Proturbo  Autodiagnoosi

ARKISTO: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu

  • 1632 Vastauksia
  • 604635 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4442
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #45 : 26.07.2013, 14:41:58 »
Huonosti tehtyjä putkia. Suuressa osassa uusia autoja on haponkestäviä putkia tai ihan perus rosteria. Jos se kelpaa S-sarjan mersuun, A8 audeihin ja 7-sarjan BMW:hen, ni varmasti ei soi pahasti 900 sarjan volvossakaan, kunhan on oikein tehty. Tietenkin jos putki on jotain 0,5mm seinämällä olevaa 4" 3m suoraa putkea, ni voi soida, mutta mihin autoon tuollaisen putken saa asennettua?

Minun esimerkkini tapauksessa tämän vapari-moottorin hapis-pakoputki oli mitä huolellisimmin suunniteltu ja tehty (ei minun tekemäni).  Ja siinä putkessa oli seinämän vahvuudetkin kohdallaan.

Ja se soi niin stanasti!

Ja kehtaampa väittää, ettei noissa mainitsemissasi autoissa pakoputki ole haponkestävää, vaan saman kaltaista "corrosion-resistant" materiaalia kuin merikontin Down-pipessä, joka on sukua rosterille, muttei ole sitä suoraan.

Niitä rosteri-laatuja on sitten niin stanan monta lajia, että tässä olisi kai hyvä täsmentää mistä laadusta puhutaan?
Tässä mennään taas sen verran syvälle metallurgiaan, etteivät tietoni/taitoni ole siellä mukavuusalueellaan.   :P

http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Steels

Mutta tehän tiedätte paremmin kun autoja töikseen suunnittelevat insinöörit, ja osaatte paremmin tehdä osia kun tehtaat. Ei herneitä. ;)

Mistäs tiedät, että autoja suunnittelevat insinöörit ovat virheettömiä?   :D

Ja mistä tiedät, ettei tässä keskustelussa ole juurikin niitä mainittuja insinöörejä?  ;)

Tehtaat osaavat tehdä osia, jotka ovat vain niin hyviä, kuin niiden suunnittelijat ovat kyenneet suunnittelemaan!

Mikä ero on insinöörillä ja jumalalla?   :o

Ps. minä en palko-kasveista näissä keskusteluissa viljele!  :)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #46 : 26.07.2013, 15:01:51 »
Jaa, no 340 volvossa mulla on ihan HST, eli 316L VEDETTYÄ ns meijeriputkea 3" 2mm seinämällä, siinä on 3kpl 90ast mutkaa ja yksi mitsubishi evo 9 takavaimennin ja senjälkeen jakautuu 2x2" ulostuloille. Jopa täältä foorumilta on tullut kommentteja että on hiljainen mm. "ei tuossa noiden äänien perusteella voi olla yli 400hv". :)

Sanon vaan edelleen, että putket jotka "soivat" ovat väärin tehty, ja resonoivat, josta se "sointi" tulee tietyillä kierrosluvuilla ja taajuuksilla.

Audissa mulla oli ainakin ihan RST putkisto pakosarjoista taakse asti, ei HST, koska siinä oli pintaruostetta. Magneetti ei kauhean hyvin siihen ottanut (HST ei ota ollenkaan, RST ottaa hitusen). Hitsautin siihen uudet joustomutkat (4kpl) ja ammattihitsari sanoi että RST putki se on, teräslaatua ei pystynyt sen enempää täsmentämään, kun että RST, EI HST eikä patarautaa/galvanoitua.

Jatkakaa viinalla ajoa, ja säätäkää autot sille, saa muuten ainakin 16v vinokoneen menemään samalla polttoainemäärällä kun perus 95E10 jos tietää mitä tekee. :) S90 pitäis motronic saada puukotettua tuolle, samaten oma raaseri. :)

Melkein olis fiksua olla ohjemoitava ruisku, tai sit tosiaan kuten toni ilmeisesti pystyy noita hyvin itse ohjelmoimaan.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4442
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #47 : 26.07.2013, 16:10:29 »
Sanon vaan edelleen, että putket jotka "soivat" ovat väärin tehty, ja resonoivat, josta se "sointi" tulee tietyillä kierrosluvuilla ja taajuuksilla.
Kyllä materiaalillakin on oma osuutensa tuossa.
Mutta kuten viittasit, pakoputken voi tehdä mekanisesti wituilleen ääniraudaksi.

Jatkakaa viinalla ajoa, ja säätäkää autot sille, saa muuten ainakin 16v vinokoneen menemään samalla polttoainemäärällä kun perus 95E10 jos tietää mitä tekee. :) S90 pitäis motronic saada puukotettua tuolle, samaten oma raaseri. :)
Liki samoissa kulutuksissa minulla pyörivät nyt wiina ja bensa. Ainakin tuolla viimeisellä tankillisella.

