Autodiagnoosi  Carcom Oy

S80 -99 -- Vakiovolvoilua

  • 19 Vastauksia
  • 20445 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa eki_j

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • S80 -99, V60 -11
    • EeroJaaskelainen.com
S80 -99 -- Vakiovolvoilua
« : 11.12.2010, 01:26:12 »
Päiväkirjan alkuosa on suoraan kopioitu Volvolandian keskustelupalstalta (S80-99 -- Volvoilu-ura aloitettu). 11.12.2010 alkaen uudet jutut löytyvät täältä.



Heps vaan kaikille! :)
Puolisen vuotta olen foorumia lueskellut, mutta nyt uskaltaudun vihdoin aukaisemaan sanaisen arkkuni... Tuli nimittäin astuttua - ainakin toisella jalalla - volvoilun maailmaan, kun käsiin tarttui tuollainen vuosimallia 1999 oleva S80 2,4l 170 hp koneella. Tuota mallisarjaa on tullut sivusilmällä seurailtua jo jokunen tovi, kunnes huhtikuun paikkeilla tuli käytyä ihan huvikseen koeajamassa eräs yksilö, ja siitähän se kuume sitten nousi...

Tosiaan, eilen kävin - osaksi ohikulkumatkalla ihan mielenkiinnosta - Tampereella koeajamassa nettiauton halvinta yksilöä, ilmoituksessa kerrottiin jotta pientä automaattilootaongelmaa lukuun ottamatta siisti vehjes, mutta paljastuihan siitä nähtäessä sitten paljon muutakin. 4700 oli pyynti, mutta sain tingattua 4300 euroon lopulta. 150 km kotimatkan auto pelasi hyvin - myös sadekelillä ja ilman natinoita tai kolinoita, että ehkei ihan täyttä sutta kuitenkaan tullut haalittua...?

Tämmösiä juttuja on työlistalla:
  • Automaattilaatikko... Näytössä lukee jatkuvasti "vaihteistovika. Huolla heti". Kuiteista päätellen laatikkoon on öljyjä muutamaan otteeseen vaihdettukin, sekä lootaremppa tehty noin 200 tkm vaiheilla (vaihdettu master kit, pantoja ja joku solenoidi). Muita oireita en ole havainnut kuin että risteyksestä lähtiessä on jarrujen vapauttamisen jälkeen pieni viive ennen kun laatikko lyö vaihteen, ja 2-3 vaihto on joko muita napakampi tai varovaisempi. Korjaantuisikohan tuo uudella venttiilikoneistolla?

  • Näytössä teksti "Vika auton päästöjenvalvontajärjestelmässä." ja moottorihäiriövalo palaa jatkuvasti. Moottori kuitenkin pelaa moitteetta, ottaa kierroksia, ja tietokoneen mukaan keskikulutuskin maantieajossa olisi noin 6.4l /100km. Cruise toimii jne.

  • Kuskin ikkuna... Kauppias väitti jotta oli pudota retkahtanut alas, ja pahvin palalla kiilannut sen kiinni. En ole tohtinut vielä koskeakkaan, kun on ollut sadekelit eikä vielä ole tietoa jotta miten tuo ovipahvi lähtee purkautumaan. Onkohan siinä mitä erityistä huomioon otettavaa?

  • Kuskin penkissä ei istuinosan korkeutta voi säätää, lienee vissiin ala-asennossa kun tuntuu olevan niin turkasen matalalla...

  • Näyttöön tulee myös ilmoitus hälytinjärjestelmästä, ekana tulee mieleen tuo sireenipaketti, jotta olisko siellä akku kuollut.

  • Moottorin lämmettyä konehuoneesta kuuluu jonkinlainen räminä siinä noin 1800r/min paikkeilla.

  • Uudet rengassarjat pitäisi hommata, molemmat - kesä sekä talvi - ovat täysin loppu.

  • Pesua ja pesua... Konehuone pitäisi pestä, lieneekö tuossa muuta huomionarvoista kuin jotta koettaa vältellä sähkövermeitä (mitä tuossa tosin riittääkin...)?

  • Laaja huolto lienee vissiin myös aiheellinen. Nesteiden vaihdot, jakohihnan vaihto... Millaista jäähdytysnestettä näissä käytetään, entä onko jakohihnan vaihdossa mitään tavallisuudesta poikkeavaa?

Mukana tulleet kuitit ja katsastuskertomukset olivat positiivista luettavaa, näki jotta ainakin suurimman osan aikaa on autoa pidetty kunnossa, ja viime katsastukseen on juuri vaihdettu eteen alapalloa ja taakse jarruja. :P

Niin, tässä muutama kuvatus:
Projektipäiväkirjaa: Volvo S80 2.4 -1999

Poissa eki_j

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • S80 -99, V60 -11
    • EeroJaaskelainen.com
Vs: S80 -99 -- Vakiovolvoilua
« Vastaus #1 : 11.12.2010, 01:29:54 »
Lainaus käyttäjältä: Fileman (Volvolandia)
Tervetuloa toivottavasti viihdyt. :)
Lainaus käyttäjältä: la_bot (Volvolandia)
tervetuloa vaan:) tuli mieleen onko tuossa sinun autossasi vaihdelaatikossa ns. Neutral control? se tekee juuri tuolleen vanhemmuuttaan ja kun se rupeaa hajoamaan (eli viskoo vapaalle ihan millon sattuu ja yhtäkkiä laittaakin takaisin vaihteelle. hirveää nykimistä aiheuttaa! ja tekee saman myös kun pysähdyt ja laitat vaihteen päälle niin ei lähdekkään heti vaan "viiveellä" ja hirmu nykäisyllä.. Tuon neutral controllin saa poistettua (ohjelmoitua volvolla pois). saattavat väittää ettei pysty mutta kyllä pystyy. joissakin liikkeissä ovat niin tietämättömiä tuosta. ja kiristyttäisin venttiilipöydän jos ei ohjelmointi auta ja nollaisin sopeutusmuistin (Lähtee oppimaan sinun ajotapaasi) ja uudet öljyt lootaan (ATF 3309) pitäs aika varmasti mennä. luulis noilla eväillä tulevan kuntoon :)

Jäähdytysnesteeksi käy ihan vihreä zero.. 50/50 vettä.  Jaa jakohinhnan vaihdossa ei mitään ihmeellistä joskus nokat vähän ittekseen pyörähtelee eli kopat pois yläkoppa kahdella torxilla, sivukoppa yhdellä kymppimillillä tai 12 mm lähtee yläkopan poiston jälkeen ylöspäin nykäisemällä. oikea etupyörä pois, taita sisälokari nyt näkyy hihnapyörä, apulaitehihna pois..kiristin löysääntyy joko isolla torxilla tai 14mm muistaakseni, PIIRRÄ apulaitehihnan reitti ylös!!!esim. paperille. sitten laita yläkoppa takaisin jossa on merkit ajoitukselle käännä ajoitus kohdalleen poista yläkoppa ja merkkaa nokkiin ja venttiilikoppaan vielä tussilla viivat jotta tiedät ilman koppaa missä kohdassa niitten kuuluu olla. (nokissa pienet hahlot ja kampuran merkkiä et edes välttämättä näe siellä on kaksi hahloa kahdessa eri hampaanpäässä ja lohkossa oleva viiva tulee niiden väliin.. tuohon alas koitin vähän hahmotella ;D
 I
" "
Alahinhnapyörän poistoon tarvitset pulttikonetta ne on tiukassa ne mutterit! iso keskimutteri 30mm ja 4 X 10mm laidoilla.. hihnapyörä pois ja sitten tarkastat vielä jaon ja käännät tarvittaessa kohdalleen. sitten kiristimen 12mm mutteri löysälle ja sitten otat remmin pois.
joskus vielä tuossa kampiakselin hihnapyörän alla on sellainen kumi tapissa ja se on myös otettava pois jotta hihna mahtuu tulemaan pois/ menemään paikalleen

noissa on sitten itsetehtynä aina se riski että joku menee pieleen että vie liikkeeseen jos yhtään tuntuu sille ettei onnistu (näin vältyt kalliilta moottoriremontilta) :)
Lainaus käyttäjältä: Acke (Volvolandia)
Huono akku aiheuttaa noissa kaikenlaisia vikakoodeja, vaikka sillä vielä saa auton käyntiin. Joten laita vaihtoon jos tuntuu huonolta.
« Viimeksi muokattu: 11.12.2010, 01:33:03 kirjoittanut eki_j »
Projektipäiväkirjaa: Volvo S80 2.4 -1999

Poissa eki_j

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • S80 -99, V60 -11
    • EeroJaaskelainen.com
Vs: S80 -99 -- Vakiovolvoilua
« Vastaus #2 : 11.12.2010, 01:39:24 »
Kiitoksia. :) Näillä sitä pääsee jo mukavasti alkuun. ;) Tuo neutral control tuli myös itselläni mieleen, kun tuo tosiaan joka pysähdyksellä heittäytyy vapaalle. Vielä ei ole muutoin sen kummemmin käyttäytynyt...
 
Tuosta hihnanvaihdosta vielä, jotta uskaltaako nuo nokkien hihnapyörät irroittaa stefojen vaihtoa varten, onko niissä sitä perinteistä "ajoitustappia"?
 
Testailin tuossa aamupäivällä yleismallin obd-kaapelia, näytti ihan saavan yhteyksiäkin, mutta jouduin noin 5 min jälkeen lopettamaan kun tuli ilmoitus vähästä akkuvirrasta... Lieneekö sitten akku vai laturi antautunut, aloitin kumminkin siitä halvemmasta vaihtoehdosta... :P
Kun kumminkin toissapäivänä lasketeltiin reilut 150 km, tosin eilen käytiin semmonen 10 km lenkki, mutta silti luulisi jotta virtaa piisaisi 60ah akussa vähän pidempään.
 
