Samppasport  Futurez

B230F, joskus on vetoja, joskus ei, nykii pätkii loikkii - korjattu, IMM entinen

  • 42 Vastauksia
  • 19054 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 549
  • O.V.L.O.V.
Vs: B230F, joskus on vetoja, joskus ei
« Vastaus #15 : 08.01.2011, 19:10:45 »
Nää on mysteereitä. Mulla ei putki vuoda mistään ja lambda-anturin vaihdoin 2kk sitten. Eli en usko että lambaadassa on mulla ainakaan vikaa
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Paikalla TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: B230F, joskus on vetoja, joskus ei
« Vastaus #16 : 10.01.2011, 00:55:18 »
Kyllä, kuten huomaatte, LH tarvii nopeustietoa ja antaa siitä vikakoodin. Käyttää tietääkseni vain tyhjäkäynnin nostamiseen hetkeksi sinne 1200 nurkille kun auto liikkuu, pehmentää vaihtoja.

Asiaan: tuo 2-3-2 ei kerro lampaadaviasta, ei ollenkaan välttämättä, eikä edes todennäköisesti. Se vaan kertoo, että jossakin tilanteissa seos niinsanotusti kusee. Mittaile tuo lampaadan jännite, mutta melko lailla varmasti se seilaa eestaas, jotenka anturi toimii. Imuvuoto tai IMM on mun vahva veikkaus, et saisi jostakin toimivaa immua testiin?
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: B230F, joskus on vetoja, joskus ei
« Vastaus #17 : 10.01.2011, 01:08:17 »
Imuvuotoa en usko - jos se tekisi niin suuren vaikutuksen että auto puutuu noin pahasti niin kai se olisi näkynyt päästömittauksissakin. Se kun tuskin on mallia on/off. Toimivan anturin lainaus voi mennä vähän vaikeaksi, tunnen yhden kaverin jolla on Volvo ja sekin on B200E eli ei apuja sieltä.

Miten tuo mittaus käytännössä menee, toivottavasti piuha irti koneen päästä ja mittarista katsotaan mitä näyttää? Auton alla kun on aika ahdasta jopa näin pienelle miehelle.

Paikalla TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: B230F, joskus on vetoja, joskus ei
« Vastaus #18 : 10.01.2011, 01:12:22 »
Takavetojen LH vikakooditopicin lopussa on kuva aiheesta, eli konehuoneesta tosiaan yksi liittimen suojakumi sivuun ja mittailemaan. En ole ikinä henkkoht todistanut lampaadan rikkoontumista LH-volvossa, muuten kun mekaanisesti kiinni ajamalla.

Edit: eipäs olekaan, kuva on 700:sesta. Noh, enivei, siellä on piuha oikean iskaritornin takaosan tienoolla, johonka tulee paksuhko vihreä johto, ja siinä on liitin, jossa on pyöreä vaalea muovimötti, ja sen päällä musta kumisuojus, ja se jatkuu mustana ohuena johtona. Tämä kumi sivuun, ja alta löytyy lattaliitin. Jätä liitin kytketyksi, vain suojus sivuun. Koneet tulille ja lämpösestä koneesta mittaus.
« Viimeksi muokattu: 10.01.2011, 01:15:06 kirjoittanut TVS »
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 549
  • O.V.L.O.V.
Vs: B230F, joskus on vetoja, joskus ei
« Vastaus #19 : 10.01.2011, 17:15:21 »
NO JOHAN ON KUMMA!!! En kai vaan oo ostanu mitään kesä mallin Volvoa?    ;D
Nyt kun kelit lämpes niin eihän se enään sytyttele vikavaloo!?!?!?
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa volle

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F, joskus on vetoja, joskus ei
« Vastaus #20 : 20.01.2011, 12:52:51 »
vaihdoin ruiskuboksin b200f stä ja vielä uuden pumpunreleen niin käyntiin ku palmun alta  ;D

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: B230F, joskus on vetoja, joskus ei
« Vastaus #21 : 21.02.2011, 01:24:07 »
Noh, enivei, siellä on piuha oikean iskaritornin takaosan tienoolla, johonka tulee paksuhko vihreä johto, ja siinä on liitin, jossa on pyöreä vaalea muovimötti, ja sen päällä musta kumisuojus, ja se jatkuu mustana ohuena johtona. Tämä kumi sivuun, ja alta löytyy lattaliitin. Jätä liitin kytketyksi, vain suojus sivuun. Koneet tulille ja lämpösestä koneesta mittaus.

