Elekma  Autoracing

V70 -09 ohjaustehostin jäykkä

  • 17 Vastauksia
  • 20532 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kapa Kuosa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
V70 -09 ohjaustehostin jäykkä
« : 18.08.2015, 14:45:57 »
Mistähän mahtaisi johtua että ohjaustehostin on alkanut pikkuhiljaa jäykkenemään noin 10000 viimeisen kilometrin aikana. Jos hiljaa ajaa ja kääntää äkkinäisesti rattia, ei edes jakaa yhdellä kädellä kääntää. Öljyt on aina ollut varmasti volvon omaa öljyä, tiedän auton historian. Itse en ole koskenut öljyihin. 2.4D ja 350t ajettu, öljy haalean ruskeaa.

Onko vaan niinkin yksinkertanen vastaus että alkaa vanhuus kaihertaa pumppua ja uutta tilalle? Vai voinko vielä säästää lompakossa olevia roposia jollain kepulikonstilla  :pomo:

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1402
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -09 ohjaustehostin jäykkä
« Vastaus #1 : 18.08.2015, 22:35:10 »
Onkohan sitä öljyä tarpeeksi?
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Vs: V70 -09 ohjaustehostin jäykkä
« Vastaus #2 : 18.08.2015, 22:39:48 »
Tarkasta ainakin rattiakselin nivel, ohjausvaihteen "juuresta"

Vaikka wd40 kylpy nivelelle,  ainakin silloin tuo on poissuljettu tahmaaja.
Chrysler PT Cruiser :smoke:

Poissa aalt1n

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 324
  • Give Blood - Play Rugby
Vs: V70 -09 ohjaustehostin jäykkä
« Vastaus #3 : 03.10.2015, 20:07:22 »
Tästä asiasta näkyi olevan montakin ketjua, mutta vastataanpa tähän. Kokemukseni mukaan huonot=likaiset=vanhat öljyt ja tukkoon menevä suodatin säiliön sisällä aiheuttavat ohjauksen jäykistymisen. Olen huomannut myös, että noin kahdessa vuodessa ilman öljyn vaihtoa ja suodattimen putsausta oireet palaavat. Harmittaa, kun en viimeksi älynnyt ottaa kunnon kuvia operaatiosta, mutta pariin autoon saman tempun teen vielä tälle syksylle, niin eiköhän niitä kuviakin saada näkyville. Hommaa menee seuraavasti:

Tarvitset: Bräkleeniä (tai muuta liuotinta), pihdit, kumihanskat, ilmastointiteippiä, n. 2m kirkasta puolen tuuman letkua ja sopivan klemmarin, astian jäteöljylle ja 2 litraa WSS-M2C204-A luokituksen omaavaa öljyä.

1) Tyhjennä ohjaustehostimen säiliö lapolla/pumpulla tai jollain vastaavalla.
2) Suojaa pyyhkeellä tai paperilla säiliön alapuoli, jotta öljyä ei pääse valumaan apulaitehihnoille
3)Irroita säiliö. Säiliö on sellaisella klipsillä kiinni telineessään. Tuo klipsi kannattaa vaikka laittaa taskuun sillä jostain syystä se tuppaa olemaan aina hukassa kasaamisvaiheessa.
4)Irroita paluulinjan letku säiliön pohjasta keskeltä. Ensin klemmari pihdeillä ja sitten se letku lähtee irti sormivoimin, kunhan hoksaa sen puristettavan liittimen säiliön pään juuressa.
5)Irroita lähtevän linjan letku samalla tavalla. (pelkkä klemmari, tässä letkussa ei ole sitä puristettavaa liitintä)
6)Tässä vaiheessa säiliön pitäisi olla kädessäsi ja sisällä näkyy erinäinen määrä sitä vanhentuneen öljyn lietettä. Sinne säiliön sisälle on hankala nähdä, ellei ole sellaista hammaslääkärin peiliä tai vastaavaa. Mutta kokemuksesta voin sanoa, että parin vuoden välein tapahtuvan putsauksenkin jälkeen sitä möhnää siellä on melkein ylös asti.
7)Itse olen käyttänyt bräkleeniä, mutta varmaan mikä tahansa liuotin kelpaa, mikä ei ole haitallista tuon säiliön muoviosille. Itse olen tehnyt niin, että olen tukkinut säiliön reiät ja ampunut säiliön niin täyteen bräkleeniä, että suodatin osa on uppeluksissa, kun säiliö makaa kyljellään. Olen jättänyt säiliön muhimaan pariksi tunniksi ja ravistellut aina välillä. Sitten vaan litkut ulos ja tarkistamaan onko säiliö ja suodatin puhtaat. Jos tätä ei ole tehty aiemmin ollenkaan tai pitkään aikaan joudut tekemään tätä liuotusta useampaan kertaan.