Mitä tarkoitat tuolla "jos tietää mitä tekee" kommentillasi?  Onko kyseessä jokin salainen asia?  :o

Melkein olis fiksua olla ohjemoitava ruisku, tai sit tosiaan kuten toni ilmeisesti pystyy noita hyvin itse ohjelmoimaan.

Minullahan on jo sellainen "ohjelmoitava" ruisku!

Sen nimi on LH-jetronic ja sillä on kaverinan toinen ohjelmoitava palikka nimeltä EZ116K, eli EZK-kavereiden kesken!  ;D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #48 : 26.07.2013, 16:25:42 »
No lähinnä viittasin omakohtaiseen kokemukseen, 740 orkkis putken mukaan tehty 3" ränni kahdella marteliuksen vaimentimella piti kovaa meteliä, vaihdoin putken "normaaliin pakoputkiputkeen" niin hiljeni jostain syystä, samat vaimentimet.. Putki oli 2mm seinämällä olevaa haponkestävää..
TUossa 960 on 4" rosteri ränni yhdellä takavaimentimella. Ei pärise eikä resonoi maantiellä ja pakoäänet ovat juuri ja juuri kuultavissa tasaisella ajolla.
Sitten kun polkaisee on ääntä mutta niin pitääkin.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #49 : 26.07.2013, 16:26:11 »
Tuossa FT.ssä on iridiumit vakiona.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Masa71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #50 : 26.07.2013, 19:08:54 »

Jatkakaa viinalla ajoa, ja säätäkää autot sille, saa muuten ainakin 16v vinokoneen menemään samalla polttoainemäärällä kun perus 95E10 jos tietää mitä tekee. :) S90 pitäis motronic saada puukotettua tuolle, samaten oma raaseri. :)
samalla määrällä sama teho ?
Liki samoissa kulutuksissa minulla pyörivät nyt wiina ja bensa. Ainakin tuolla viimeisellä tankillisella.
Mitä tarkoittaa "liki" ? 

Anteeksi maalaisuuteni mut kun minä olen ollut käsityksesssä jotta E85 häviää bensalle energiasisällöltään eli sitä tarvittais enemmän per heposvoima mutta  wiinalla taas nakutus ei ole niin ongelma joten ennakot/ahdot voi säätää  "tappiinsa" jolloin moottorin hyötysuhde paranee kun vaaditaan tehoa.


Mut hei, teidän puheethan (" samalla polttoainemäärällä kun perus 95E10 " ) ,("Liki samoissa kulutuksissa minulla pyörivät nyt wiina ja bensa.") tarkoittaa että  tehtaan tekemän flexifuel-auton pitäis kuluttaa samanverran ajoi se millä polttoaineella hyvänsä...

Eli työ ootte sit onnistunu paremmin kuin autotehtaitten inssit, eikun myymään knowhowta etiäppäin  O0

Poissa moikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 785
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #51 : 26.07.2013, 19:32:14 »
TUossa 960 on 4" rosteri ränni yhdellä takavaimentimella. Ei pärise eikä resonoi maantiellä ja pakoäänet ovat juuri ja juuri kuultavissa tasaisella ajolla.
Sitten kun polkaisee on ääntä mutta niin pitääkin.

Rosteri on hiljaisempaa myös, haponkestävä oli se joka jostain syystä piti meteliä liikaa. Noh asia saa minun puolesta olla, varmaan käyttäytyy eri vaimentimilla ja eri autoissa erillailla  :)
940 classic
Amazon -68

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #52 : 26.07.2013, 19:33:05 »
samalla määrällä sama teho ?Mitä tarkoittaa "liki" ? 

Anteeksi maalaisuuteni mut kun minä olen ollut käsityksesssä jotta E85 häviää bensalle energiasisällöltään eli sitä tarvittais enemmän per heposvoima mutta  wiinalla taas nakutus ei ole niin ongelma joten ennakot/ahdot voi säätää  "tappiinsa" jolloin moottorin hyötysuhde paranee kun vaaditaan tehoa.


Mut hei, teidän puheethan (" samalla polttoainemäärällä kun perus 95E10 " ) ,("Liki samoissa kulutuksissa minulla pyörivät nyt wiina ja bensa.") tarkoittaa että  tehtaan tekemän flexifuel-auton pitäis kuluttaa samanverran ajoi se millä polttoaineella hyvänsä...

Eli työ ootte sit onnistunu paremmin kuin autotehtaitten inssit, eikun myymään knowhowta etiäppäin  O0
Saabin lupaus viimeisestä kehitysaskeleesta E85 flexfuel koneesta oli sama kulutus ja teho bensalla ja E85.

