Autodiagnoosi  Carcom Oy

Cruise controllin asennus B230F Volvoon

  • 46 Vastauksia
  • 17386 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa caulaote

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • 245 GLE -90 B230F
Vs: Cruise controllin asennus B230F Volvoon
« Vastaus #30 : 23.04.2015, 20:37:32 »
Kävin katsomassa omasta. Cruisen boxilta kun lähtee johto (väri?), se menee kytkinpolkimen katkaisijan läpi, jarrupolkimen katkaisijan läpi ja jarruvalokytkimen siihen napaan (itsellä sin/pun johto) joka menee takavaloille. Tällöin johtoon tulee normaalisti maa-signaali(jarruvalopolttimoiden läpi) ja jarrua/kytkintä painettaessa signaali katkeaa. Se katkeaa myös siihen, kun jarruvalokytkin kytkee valoille sähkön, jolloin maa-signaali muuttuu plussaksi. Tämä ilmeisesti varana jos kytkintä ei paineta ja cruisen oma kytkin ei toimi jarrutettaessa.

Itse laitoin tuon alipaineakun jalkotilaan, että olisi siistimpi konehuone, mutta sen pitämä tikitys häiritsee niin pitää joskus siirtää takaisin konehuoneeseen.

Kiitos Ata tästä viestistä! Nyt ainakin voin unohtaa tuon pähkäilyn. Eli polkimien venttiilit toimii niinkuin pitääkin!
Jarruvalokytkimessäkin on tuo piuha justiinsa kuten pitääkin. ;)

Seuraavaks pitäis vissii jotenki varmistaa tuon alipainebatteryn sähköt? Onko vinkkejä milloin ja mihink sen kolmeen piuhaan pitäis tulla voltteja?

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 706
  • www.vrcf.fi
Vs: Cruise controllin asennus B230F Volvoon
« Vastaus #31 : 23.04.2015, 22:08:57 »
Tuolla on sen vanhemman cruisen asennus:
http://www.240.se/litteratur/2-27-13a.pdf
Kytkentäkaava ja toiminta sivulta 141 eteenpäin:
http://www.volvowiringdiagrams.com/volvo/240%20Wiring%20Diagrams/TP30808-1%201985%20Wiring%20Diagram%20240.pdf

Tässä keskimmäinen, joka siis keskustelun aiheena:
http://www.240.se/litteratur/2-27-19.pdf

Ja se uusin versio jossa erillinen alipainepumppu:
http://www.ohio.edu/people/ridgely/volvo_docs/Cruise%20Control%20Install.pdf

Siellä alipaineakun yhteydessä minne menee ne kolme johtoa on kaksi venttiiliä. Toinen lisää ja toinen päästää alipainetta pois. Yhteen johtoon tulee jatkuva plus tai miinus ja kahta muuta boxi ohjaa tarpeen mukaan. Tuon asennusohjeen mukaan navassa 3 oleva valk/pun johto on venttiilien yhteinen(maa tai plus, mitattava). Nehän voisi testata etteivät ole jumissa, mutta ehkä epätodennäköistä.

Liitin irti alipaineakulta
Johtoon 3 plussa sinne venttiilille (ei cruisen suuntaan)
Auto käyntiin
1:een maa,-> ei tapahdu mitään/kierrokset nousee
2:een maa,-> kierrokset nousee/ kierrokset laskee jos 1n maadoittamalla nousi

Tai testaa samallalailla auto seis ja kuuntelee napsahtaako venttiilit.

Poissa caulaote

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • 245 GLE -90 B230F
Vs: Cruise controllin asennus B230F Volvoon
« Vastaus #32 : 24.04.2015, 07:15:51 »
 -H- P> KIIIIITOOOOS!!!! Ata!!!!
Tuo asennusohjekin tähän välivuosimalliin on hyvä. Sulki pois avoimia kysymyksiä. Testaan tuon vakuumitankin toiminnan seuraavaks,,,,
jos se toimii, niin vielä on se nopeusmittarin indikaattorin testaus jotenkin?
Onkohan tuolla väliä, kun tän ohjeen mukaan jarruvalokytkimen piuha tulee jarrupolkimen venttiilin vasempaan napaan? Nuo liittimet menee kumminpäin vaan. Mulla se on just toisinpäin ollu tähän asti.
Nakuttaako atalla se vacutankki vain silloin, kun cruisen on toiminnassa?