Noh, nyt on latingissa 75ah akku, katsotaan sitten mites se latauspuoli...

Lainaus käyttäjältä: la_bot (Volvolandia)
riippuu miinkälaiset nokkapyörät on jos siellä on muuttuvaajotuksiset tai siis toinen nokka on muuttuva luultavasti niin ÄLÄ irrota se nimittäin käy mihin asentoon hyvänsä ei ole minkäänlaista tappia ja sitä ei saa kohdalleen enää muuten kuin siihen tarkotukseen olevalla työkalulla nokan takaosasta. normaalissa nokkapyörässä on muistaakseni kiinnitys 3 pultilla jotka ovat soikioreijissä eli jos irrotat MERKKAA asento nokkaakseliin, Ei ole tarvetta vaihtaa stefoja jos eivät ole vuotaneet :) kokeile myös kaikki välipyörät läpi ettei rohise. ja ettei vesipumppu ole vuotanut eikä siinä ole väljää.
Ok, vähän tosiaan oli tällainen epäilys mielessä. Kiitoksia tiedosta. :)

Tuli mieleen tässä noista OBD-kokeiluista, jotta ODB2Spy:n demoversiolla sain tuolta moottorista kaivettua yhden koodin, P0135. Lienee viittaa lambda-anturin lämmitykseen? Paljonkohan tuon lämmitysvastuksen resistanssi pitäisi oleman? Meinaan voisi sen ihan piruuttaan testata, jos tuo ei olisi kovin ihmeellinen vika...

Pitäisi saada tuo vikamuisti tyhjättyä, ja sitten käyttää vikakoodien luvussa vaikka tuolla Seinäjoen sinisellä, tulisi se laatikon uusi softakin siinä samalla sitten...

Lainaus käyttäjältä: la_bot (Volvolandia)
Yleensä jos herjaa lambdan lämmitystä ni itse anturi on viallinen..(Huom. autossasi on kaksi lambdaa) käyppäs luettamassa vikakoodit jossain liikkeessä että saat selvyyden kumpi. :)

Lainaus käyttäjältä: JussiT-5R (Volvolandia)
Tervetuloa joukkoon eki!

Ovipahvin irroittaminen on helppo homma. Ensin kaivaa sen muoviklipsun/suojan irti, mikä on siinä ovenkahvassa, siis siinä "kupissa" mistä ovi vedetään kiinni.
Sen alla on torx-ruuvi, se auki ja sitten painelet ne muovinastat auki, mitkä kiertää oven verhoilun reunoja, niitä on muistaakseni 6kpl.
Pahvi lähtee irti alareunaa raottamalla ja nostamalla koko pahvia samalla ylöspäin.
Huomaa sitten, kun pahvi tuntuu irralliselta että siellä on takana jonkin verran johtoa kiinni, eli sitä pahvia ei voi noin vain riuhtaista irti.
Johdot liittimistään auki ja sitten se onkin siinä.
Ikkunapainike-paneelin voi vielä kaivaa erikseen irti pahvista, katso sitä alapuolelta, niin tajuat miten lähtee irti. Päädyissä on sellaiset peltilirpakkeet...
Nimittäin ikkunoiden kanssa pelatessa, tuo paneeli on hyvä irroittaa pahvista ja laittaa sen johto sen jälkeen takaisin kiinni, niin saat liikuteltua sitä ikkunaa...
Todennäköisesti ne ikkunan liukukiskojen liukupalat on sen verran loppu, ettei ikkuna liiku enää-> on saattanut vääntää nostimen solmuun ja koko ikkuna on saattanut jopa irrota nostokiskoiltaan.


Tässä linkissä juttua ja kuvia omasta S80-projektipäiväkirjastani, kun itse korjailin lasinnostinsysteemiä...

Kiitokset - niin ohjeista kuin toivotuksistakin. :) Täytyypä selata tuo päiväkirjasi läpi, jos vaikka muitakin vinkkejä löytyypi.

Tuota ikkunaa pitäisi tässä tosiaan alkaa tutkimaan, ja hyvä jottei tuollakaan sinällään mitään ihmeellistä ole. Onhan noita ropposia tullut reposteltua, mutta aina sitä on noin aluksi hieman arkana... Ja jos vielä jotain vinkkejä on noihin tehtävälistan kohteisiin, niin ne ovat kyllä tervetulleita. :)
Tervetuloa ja onnea Volvon parissa! 8)
Kiitoksia.  :)
Jaa niin muuten, miten lienee tuon akun kytkemisen kanssa, Pitikö virta-avain laittaa II-asentoon (sytytysvirta päälle)? Kun monenlaista mielipidettä olen kuullut... Jotenkin vain arveluttaa, siellä kun taitaa olla aikas paljon laitteita päällä tuolloin...

Eräs heppu sanoi, jotta nämä vie sen 20A kun sytytysvirta on päällä, ettei ihme jos 60Ah akku lopahtaa suht äkisti. Lieneekö perää tuossa? ::)
Lainaus käyttäjältä: JiiV70 (Volvolandia)
En pitäisi mitään virtoja päällä. Tätä voisi tietysti joku muu tarkentaa, mutta itse en pitäisi.

Sammutuksen jälkeen auton tietokone kerää dataa noin 5min. Jotenka anna olla vaikkapa 15min sammutettuna ennenkuin irroitat akkukaapelit.
Lainaus käyttäjältä: la_bot (Volvolandia)
virrat kokonaan pois, avain pois virtalukosta.. akun miinus irti sitten plussa irti akku pois. uusi akku paikalleen ensin plus sitten miinuskaapeli. (katso vielä että uudessa akussa on sama napaisuus) virrat päälle ja kello aikaan :)
Projektipäiväkirjaa: Volvo S80 2.4 -1999

Poissa eki_j

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • S80 -99, V60 -11
    • EeroJaaskelainen.com
Vs: S80 -99 -- Vakiovolvoilua
« Vastaus #3 : 11.12.2010, 01:49:36 »
Joo, tuo akku oli itseasiassa palttiarallaa päivän verran irti, kun jäi hieman hommat kesken ja uusi akkukin vietti oman aikansa latauksessa. Mutta eipä tuossa mitään käynyt, vaikka laitoin kaapelin kiinni ilman II-asentoa. Kaapeli kiinne, kaukkarista ovet lukkoon ja auki, ja tulille. Hyvin hyrskäsi. :)

Tuon II-asennossa käytön idea vissiin on jottei nuo tyynyt laukea naamalle jonkun bittivirheen yms. takia? Itte kurotin auton käyntiin kääntämällä avainta ratin alakautta auton ulkopuolelta, eipähän tule systeemit silmille vaikka miten olisi sössinyt... ;D

Testasin yleismittarilla tuon etummaisen lambdan pistokkeesta lämmittimen vastuksen (ne liittimen ylimmäisen rivin liittimet), ja mittari ei liikahtanut mihinkään. Noin 1 ohmihan tuolta pitäisi tulla?

On sen verran pirunmoisessa paikassa, jotta ei meinannut saada mittarin koettimia kohdilleen, niin ajattelin kiertää sondin irti:


Lähtihän se, nimittäin napsahtaen. Se anturin kiinnitysholkki lienee asennettu tehtaalla vastushitsaten, ainakaan tuo rosterinen holkki ei näemmä ollut putkessa kiinni kuin kahdesta pienestä pisteestä, ja toinen niistäkin oli näkymän perusteella revennyt jo aikoja sitten. Eli seuraavaksi kömmitään auton alle, napataan pakoputki irti, ja hitsataan tuo holkki takaisin. :P

Ja niin, oli se lämmitysvastus edelleen poikki, eli uutta lambdaakin tarvitaan... Denson tekemä, nummerot:
VOLVO 9454595
DENSO 3300

Tuo ei vissiinkään ole se toinen Denson malli (olikos se Volvon #9202309), mikä maksaa p****ttä vaille hevosen? Nimittäin tuossa jo eilen selatessani alkoi kynnet sormissa lyhenemään...  *karkuun->)
... Tai sitten tuo lambda on vieläkin arvokkaampi... :-X

Pikaisesti googlettelin, niin tosi vähän löytyy noille numeroille mitään? Lähinnä jotain saksanmaalta, ja baltian maista... Lieneekö tälle mitään korvaajamallia, kuten tuolle 9202309:lle esim. Walkerin 250-54010...?
Lainaus käyttäjältä: AnttiR (Volvolandia)
motonetissä näyttää olevan kallein lambda tuohon pari sataa, kannattaa katsoa sieltä, suomesta ei varmaan paljo motonettia halvemmalla löydy osia.
Kattelin Motonetista kanssa noita anturia, mutta se parin sadan osa lienee Boschin järjestelmään? Tuota densoa ei oikein taida tarvikkeena löytyä, mutta on minulla tuossa yksi tärppi vetämässä vähän käytetystä. :)

Tänään tuli volle taas pikkasen ehjemmäksi. ;D Otin tuon etummaisen pakoputken irti ja kävin hitsauttamassa tuon holkin paikoilleen. Tosin aikaahan tuossakin tuhrautui, kun piti ensinnä leikellä rälläkällä tuon etummaisen ja keskimmäisen putken väliltä umpiruostuneet pultit poikki, minkä jälkeen havaittin jotta ne onkin tehtaalla vastushitsattu nuo pultit... Siinä meni tunti poikineen uusia reikiä poratessa auton alla... :P Mutta pakosarjan liitos läksi helposti auki, vaikka tuota paikkaa jännitin.

Kattelin taas dataa OBD:ltä, tällä kertaa auto käynnissä. ::) Ei tuolla scantoolilla ainakaan tullut montaa koodia:
- P0135 jatkuva => Etummaisen happitunnistimen lämmitys, tämä olikin jo tiedossa.
- P0785 tilapäinen
- P1618 jatkuva

Nuo kaksi lie vaihteistoon liittyviä? Kattelin vaihteistoöljyt, kun auto oli käynyt sen vartin-puoli tuntia joutavaa, ja oli karvan verran yli kuuman ylärajan (HOT-sanan O-kirjaimen kohdilla), jotta onkos tuolla nyt sitten liikaa öljyä? Selailin vaihteet läpi rauhassa, pariinkin kertaan.

