tota vielä ajattelin kun toi immuhan mittaa vain ilman virtausta,paineestahan se ei tiedä mitään.eikös painepuolella virtaus ole pienempi kuin imupuolella?muutenhan sinne ei saataisi ylipainetta.vapari koneessa ei ole tietenkään ylipainetta koskaan imusarjassa.näinollen kun miettii niin ei se lh semmoisenaan oikein siellä toimi.
Immu eli
Ilma
Massa
Mittari mittaa nimensä mukaisesti virtauksen massaa. Paine ei sinällään liity siihen mitenkään muuta kuin sitä kautta, että korkeammassa paineessa ilman massa kasvaa (eli tiheys) samassa tilavuudessa ja matalammassa se laskee.
Sinällään IMM:ää tai LH:ta ei kiinnosta absoluuttinen paine, vaan kg/aikayksikkö. Joka taasen on riippuvainen paineesta, virtausnopeudesta ja lämpötilasta. Kuuman kaasun tiheys laskee. Paine nostaa tiheyttä.
Eli LH:ta kiinnostaa vain ja ainoastaan kg/aika massavirtaus, koska perusolettamuksena on se, että virtaava aine on ilmaa. Syy miksi ainoastaan massa merkitsee on stökiömetrinen palaminen (ns. täydellinen palaminen). LH:n täytyy tietää kuinka monta kg/aikayksikkö koneeseen menee, että se osaa ruiskuttaa oikean määrän bensiiniä sinne tavoitellessaan lamda-arvoa 1.
uudemmissa autoissa on kuulemma vain paineanturi imusarjassa niissä ei mitata ilman virtausta ollenkaan.
tämmösiä ajattelin(meniköhän ihan metsään)
Meni metsään ja ei tavallaan mennyt. Tuo paineenmittaus pyrkii täysin samaan mittaustulokseen kuin IMM mutta se tekee sen eri tavalla ja käyttää hitusen enemmän matikkaa kg/aikayksikkö tuloksen saamiseksi. Se vaatii tuon imusarjan absoluuttisen paineen lisäksi tiedot lämpötilasta yms.
MAP-anturi on nykyisin halvempi kuin
MAF ja se MAP vaatii enemmän laskentaa taakseen kuin MAF, joka toimii täysin analogisesti. Nykypäivänä matikka ei piipaloissa enää paljoa maksa, joten kalliimmasta MAF:sta ovat monet valmsitajat siirtyneet MAP-anturiin kustannusten vuoksi.
kumpiko noista sitten on parempi? Molemmat. Kummallakin on etunsa ja haittansa.
Jos minä saisin päättää kumpaa käytettäisiin, niin insinööripornon harjoittajana olisi pakko todeta, että molempia yhtäaikaisesti. Jolloin saataisiin parempi vikasietoisuus ja huomattavasti parempi absoluuttinen mittaustarkkuus ja reagointinopeus.