Proturbo  Autodiagnoosi

Arposen koirankuljetin V40 -97

  • 2 Vastauksia
  • 2928 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla Arponen

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 506
  • www.vrcf.fi
Arposen koirankuljetin V40 -97
« : 19.07.2014, 13:14:33 »
Tarvittiin talouteen toinen auto ja ite en olis välittäny alkaa perehtymään mihinkään pikku riisikippoihin tai muihin (budjettiin ei montaa merkki- /koko vaihtoehtoa sattunu), onneks nettiautosta löyty kohtuu hinnalla vielä reippaasti leimaa omaava 363(?)tkm ajettu -97 V40, 1,8l koneella ja manuaali laatikolla Kajaanista.

Seiskalla sitä lähettiin kattomaan ja mukaanhan se tarttu, onneks.

Auto oli seiskan lailla aivan karvalakkimalli. Peilien käsisäädöt ei toimi muutakuin samalla peiliä kädellä kääntämällä, niistäkin matkustajan peili kääntyy ajan myötä ulospäin. Takapuskurista puuttuin toinen "evä" (miksilie kutsutaankaan oikeesti) ja saman puolen roiskeläppä, puskuriin kenties osunut jokin, kun siinä ei ole enää ruuvin paikkoja roiskeläpälle ja liikkuu käsin kyseiseltä puolelta enemmän mitä toiselta.

Autossa mainittiin konepellin lakkavaurioiden lisäksi viaksi ääntävä ohjaustehostimenpumppu, no niinhän siellä joku kuulu vinkuvan. Sain mukaan toisen pumpun, mutta siinä oli lähtö väärään suuntaan, joten sai jäädä hyllyyn ja tilasin edullisesti uuden pumpun Virosta. Sen kummemmin ääntä tutkimatta huhtikuussa vaihdoin pumpun ja ihmettelin edelleen kuuluvaa ääntä, ei tullut edes katottua mitä apulaitehihnan kiristimelle kuuluu hihnan samalla vaihtaessa. Kävin ostamassa stetoskoopin ja päädyin tulokseen, että laturihan se siellä sitä rallatusta pitää eikä tehostimen pumppu, sen vaihdon aika tulee kunhan budjetti antaa uuden laturin verran periksi.

Vähän kuviakin autosta






Huonoa kuvaa sisältä




Lakka vauriota




Pumpun vaihtoa




Tämän hetkistä näkymää, pinkki hirvitarrakin näkyy :)




Sisustaankin tuli vaihdettua kaikki muut valot jo ledeihin paitsi aurinkolippojen meikkipeilien valot. Keskikonsoliin tuli kokeiltua teippailuakin bilteman hiilikuitukalvolla, muuten onnistu hyvin, mutta jäi kunnolla puhistamatta ja epäilen pinnoilla olleen edelleen silikonisprayta kun ei aina meinannu teippi tarttua ja pari kohtaa irvistää nyt kuumien kelien jälkeen.

Ensi viikolla pitäis vihdoin käydä konepellin kimppuun ja näillä näkymin tulee vedettyä se vaan mastonin 121, kuten myös listat ja roiskeläpät.
Samalla vaihdan jakohihnan, koska ei ole tarkkaa tietoa onko hihna vaihdettu miten tarkkaan edellisillä kerroilla ja nyt mittarissa jo 370tkm.


To do list:

Laturin vaihto
Konepellin ja listojen maalaus
Jakohihnan vaihto
Maata kohti, keulinta hallintaan.
Vanteet vaihtoon (16" tai 17")
Takalasien tummennus
Takavalojen ja äärivalojen tummennus (äärivalot ehkä ensin kirkkaisiin)
Pienten pintaruosteiden fiksaus
Peilit vaihtoon (sähkö)
Sähköikkunat
Sisustan kunnolla teippaus
(jos vastaan tulee esim kolaroitu, ehjäkoneellinen t4 niin tekniikan vaihto, joo helpompi olis ostaa se suoraan, mutta enhän mie tee asioita helposti)
Volvo 740 '88 -ÖRRi
Volvo XC70 D5 '10
Valmet 359D
Shineray stixe 250

Paikalla Arponen

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 506
  • www.vrcf.fi
Vs: Arposen koirankuljetin V40 -97
« Vastaus #1 : 20.08.2014, 07:37:59 »
Vähän kerrassaan on edetty sipistelyiden ja huoltojen kanssa, muttei tätä oo muistanu päivittää.