Tuo lootikko voisi rauhoittua sillä ohjelmistopäivityksellä (neutral control pois), ja jos sen B4 -servon tutkisi jotta onko se ehjä, kun tuossa ei muuta oiretta mielestäni ole kuin tuo laatikon hetken miettiminen pysähdyksistä lähtiessä ja jonkinlainen varovaisuus 2-3 vaihdossa... Se olikin se servo tuolla laatikon takapuolella, siis tulipeltiä vastaavalla kyljellä?

Tuli tehtyä muutaman tunnin kaupunkikierros ja alkaa tuo lootan oirinta tulla tutuksi. Kylmänä pelajaa ihan ookoo, mutta kunhan lämpiää, alkaa tuo 2-3 vaihto olla aika hapuilevaa, ja kerranpa tuo hetken hapuiltuaan jätti kakkosen tupaan ja paukautti virheilmoituksen näytölle.

Lisäksi ikäänkuin tunnostaisi, että tuo outo resonanssiääni tulee sittenkin vaihteistosta. 1500-1900 r/min välillä tuo kuuluu - alussa hiljaisesti, siitä voimistuen, ja sitten häipyen - ja vaihteella ei ole väliä. Lieneekö jokin "pääakselin" laakeri siellä, voiko se ääntää sillälailla rämisten? Tosin vaihde N-asennossa ei kuulu, vaan vain kun veto päällä, että tiedä sitten...?

Tiistaina auto lähtee käymään piuhan nokassa, vikakoodien luku ja laatikon ohjelmointi.

Myyjän puhe ikkunasta piti paikkansa, nimittäin apukuskin aukaistua ikkunansa päätti tuo kiilaviritys antautua, ja ikkuna aukea rämähti karvan matkaa alas... Tosin etupuolelta, jotta lienee suurempi savotta sen pajottamisessa?

Ne kiilapalat eivät paljoa maksaneet, 7.20€ kaksi kappaletta. Tosin jos ottaisi mallit ja sahaisi nylonista semmoset "materiaalista tinkimättä" -mallit... ::)
Lainaus käyttäjältä: la_bot (Volvolandia)
vaihteistoöljyn on parempi olla kuumana kuuman maksimissa noin puolen tunnin lenkin jälkeen siis tulee olla ihan tikun maksimissa.. vaihdata samalla myös öljyt nekin tekee vaihtamisen hassuksi. (pitäisi olla kirkkaan punaiset) :) ja toivottavasti ei oo laatikossa mitään isompaa rikki.. :-\  saattaa korjaantua pelkällä öljynvaihdollakin jos ovat oikein paskaiset kokemusta on :)
Piti tosiaan tarkistaa nuo öljyttuon reissun jälkeen, mutta menikin sitten aika tuon työntämisessä saviselta takapihalta irti (ei tästä oikein traktoria saa... ;D)... Punaisen näköiset nuo öljyt ovat eikä haise palaneelta, mutta kais nekin voisi vaihtaa...

Koetin asetella kelloa aikaan, mutta eipä tuosta nupista tapahtunut mitään, paitsi pienellä painelulla. Lienee juotosten uusinnan aika tässäkin mittaristossa? Meinaan auton ostoreissulta palatessahan tuo kaupunkissa kerran rytkäisi oikein kunnolla, ja samalla häipyi valitsimen osoitin (D:n paikalle tuli pelkkä keskiviiva), ja trippi nollaantui. Että saattaisi olla aihetta huoltoon. ;D Vai onko se se CEM-moduuli, mikä voi tuotakin tehdä?
Lainaus käyttäjältä: la_bot (Volvolandia)
se voi se neutral control tehdä tuonkin.. eli voi vaikka kesken ajon heittää vapaalle vaikka kiihdyttäessä ja sitten rytkäyttää vaihteen päälle eli kannattaa ajella varovasti ettei mitään muuta hajoa.  ja ikinä ei tiedä mitä nuo "väyläautot" tekee.. joissakin oli tuulilasin välistä valunut vettä keskuselektroniikan yksikön päälle ja auto teki ihan omiaan..mm.. kuskinoven avatessa puhallin lähti päälle vaikkei ollut avainta edes virtalukossa ;D
Juu, kertaakaan tuo ei vielä ole ajossa vapaalle heittänyt, tai ryntäyttänyt mutta kassellaan, varsinkin miksi se tulee softauksen jälkeen...

Öljyistä vielä, jotta käyköhän tuo Valvolinen MaxLife tuonne askiin Mobil 3309:n sijasta? Litrahinnat kun huitelee samoissa, ja tuossa Maxlifessä lie jotain ekstraakin vielä (lie sitten humpuukia vai mitä, mutta luulisi sen olevan jäykempää kun kerran pitäisi ehostaa tiivisteitä) ::)...
Lainaus käyttäjältä: la_bot (Volvolandia)
en laittaisi sinne vaihteistoon mitään muuta öljyä kuin ATF 3309 :) enkä ole kuullut että kukaan olisi tuota laittanut..parempi laittaa alkuperäistä niin ei tule ongelmia.
Nooh, katsotaan... Tuo lootikkohan on purkutuomionsa jo saanut, että eipä siinä paljoa häviäkkään jos kokeilee. Mutta kassotaan nyt...


Tuollainen oli näky, kun sain oviverhoilun ja kosteudensulun pois edestä... Lienee ollut aiemminkin auki, nimittäin oviverhoillun kiinnikkeistä oli puolet hävinnyt, ja tuo kosteudensulkukin aika repaleinen... Liukupalat olivat miltei kuin uudet, paitsi että tuo taaempi oli silmän ympäriltä hieman lohjennut. Täytynee ensi kertaa silmällä pitäen hommata uusi nostinpaketti varastoon (saapi toki ilmoitella jos keltä joutilasta ehjää löytyy ;)) kun eipä se "suoraksi" sepitetty rauta enää kummosia kestä. Mutta toimiipahan tällä hetkellä ainakin. :)

Nonnih, tulipa käytyä tuolla Seinäjoen Käyttöautossa, huoltotilaus oli jotta katsotaan vikakoodit ja softataan laatikko.

Reilu tunti myöhemmin tuli ilmoitus jotta saapi hakea, 117 euroa tuli tuo reissu kustantamaan, huoltomies kun oli itsekseen käynyt koeajolla ja tutkinut öljyt jne...

Eka tuntuma kun autolla lähdin liikkeelle oli jotta "jes, nyt häippäsi ainakin tuo pysähdyksistä lähtiessä ollut viive" eli tuo neutral control oli ainakin disabloitu.

Tosin ilme palasi pian peruslukemille, kun matkaa jatkettiin: Siirryttäessä 1:ltä 2:lle loota miettii aikansa ja sitten RYSKÄISEE pykälän silmään. 2-3 menee nyt pehmeämmin, mutta silti tuo yleisolo tuosta laatikosta meni ihan toisenlaiseksi.

Tasakaasulla mentäessä laatikko nyppii edestakaisin, tämän huomaa perstuntumalla sekä hienon hienosta kierrosten seilauksesta - aivan kuin ei osaisi päättää pitääkö turbiinin lukitusta päälle vai ei... Noh, lähdin rampilta kohti isompaa tietä - kierroksia toki hieman enemmän kuin mitä pintakaasukiihdytyksellä - niin pykälät ne vaan ryskäten vaihtui - kunnes nakkasi lootan limp-home -tilaan, kolmion kojelautaan jne... Ennen päivitystä sentään muuten loota vaihteli suht nätisti (tuota 2-3 vaihtoa lukuun ottamatta), mutta ei tuolla kyllä nyt uskalla enää ajaa... :-\

Eli, nyt lienee liian kovat nuo yleispaineet lootassa... Pitäisikö tuon oppivuustila aktivoida ja kokeilla josko käytös siistiytyisi? Vai oppiiko itsellään?

Saako tuolla BSR PPC:llä tuon adaptaatiotilan aktivoitua, entäi olisiko täällä Seinäjoen-Ilmajoen tienoilla kellään testeriä? :)
Lainaus käyttäjältä: JussiT-5R (Volvolandia)
Oho! Melko mielenkiintoisen näköinen tuo nostin...  :o
Miten hitossa on tuonne väliin edes päässyt!

On tosiaan kyllä siinä jamassa, että uusi (käytetty) systeemi lienee paras vaihtoehto.
Joo, on sitä vissiin jonkun verran renkattu, jotta on noin mutkalle saatu... ;D Aika pienestä välistähän tuo varsi kulkee kun ikkuna on puolivälissä, että ei paljoa tarvitse kunhan alkuun pääsee...

