Onhan tuossa oikein hyvä maalipinta, varsinkin jälkikäteen maalatuksi.
En tiiä kannattaako tätä niin tarkkaan seurailla, mutta aiemmin mainittu tuoreempi -92 farkku näkyy tässä aiheessa jatkossa. Vielä ei kuvamuodossa kuitenkaan ole. -92 on valkea ja nyt valkosia on kaks(yhteensä vain neljä 245:ttä), joten sanotaan tästä vaan -92

Ja tämän aiheen ensin mainittu saa olla punainen jatkossa.
Eilen ja tänään on jotain tapahtunutkin punaiselle. Jakajankansi, pyörijä ja ilmanputsari tuli uutta, keskikonsolin taustavalot vaihdoin ehjiin sekä hitsasin pohjasta kaksi paikkaa kuntoon. Paikkoihin päälle sinkkimaali ja massa, sisäpuolelle kotelosuoja. Nipsasin oikeasta etujousesta katkoskohdan pois ja otin vasemmasta jousesta saman verran kuin oikeasta kokonaisuudessaan puuttuu. Hieman asettui keuliminen ja nyt helmalinja on aika suorassa. Samalla tuli todettua, että etuiskarit on aika tuoreet. Ei olleet iskarin kiinnitysmutterit ehtineet ruostumaan vielä yhtään.
Muun ohessa aloitin "päivitysosien" siirron -92:een. Vaihdoin etutukivarret ja panhardin ristiin, jottei siihen tarvitse hommata uretaaneja. Hyvinpä punainen kulkee ehjillä kumisillakin heloilla. Vaihdoin 14" pyörät -92:sta punaiseen ja -92:een meni siis 15". Greenstuffitkin poistin takaa ja laitoin aiemmin olleet hyvät vakiopalat takaisin. Myös Greenit siirtyvät -92:een. Kuten voinee päätellä, toinen olisi jäämässä ja toinen lähtökuopissa...
Silti huomenna vois vaihtaa punaiseen uudestaan öljyt moottoriin kuten oli tarkoitus, hitsata apparin etulattian kuntoon ja tais jotain muutakin näperrystä olla. Kuten venttiilivälysten tarkastaminen.
Sitten -92:sta jotain lisämainintaa. Kuvia tosiaan myöhemmin.
Päältä reilusti nuhjuisempi kuin punainen, sisusta on putsauksen jälkeen aika lähellä samaa. Mutta se tärkein osa eli pohja on sen verran parempi muutaman vuoden päähän ajateltuna, että se ratkaisi osaltaan kumpi jää. Tietysti sillähän ei ole asian kanssa mitään tekemistä, että on toki valmiiksi ruisku(230F) ja vuosimallin myötä myös vahvoilla veiveillä. Tuulilasi menee vaihtoon ja pari lommoa pitää oikaista jossain vaiheessa. Maalipinta oli aika pinttynyt varsinkin konepellin ja katon osalta, eikä lähtenyt edes hieman vahvennetulla pesuaineliuoksella. Tarvitsee ottaa vielä vahvempi aine käyttöön seuraavalla pesukerralla. Kontissa on kahden hengen lisäpenkki vöineen ja ne lähtee heti kunhan saan hommattua siistin sinisen pohjalevyn tilalle.
Pesun lisäksi sen verran olen vaivautunut parin viikon aikana tekemään, että laitoin eteen englantilaisessakin aluksi olleet katkaistut lesjöt ja valkeassa käyneet lyhennetyt vakioiskarit. Eteen lipsahti Juzilta hommattu IPD:n 25mm etuvakaaja. Taakse en sen 25mm kaveria ollut laittamassa, vaan 19mm tangon. Varsinkaan nyt kun lukkoa ei ole, vielä. 25mm vois mahdollisesti olla kaupan.
Kansi on 530 ja pysyykin. Sille sovin jo pienen virkistysoperaation. Eli venttiili/seetityö ja tarvittaessa oikaisu. Perjantaina meinasin irrotella ja tehdä kevyen siistimisen kanaviin ennen vientiä. Jotain muutakin ehkä tapahtuu ennen ajoon ottamista.
Huomaa selvästi miten paljon löysempi Lesjön madallusjousi on verrattuna yhtä paksulla langalla varustettuun alkupään 700 etujouseen. Lesjön vapaapituus on suurempi, mutta kierteen nousu tiheämpi. Vaikka keulilla on vapavinokone, niin silti mennään huomattavasti syvemmällä verrattuna valkeaan, jossa on kuitenkin tinakutonen turbon ja hilujen kera. Takaa taisin ottaa kaksi kierrosta ja se jätti sopivan lievän etukenon.