Hommahan lähti viime kuun lopussa sillä, että konepelti irti ja mielipiteitä jakavalla tekniikalla hionta




Maskin maaluuta




Konepellin maalasin ensin paukkupulloilla, mutta sehän meni ihan päin jotain, pinta muistutti lähinnä shakkilautaa johtuen halvan maalin suuttimesta. Kylmänviileästi ratkasin tilanteen sitten telalla ja mustalla ruosteenestomaalilla, niillä tuli tekniikkaan nähden yllättävän hyvä pinta.




Listojen maalauksesta kuvaa




Illan hämärästä hieman lopputuloksesta kokonaiskuvaa, täytyis käydä kuvaamassa aurinkoisella kelillä.




Sitten on vielä ne tämän kuun saavutukset.

Virtalukko on aina jumitellu ja nyt se meinas pari kertaa jäädä totaalijumiin. Käytin lukkopesän irti ja suihkin puhistusainetta ja aseöljyä niin ainakii nyt pelaa paremmin ku millonkaa meidän omistuksen aikana.

Tällä viikolla sain vihdoin hankittua sen uuden laturin ja vaihdoinkin sen samantien, kyllä nyt on ihmeellistä käynnistää auto, kun on puol vuotta kuunnellu sitä laturin rallatusta :D

Jatketaan kun jotain tapahtuu  -H-
Volvo 740 '88 -ÖRRi
Volvo XC70 D5 '10
Valmet 359D
Shineray stixe 250

Paikalla Arponen

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 506
  • www.vrcf.fi
Vs: Arposen koirankuljetin V40 -97
« Vastaus #2 : 19.12.2014, 17:46:09 »
Nyt tuli viimein tarve vaihtaa se koliseva katalysaattori. Leimalla se ei siis haitannu mitään eikä viime kuun puoleen väliin mennessäkään. Sen jälkee alko puutumisongelmat, ei kule, kiihy ja bensaa kuluu enemmän.

Osasin paikallistaa ainakin osasyyllisen samantien.

Viimein kun kaverin pajalla lattialla maaten sain katkottua riittävän määrän pultteja ja tiputettua kattipätkän pois, näin heti lampun kanssa sen mitä osasin odottaakkin., sisukset oli lähes poikittain ulostulopuolella ja oli vähän muotoutunu katin "suun" mukaan.


Parin rautakankitarjoilun jälkeen. Kaikkea turhaa sitä katalysaattorin sisään laitetaan  :idiot2: (hehe)


Uusi katti by biltema. Kestää vuoden-kaks tai on kestämättä, anyway parempi ku tuo tukkonen. Laippa vanhasta laikalla ja hitsaten uuteen, n. 8cm jatko piti toiseen päähän tehä et riitti pituus.


Just sen näkönen et tein itse ja säästin. Hetihän se piti lähteä kokeilemaan samaan motarin ylämäkiramppiin missä ennen just just 80km/h (mikä oli muuten se maaginen raja millon viimeistään loppu puhti), sai nyt helposti sen satasen ja kovemmin kiihyttäen varmaan pystyis samaan mihin kesällä kun rampissa ollu hidastelijoita.

Nyt ollu totuttelua taas hiljasempaan autoon, alkaa pikkuhiljaa loppua nuo ylimääräset äänet mitä oli autoa hankittaessa.
Volvo 740 '88 -ÖRRi
Volvo XC70 D5 '10
Valmet 359D
Shineray stixe 250

 

Proturbo  Autodiagnoosi