8) Nyt kun säiliö on puhdas niin kiinnitä lähtevälinja kiinni säiliöön ja tuki paluulinja(keskellä) esimerkiksi ilmastointiteipillä.



9) Paluulinjan letkusta pitää irroittaa se L-kirjaimen muotoinen mutka, jotta voit kiinnittää klemmarilla letkun, jota pitkin johdetaan letkulla jäteöljy johonkin purkkiin. En suosittele laakeaa avointa astiaa, koska öljy räiskyy helposti pitkin seiniä.
10)Sitten säiliö täyteen öljyä ja eturenkaat ilmassa kääntelyä laidasta laitaan(virrat päällä) ja uutta öljyä tilalle ennen kuin säiliö pääse tyhjäksi. Tätä jatketaan, kunnes ulos tuleva öljy näyttää samalta kuin sisään menevä. Tässä on kaveri avuksi, mutta onnistuu yksinkin.
11)Letkut kiinni ja säiliö paikalleen. Moottori käyntiin ja vähän ajan päästä täyttää öljyn oikealle tasolle. Ja tässä vaiheessa pitää tonkia se klipsi jostain taskun pohjalta, jotta säiliön saa lukittua paikalleen.

Toivottavasti tästä on apua asian kanssa tuskaileville. Laitan lisää kuvia, kunhan pääsen seuraavan auton kimppuun muutaman viikon päästä (v50jav70).
Amazon T -69 - 240 GLT -84 - V40 2.0t aut 2004 - V50 D2 2012 - V70 d5 2009 - Volvo C30 T5 2008
Volvo for Life

Poissa brax

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -09 ohjaustehostin jäykkä
« Vastaus #4 : 04.10.2015, 08:35:25 »
Omassa s80 -08 ml. n. 435tkm kokeiltiin ensin sihdin puhdistusta ja nesteiden vaihtoa. Ohjaus keveni hiukan, mutta ei riittävästi. Pumpun uusinnalla korjautui sitten kokonaan. Uusi pumppu oli suht. arvokas, n. 500 eur.

Poissa aalt1n

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 324
  • Give Blood - Play Rugby
Vs: V70 -09 ohjaustehostin jäykkä
« Vastaus #5 : 04.10.2015, 11:27:13 »
Omassa s80 -08 ml. n. 435tkm kokeiltiin ensin sihdin puhdistusta ja nesteiden vaihtoa. Ohjaus keveni hiukan, mutta ei riittävästi. Pumpun uusinnalla korjautui sitten kokonaan. Uusi pumppu oli suht. arvokas, n. 500 eur.
Teitkö itse vai teetitkö jossain? Ja oliko tuota putsausta tehty ikinä aiemmin. Noin kunnioitettavilla kilometreillä pumppu on varmasti ottanut itsensä, mikäli paikat on ollut tukossa.
Amazon T -69 - 240 GLT -84 - V40 2.0t aut 2004 - V50 D2 2012 - V70 d5 2009 - Volvo C30 T5 2008
Volvo for Life

Poissa brax

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -09 ohjaustehostin jäykkä
« Vastaus #6 : 04.10.2015, 13:42:18 »
Teitkö itse vai teetitkö jossain? Ja oliko tuota putsausta tehty ikinä aiemmin. Noin kunnioitettavilla kilometreillä pumppu on varmasti ottanut itsensä, mikäli paikat on ollut tukossa.

Teetin, VMS Racingilla. Kyllä se pumppu taisi tosiaan päivätyönsä olla tehnyt. Putsausta ei ainakaan omana n. 5v pitoaikana ollut tehty ennen tuota yritystä. Pikkuhiljaa se ohjaus tuossakin jäykkeni siihen pisteeseen, ettei vaimoa huvittanut enää väännellä tuota  :).