Lueskelin foorumia, niin ei taida tuo BSR PPC tuota adaptaatiota pystyä nollaamaan... Mahtaisiko autokorjaamoiden Boschin testeri tehdä tuon? Tai jos jollain on VCT2000 tai Dice ja vartti aikaa... Taidan kokeeksi ottaa sen laatikon sulakkeen irti hetkeksi, ja testata sitten tällaista ohjetta:
Lainaus
1. Kiihdytä paikalta n. 8km nopeuteen ja pysäytä varovasti. Tämä 10 kertaa.
2. Moottori käynnissä, jarru pohjaan, vaihto N->D, odota 30 sekuntia. Tämä 10 kertaa

Sitten vielä voisi nuo öljyt vaihtaa (vaikka mekaanikko olikin todennut öljyn olevan OK ja tason oikean). Jos ei sillä tokene, niin otan tuon lootan kylkikopan auki ja säätöyksikön kätösiin tarkastelua varten. Toisaalta, pelaisko hieman uhkapeliä ja hakis purkaamolta 800e:n laatikon... 'ID*

Tuli tuosta reissusta mieleeni... Eivät tainneet käydä kaikkia yksiköitä läpi tuolla merkkiliikkeessä, nimittäin noissa listoissa ei puhuta halaistua sanaa hälytinjärjestelmän vioista. Semmostakin se nimittäin ilmoittelee kun ovet on käyttänyt lukossa... Keskittyivät vissiin vain noihin "isoihin vikoihin..." :-\
Projektipäiväkirjaa: Volvo S80 2.4 -1999

Poissa eki_j

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • S80 -99, V60 -11
    • EeroJaaskelainen.com
Vs: S80 -99 -- Vakiovolvoilua
« Vastaus #4 : 11.12.2010, 02:01:14 »
Lainaus käyttäjältä: la_bot (Volvolandia)
vaikuttaa pahalta tuo laatikkovika :(  noh..oletko ikinä purkanut automaattilaatikkoa irti tuollaisesta? ::) ei ole maailman helpoin homma ja tarvitset nosturia ja moottori on laitettava moottorikannattimeen koska joudut purkamaan vasemman puolen apurungon pultit irti ohjausvaihde irti siintä apurungosta ja hirtettävä ylös kiinni (esim nippusiteillä ja kaikki mikä on apurungossa kiinni ni irti siintä.. sekä oikean puolen apurungon pultit löysättävä mutta ei kokonaan irti. sit tarvitset vaihteistonostimen missä on päässä tuolle laatikolle tehty alusta johon se vaihteisto pultataan kiinni ja silti sitä joutuu äheltämään aika pirusti ennenkuin tulee pois paikaltaan. sit joudut laskemaan myös jäähdytysnesteet pois johtuen erittäin ilkeessä paikassa olevasta pultista joka on moottorin ja laatikonvälissä koneen takalaidassa ylhäällä (laatikon kiinnityspultti moottoriin) samassa paikassa on vesiletku ja moottorin johtosarja tiellä eikä pulttia saa pois jossei niitä ota pois sieltä urasta.. Korjaamolla tuohon hommaan menee n.yksi päivä joskus toisen päivän aamupäiväkin vielä.. itse vaihdoin kesällä vetolevyn s80 ja totesin sen olevan hiukan hankala. mutta onnistuu kärsivällisyydellä :)  ja muistaakseni se sivukoppakaan ei irtoa ennenkuin apurunkoa raottaa (niitä on kahta mallia toisesta irtoaa ja toisesta ei)   Onnea kuitenkin laatikkoprojektiin!
Juu, kiitoksia vain ohjeistuksesta ja kannustuksesta. Olen muutaman etuvetoisen laatikon irroittanut, mutta volvon alle ei vielä ole joutunut...
 
Meinasin jotta vaihdan nuo öljyt ja käyn vielä varovasti opettamassa tuota askia... Onhan tuohon jo kertaalleen ainakin vaihdettu pannat sun muut, jotta toiveet ovat korkealla, että pelkällä venttiiliyksikön vaihdolla selviäisi. Öljy kumminkin vaikuttaisi olevan kunnossa, ettei jarrupannat ole palaneet.
 
Kuulemma tuolta Nurmosta saattaisi saada näihin osia, pitänee se kortti ainakin katsoa.
 
Noita säätöyksiköitä lie vissiin useampaa versiota, liekö sinne kävisi se viimeisin?

Lainaus käyttäjältä: la_bot (Volvolandia)

eipä ole tuosta tietoa ulkomuistissa, katso laatikosta numero tai ota alustanumeron mukaan luulis löytyvän sekin pitää sit varmaankin ohjelmoida.
Juup... Eipä tuo opettaminenkaan tulosta tuottanut. Kun loota lämpiää niin napsii ikävästi noita vaihteita. Aivan pintakaasulla kun kiihdyttelee, niin vaihteiden vaihto sujuu suht ookoo, mutta mikäli kierroksia nostaa sinne 1800 jälkeen, niin alkaa niskat naksua. Toista kymmentä kertaa otin noita kevyitä lähtöjä, mutta ei muutosta. Tai sen verran huomasin, jotta 3-4 vaihdossa nousee koneen kierrokset, eli luistaa.

Niin, ja siinä ajellessa tein myös havainnon että tyhjäkäynnillä, kun aski on vapaalla (N - tai P -asento), kuuluu semmonen kahiseva ääni. Het kun vaihteen lyö päälle loppuu kahina.

Soitin sinne Nurmoon, meinasi jotta ei oikein mieluusti myy varaosia. 1500€ venttiilikoneiston vaihto, ja siitäpä ei sitten takeita ole jotta onko aski sillä kunnossa. Kahinasta päätteli, jotta mahtaako olla päätypuslat lopun tiellä, jotta lie viisainta ottaa koko aski alas ja halki...

Laitoin tuossa ruottinmaalle ja jenkkilään pariin paikkaan tiedusteluja, koko askista sekä venttiilipöydästä. Saas nähdä vastaavatko. Kunhan tässä jossain välissä aikaa tulee, niin nappasen tuon venttiilipöydän vähän tarkempaan tutkiskeluun. Ja jos tuo vanha aski jää nurkkiin, niin viimeistään silloin otan sen auki ihan mielenkiinnosta. :P

Ja juu, Saksasta saapui tuo lambda. Ruuvasin kiinni, ja sen vikakoodi häippäsi. :) Tosin tuo automaattilaatikko nyt sytyttää tuon moottorivikavalon. En muistanutkaan eilen mainita, jotta mitä ne siellä merkkitiskillä saivat autosta ulos...:

Volvon vikalistassa oli koodit
ECM-530D (Vikakoodi vaihteiston ohjainyksikössä. Virheellinen signaali. Yleiskoodi, mikä pyytää sytyttämään vikavalon)
TCM-0100 (Huono vaihtamisen laatu.)

Nuo samat sain tietooni jo tuolla omalla kaapelilla, eli sinänsä hukkaan meni se reilu parikymppinen. ::)


Kanadasta vastattiin justiinsa.
Kunnostettu venttiilikoneisto kustantaa 495 kanadan dollaria (n. 362€), siihen päälle pantti $250 (n.183€) ja rahti väliltä 66-117-195€, riippuen siitä kuinka kauan malttaa odotella. :)

Miten muuten on, kuinka uusi laatikko tuohon käy tilalle? Entä tuo AW55-51, sopiiko se?

Tosin kaiketi niissä on nuissa kunnostetuissa askeissa parannetut osaset sisälläkin...

Tuo tosiaan on sillä perinteisellä 5-portaisella käyttövipstaakelilla varustettu, ei Geartronic siis.


Tässä joutessani tutkailin hieman noiden ajovalopesureiden sielunelämää: Niitit poraten pois lokareista, ajovalopesurien varret irti ja niiden alla kulkevat muovit veks, sumuvalojen piuhat irti, yläosasta irti ne muovinastat, neljä pulttia irti ja "puskuri" lähteekin jo tempaisemalla. Valojen alta kaksi pulttia irti ja hieman vetkuttelua niin pyyhkimen moottori onkin jo kätösissä. Takakansi lähteekin nätisti kun ruuvimeiskelillä pikkuhiljaa varovasti raottelee niitä kiinnityskynsiä, ja loppu onkin päättelemistä. :)



Tässä tapauksessa molemmat kojeistot olivat täysin kunnossa olevat, ei jumituksia ja moottorin sisuskalutkin olivat priimat. Tosin löytyi sieltä sitten ongelmaan syykin, nimittäin tuota ns. "parkkiinajopiiriä" eristää suorasta virrasta jonkinmoinen lämpösuoja, noin 2cm kanttiinsa ja 2mm paksu palikka, mikä ei juuri ollenkaan johtanut enää sähköä lävitseen. Nappasin tuon palikan pois ja toimii.

Leikkelin vielä vanhasta tuulilasin pyyhkijästä ehjät sulanpätkät pyyhkijöihin, ja taas pelajaa. :)

Samalla katselin syytä tuohon "vika hälytinjärjestelmässä" -vikaan, ja olihan siellä akun hapot jo pahojaan tekemään...


Muuten tuo vielä olisi ehken pelastettavissa ollutkin, mutta tuli tupeksittua tuo piirilevyn muuntaja palasiksi... Ei kellään olisi sattumalta jäänyt nurkkiin vanhaa rikkinäistä sireeniä, tai tuota piirilevyä? Voisin nimittäin mielihyvin ottaa moisia vastaan. ;) :) Tai osaatteko sanoa, jotta minkä arvoja tuo muuntaja käsittää, jos semmosen saisi jostain hommattua. Hieman on ottanut hapoista itseensä tuo merkintä, mutta tämmöstä siinä lukee:

S+M              PRO           E1
------
F005             V1          0109


Sattui tuossa päivällä kaveri sopivasti paikalle, niin kuunneltiin jotta mistä se kierroksilla tuleva räminä johtuisi. Paikallaankin se näköjään sattui kuuluville tuossa noin 1500r/min paikkeilla ja paikallistuisi jakopäähän? Onkohan se miten monen pultin takana se päällikoppa, jotta pääseekö ilman apulaitehihnan irroitusta noita jakopään hiluja tutkimaan?

Hihnan toki vaihdan joka tapauksessa, kunhan saan tuon laatikkopuolen kuntoon ensin.


Hieman on vettä virrannut Kyrönjoessa, ja jotain tehtykin...

Räminä ei ole vielä häipynyt, mutta erääksi ehdokkaaksi tarjoutui apulaitehihnan kiristin. Kovin on väljän tuntuinen. Uuden ostin mutta vielä on paketissa odottelemassa. :)

Automaattilaatikkoon tuli vaihdettua uusi (ei korjattu, vaan tehdasuusi) ns. "late model" venttiiliyksikkö. Pihamaalla ähistellessä sai parisen päivää kulumaan vaihdossa. Uudet öljyt tuli vaihdettua ja huuhdeltua, ja oli pojat melkosen tummaa se vanha vaikka tikusta tarkasteltuna näyttikin vielä olevan kunnossa.

