Tästä asiasta näkyi olevan montakin ketjua, mutta vastataanpa tähän. Kokemukseni mukaan huonot=likaiset=vanhat öljyt ja tukkoon menevä suodatin säiliön sisällä aiheuttavat ohjauksen jäykistymisen. Olen huomannut myös, että noin kahdessa vuodessa ilman öljyn vaihtoa ja suodattimen putsausta oireet palaavat. Harmittaa, kun en viimeksi älynnyt ottaa kunnon kuvia operaatiosta, mutta pariin autoon saman tempun teen vielä tälle syksylle, niin eiköhän niitä kuviakin saada näkyville. Hommaa menee seuraavasti:
Tarvitset: Bräkleeniä (tai muuta liuotinta), pihdit, kumihanskat, ilmastointiteippiä, n. 2m kirkasta puolen tuuman letkua ja sopivan klemmarin, astian jäteöljylle ja 2 litraa WSS-M2C204-A luokituksen omaavaa öljyä.
1) Tyhjennä ohjaustehostimen säiliö lapolla/pumpulla tai jollain vastaavalla.
2) Suojaa pyyhkeellä tai paperilla säiliön alapuoli, jotta öljyä ei pääse valumaan apulaitehihnoille
3)Irroita säiliö. Säiliö on sellaisella klipsillä kiinni telineessään. Tuo klipsi kannattaa vaikka laittaa taskuun sillä jostain syystä se tuppaa olemaan aina hukassa kasaamisvaiheessa.
4)Irroita paluulinjan letku säiliön pohjasta keskeltä. Ensin klemmari pihdeillä ja sitten se letku lähtee irti sormivoimin, kunhan hoksaa sen puristettavan liittimen säiliön pään juuressa.
5)Irroita lähtevän linjan letku samalla tavalla. (pelkkä klemmari, tässä letkussa ei ole sitä puristettavaa liitintä)
6)Tässä vaiheessa säiliön pitäisi olla kädessäsi ja sisällä näkyy erinäinen määrä sitä vanhentuneen öljyn lietettä. Sinne säiliön sisälle on hankala nähdä, ellei ole sellaista hammaslääkärin peiliä tai vastaavaa. Mutta kokemuksesta voin sanoa, että parin vuoden välein tapahtuvan putsauksenkin jälkeen sitä möhnää siellä on melkein ylös asti.
7)Itse olen käyttänyt bräkleeniä, mutta varmaan mikä tahansa liuotin kelpaa, mikä ei ole haitallista tuon säiliön muoviosille. Itse olen tehnyt niin, että olen tukkinut säiliön reiät ja ampunut säiliön niin täyteen bräkleeniä, että suodatin osa on uppeluksissa, kun säiliö makaa kyljellään. Olen jättänyt säiliön muhimaan pariksi tunniksi ja ravistellut aina välillä. Sitten vaan litkut ulos ja tarkistamaan onko säiliö ja suodatin puhtaat. Jos tätä ei ole tehty aiemmin ollenkaan tai pitkään aikaan joudut tekemään tätä liuotusta useampaan kertaan.
Nyt kun säiliö on puhdas niin kiinnitä lähtevälinja kiinni säiliöön ja tuki paluulinja(keskellä) esimerkiksi ilmastointiteipillä.
9) Paluulinjan letkusta pitää irroittaa se L-kirjaimen muotoinen mutka, jotta voit kiinnittää klemmarilla letkun, jota pitkin johdetaan letkulla jäteöljy johonkin purkkiin. En suosittele laakeaa avointa astiaa, koska öljy räiskyy helposti pitkin seiniä.
10)Sitten säiliö täyteen öljyä ja eturenkaat ilmassa kääntelyä laidasta laitaan(virrat päällä) ja uutta öljyä tilalle ennen kuin säiliö pääse tyhjäksi. Tätä jatketaan, kunnes ulos tuleva öljy näyttää samalta kuin sisään menevä. Tässä on kaveri avuksi, mutta onnistuu yksinkin.
11)Letkut kiinni ja säiliö paikalleen. Moottori käyntiin ja vähän ajan päästä täyttää öljyn oikealle tasolle. Ja tässä vaiheessa pitää tonkia se klipsi jostain taskun pohjalta, jotta säiliön saa lukittua paikalleen.
Toivottavasti tästä on apua asian kanssa tuskaileville. Laitan lisää kuvia, kunhan pääsen seuraavan auton kimppuun muutaman viikon päästä (v50jav70).