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 706
  • www.vrcf.fi
Vs: Cruise controllin asennus B230F Volvoon
« Vastaus #33 : 24.04.2015, 08:37:41 »
Se jarruvalokytkinhän voi olla kumminkinpäin paikoillaan, johdon väri ratkaisee ja siinä ohjeessahan on kytkentäkaavio.

Niistä venttiileistä kuuluu selvä naputus aina silloin kun cruise muuttaa kaasun asentoa. Eli lähes koko ajan, jos ei ole ihan tasainen suora. Cruise pois päältä ei pidä mitään ääntä.

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: Cruise controllin asennus B230F Volvoon
« Vastaus #34 : 24.04.2015, 14:13:20 »
Meneepäs jännittäväksi tämänkin Cruisen käyttöönotto. Asensin oman cruisen viime kesänä ja yritin saada sitä toimimaan loppukesän. Talven aikana puhdistelin ja öljysin osat ja vaihdettuani keskusyksikön järjestelmä alkoi kuin alkoikin keväällä toimimaan! Tämä vanhemman mallinen järjestelmä vaikuttaa hivenen yksinkertaisemmalta vaikka onhan siinäkin monenlaista osaa jotka voivat olla pielessä.

Poissa caulaote

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • 245 GLE -90 B230F
Vs: Cruise controllin asennus B230F Volvoon
« Vastaus #35 : 24.04.2015, 14:54:41 »
Juu! Kyllähän tämä vikahaku tuo pikkase jännitystä tähän muuten niin "rauhalliseen" maailmaan ::)

Nyt kokeilin tuota atan vinkkiä alipaineakun venttiilien testaamiseksi. Täytyy kyllä taas kerran laittaa KIITOKSET sinne päin!! Melkee hävettää, kun toiset ilman mitään ja omaa aikaa käyttäen jelppaa! Melkeinpä nuo aiemmin luvatut jätskit muuttuu pikkuhiljaa ravintolaillaksi!!

Alipainepankin venttiilit toimii!!!! JEEEEE!!!! Puna/valkeaan piuhaan jatkuva vitra ja kahta muuta maadoittamalla alkaa jengat nousee,, ja rivakasti!! Melkee tuli kurat sinisiin kalsareihin ku säikähdin!! O0'
Samalla tuli testattua polkimien venttiilit ja nekin toimii!!!! Taas JEEEE!!! *taavih->

Nyt ei oo enää ku 2 vaihtoehtoo,,,,
Mittarin nopeus signaali,,, täytyy se tutkia seuraavaks.....jotenkin?
tai sitte toi toinenki CU-boksi on sökö?
Joku sano mulle , että yli 25v elektroniikka voi "kuivua" piloille vaikka olisi kuinka hyvin säilötty?? Tiedähäntä sitten,,,
Mut jos näin on, niin täytyy alkaa ettiä niille korjaajaa tai sitte maksaa uudesta.

Poissa caulaote

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • 245 GLE -90 B230F
Vs: Cruise controllin asennus B230F Volvoon
« Vastaus #36 : 24.04.2015, 23:04:33 »
Kävin taas ihmettelemässä,,,, tunkkasin oikeen takafillarin ylös ja nelonen pesään ja hanaa. Volttimittarilla mittariston taakse liitettyyn oranssiin johtoon tulee tyhjäkäynnillä melkee 13 volttia. Vauhdin kasvaessa voltit pienenee ja siinä maagisessa 40 km/h vauhdissa on 11 volttia. Heti yli 40 km/h voltit putoo alle yhteentoista. Onko tuo se toiminta-alueen rajasignaali.  Ja ainakin mittaristo antaa jotakin signaalia CU-boksille. Onko signaali sitte sellaista kuin pitää, en tiedä?