E85 on paljon kovempi oktaaniluku (about 105-106) kun perusbensalla, siksi sitä voidaan ajaa laihemmalla seoksella ja kovempaa ennakkoa. Veneen kone esim ajossa 3500rpm/80kPa ja 31astetta ennakkoa, lambda 1,2 E85 ja bensalla 26astetta ja lambda 1,12. Täten sama kulutus, excel taulukolla ja varmistettu vuoden keskikulutukset viimeiseltä 14 vuodelta. Heittoa prosentin suuntaan ja toiseen, eli reilusti virhemarginaalin sisällä.

Eli vaikka E85 sisältää pienemmän määrän energiaa per litra, sitä voidaan nakuttamatta ajaa laihemmalla seoksella ja kovemmalla ennakolla ts. parempi hyötysuhde ja saada silti sama määrä voimaa moottorista. Kone ja pakokaasut vaan ovat viileämmät. :)
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #53 : 26.07.2013, 20:24:41 »
Saabin lupaus viimeisestä kehitysaskeleesta E85 flexfuel koneesta oli sama kulutus ja teho bensalla ja E85.

E85 on paljon kovempi oktaaniluku (about 105-106) kun perusbensalla, siksi sitä voidaan ajaa laihemmalla seoksella ja kovempaa ennakkoa. Veneen kone esim ajossa 3500rpm/80kPa ja 31astetta ennakkoa, lambda 1,2 E85 ja bensalla 26astetta ja lambda 1,12. Täten sama kulutus, excel taulukolla ja varmistettu vuoden keskikulutukset viimeiseltä 14 vuodelta. Heittoa prosentin suuntaan ja toiseen, eli reilusti virhemarginaalin sisällä.

Eli vaikka E85 sisältää pienemmän määrän energiaa per litra, sitä voidaan nakuttamatta ajaa laihemmalla seoksella ja kovemmalla ennakolla ts. parempi hyötysuhde ja saada silti sama määrä voimaa moottorista. Kone ja pakokaasut vaan ovat viileämmät. :)
Ainakaan Volvo ei flexifuel malleissa ole päässyt vielä yhtä hyviin tuloksiin kuin sinä. ;)  Melko laihalla menee bensalla kun AFR on 16,5 luokassa mutta ihan eri lienee tuo vene käyttö sitten. Itse olen ajellu 15,5 AFR:llä ja tahtoo nykiä jos laihemmalle laittaa. Tosin ennakot noilla mainitsemillasi kierroksilla on 40 tuntumassa.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4442
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #54 : 26.07.2013, 20:31:04 »
samalla määrällä sama teho ?Mitä tarkoittaa "liki" ? 
Anteeksi maalaisuuteni mut kun minä olen ollut käsityksesssä jotta E85 häviää bensalle energiasisällöltään eli sitä tarvittais enemmän per heposvoima mutta  wiinalla taas nakutus ei ole niin ongelma joten ennakot/ahdot voi säätää  "tappiinsa" jolloin moottorin hyötysuhde paranee kun vaaditaan tehoa.
Wiinassa on vähemmän energiaa/kg mutta enemmän oktaaneja!

Viimeksi bensiiniä meni sen 14,8l/100km ja wiinaa menee nykyisin sen 15L/100km. Avosandaaliatm kun antaa, niin wiinaa palaa sen 17L/100km. Joskus bensalla keskikulutus oli 0,8 baarin ahdoilla tuollaista 12,8-15L luokissa.

Wiinalla kun ajelee ahtamatta, menee sitä niin hitusesti, että hämmästyttää (alle 12L), mutta kun ne ahdot on kivoja!  :D

Tosin bensalla minulla on ennätys kulutuksessa 10,6l/100km 600km matkalla.

Kannattaa muistaa kulutuksista puhuttaessa, että kotterossani on AW71L laatikkona!

Mut hei, teidän puheethan (" samalla polttoainemäärällä kun perus 95E10 " ) ,("Liki samoissa kulutuksissa minulla pyörivät nyt wiina ja bensa.") tarkoittaa että  tehtaan tekemän flexifuel-auton pitäis kuluttaa samanverran ajoi se millä polttoaineella hyvänsä...

Näin pystyisi tekemäänkin, hyödyntämällä oktaanilukua, millä saa hyötysuhdetta nostettua.
Syytä siihen, miksi näin ei tehdä en ala arvailemaan kustannusten lisäksi.

Eli työ ootte sit onnistunu paremmin kuin autotehtaitten inssit, eikun myymään knowhowta etiäppäin  O0

Autotehtaiden inssit joutuvat aina tekemään kompromissejä kustannusten/tekniikan kanssa.  :hello:

Tälläinen tavallinen taatelin tallaaja voi tehdä asioita tekemättä niitä kompromissejä!  ;)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4442
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #55 : 02.08.2013, 02:16:56 »



Tänään koettiin iloinen perheen-lisäys!   
S*


Moonshine motorsport-perheeseen saatiin pikku-veli.