Koeajo ilman tietokoneella tehtyjä esivalmisteluja näytti jotta parannusta olisi tullut. Vielä kun tuolla yleismallin testerillä tuli nollattua vikakoodit alkoi myös turbiinin lukitus toimimaan. Tosin jotenkin rauhattomasti? 80km/h vauhdissa näki jotta kierrokset vaelteli runsaasti. Itellä ei ole kokemusta, mutta ei kait sen nyt niin pitäisi toimia?

Sitten nollattiin tietokoneella laatikon adaptaatiot, öljynlaatulaskurit ja opetukset, ja ei kun opetusajolle: Kaikki muut vaihdot tuli ajan saatossa opittua, PAITSI
 - kiihdytys 15% kaasunasennollla: Ei yksikään
 - Kiihdytys 25% kaasunasennolla: 1-2
 - alasvaihdot 75km/h-0: 3-2, 2-1

Noita vaihtoja houkuttelin reilun tunnin sahaamalla pitkin kylätietä, mutta kun ei niin ei... :-\ Perstuntumalta nuo kaikki vaihdot tuntuivat sujuneen vähintään kerran oikein, mutta tietokone oli eri mieltä.

Lopuksi ihan kurillaan testasin: D silmässä miltei täyskaasukiihtydys paikaltaan: Lähtö oli napakka, 1-2 vaihto takkusi: Sekunnin-pari mietti ja kierrokset laskivat kunnes kakkonen napsahti päälle, 2-3 oli napakka, 3-4 myös (tosin tuossa vaihdossa himmasin jo vauhtia).

Taidan vielä jokusen päivän testailla tuota ihan arkiliikenteessä, josko tulee muutosta. Mutta taitaa olla askin leväytys seuraava askel? :-\

Minkäsmerkkiset tulpat näissä parhaiten pelaa? Tulis mieleen, jotta kun on Denson järjestelmät, niin Denson tulpat? Tai muut japsit, NGK?

Lainaus käyttäjältä: d6r (Volvolandia)
Volvon paketissa olevat. Eivät ole edes pahan hintaiset.

Tuli jo tilattua Denson K20TXR:t (17€), saa nyt nähdä jotta miten ne pelajaa kunhan tulevat...

Talvirenkaat tuli pyöräytettyä tänään alle, jos tuossa ensi viikolla kävisi ottamassa uudet kumit alle. :)

Tuli tuossa myös Backfältiltä paketti, sai hälyttimen kuntoon ja muutaman sisustan nippelin myös. :) Tosin tuohon sireeniin täytynee hommata uusi akku - varmuuden vuoksi... Näyttäisi tuo tässä pyöritellessä ihan hyvin pelaavan, tosin termostaatin taitaa vaihdattaa kun syksymmällä maantieajossa oli tuo lämpömittari noin viivan verran alle keskivälin, ja nyt kylmemmällä kelillä heittää jo kaksi viivaa... Tosin eipä sitä mittarin näyttämästä osaa arvioida, pitänee käydä läppäri kiinni ajelemassa, jotta onko siellä lämmöt alakantissa oikeastikin.

Miten lie nuo tarviketermostaatit, pelaako ne vai pitääkö hommata originaalia? Samallahan sen tuossa nesteiden vaihdon yhteydessä vaihtaisi...

Kuskin jakkaran verhoilu kaipaisi huomiota seuraavaksi... On tuo nahka päässyt pikkasen perstumaan, ja kyljessä on jo kulumaakin... Leathermasterilta kyselin neuvoja, ja kauppasi semmosta 117€ settiä. Ihan vielä en tilannut, jos sitä sitten keväämmällä -ilmojen lämmetessä sitten siihen keskittyisi. Huonekaluliikkeestä hommasin jo aiemmin semmosen puhdistus- ja hoitoainesetin, jos semmosella pääsisi talven yli.

Lainaus käyttäjältä: JiiV70 (Volvolandia)
Lainaus käyttäjältä: eki_j (Volvolandia)
Miten lie nuo tarviketermostaatit, pelaako ne vai pitääkö hommata originaalia? Samallahan sen tuossa nesteiden vaihdon yhteydessä vaihtaisi...
Saattaapa ne pelatakkin ihan kuin alkuperäinenkin, mutta hinnaneroa ei taida paljoa olla alkuperäiseen.
Juu, alkuperäistermostaatti näköjään kustantaa sen reilun 20€, tarvikeliikkeessä "noin kakskymppiä" että eipä tarvitse miettiä sen enempää. ;D

Tuli tuota räminää vielä tutkittua lisää, kun oli avustaja taas paikalla. Tosiaan tasan 1500r/min kohdalla tyhjänäkin alkaa pärinä ja moniurahihnahan se siellä ääntelee... Kiristimen uusin jo, mutta eipä se menoa muuttanut juurikaan.

Tuosta videon pätkästä (ehkä... Youtube muutti näköjään sen verran videota jotta heikosti näkyy) näkee tuon hihnan, eli värinää on siinä kampiakselin ja laturin hihnapyörien välillä:

http://www.youtube.com/watch?v=WXEZXl9U0m8

Eikös tuossa teidänkin mielestä ole ihan perinteinen tuo laturin hihnapyörä? Eli tämmönen:


Vapaapyöräinen malli kun näyttää ihan erilaiselta tuohon verrattuna:


Vai onko noita vapaapyöräisiä vaihdeltu noihin jälkikäteen (asiakkaan valittaessa)? Kun ei nyt perhana luulisi jotta tehtaalta saakka on ääntä antanut... Jos testaisi ensin uudella hihnalla, jos tervehtyisi kun on uusi kiristinkin.


Jees, jatketaan tutkimuksia:

Tämän näköinen on kyseisen yksilön laturin hihnapyörä, ei minusta semmonen vapaastipyörivä malli...:


Nappasin etupyörän irti ja tutkiskelin asiaa toisesta näkövinkkelistä... Kampiakselin hihnapyörä näyttäisi olevan ehjä, ainakin päällisin puolin, enkä saanut tuohon oikein mitään eloa vaikka raudalla koetin väännellä...


Ilmastoinnin kompressorin hihnapyörässä on havaittavissa aivan hiuksenhieno välys, mutta tuo uusittu kiristinrullakin liikkuu paljon enemmän kuin se.

Hihna näytti ehyeltä ja tasan kuluneelta (paitsi että toinen kylki oli hieman kulunut), yhdessä kohdassa yhden uran pohjalla oli pieni pyöreä ärämä.

Tuo jakohihnan kotelon alaosa tosin tunnosti kovin irtonaiselta... Nappasin päälikannen pois ja huomasin jotta siellä kampiakselin hihnapyörän takana yksi 12 mm kannalla oleva leveäkantainen pultti pitää muovia paikoillaan - tosin aika kevyesti.



Kirittävää ei ollut, joten nappasin pultin lähempään tarkasteluun: Leveän kannan alla on kumista tehty ns. "aluslevy", jonka pitäisi pitää tuo alakoppa paikallaan. Ilmeisesti tuo kumi oli ajan myötä kutistunut, kun pito nyt oli mitä oli... Leikkelin sinne kaveriksi toisen kumin pätkän, ja muovihan topakoitui kummasti. :)

Kopistelin vielä raudalla tuon moottorin tukikumin - ehjältä tunnosti.

Vehkeet nippuun ja koeajolle: Edelleen tuo hihna pitää sitä pärinäänsä, mutta ajossa ei tuo räminä ollutkaan enää ollenkaan niin raakaa mitä ennen. :laugh:

Vielä ihmetystä riittää tuon hihan laulamisen kanssa... :-\
Projektipäiväkirjaa: Volvo S80 2.4 -1999

Poissa eki_j

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • S80 -99, V60 -11
    • EeroJaaskelainen.com
Vs: S80 -99 -- Vakiovolvoilua
« Vastaus #5 : 11.12.2010, 02:06:20 »
Tuli tempaistua tuossa vahat pintaan, kun oli vielä justiinsa sen verran lämmintä:

Tuli myös huomattua pari uutta oiresta näin ensimmäisillä kylmillä ajoilla:
Ajovalokytkimessä oleva - ilmeisesti parkkien - merkkivalo ei aina pelaa, mutta kaikki lamput palaa kyllä. Lienee jokin kylmäjuotoksen poikanen siellä...

Ja sitten jokusen kerran tuo kuskin ovi on tehnyt niin jotta lukitessa sen lukkonuppi menee kyllä alas, mutta tulee samantien ylös. Lukot auki ja kiinni, niin sitten on pysynyt lukossa... Lienee ottaa ja purattaa lukkopesän...?



Tuli haettua termostaatti. Meinasivat tarjota ensin jotain termostaattisarjaa yli satasen hintaan, mutta lie vissiin -03 ja nuorempiin? Mutta löytyi sieltä ihan sekin mitä haettiin 23€ hintaan.

Wahlerin termostaatti näkyy olevan 90' merkinnällä.

Käytiin tuossa kaupassa, niin takaisin tullessa hälytin kertoi jotta oli lauennut... Kaikki paikat oli kumminkin ehjät. Onkohan tuossa joku tönäisytunnistin, vai onko se tuo kuskin oven lukko mahdollista häikätä tuolleen? Sisätutkaa tuossa ei vissiin ole, ainakaan häly ei laukea jos lykkää käden avoimesta ikkunasta sisälle...?

Lainaus käyttäjältä: Timmeeni (Volvolandia)
Ei pikku volvossakaan hälytin lauennu vaikka istu sisällä ja ovet lukossa. mut sisätutka reagoi kännykkään jos se rupee soimaan, ikkunoiden raappaamiseen ja sisälämppäriin jos tohisee ylöspäin. Eli jos paukautat ikkunan rikki niin alkaa hälytin ulvomaan.