Nyt meneekin jännäksi. Kävin joskus viime kuun puolella pakkasessa pellin alla ihmettelemässä että löytyykö tuollaista härveliä. Löytyihän se, yritin siinä irrotella sitä kumia koemielessä mutta oli niin kylmän kangistama ettei se siitä mihinkään paria milliä pidemmälle halunnut lähteä. Runttasin kumin takaisin paikalleen ja nitkuttelin muutenkin sen verran että meni varmasti itse liitin paikalleen siltä varalta että oli päässyt pahoinpidellessä irtoamaan. Tuon jälkeen on ollut tehoa käytössä joka kerta kun on johonkin pitänyt mennä eli eipä ole paljon kiinnostanut mittailla... onko mahdollista että sieltä oli vain liitin löysällä 19 vuoden tärinän seurauksena?

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: B230F, joskus on vetoja, joskus ei
« Vastaus #22 : 01.03.2011, 16:31:49 »
Nyt menee TOSI jännäksi. Auto on tosiaan käynyt virheettömästi jo hyvän aikaa, eilen nollasin vikakoodit kun vihdoin tollo tajusin miten se tehdään. Tämän päivän ajelujen jälkeen tuli edelleen vastaukseksi iloinen 1-1-1 eikä mitään ole vaihdettu tai korjattu tuota liittimen rusikointia lukuunottamatta. Alan hiljalleen uskoa että sillä on oma tahto ja se tietää kevään olevan tulossa.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: B230F, joskus on vetoja, joskus ei
« Vastaus #23 : 04.03.2011, 19:25:25 »
Yksinpuhelu jatkuu. Vetoja on vieläkin mutta vikakoodi 2-3-2 teki paluun minkä jälkeen otin itseäni niskasta kiinni ja mittasin lambdan. Mittari oli asetettu 2000mA asteikolle ja alkuun luvuiksi tuli jotain kymmeniä eli kaiketikin 0,0x volttia, ei hyvä. Haeskelin parempaa kontaktia mittarin piikeille ja hetken aikaa sainkin arvoja väliltä noin 150-850 mikä kai tarkoittaa enimmillään vajaata volttia kuten pitääkin. Pulma on siinä että en saanut niitä enää uudestaan, tipahti takaisin sinne 0,0x volttiin eikä enää noussut vaikka miten tökin liitintä ja etsin parempaa maata. Onko se lambda sittenkin sökö.

Poissa TapioR

  • Aamun virkuhko
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1961
  • S60 T6 AWD -11
Vs: B230F, joskus on vetoja, joskus ei
« Vastaus #24 : 04.03.2011, 19:38:56 »
Yksinpuhelu jatkuu. Vetoja on vieläkin mutta vikakoodi 2-3-2 teki paluun minkä jälkeen otin itseäni niskasta kiinni ja mittasin lambdan. Mittari oli asetettu 2000mA asteikolle ja alkuun luvuiksi tuli jotain kymmeniä eli kaiketikin 0,0x volttia, ei hyvä. Haeskelin parempaa kontaktia mittarin piikeille ja hetken aikaa sainkin arvoja väliltä noin 150-850 mikä kai tarkoittaa enimmillään vajaata volttia kuten pitääkin. Pulma on siinä että en saanut niitä enää uudestaan, tipahti takaisin sinne 0,0x volttiin eikä enää noussut vaikka miten tökin liitintä ja etsin parempaa maata. Onko se lambda sittenkin sökö.
mA puolella mitataan virtaa. Mittari pitää olla volttimittaus asennossa, V tai dcv tai jotain tuollaista.
Mittaa vaikka paristosta jännite kun harjoittelet mittarin käyttöä.
« Viimeksi muokattu: 04.03.2011, 19:40:59 kirjoittanut TapioR »
460 1.7 SE -92 ->S40 1.8 -96 ->S40 2.0T -03  ->S60 2.4 T5 -07 ->S60 3.0 T6 A AWD Summum -11 , Honda Goldwing 1500 -90 Kemi

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: B230F, joskus on vetoja, joskus ei
« Vastaus #25 : 04.03.2011, 20:04:21 »
ARGH. Joo. Minun moka, täydellinen ajatuskatkos kirjoittaessa. On noita käytetty jonkun verran ennenkin ja kyllä oli alunperinkin volttipuolella. Mutta mutta... mittasin juuri koemielessä 1.5V patterin ja sain sieltä arvoksi reilut 160 eli se joitain kymppejä oli sittenkin ilmeisesti oikein. Mitähän hittoa ne reilusti kovemmat jännitteet sitten oli... mittaan huomenna lisää.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: B230F, joskus on vetoja, joskus ei
« Vastaus #26 : 09.03.2011, 16:50:53 »
Taas mennään.  Yritin mittailla sitä lambdaa lisää ja nyt tuli ainakin tasaisia tuloksia, harmi vaan että tulokset on ihan täysin vääriä. 2000mV asteikolla väliltä 1-3 mikä ei yksinkertaisesti voi olla oikein. Lambdassa tuntuisi siis olevan jotain mätää kuten tuo koodi 2-3-2 on ilmeisesti yrittänyt sanoa jo pidemmän aikaa.

Pelleilin myös IMM liittimellä. Auto kävi nätisti tyhjäkäyntiä noin 900 rpm (vähän korkea, tiedän) kun nykäisin liittimen irti. Meinasi kuolla koko härveli, en tiedä miten alhaalla kierrokset kävi mutta todella pahasti se hyytyi ennen kuin kone heräsi taas noin tonnin pintaan. Laitoin liittimen takaisin ja tyhjäkäynti sekosi täysin, reilut 1500 rpm eikä tasaantunut ennen moottorin sammutusta minkä jälkeen löytyi taas normaalit 900 rpm. Seuraavaksi otin liittimen irti ja käynnistin koneen, kävi kyllä tasaisesti aavistuksen tavallista korkeammilla kierroksilla (noin 1000 rpm) mutta sytytti mittaristoon lambda-valon kuten kaiketikin pitikin. Sammutin moottorin, laitoin liittimen takaisin kiinni ja käynnistin jolloin tyhjäkäynti palasi normaaliksi. Lambda-valo paloi edelleen, sammutin moottorin ja katsoin koodit. Tuli 2-3-2 kuten ennenkin ja uutena 1-2-1 eli IMM hajalla, ymmärrettävää koska ei varmasti ollut tullut signaalia sieltä vähään aikaan. Nollasin koodit, käynnistin , totesin valon sammuneen ja pistin pillit pussiin tältä päivältä.

IMM ehjä, lambda tosiaankin sökö?

Poissa Masa71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F, joskus on vetoja, joskus ei
« Vastaus #27 : 09.03.2011, 20:51:37 »
Tuosta lambdan jännitteen mittauksesta:
-suosittelisin yleismittariin 2V tai 20 V asentoa (oletan et siinä on samat alueet kuin omassani) kun tärkeintä on kuitenkin onko jännite alle vai yli 0,5V (vai seilaako se eestaas)
- paras vaihtoehto olis jos saisit auton seosmittariin saman aikaan kun mittaat lambdan jännitteen => jos seosmittari sanoo yhtä ja lambda toista niin silloin lambda on vainaa mitä suurimmallä todennäköisyydellä ( ja mittaus siis niin että lambdan piuha on kytkettynä, mittaat jännitteen "sivusta")

-semmonen puolitieteellinen :P testi on: ota se lambdan piuha irti => kone luulee olevansa laihalla=> nyt mittaa IRTIOLEVASTA anturin piuhasta jännite, sen pitäis olla rikkaan puolella  koska moottorinohjaus rikastaa minkä voi mutta sen saama anturitieto pysyy laihalla

OT: perhana näitä on hankala kirjoittaa, paikanpäällä olis varmaan kaikki tehty ja tutkittu nopeammin kuin mitä nyt menee kirjotusvirheiden poistoon :-[

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: B230F, joskus on vetoja, joskus ei *jännitteiden mittailua*
« Vastaus #28 : 09.03.2011, 22:49:56 »
:facepalm: No, ainakin jotain varmistui olevan rikki. Tuo  :tickedoff: Motonetin yleismittari! Rupesin vähän sitä epäilemään ja se näyttää aivan mitä lystää riippumatta mitattavasta kohteesta eli se noiden tulosten luotettavuudesta. IMM testit on ainoat varmat havainnot tältä päivältä. Seuraavaksi hankintaan parempaa kalustoa ja uudet mittaukset.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: B230F, joskus on vetoja, joskus ei *jännitteiden mittailua*
« Vastaus #29 : 19.03.2011, 18:04:27 »
No niin... hyviä ja huonoja uutisia tuli. Hyvät on että vetoja löytyy ja nyt kun yleismittari on mallia toimiva selvisi että lambdan jännite seilaa tyhjäkäynnillä väliä noin 0,1v - 0,8v. Kuulostaa oikealta. Huonot on että 2-3-2 vikakoodia tyrkkää edelleen lyhyenkin ajon jälkeen.

Nyt siis näyttää siltä että lambda on ehjä mitä arvoihin tulee ja IMM on ehjä ainakin sen käytöksen perusteella mitä sen irrottelu aiheutti. Mikä helkkari tuota vikakoodia sitten tekee? ???

 

Proturbo  Autodiagnoosi