Syntyneen tärkeimmät mitat ovat:

- Flextitune AutoX1
- 945 vm. 95/08
- B230FK (0,6 baaria)

Toimin tässä synnytyksessä valvovana ylilääkärinä, enkä kätilönä!  :D

Synnytyskipuja ei suuresti ollut, vaikka kätilö hiukan piuhojen kanssa joutui välppäämään.

Tiettävästi laskettu aika seuraavalle perheen-jäsenelle on huomenissa.

Saas nähdä, miten se sujuu?  :)

Luultavasti kivuttomammin ja nopeammin kuin ensimmäisen pikku-veljen syntymä.  :hello:

Tänään tapahtunut pikku-veljen synnytys tuli kustantamaan ~€100,- kaikkinensa, joten melkoisen halvaksi tämä tällä kertaa tuli!   S*


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #56 : 02.08.2013, 11:46:06 »
Jos tuntuu synnytyskipuja niin ilokaasua vaan  kehiin.  :2funny:
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4442
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #57 : 02.08.2013, 15:31:14 »
Jos tuntuu synnytyskipuja niin ilokaasua vaan  kehiin.  :2funny:

Wiinamäen-mieshän ei sellaiseen kaasutteluun mene, vaan korpikuusen kyynelellä edetään!  :2funny:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Masa71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #58 : 02.08.2013, 20:42:37 »

Autotehtaiden inssit joutuvat aina tekemään kompromissejä kustannusten/tekniikan kanssa.  :hello:

Tälläinen tavallinen taatelin tallaaja voi tehdä asioita tekemättä niitä kompromissejä!  ;)

Jos miä vielä pikkusen saan nipottaa niin eihän sulla tekniikassa ole eroa kuin ennakossa + seossuhteessa  ???

Ja jos molemmat (bensa ja viina) on kokeiltu säätää mahdollisimman taloudelliseksi  niin syy siihen ettei autotehtaat pysty samaan on kai sit päästöt ?

Kai se flexifuel-inssikin osaa muuttaa ennakoita ja seoksia siellä tehtaan dynossa?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4442
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #59 : 03.08.2013, 03:33:48 »
Jos miä vielä pikkusen saan nipottaa niin eihän sulla tekniikassa ole eroa kuin ennakossa + seossuhteessa  ???

Ja jos molemmat (bensa ja viina) on kokeiltu säätää mahdollisimman taloudelliseksi  niin syy siihen ettei autotehtaat pysty samaan on kai sit päästöt ?

Kai se flexifuel-inssikin osaa muuttaa ennakoita ja seoksia siellä tehtaan dynossa?

Tässä tulee se, ettei laiha-seosta saa käyttää nykyisten euro-päästönormiston vuoksi.   :juhau:

Meitähän se ei koske!  Koska autot ovat vanhoja ja sen aikaiset päästönormit täyttyvät "laiha"-seoksella.

Viimeisin kulutuslukema avosandaalillatm on tasan 14L/100km on pääsääntönä 80% kaupunkiajoa ja loput 100km rajoituksella. Bensalla samoilla keskinopeuksilla ainetta olisi kulunut sen +15L/100km lukemilla.



Tänään sattui taas laskettu aika ja iloinen perhetapahtuma tapahtui allekirjoittaneelle!

Sain taas uuden pikku-veljen ( nro: 4) ilman ongelmia.

Tämän kertaisen pikkuveljen strategiset mitat olivat

- 945 vm. 97
- B230FT (+0,8 bar)
- Flexitune AutoX1


Allekirjoittanut oli tälläkin kertaa valvova yli-lääkäri.  Kätilö suoriutui tällä kertaa synnytyksestä ilman ongelmia.


Hienoa nähdä perheen kasvavan, allekirjoittaneen toimiessa yli-lääkärinä!



"Perheessä" meni tänään myös 280tkm merikontilla ajetun kilometrin raja rikki!   S*

Joista yli-lääkärinä toiminut on suorittanut yli puolet omalla kulkineellaan.

"Perheessä" kilsoja on taitettu yhteensä jo 3 000 000km.   ::)

kun lasketaan pelkillä takaveto-volvoilla ajetut kilometrit lasketaan, niin päästään vasta vaivaiseen "suvun" sisällä takaveto-volvot ovat taittaneet matkaa sen 1,3 miljuunaa kilometriä kaikkien kuskien käsissä!

Ps. toinen pikku-veli ilmoitti tänään, ettei palaa bensalle vakio-lastulla, koska vetoja on pulleammin wiinalla kuin bensalla!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Ateho  Elekma