Tuolla kännykällä on hyvä testata tuo sisätutkan olemassa olo, kännykkä autoon ja ovet lukkoon ja soittaa siihen niin pitäs ruveta hälytin huutaan.

Juu, ei tullut tuota kännykkää testattua, mutta olihan siinä sisätutkakin tuossa: Aukaisin ikkunan, laitoin ovet lukkoon, ja odottelin kunnes salpalukitus napsahti päälle. Sain hälyn laukeamaan kun vein käden ikkunasta sisälle, eli on tuossa se tutkakin.

Tosin eipä enää sireeni huutanut, valot vain vilkkui. Ja käynnistäessä paukahti tuttu ilmoitus ruutuun: "Hälytinjärj. Huolla heti"... ::)

Purkuosa sattui siis tällä kertaa hajoamaan kuukauden käytöllä. :P Kyselen vielä takuista, mutta jos ei mene niin otan tuon uudemmankin auki ja katselen mitä on syönyt. Akkupaketin laitoin justiin tilaukseen.

Vaihdoin termostaatin, ja tunnosti olleen ihan aiheellista. Nimittäin nyt ei tuo yläletku enää lämpene yhtä äkkiä niin kuin ennen, ajossa lämpömittarin viisari nököttää just jämptiin puolivälissä, ja kulutuskin näyttäisi näin lyhyellä testiajolla pudonneen noin litralla. :D


Reissun päällä ollaan Volvolla... Noin about 700 km on matkoja tullut, josta 350 ensimmäistä miltei yhtä soittoa - ja hyvin on raksuteltu menemään. 7,5l/100km on ollut tähänastinen keskikulutus - ei mielestäni paha reilun 1500kg painoiselle pirssille. :P

Uusi värinänvaimennin odottelee peräkontissa asennustaan. 60€ maksoin kun sattui hyvä tuuri englannissa, purkuosasta pyytivät kaikissa kyselemistäni paikoissa 100-120€...

Tosin täällä mäkisemmissä maisemissa tuli yksi ihmetys herkille korville, nimittäin vedättäessä ylämäessä siinä 2500-3000 r/min moottori hieman nakuttelee silloin tällöin? Onko tässä odotettavissa nakuanturin uusintaa, vai sekoittaako tuo hihnan vipatus tuota touhua? Muuten on menty kyllä nätisti, mäetkin tuntuvat ylittyvän tosi kevyesti. :D


Jups, tuli tuo reissukin tehtyä. Reilun tuhannen kilometriä tuli ajeltua ja hyvin sitä raksuteltiin menemään. 8)

Ekat pakkaset tuli koettua täällä pohjanmaalla, tosin aika huonoissa merkeissä alkoi talviajokausi käyntiin - nimittäin oli sitten akku tyhjä...

Hieman taustaa:
Viimeksi ajettu 5 päivää sitten, jolloin tosin ei pitkä lenkki ollut (n. 8km yhteensä, kolme käynnistystä ja konepesu), sitä edellisenä päivänä 350km parilla pysähdyksellä. Tänään sitten -8°C lämpötilassa yrittämään: Avainta reikään, kääntö, ja TRRRRRRRRRRRRRRRR. :-\

Täräytin konehuoneesta käsin 12 A laturilla virtaskaa akulle (mittarin mukaan näytti aluksi noin 10A imevän, tosin muutaman kymmenen sekunnin päästä latausvirta laski noin 8A:iin), ja parin minuutin jälkeen kattila räpsähtikin tulille.

Jännitemittarilla tutkiskelin jotta kyllä sieltä se 14V ja rapiat löytyi sekä itse akun navoilta, kuin starttimoottorin kaapeliltakin. Laturi vielä kytkettynä pääsi tutkimaan jotta paljonko sieltä vielä tulee virtaa moottorin käydessä: noin 5A oli lukema, mikä pysyi samassa vaikka kytki ajovalot sekä lämmityslaitteen puhaltimen täysille, eli mielestäni akun latautumisen edellytykset ovat olemassa.

Käytin pirssiä vielä paikallisessa autotarvikeliikkeessä (josta tuon akun syksyllä ostinkin), jossa ystävällinen kauppias mittari akun testerillä (mikä mittaa kuulema käynnistysvirran). Sanoi jotta hieman on vielä alivarausta mutta kunnossa pitäisi oleman... Tottahan se käynnistysvirran perusteella toimii - kun kerran käyntiin lähti, mutta onko semmosta normia keksitty jotta miten hyvin akku ottaa latausta vastaan? Luulisi jotta tyhjä akku imee enemmän kuin 5A vaikka kylmä onkin... Samaa ihmettelin jo syksyllä, jotta tosi laiskasti imee...

Akku on tällä hetkellä latuuksissa, ja näytti noin kahden tunnin lataamisen jälkeen ottavan sitä viittä ampeeria. Tosin se on samalla kiinni autossakin että mitä lienee menee sinne...

Kyllähän tuo tiedossa on jotta melkosia virtahaukkoja nämä on, mutta on se nyt helevetti jos talvikelillä joutuu olemaan joka yö laturin nokassa... >:(

Taidan joutessani kytkeä ampeerimittarin kiinni, näkee jotta paljonko tuo auto oikein imee virtaa yksikseen pihalla.

Jaa niin... Hommasin tuossa puolessa reissussa uudet pyyhkijän sulat. Heittivät kolajamasta ja nyt NÄKEE! ;D Tosin ajovaloilla ei taas sitten näe oikein mitään...

Lainaus käyttäjältä: jameson62 (Volvolandia)
Nyt ku luin noi sun juttus tosta voolvosta, ni yhtään ei kateeks käy nimitäin ostin itsekki noin kuukausi sitten -99 S80 170 hv ajettu 240000 jakopää tehty 210000 kaikko huollot kirjan mukaan. Vikaa en ole löytäny sitten minkäänlaista? Ainoa vikailmotus tuli kun vaihdoin xenonit mutta ostin siihen vastukset väliin niin sekin ilmoitus sitten häippäs. Tähän mennessä olen erittäin tyytyväinen volleen ja varsinki automaatti sellaiseen manuaalia en sitten tämän jäkeen enää huolikkaan. Saako kysyä minkä hintainen toi sun projekti on? siis mitä mahdoit maksaa volvosta, ja ilmeisesti tiesit kaikista vioista jo ennen kauppoja? Täytyy hattua nostaa et viittii ja osaa tehdä noita remppoja ite koska noi ku korjattas liikkeessä niin kyllä sais olla lompakolla paksuutta:) Ei mutta ku työn iloo projektilles toivottavasti tulee kuntoon....Ps täytyypä laittaa kans kuvia ku kerkeis vaan ottaan (tiätysti pestynä) eihä sitä muuten kehtaa...
Hehh... ;D Nooh, en minäkään ihan arvannut jotta mihin käteni tungin kun ostin, mutta pitää ottaa kokemuksen kannalta.  ;)

Tuolta ensimmäiseltä sivulta löytyvät tarkemmat tiedot lähtökohdista, mutta tosiaan sen 4300 tästä maksoin. Myyjä ilmoitti jotta pientä sanomista vaihdelaatikossa ja - kuten arvata saattoi - paikan päällä katsellessa sitten paljastui muutakin. Tosin on niitä paljastuksia löytynyt vielä ostotapahtuman jälkeenkin...

Mutta ei tuo nyt niin paha ole miltä ehkä näyttää, tämä on ollut alun alkaen työsuhdeautona mikä ilmeisestikin sitten liisausajan jälkeen ostettu omaksi. Huollot on teetetty merkkihuollossa sinne alun 200tkm, ja senkin jälkeen aika pitkälle korjaamolla. Pari viimeisintä vuotta on hieman pimennossa - lieneekö ollut sitten kiertopalkintona - mutta on tuohon silläkin aikaa jouduttu osia vaihtamaan. ;D Kuitteja on iso pinkka, ja alustan osia tuohon on viimeksi vaihdatettu katsastukseen.

Aikalailla tyyppivikojahan nuo ovat olleet tähänastiset. Näyttäisi siltä jotta siinä 250 tkm jälkeen tulee aika monella osalla ikä täyteen, lienee yksi syy minkä takia lienee myyntiin tullut, nimittäin viimeisten parin vuoden aikana on osaa vaihdettu ainakin alun kolmen tuhannen eurosen edestä.

Helevetin kalliiksihan tuo olisi tullut jos olisi joka vikaa pitänyt korjaamolla käydä huoltamassa, mutta itse tehden aikaa säästämättä ja tämän foorumin ystävällisten porukoiden avustuksella on tullut säästettyä euro poikinensa. Laskin juuri tuossa, jotta noin 1700€ on mennyt tähän mennessä varaosiin ja niihin pakollisiin huoltokäynteihin (ohjelmoinnit), ei mielestäni paha hinta harrastuksesta. :P

Laittelehan ihmeessä kuvia ja tarinaa tulemaan!  :) Toivotan huolettomia kilometrejä autosi kanssa. :)


Testasin tänään virrankulutusta yleismittarilla (10A asteikko):
Autossa ovet kiinni, samoiten takaluukun lukkosalpa lukitussa asennossa. Hälytintä ei kytkettynä.

Akku kiinni: 6A
noin 5 sekuntia kulunut kiinnityksestä: 0.32A
noin 5 minuuttia kulunut kiinnityksestä: 0.26A
noin 10 minuuttia kulunut kiinnityksestä: 0,17A
noin 30 minuuttia kulunut kiinnityksestä: 0,17A edelleen...

Onko tuo nyt sitten normaalia vaiko eikö? Jostain luin jotta alle 22 mA tulisi olla loppuviimein tuo virrankulutus, mutta onko tuo nyt sitten 170mA vai mitä häh? :-\

Pitänee vielä ottaa tuo hälyttimen sireenin sulake veks, siellä kun lienee majailee vuotanut akku...

Akussa oli kahden päivän latauksen jälkeen abaut 13V (tämä viisarimittarilla todettu, eli ei niin tarkka), on irti edelleenkin niin näkeepähän jotta tyhjeneekö...


Sainpa tänään vaihdetuksi tuon hälyttimen sireenin (toimittivat toisen takuuseen ilman eri kuluja :) )... Nyt virrankulutus kotvan seistyään on 0.02A, että ainakin osasyy oli tuossa sökössä sireenissä. ::)

Tuo syksyllä ostamani akku on nyt viettänyt kolmatta päivää yksikseen tallin lattialla, 12.98V oli napajännite.
Projektipäiväkirjaa: Volvo S80 2.4 -1999

Poissa eki_j

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • S80 -99, V60 -11
    • EeroJaaskelainen.com
Vs: S80 -99 -- Vakiovolvoilua
« Vastaus #6 : 11.12.2010, 02:21:42 »
Nonniin, olihan urakka tuokin... Mutta tästä lähtien pukkaa uutta turinaa.

Tosin mitään ihmeempiä ei ole tällä rintamalla tapahtunut. Mukana tullut Volvo-akku on edelleen käytössä, ja on pelannut jottei ongelmaa. :D Tuo ostamani Hankookki kyllöttelee samassa paikassa edelleen, napajännite oli tuossa toissapäivänä mittaillessani säilynyt siellä 12.98 V paikkeilla. -18'c pakkasessa tänään läksi ihan vetreästi käyntiin - tosin oli se puolisen tuntia roikassa, mutta eipä se aika taida tuolla säteilylämmittimellä riittää vielä mihinkään.

Vaihdeaski se tykkää pakkaskeleistä, nimittäin niin nätisti vaihtelee ja pelajaa sen ekat 10km. :D Lämmettyään lipsuu tuo 1-2 vaihto, muuten toimii kuten pitääkin. Sitä SLU-solenoidia pitäisi ihan kurillaan kokeilla säätää, mutta kun ei tullut niitä säätöreikiä porattua tuohon peltikoppaan... Joskohan sen saisi jotenkin kairattua, jos ei muuten niin napataan koppa irti - vielä en periksi tämän askin kanssa anna.

Kattelin tuon hälyttimen 2. sireenin sisälmyksiä, siellä oli akusta valunut happoa + -johtoa pitkin piirilevylle ja muutamat siinä likellä olevat transistorit ovat saaneet tuhoavaa elektrolyysiä osakseen... Tosin muut paikat olivat täysin ehjät, ja tuossa 1. särkemässäni sireenissä nämä 2:sen hajonneet osat taasen ehjät, eli näistä voisi saada kasattua yhden toimivankin. :pomo:
Projektipäiväkirjaa: Volvo S80 2.4 -1999

Poissa eki_j

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • S80 -99, V60 -11
    • EeroJaaskelainen.com
Vs: S80 -99 -- Vakiovolvoilua
« Vastaus #7 : 26.12.2010, 21:51:35 »
Tuli jouluaattona kokeiltua, jotta miten pirssi toimii mahdollisessa hätätilanteessa. Normaalisti pidän autoa ainakin puoli tuntia roikassa, mutta tulin rohkaistuneeksi. Kahden päivän seisotuksen jälkeen -30'c pakkasen lauhduttua -26'c:een:
http://www.youtube.com/watch?v=d2d7IsAba_s

Muuten pirssi on pätkyttänyt kuten ennenkin, tapaninajeluna tuli pörryteltyä noin 100km lenkki naapuripitäjissä - keli nyt ei ihan paras ollut, mutta pyyhkimensulkien jäätyilyitä lukuun ottamatta matka eteni leppoisasti vaikka tiet paikkapaikoin olivat melkoisessa pöpperössä. Noh, joku ihme vikinä/natina alkoi kuulumaan kojelaudan keskeltä jostain sisältä, matka-ajossa noin puolen tunnin päästä startista. Natisee vaikka puhallin on poissa ja sisäkierto päällä...

Laturiremppaa pitäisi kanssa jossain välissä aloitella, moottori käynnissä valot vilajaa (himmenee - kirkastuu - himmenee...), liekkö siellä hiilet hyppii? Tosin mietin jotta jos on alkava diodivika - kun syksyllä tosiaan oli eräänä päivänä akku ihan kuivissa - mutta liekkö mahdollista?
Projektipäiväkirjaa: Volvo S80 2.4 -1999

Poissa eki_j

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • S80 -99, V60 -11
    • EeroJaaskelainen.com
Vs: S80 -99 -- Vakiovolvoilua
« Vastaus #8 : 09.01.2011, 21:15:27 »
Hieman on tätäkin remppailtu: Laturin käytin irti ja purin, toinen hiili näytti olleen hieman kuluneempi mutta pituutta vielä piisasi. Tosin liukurenkaat olivat kuluneet aika pahoille urille, joten turhaa lienee pelkkä säädin uusia. Diodit näkyi olevan itse laturissa - kuten arvelinkin.

Jakopäähän vaihtui uusi hihna ohjain- ja kiristinrullineen. Tosin pakopuolen nokka-akselin stefan jouduin vaihtamaan, kun näytti vuotaneen. 14€ hintaan merkkitiskiltä. Onneksi merkkasin hihnapyörän asennon nokka-akseliin nähden, nimittäin vaikka tuo pyörä näytti yksinkertaiselta kiinnitykseltä kolmella pultilla, olivatkin ne pultinreiät soikeita. :P



Värinänvaimentimen vaihtohan tuossa oli se päätarkoitus, ja onpa nyt vaihdettu. Pikkasen oli erilainen, niihin neljään pienempään pulttiin piti laittaa muutama aluslevy, jottei kierteet yllä hammashihnaan. Tiedä sitten muuttuiko se värinä kummoiseksikaan, vaikka uuden moniurahihnankin laitoin. Ainakin tuo entinen limppu oli myös sisäpuolelta ihan ehjä...



Vaihdeaskin kylkeen porattiin tuo SLU-solenoidin säätöreikä ja tuntuihan se säätöruuvikin sieltä löytyvän pienellä kopeloinnilla. Nyt on kaksi kierrosta kierretty kiinnippäin, saa nähdä tapahtuuko muutoksia. Tulpaksi laitoin 8mm koritulpan.



Samoilla lämpimillä tuli vaihdettua sytytystulpat. Denson K20TXR -tyyppiset 2-kärkiset meni Boschin 4-kärkisten tilalle. Olihan nuo jonkin aikaa olleet ainakin kärkien perusteella, mutta suurempi ihmetys oli että 4. ja 5. pyttyjen tulpat olivat löysällä... Jonkin verran olivat karstaa keränneet poteroihinsa... Uudet ainakin menivät momenttiin, mutta katsastellaan...

Projektipäiväkirjaa: Volvo S80 2.4 -1999

Poissa eki_j

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • S80 -99, V60 -11
    • EeroJaaskelainen.com
Vs: S80 -99 -- Vakiovolvoilua
« Vastaus #9 : 11.01.2011, 19:12:25 »
Askin kimpussa ollaan hetkonen vietetty... Tuon SLU -solenoidin säätö tekee oudosti päinvastaista, mitä artikkeleissa puhutaan.  :idiot2: 3,5 kierrosta kiritty ja huomioita:
  • Alkuperäinen ongelma, eli 1-2 vaihto on pysynyt miltei samana. Tosin kevyellä kaasulla tehdyt vaihdot napakoituivat, mutta mitä enemmän kenkii - sitä enemmän lipsuu.
  • Turbiinilukon toiminta parani huomattavasti. Nyt antaa jopa vedättää. Ei vielä mielestäni lyö liian napakasti päälle ja ns. "rajoitettu luisto" toimii myös.
  • 2-1 vaihdot tapahtuvat pienen kolauksen kanssa, mitä kovempaa hidastaa - sitä suurempi kolaus on. Ei tosin niskoja naksauttavia.
  • Outo ilmiö ilmentynyt pysähdyksissä tapahtuvaan 2-1 vaihtoon:
    • Vaihdekarahka L -asennossa (1. vaihde) => W -nappi päälle (vaihtaa 2:lle), tämä menee nätisti.
    • W -nappi pois päältä (Vaihtaa 1:lle) => Kierrokset nousevat hieman (n. 200 r/min) ja vaihde paukahtaa päälle niin että auto jarrunpainamisesta huolimatta nytkähtää hieman eteenpäin.
    Luulen, jotta tuossa alasvaihto-oireessa lipsahtaa pikkasen turbiinin lukitus päälle - ei se muuten noin lipsahtaisi. Tosin tuon SLU -säädön pitäisi sisäänpäin vähentää turbiinilukolle menevää painetta...
Sonnax:in artikkelissa nuo kaikki oireet viittaavat tuon SLU -solenoidin säätöruuvin olevan liian kaukana. Hauska sinänsä, että nythän tuota ollaan jatkuvasti kiritty sisäänpäin - ja nyt vasta nuo muut oireet ilmaantuivat. :D Noh, kierretään vielä hiukan lisää... Nyt muuten kuuluu tyhjäkäynnillä P-, R-, tai N-asennossa keskikonsolista kahinaa, eli olisko pääakselin (öljypumpun) puslat tai turbiinin puslat finito...

Kippasin kurillani yhden käsittelyn RVS:ää vaihdeaskiin ja ajelin tunnin lenkin. Katsellaan muuttuuko mitään, ainakin vielä pelaa sen mitä ennenkin.
Projektipäiväkirjaa: Volvo S80 2.4 -1999

Poissa Grimmy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • V70II T5 -> D5
Vs: S80 -99 -- Vakiovolvoilua
« Vastaus #10 : 13.01.2011, 11:08:46 »
Joo, voihan tuossa olla monta syytä, kaikkien läpi arpominen vie aika lailla aikaa... varsinkaan kun sulla ei taida olla mahdollisuutta mitata paineita eikä öljyn kulkua.