Kuitenkin nyt näyttää vahvasti siltä, että tämä toinenkin matolaatikko on morjens,, -H-

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2398
  • www.vrcf.fi
Vs: Cruise controllin asennus B230F Volvoon
« Vastaus #37 : 24.04.2015, 23:32:47 »
Se nopeusignaali on kai kanttiaaltoa 0-12 v. 50/50 suhteessa joten volttimittarissa pitäisi näkyä jotain 6 volttia. Onko sulla sellainen autoyleismittari? Mittaa siitä siitä signaalista rpm ja dwell. Ja miten rpm muuttuu kierrosten suhteen.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa caulaote

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • 245 GLE -90 B230F
Vs: Cruise controllin asennus B230F Volvoon
« Vastaus #38 : 24.04.2015, 23:40:34 »
Toi yleismittari, mikä mulla on, on ollut varmaan yleisin mittari -80 luvulla,,,ja halvin ;D
Ei sillä nää kuin voltit ja ohmit. Pitäis varmaa päivittää pikkasen,,, :facepalm:

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2398
  • www.vrcf.fi
Vs: Cruise controllin asennus B230F Volvoon
« Vastaus #39 : 25.04.2015, 11:07:02 »
Toi yleismittari, mikä mulla on, on ollut varmaan yleisin mittari -80 luvulla,,,ja halvin ;D
Ei sillä nää kuin voltit ja ohmit. Pitäis varmaa päivittää pikkasen,,, :facepalm:

Jep digitaaliset amatöörimallit on luokkaa parikymppiä. Kyllä niilläkin pärjää.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa caulaote

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • 245 GLE -90 B230F
Vs: Cruise controllin asennus B230F Volvoon
« Vastaus #40 : 25.04.2015, 18:09:24 »
No,,, tänään sitten tapahtui seuraavaa!
OttoB:n vinkistä aattelin lähtee seuravaks kokeilee, että mitähän signaalia sieltä mittarista lähtee? Kun en oo pitkään aikaan ajellu tolla Volvolla, niin tuumasin että menen sillä käymään Savonlinnassa ostamassa sellasen fiksumman yleismittarin. Laitoin paikat nippuun ja sen CU-boksin, jonka Jen mulle möi. Läksin ajelee ja ei se toimi niin ei toimi!!
No, siinä ajellessa näpyttelin sitä SET nappulaa ja PERSKELES!!!!! Cruise nappas vauhdista kiinni!!! :)) Mitä hel....!!!!
Vauhtii oli joku 70 ja pari sataa metriä toimi ja sammu seuraavassa ylämäessä. Tuumasin, että sainpahan nauttii tuostakin ylellisyydestä ees pikkasen!!! Koko rahan eestä!!!

Taas painelin sitä SET nappulaa ja ei mitään,,, se kuoli pois,,,eli hetken vain, niinkuin laulussa sanotaan :'(
Sammutin koko paskasta virran pois ja jatkoin matkaa  :3/4 jättää sen:

Kuitenkin kohta aloin taas sitä vempainta räpläämään ja taas toimii!!!??? Kokeilin polkimia painaa kevyesti ja venttiilit tuhahti ja cruise kytkeyty pois päältä. Uudelleen käynnistyy "tupla klikkauksella"? Onko tää sittenkin joku ihme malli, että tarttee tuplasti painaa, että kytkeytyy, tuumailin???
Vauhtia jos yrittää lisätä Set nappia pohjassa pitämällä, niin cruise sammuu? Ja sitten kun tuplasti klikkaa niin kytkeytyy päälle ja kiihdyttää pikkasen,, ehkä sen verran, mitä olis kiihtynyt sen sekunnin painalluksen aikana.

Päätinkin ajaa pitemmän kaavan mukaan ja kurvata samantuien Joensuuhun Motonettiin hakee sen yleismittarin ja samalla motukkaan öljyjä. Mukavahan se on nyt loikotella menemään, kun cruisekin melkeen toimii.  No tän pitemmän lenkin aikana laite alko toimimaan kokoajan paremmin, eikä enää tartte edes niitä tuplaklikkauksia. SET nappi ottaa käskyn kerralla ja RESUME toimii ihan täysii!!!
Pysäytin bussipysäkille ja auton virrat pois. Mulla oli mukana se CU-boksi, joka tuli alunperin tuon cruispaketin mukana ja kokeilin sitä.
Se on ihan soronoo. Ei tapahdu mittää. No se on ainakin sitte rikki. No se Jen:in boksi takas kiinni, ja TOIMII!!!! :2funny:

Ainoo vika on nyt se , että nopeuden lisäys onnistuu SET nappulasta vain näpyttelemällä. Pitempi painallus sammuttaa cruisen.
MUT SE ON IHAN OOKOO, JOS TOIMII NÄIN!!!!!
Vastaantulijat näki varmaan vaan mun purukalustot, kun hymyilytti!!! ;D

No Motonetissä kävin ja ajelin Marjalaan burgerille ja sieltä kotiin. Jalat suuripiirtein ikkunasta ulkona!!