Poissa Niclashki

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 743
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -09 ohjaustehostin jäykkä
« Vastaus #7 : 04.10.2015, 21:09:27 »
Ei auttanut öljyjen vaihto etc minullakaan. Pumppu vaihtoon jo 165tkm lukemassa. Samankaltaiset oireet oli ja kun menin öljyt vaihtamaan uusiin ja todennäköisesti juoksevempiin (ei peetä enää seassa jäykistämässä öljyä), niin tehostus hävisi kokonaan tyhjäkäynnillä. Osaa pumput kajahtaa jo pienilläkin kilsoilla. Autona tosin oli xc60 D5, mut samat pumput noissa muissakin malleissa on.
V90 T8 2020 Inscription

Poissa aalt1n

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 324
  • Give Blood - Play Rugby
Vs: V70 -09 ohjaustehostin jäykkä
« Vastaus #8 : 05.10.2015, 23:55:15 »
Eli ennakoivasti kannattaa tätäkin tehdä niiden kaikkien, joilla mahdollisuus omatoimiseen huoltoon on. Ylihuoltaminenkin on korjaamista halvempaa, sanoo vanha viidakon sananlasku. :P
Amazon T -69 - 240 GLT -84 - V40 2.0t aut 2004 - V50 D2 2012 - V70 d5 2009 - Volvo C30 T5 2008
Volvo for Life

Poissa finraven

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -09 ohjaustehostin jäykkä
« Vastaus #9 : 07.11.2015, 13:21:36 »
Ei auttanut öljyjen vaihto etc minullakaan. Pumppu vaihtoon jo 165tkm lukemassa. Samankaltaiset oireet oli ja kun menin öljyt vaihtamaan uusiin ja todennäköisesti juoksevempiin (ei peetä enää seassa jäykistämässä öljyä), niin tehostus hävisi kokonaan tyhjäkäynnillä. Osaa pumput kajahtaa jo pienilläkin kilsoilla. Autona tosin oli xc60 D5, mut samat pumput noissa muissakin malleissa on.

Et sattunut pumpun varaosanumeroa laittamaan ylös? Itselläni XC60 D5, vm09 oireilee siten, että pitää pienillä kierroksilla jännää jurisevaa ääntä. Muutama viikko takaperin suoritettu öljynvaihto ja säiliön suodattimen putsaus ei asiaan vaikuttanut. Ohjauksen sinällään en ole huomannut jäykistyneen... :( Mahtaako uusia pumppuja saada muualta kuin siniseltä kiskurihintaan???

Poissa Niclashki

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 743
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -09 ohjaustehostin jäykkä
« Vastaus #10 : 08.11.2015, 12:18:47 »
36002641 oli mulla  numerona. Samanlaisen laitoin tilalle. Tuolle numerolle on myös pari muuta variaatiota, vaikka on sama osa.
V90 T8 2020 Inscription

Poissa Niclashki

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 743
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -09 ohjaustehostin jäykkä
« Vastaus #11 : 08.11.2015, 12:19:54 »
Ja itse hommasin sen Autoharrilta forumilta. Hän hommasi uuden suoraan Ruotsista.
V90 T8 2020 Inscription

Poissa finraven

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -09 ohjaustehostin jäykkä
« Vastaus #12 : 08.11.2015, 12:38:28 »
36002641 oli mulla  numerona. Samanlaisen laitoin tilalle. Tuolle numerolle on myös pari muuta variaatiota, vaikka on sama osa.

Kiitos vastauksestasi! Tuolla numerollahan sitä löytyy netin syövereistä vaikka mitä tietoa!

Poissa finraven

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -09 ohjaustehostin jäykkä
« Vastaus #13 : 14.01.2016, 19:35:54 »
Tähän päivitystä sen verran että ohjaustehostimen pumppua löytyy myös varaosanumerolla 31280320, sopii 2,4l dieseleihin.

Poissa maurei

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • Volvoilu on täyttä elämää, maalla ja merellä.
Vs: V70 -09 ohjaustehostin jäykkä
« Vastaus #14 : 08.02.2016, 17:51:18 »
Mistähän mahtaisi johtua että ohjaustehostin on alkanut pikkuhiljaa jäykkenemään noin 10000 viimeisen kilometrin aikana. Jos hiljaa ajaa ja kääntää äkkinäisesti rattia, ei edes jakaa yhdellä kädellä kääntää. Öljyt on aina ollut varmasti volvon omaa öljyä, tiedän auton historian. Itse en ole koskenut öljyihin. 2.4D ja 350t ajettu, öljy haalean ruskeaa.

Onko vaan niinkin yksinkertanen vastaus että alkaa vanhuus kaihertaa pumppua ja uutta tilalle? Vai voinko vielä säästää lompakossa olevia roposia jollain kepulikonstilla  :pomo:

Kyseiseen autoosi sopiva pumppu olisi myynnissä ja sopivaan hintaan, postitettuna 100 euroa. Pumppu (käytetty ja tarkisteetu) hankittu Ruotsista V70 vm 2010 diesel Volvoon mutta jäi auton vaihdon takia vaihtamatta.

Terv. mauno.reittu@gmail.com
Volle ja matka taittuu!

 

Autoracing  KL-varaosat