Kuinkas tuo on todettavissa, onko vaikeakin homma tutkia tuo välys? 
Avaa se jakohihnan päällä oleva muovi (2kpl 30 kokoista torx ruuvia siinä päällä keskemmällä konetta ja etu sekä takapuolella reunassa metalliklipsut)
Nyt näet jakoremmin, tarkasta, että remmi ei mene yhtään nokka-pyörän yli, eli kulkee kokonaan pyörän päällä ja mieluummin hieman sitä pyörää saa näkyäkkin siitä remmin alta.
Kaveri starttaa moottorin käyntiin, katso, että tekeekö nokkapyörä liikettä nokka-akselin pituussuunnassa käynnistyshetkellä.
Eli
Remmin ei saa kulkea sivussa
Pyörän ei saa liikkua akselin pituussuuntaisesti
Se nokka-akselin säätösolenoidi joka on siinä kannen päällä lähellä sitä pyörää voisi olla hyvä myös puhdistaa, uusi tiiviste volvolta -> irroita solenoidi
Valmistele sopivat johdot ja liittimet, joilla saat kytkettyä solenoidille +12V jännitteen ja maan ilman oikosulun vaaraa.
Anna solenoidille sähköä ja tarkasta, että kara sielä sisällä liikkuu, älä pidä jännitettä kerrallaan kaukaa, vaan ihan vain naksuttelet
Täytä solenoidi alapuolen rei'istä jollain liuottimella ja naksuttele solenoidia +12V:llä, kaada liuotin pois ja laita uutta ja tee tätä muuta kerta, laita seuraavaksi laita jotain rasvanpoistoainetta, esim. jarrucleaneri, tinneri tms. ja puhdista loputkin moskat ja liuottimen jäänteet pois.
Puhalla paineilmalla kuivaksi
Laita öljyä sisään ja naksuttele taas muutama kerta, kaada ylimääräinen öljy pois.
Asenna solenoidi uudella tiivisteellä.
Jos ongelma on siis tuossa solenoidissa, niin tuolla voisi saada jumittelevaa solenoidia elvytettyä, ainahan toki uusi on uusi ja jos vika on sähköpuolella siinä solenoidissa, niin puhdistus ei auta.
Myös jakopään jaon paikallaanolo kannattaa tarkastaa.