En tiedä mikä oli/on vikana. Olisiko alipainetankin venttiilit jotenki ollu jumissa, vaikka ne napsahteli molemmat kun niihin johti virtaa atan neuvon mukaan. Jos ne siinä pikkuhiljaa herkistyi ja nyt kun lähti ajamaan ja herätteli niitä SETTI nappulalla, alkoi pikkuhiljaa vetristymään? Pirssi mötköttää nyt tallissa ja täytyy kokeilla päivän , parin päästä, miten toimii?

Kuitenkin,, hemmetin ISO KIITOS!!! -H- -H- Ghost, Jen, 240, vOlvO245, Elk, LaitinenP, ata, The ottoB!!! Ootte ollu isona apuna ja pullakahvit ansainnu, jos joskus nähdään? Thanks!
« Viimeksi muokattu: 25.04.2015, 18:16:38 kirjoittanut caulaote »

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 706
  • www.vrcf.fi
Vs: Cruise controllin asennus B230F Volvoon
« Vastaus #41 : 25.04.2015, 20:16:45 »
Oli ilo olla avuksi, hyvä että sait toimimaan. Tuollaisesta ominaisuudesta että vauhtia voi nostaa en ole koskaan kuullutkaan. Jos on tarvinnut vauhtia nostaa, niin olen vain painanut itse kaasua ja SETtiä uudestaan kun tavoitenopeus on saavutettu. Täytyypä kokeilla.

Poissa caulaote

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • 245 GLE -90 B230F
Vs: Cruise controllin asennus B230F Volvoon
« Vastaus #42 : 25.04.2015, 20:39:17 »
Oli ilo olla avuksi, hyvä että sait toimimaan. Tuollaisesta ominaisuudesta että vauhtia voi nostaa en ole koskaan kuullutkaan. Jos on tarvinnut vauhtia nostaa, niin olen vain painanut itse kaasua ja SETtiä uudestaan kun tavoitenopeus on saavutettu. Täytyypä kokeilla.

No hittolainen!!! Lueskelin käyttöohjetta, niin siellä sanotaakin, että cruisen voi sammuttaa OFF-asentoon, Painamalla jompaakumpaa poljinta JA pitämällä SET nappia painettuna vähänaikaa!!! Eli ei ole kaasunlisäys toimintoa!! Sori!!  :facepalm: Tottumuksesta oletin että toki tässäkin on, kun kaikissa muissa meidän autoissa niin on. Mut kuitenkin kaasunlisäys onnistuu näköjään lyhyillä painalluksilla.

Mut täähän vaan kertoo sen, että tää mun systeemi toimii nyt sitte niinku pitääkin!!!!! JEEEE!!! :2funny:
TAAS ata pelasti mun päivän!!!
« Viimeksi muokattu: 25.04.2015, 21:47:59 kirjoittanut caulaote »

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Cruise controllin asennus B230F Volvoon
« Vastaus #43 : 26.04.2015, 12:19:56 »
hienoa!!!!!!,vaikeuksienkautta voittoon,loppu hyvin kaikki hyvin,ja eikun  :3/4 jättää sen:
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa caulaote

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • 245 GLE -90 B230F
Vs: Cruise controllin asennus B230F Volvoon
« Vastaus #44 : 26.04.2015, 15:35:02 »
Tänäänkin toimi tosi hyvin, kun kävin testaa. Heh,, näköjään kun pitää SET nappia pohjassa niin alentaa vauhtia ja lisää vauhtia näpyttelemällä. En tiedä pitäiskö noin olla, mutta NYT ON HYVÄ!! PIÄSIN MIELENPIÄHÄN!!!!!

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron