisustusta huomioimatta.

Jarruissa, perissä, moottoreissa yms. auton perusrakenteessa emme ole havainneet eroja.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: 940 Ft/Fk erot ja tunnistus
« Vastaus #9 : 28.04.2011, 00:34:43 »
Mutuilisin että FT:n ilmansuodatinkotelossa lukee Turbo, FK:ssa ei lue.
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: 940 Ft/Fk erot ja tunnistus
« Vastaus #10 : 28.04.2011, 05:57:05 »
Mutuilisin että FT:n ilmansuodatinkotelossa lukee Turbo, FK:ssa ei lue.

Senverran voin tätä vahvistaa että FT:n alkuperäisessä suodatinkotelossa lukee Turbo. FK:sta en osaa sanoa.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 Ft/Fk erot ja tunnistus
« Vastaus #11 : 28.04.2011, 08:40:54 »
Senverran voin tätä vahvistaa että FT:n alkuperäisessä suodatinkotelossa lukee Turbo. FK:sta en osaa sanoa.

95 FK:ssa ei lue Turboa ilmanputsarissa, mutta on kattokaiteet ja kokokromimaski. Saksantuontia....
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 Ft/Fk erot ja tunnistus
« Vastaus #12 : 28.04.2011, 13:04:26 »
Mutuilisin että FT:n ilmansuodatinkotelossa lukee Turbo, FK:ssa ei lue.

Suomi-auto vm. 95 B230FK 945. Tarkemmin leimattu tehtaalla tarkastetuksi 4/1995.
Ja ilmanputsarikotelossa lukee Turbo kuten myös kaverin FT:ssä.
« Viimeksi muokattu: 28.04.2011, 13:06:58 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

hevonen

  • Vieras
Vs: 940 Ft/Fk erot ja tunnistus
« Vastaus #13 : 28.04.2011, 14:10:49 »
Joo, uskokaa nyt että sieltä löytyy mitä sattuu :D. Paras tunnistuskeino autoa katsoessa on tuo ahtomittari. Onhan senkin joku seppä voinut sinne vaihtaa(mittariston).
Ainakaan ennen vuotta -94 ei sählätty turhaan noiden vajaapainemoottoreiden kanssa...

Poissa ToniA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 Ft/Fk erot ja tunnistus
« Vastaus #14 : 28.04.2011, 15:49:04 »
Mulla taas on '97 945 (tuotu Saksasta 12/2002) matalapaineturbolla eli B230FK. Ja siinä ON ahtopainemittari, siinä on tosin teksti 'Econ.' eikä 'Turbo'.

Nyttemmin on lastu sekä rajapaineventtiili hukkaportin ohjauksessa. Potkii ihan kivasti.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy