Kertomus yhdestä autosta, kaikki harrasteautothan ovat ikuisia rojekteja?
240 Turbo -84
B21ET+M46 Tulossa B5234T5+M90
425tkm
Metallinsininen N. 200



Konehuone alkaa ikävästi muistuttaa nykyautojen sekamelskaa. Ilmastointi ja ahtoputket täyttää tehokkaasti.
Cooleri on yläreunasta L-kappaleella kiinni syylärin kannakkeen alta. Alkuperäinen ilmanohjain päällä niin näyttää orkkikselta. Omasta mielestä aika onnistunut ratkaisu.
Eli hankin auton 2007 syyskuussa, kun sain ajokortin. Pikkukunnostus paisui sen verran, että pääsin vasta helmikuussa ajelemaan, joskin vasta maalatulla ja lähes ruosteettomalla autolla. Talven aikana peltiä vaihtui aika paljon, ovet, luukut, korjauspalat ym. Isä maalasi päältäpäin ja itse ruiskutin konehuoneen ja oviaukot. Pikkuhiljaa olen kerännyt lisävarusteita ja muutellut autoa oman mielen mukaan. Takaluukku ja peilit on uudemmanmalliset, ilmastoinnin laitoin -90 purkuautosta, lasit, peilit ja kattoluukku toimii sähköllä. Cruise ei vielä toimi, koska perästä puuttuu nopeusanturi.(ja lukko) Varusteita tällä hetkellä sähkölasit, -peilit, -kattoluukku, ilmastointi, (cruise), sumuvalot, penkinlämmitys, lisämittarit(öljynpaine, -lämpö, voltti, ahtopaine ja kello), "puulistat", takaspoileri ja -koriste valojen välissä, GT-raudat konehuoneessa, takalasin säleikkö ja kolikkolokero koetaulun päällä. Tulevaisuuden suunnitelmiin kuuluu lisätä tehoa, maltillinen madallus ja mahd. Polaris-vanteet. Moottori on peruskunnostettu B21ET A-nokalla ja -398 kannella, vaihteisto toistaiseksi alkup. M46. 2010 muutettiin kaverin kilpuri ruiskuksi ja sen jälkeen piti itellekin saada sähköinen ruisku. 740 -89 purkuautosta laitoin Motronikin ja säätöjen jälkeen tulos oli 190hv ja 290Nm vakioturbolla, putkistolla ja coolerilla sekä 0,9 paineilla. Teholukema oli silloin pieni pettymys ja sen jälkeen ei mikään olekaan riittänyt. Laturin siirsin vasemmalle ylös käyttäen 740:n jalkaa, jolloin sain ahtimen luo lisää tilaa ja 70A:n laturin.
Viime kesänä asensin 300x450x76 alumiinicoolerin, 3" putkiston, sähköflektin ja ajokauden lopuksi ruisku vaihtui vielä Hesteciin. Kone lähtee vetämään n.2000kierroksen kohdalta. Ja alle 3000 on jo vakioturbon max vääntö... 220hv ja 350Nm
3.4. Katsastusmieheltä saatu hyväksyntä vitoskoneen laitolle!
10.4. Ostettu 960 AVK:lta laatikon ym. luovuttajaksi. Moottori vielä hakusassa. Ruotsissa ovat melko paljon halvempia, joten täytynee hakea sieltä, jos lähempää ei löydy sopivan hintaista?
15.4. Vaihteisto irrotettu ja liitetty 10V varaosakoneeseen ja aloitettu sovittelemaan varaosa-autossa sarjoja, korvakkeita ym. jolloin ei tartte seisottaa autoa sitten niin kauaa. Tavoite on, että lähes kaikki olisi valmiina osina, kun konetta aletaan vaihtamaan.
960:n öljypohja on vielä lyhennettävänä ja ennen ei vielä tiedä koneen lopullista paikkaa.
Peltinen pienoismalli 1:10

Madallusjouset merkkiä ?? Volvon keltaiset R-Sport iskarit ja säädettävä Panhard-tanko.
Takaluukku ja peilit on vaihdettu uudempiin, sekä vilkut kirkkaisiin.
8.9. Konehuone uudella tekniikalla:
Moottori B5234T5 (Volvo 850 T5-R -96)
Omavalmiste moottorin/vaihteiston kiinnikkeet. Suorasytytys, kaasuläppäkotelo (65mm) ja öljypohja/-putki (lyhennetty) sekä öljynlauhdutin 960:sta. Imusarja S60 -02 Kaasuvivusto muokattu 240:n K-Jetin osista, mutta vaijeri LH:n. Moottori muuten vakio.
Teho 185hv/320Nm
(381hv/ 460Nm "ratasäädöillä")
Ahdin Garrett GT2871R
Pakosarja 42mm vesijohtoputkesta itse tehty.
Pakoputkisto 3" alkuperäisen mallin mukaan, mutta yhdellä isolla vaimentajalla (takana poikittain).
Välijäähdytin 450x300x76 alumiini, lähdöt sivuille. Ahtoputket 740:sta/omavalmiste.
Ruisku Hestec 3.2 850:n kaasu- ja asentoantureilla. Matalaohmiset 580cc suuttimet. PLX-laajakaista lambda. Johtosarja itse muokattu 850:sta ja lisätty sytytyksen vaatimat johdot.
Kytkin Vakio Sachs 228mm (850) Kytkinsylinterit ja haarukka 960:sta, poljin 260:sta.
Vaihteisto M90 (Volvo 960 2.5 -96) Vaihdevivusto itse muokattu M46:n osista, keppi 960:sta. Vaihteistopalkki alkuperäinen, kumin paikkaa vaihdettu. Kardaani lyhennetty 240 M45:sta.
Jäähdytin 240 vakio flektin anturilla, flekti 850:sta ja tuulitunneli 740 Turbosta, paisuntasäiliö 240 Intercooler-sarjasta (pienempi). Ylävesiletku 740 Dieselistä ja alaletku on 240:n ylävesiletku (lyhenneltyinä). Moottorin vesiputki tehty yhdistelemällä 850:n ja 960:n putkista.
Laturi ja startti Bosch, 850:sta.
Pissapojansäiliö 340:sta, siirretty oikean umpion alle, täyttöputki 940:sta. Akku 62Ah siirretty takakonttiin. "Sähkökeskus" konehuoneen vasemmassa reunassa 240:n ilmansuodatinkotelo muokattuna sisältäen 740:n sulakerasian. (Mm. pää-, flekti- ruisku-, sumuvalo-, ilmastointisulakkeet, valot ym. sekä niiden releet)
Osia on siis keräilty viideltä eri vuosikymmeneltä ja seitsemästä eri Volvon mallisarjasta. Varaosaliikkeissä joutuu silloin tällöin väittelemään mikä osa todella käy tähän autoon, kun monesti kysyvät ensin rekisterinumeroa

Perhekuva: 244Turbo, 254T5 & 245Turbo