Kaikki nuo voi myös johtua siitä että akselin sisään/ulos nopeudentunnistimet eivät toimi oikein.

Aika hassua tosiaan että pitäisi käydä ihan päin vastoin kun tuota kiristää. Tossahan pitäs toki katsoa sitä jäähdyttimeen menevää virtausta että saa kohilleen. Ja SLT vaikuttaa toki myös tuohon vaihtoon. En tiedä sitten jos pahasti jumii noi solenoidit niin voihan se käydä "yli" ja vahingossa jopa lukita turbiinia, jotenkin tuntuu että ei kuitenkaan siitä johdu tuo.
Sulla aika paljon jo kierroksia kun kuitenkin 1-2 pitäs riittää säätöön, vika luultavasti jossain muualla.

Mutta antaa palaa vaan, taidat olla ensimmäinen joka yrittää tuota itse solvaa joten mielenkiinnolla seuraan :) Ei muuta ku auki ja solenoidit putsis clean.
« Viimeksi muokattu: 13.01.2011, 11:11:02 kirjoittanut Grimmy »

Poissa eki_j

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • S80 -99, V60 -11
    • EeroJaaskelainen.com
Vs: S80 -99 -- Vakiovolvoilua
« Vastaus #11 : 14.01.2011, 15:04:33 »
Nuo anturit tosiaan voisi vielä nappasta auki ja putsata, sitten alkaa olla nuo "kevyemmät" konstit käytetty.

Kylmänä pelaa nyt kuin hyvä saksalainen aski, samoin tuo edellä mainitsemani paikoillaan tapahtuva 2-1 vaihto on kylmänä huomaamaton. Noin 30km ajelua -10'c pakkasella niin vaihteet alkaa lipsuilla. Turbiinin lukitus on nyt hyvä, ehkä osaluisto alkaa hivenen liian myöhään - eli sen puolesta tuota SLU -säätöä pikkasen takaisin...

Kun 1-2 vaihto kuumana tapahtuu alle 20% kaasulla (kierrokset alle 2000r/min), on se lievästi napakka. Tätä enemmän vääntöä, ja luistaminen alkaa: Luis-luis-luis-tök. Jos kenkii oikein huolella niin kierrokset laskee aikansa luiston aikana, sitten moottorinohjaus käskee väännöt takaisin => kierrokset karkaavat kunnes kakkonen pamahtaa kiinni.

Kun 2 vaihe on kytkeytynyt, ja pakkokakkonen (W-moodi päällä ja L - asento) valittuna, saa runtua antaa niin paljon kuin ilkeää - ei luista.

Jotenkin tuo oireilu viittaa tuonne toimintaa tekeviin osiin... Uusi venttilipöytä on sisällä, ja oire on ollu alusta saakka (vanhallakin tuo on voinut olla, tosin sillä nuo vaihdot oli niin sekaisin jottei uskaltanut kokeilla runtua antaa.). Samaten tuo outo kahina vapaa-asennossa (häviää usein - ei aina - kun laittaa vaihteen) ja oireen ilmentyminen kuumana (öljy ohenee ja pääsee karkuun?) viittaavat siihen, jotta siellä on jokin pusla antanut periksi...

Tässä jotain videontynkää... Vaihto-ongelma ei tuosta selviä, mutta resonanssiääni sitäkin selvemmin. :D
Ja vielä yksi paikallistusvideo...
« Viimeksi muokattu: 14.01.2011, 20:25:16 kirjoittanut eki_j »
Projektipäiväkirjaa: Volvo S80 2.4 -1999

Poissa eki_j

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • S80 -99, V60 -11
    • EeroJaaskelainen.com
Vs: S80 -99 -- Vakiovolvoilua
« Vastaus #12 : 10.02.2011, 22:30:29 »
On tässä ollut vähän muita projekteja, niin ei ole ehtinyt tähän paneutua... Mutta nyt on pari päivää taas ihmetelty pellin allakin.

Nimittäin tuo lataushommelihan se on ollut yksi murheen aihe tässä: Valot välkkyy ja joskus tuntuu jottei lataa ollenkaan. Olen tässä iltaisin pähkäillyt, jotta tilaisiko jenkkilästä uuden harakirilaturin (olisi ollut tarjous 160€ toimitettuna), vai korjaako vanhan... Päädyin kumminkin tuohon kakkosvaihtoehtoon ja nappasin laturin irti autosähköpajalle. Siellä olivat sitä päivän ajelleet penkissä ja päätyneet vaihtamaan lataussäätimen. Noh, päivä myöhemmin ja 140€ köyhempänä ajelin tallille jotta nyt pelaa, mutta eipä olleet oireet muuttuneet juuri miksikään. Valot välkyttää, jännitteet vaihtelee, ja laturin lämmettyä heittäytyivät latausjännitteet kuormalla tyhjäkäynnillä sinne 12.5V paikkeille. Kierroksilla voltteja riitti 14,5V paikkeille kyllä.

Noh, puhelinsoitto firmaan ja seuraavana päivänä laturi uudelleen tutkittavaksi. Tosin sitä tutkimusta en nähnyt, vaan antoivat kokonaan toisen laturin. Noh, härveli paikalleen ja kokeilua: Välkkyy vaan edelleen, joten laturissa se vika ei ollut tai sitten on aiheellista laittaa lottolappu menemään... Tosin nyt latausjännitteet laturin lämmettyäkin pitäytyivät siellä 13,5V paremmalla puolella joten jotain ongelmaahan siinä entisessäkin oli.

Tarkistelin vielä useammastakin paikasta jännitteet ja samanlaiset olivat. Putsasin kuitenkin vielä varmuudeksi moottorin maakaapelin liitokset, sekä laturista startin kautta apuvirtapistokkeen läpi akulle menevän päävirtakaapelin liitokset. Noh, olipa tietenkin se startin solenoidin liitos niin juntturassa, jotta räpsähti koko pultti käteen. Ja solenoidiahan näihin ei erikseen saanut, joten uusiksi koko startti: 110€ + vanha startti, kiitos ja vastineeksi tuli tehdaskunnostettu versio.

Noh, nyt ainakin tuntuu pikkasen terävämmin tuo moottori tärähtävän käyntiin ja lataustakin on tutkittu armottomasti...  :2funny: Vilkutelkoon valoja kunnes räpsähtää kokonaan, sittenpähän tuo nähdään jotta missä se vika onkaan.

Jaa niin, tsekkailin siinä joutessani vaihdeaskin nopeusanturit ja olihan niissä pikkasen töhkää (etummaisessa eniten). Lieneekö sitten mitään vaikuttaa, mutta onpahan katsottu.
Projektipäiväkirjaa: Volvo S80 2.4 -1999

Poissa eki_j

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • S80 -99, V60 -11
    • EeroJaaskelainen.com
Vs: S80 -99 -- Vakiovolvoilua
« Vastaus #13 : 23.08.2011, 19:02:12 »
Päivitellääs vähäsen...
Tosiaan, kun lumet sulivat asfaltilta ja alkoi tuota päivittäistä ajoa olemaan enemmän, alkoi vaihdeaskikin näyttää väsymisen merkkejään. Tuo 1-2 vaihto oli samanmoinen kuten ennenkin, mutta 2-1 alkoi oikkuilemaan enemmän. Joskus vaihtoi nätisti, joskus taas nytkäyttämällä, ilmeisesti puslat siellä pyörähtelivät aina välillä sopivasti... Samaten tuo outo kahina alkoi kuulua jo ajossakin, joten oli aika liputtaa Volvo varikolle ja ottaa vanha palvelija käyttöön.

Noh, siinä vierähti kevät, ja kesäkin aikalailla muita töitä tehdessä, ja Volvo sai oleilla talvikengillään verstaan edessä vuoroaan odottelemassa. Koetti elokuu, jolloin täräytettiin vekotes käyntiin (lähti parilla pyöräytyksellä - kunhan saatiin akkuun virtaa. :D), ja talliin. Päivä siinä noin about meni, kun saatiin tehtyä nostoviritykset ja saatiin aski pöydälle.

Laatikkoa purkaessa selvisikin jo pari syytä vikaan, nimittäin pääakselia nostaessa kilahti yksi pusla alas, ja toinen jäi akselin juureen: Etummaisen aurinkopyörän puslathan ne siellä, ja pyörineet kummastakin päästä väljiksi... :P

Olihan tuo akselikin ottanut itseensä sen verran, jotta uutta vaatii...

Ja noiden päälle vielä ainakin kaksi poikinutta O-rengasta.

Tällä hetkellä odotellaan uutta akselia sekä puslasarjaa Englannista, noin viiden sadan puoti lienee se.
Projektipäiväkirjaa: Volvo S80 2.4 -1999

Poissa eki_j

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • S80 -99, V60 -11
    • EeroJaaskelainen.com
Vs: S80 -99 -- Vakiovolvoilua
« Vastaus #14 : 24.08.2011, 18:11:11 »
Englannin postikin tuli: Oli puslat, samoin kuin tuo parannettu, yksiosainen planeettapyörästön pusla. Vielä pitää ettiä sille sorvari, jotta saadaan paikalleen.

Mutta, pääakseli oli 5mm liika iso. Vaikka sitä jonkin aikaa porukalla tavattiin ja kuvattiin... :tickedoff: 21,5mm pitäisi olla, mutta 22mm tuli...

Miten on, voiskohan tuon akselin sorvata tuohon pienempään kokoon, vai meneekö se pilalle? Muuten näyttäisi olevan samanlainen, öljyreiät tosin ovat osa ns. päinvastaisella puolella - vaikkakin oikealla korkeudella.
Projektipäiväkirjaa: Volvo S80 2.4 -1999

 

Samppasport  Futurez