Laatikkoöljy saaga jatkukoon...
Tänään vaihdoin syylärin, kun se oli alkanut tihkumaan ylävesiletkun luota (yllätys, yllätys!).
Muutama viikko sitten viitasin taasen ilmiöön:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=10271.msg193752#msg193752Edellinen öljysatsi oli taasen ottanut siipeensä tuolla reissulla.
No, vaihdoin eilen lootaöljyt mätänetin Mag1 ja samalla koneeseen lirautin
Valvolinen VR1 racing (W10-60) ölpät suotimen keralla. Lootaöljyt huuhteluvaihtona, kuten tähänkin asti ja nyt käytin öljyä oikein runsaasti (11L).
Tänään testaillessa huomasin sen, että normaalilämpöisillä öljyillä vaihto kierrosluku on kasvanut avosandaali
tm kiihdytyksellä joka vaihteella sieltä 5500rpm nurkilta tuonne 5700rpm lukemiin, eli em. öljy on kuumana ohkaisempaa.
Purin samalla syylärin päädyn ja tutkin lootaöljyn lauhdutinta. Sanalla sanoen säälittävä. Ystäväni, joka sattui tulemaa tallille repesi myös nähtyään lauduttimen, sanoen sitä säälittävän ja naurettavan rajamaastoon sijoittuvaksi.
Itse tyydyin saamaan vain itkupotkuraivarin moisestä lauduttimeksi kutsutusta tekeleestä!

(laitan kuvia myöhemmin).
Viime talvena syyläri on ollut jäässä alarivoistaan, jotka olivat pullistuneet. Kylmästöinnillä varustetun automaagin kenno on reilun 10cm korkeampi kuin muiden mallien. Pakkasnesteet ovat mittarin mukaan kestäneet sen - 34 C ja viime talvena tulin eräässä motarin notkossa yöllä panneeksi merkille sen, että mittarin lukema oli -39 astetta, nopeutta tuolloin oli "riittävästi", joten lienen silloin se on kilahtanut jäihin?

Tänään paikalleen mennyt syyläri on se matalampi, ettei sen alareuna ole kokoajan vapaassa virtauksessa. Luultavasti se riittää talvella oikein hyvin, kesästä en tiedä. Ja jollei riitä, niin lisitään lahdutusta.
Alustavasti loota tuntuu toimivan normaalisti ja pitävän. Aika näyttää, onko syylärin lauduttimessa eroja ja johtuuko vaihtokierrosten nousu öljylaadusta (uskoisin näin), vai jostakin muusta.
Tähän liittyen, onko kukaan sorvannut 960:n lootaa B23X koneiden perään?