7.7 helteisenä päivänä tapatui taasen se ilmiö, josta kerroin museossa viime vuonna.
Auto:
Merikontti (945), B230FK (0,9bar ahdoilla). Laatikko AW71L. Cooleri KL-racing malli"sopiva". Manuaali-ilmastoinnilla. Laatikkoöljyn jäähdytys vain syylärin paluukierron puolella.
Olosuhteet:
Ulkoilman lämpötila 32C (kontin oma mittari), ilmastointi päällä.
Motarilla, moottoritienopeuksilla ja vähän päälle.
Kiihdytyksiä avosandaalilla, joka on tunnetusti kevyt kenkä.

Oireet:
- AW71L laatikko ei enää vaihda neloselle tai jos vaihtaa, niin käytännössä niin pintakaasulla, ettei sillä pysty pitämään motarinopeutta tai sitten turbiinin lukko ei tartu alle 130km/h nopeuksissa. Ensin ei lukitse turbiinia ja sitten ei vaihda neloselle.
- Sylkäisee pieninä pisaroina öljyä jostakin ulos sotkien merikontin takalasin ja vähän alustaa.
Havainnot:
- Laatikko ei luista tms.
- Oltuaan parkissa pari tuntia toimii täysin normaalisti, ajossa ei ns. jäähdy millään maantienopeuksilla.
- Öljyn hävikki minimaalista tai olematonta
- Öljy punaista eikä haise palaneelle tms. epämääräiselle.
Faktat:
Laatikko öljyt vaihdettu keväällä vajaat 15tKm sitten (Mobil ATF-220, huuhteluvaihto).
Ilmiö koettu myös Mobil ATF-320:lla kesällä 2010 samoilla olosuhte-ehdoilla.
Millä estää em. ilmiö uudelleen?

Arvauksia? Tietoa? Kokemuksia? Edes aavistuksia?