Race.fi  Puotilan autokorjaamo

puliuk0n paviaani wagon

  • 492 Vastauksia
  • 181627 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #90 : 05.09.2015, 02:12:07 »
Kuullostaapa tutulle... Herrat Aisin, Warner, Toyoda ja Denso ovat jotenkin salaliitossa lyöneet kaiken valmistamansa elektroniikan päälle sellaset lukot ja suojat että kellään muulla kuolevaisella ei ole asiaa niitä sorkkia :D Toisin ku eurooppalaiset kilpailijansa...

Kyllä se herra Bosch on tehnyt samat temput, eli ns. reverse-engineering on pirun työlästä konekielikoodista. 

Kyllähän minä selvitän mitä kartat tekevät, kunhan joku kaivaa sen pohjakoodin edes about sinnepäin selväksi.
Isot kartat löytyvät suhteellisen helposti, mutta esim. LH:n vakioiden alue on uskomattoman työläs selvittää ja vasta nyt siitä aletaan olla jyvällä aika hyvin (n. kuuden-seitsemän vuoden työ usealta ihmiseltä).

Tosin minullakin on ollut apuna muutama ulkomaan elävä, jotka koostivat minulle mukavan taulukon kaikista tunnetuista LH:n bineistä ja niiden vakioista. Sen vuoksi pääsin kärryille suuttimien skaalauksesta ja monesta muustakin jutusta. Tosin löysin sen oikean vakion (#4) ihan binejä vertailemalla kun oli jo tiedossa missä ja mitä ne suunnilleen tekevät. Loppu oli testaamista. Loput vakiot sitten ohjaavat flektiä, vikakoodeja ja kaikkea muutakin jännää...   ::)

Sama homma AW30-40 laatikon ohjauskoodille ei minulta yksin onnistu, vaan hommaan tarvitaan pari koodaria kaveriksi.

Mutta takaisin wagoniin....




Kun se Kick-down vaijerin paikka siinä kaasupolkimen rullalla jäi käyttämättömäksi, niin miten olisi viritellä ohut pienolanka siihen paikalle pienellä pätkällä kuorta siten, että kaasupoljin vetää pienolankaa ja sen perässä olevan TPS:n vipua ja kun kaasu höllätään, niin pienolanka työntää tps:n vivun takaisin asentoonsa ihan olemassa olevilla läpän/rullien jousilla.

Tässä etuna on se, että mikä tahansa tps käy hommaan. Vaatii tosin pikkuisen tekemistä mekaanisesti mutta jopa minunkin tehtävissäni oleva homma. Vivun pituutta muokkaamalla saa tps:n liikeradan määritettyä.
Eli orkkis tps (kytkin) toimii kuten ennen ja pienolankaviritys käyttää sitä laatikon TPS:ää..


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #91 : 05.09.2015, 18:49:37 »
Täytyy sitä TPS juttua miettiä...

Jos olisi pienikin mahdollisuus käyttää orkkis ecua niin olisin jo ajanut autolla yli tuon megan boksin... Monet kerrat. Niin hirveätä pask...  >:(

PWM ei toimi linjapainesäädössä
Lukkoturbiini ei kytkeydy, näyttää 27megaohmia vastukseksi. Liekkö solkku rikki askista (10-12ohm ohjearvo). Samoiten polttaa ecun sulaketta.

Äh, hermot menee.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #92 : 05.09.2015, 19:49:48 »
Eikö mukamas tosta "supran askista" löydy mitään mistään?

Aivan varmasti joku sieniä syönyt vinosilmä on tuonkin askin aivolaatikon metkut avannut. En vain osaa japaniaa...

Poissa vemppu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 232
  • www.vrcf.fi
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #93 : 05.09.2015, 19:59:47 »
Eikös tämän laatikon kanssa olisi se supra-stick ollut varmempi valinta? Eikait se niin paljon kalliimpi ratkaisu olisi ollut? Ja foorumilla jo todettu toimivaksi ratkaisuksi? - Eiköhän tämä megakin ala kohta toimimaan kun vain jaksatte säätää...
"If I die... I die..." <- joku

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #94 : 05.09.2015, 20:05:30 »
Tässä miettinyt, että jos tuo megaloota on tosiaan tuommoista "rapulapäissään kötösteltyä autotallipaskaa" mitä olette sanonu, niin mitenköhän pitkäikäinen/toimintavarma se on ympärivuotisessa käyttöautossa?

Kosteata, kylymää, kuumaa, tärinää...

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #95 : 05.09.2015, 20:09:53 »


Tuossa Supran lootan ohjauksen yksinkertaistettu kytkentäkaavio. Yksityiskohtasempikin löytyy, mutta tota on helpompi lukea.

Toki mistään koodista tai logiikasta ei sitten tietoa olekaan :)
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #96 : 05.09.2015, 20:11:45 »
Eikös tämän laatikon kanssa olisi se supra-stick ollut varmempi valinta? Eikait se niin paljon kalliimpi ratkaisu olisi ollut? Ja foorumilla jo todettu toimivaksi ratkaisuksi? - Eiköhän tämä megakin ala kohta toimimaan kun vain jaksatte säätää...
Eikös kulmamies 960 D5 automaattiin laittanu tuon suprastickin?

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #97 : 05.09.2015, 20:26:37 »
Eikös tämän laatikon kanssa olisi se supra-stick ollut varmempi valinta? Eikait se niin paljon kalliimpi ratkaisu olisi ollut? Ja foorumilla jo todettu toimivaksi ratkaisuksi? - Eiköhän tämä megakin ala kohta toimimaan kun vain jaksatte säätää...

Jonkun jutun mukaan maksais yli 500e enempi (+verot jne). Eikä ohjaa linjapaineventtiiliä...

Tutkitaan tutkitaan, kaipa tää tästä.  :)
Tässä miettinyt, että jos tuo megaloota on tosiaan tuommoista "rapulapäissään kötösteltyä autotallipaskaa" mitä olette sanonu, niin mitenköhän pitkäikäinen/toimintavarma se on ympärivuotisessa käyttöautossa?

Kosteata, kylymää, kuumaa, tärinää...

Vuorattu (tarkotukseen suunnitellulla) lakalla jo piirilevy, juurikin tätä varten. Isoimmat komponentit kuumaliimattu vielä varmistukseksi.

EDIT: Älkää ottako nii vakavissaa, kyl tää tästä. Eiköhän megakin ala tottelemaan... Ei edisty hirveetä vauhtia kun tuo on käyttiksenä...  :)
« Viimeksi muokattu: 05.09.2015, 21:12:52 kirjoittanut puliukk0 »
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa vemppu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 232
  • www.vrcf.fi
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #98 : 06.09.2015, 01:11:16 »
Eikös kulmamies 960 D5 automaattiin laittanu tuon suprastickin?

Noh, tämä...

Ja mitä tulee linjapaineisiin niin eikös siinä projektiketjussa ollut jotain... Vai muistanko väärin, ettäkö olis jäänyt maestrolta huomaamatta?

Ja vaikea uskoa, notta suprastick olis lähes donan hintainen jos em. projektin pyynti-/myyntihinta oli vain viis??? (sori ot.)

Enivei... Megalla näitä on myös ohjattu, joten eiköhän ongelmat ratkea... Tässä projektissa on hyvää energiaa.
"If I die... I die..." <- joku

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #99 : 06.09.2015, 13:34:34 »
Noh, tämä...

Ja mitä tulee linjapaineisiin niin eikös siinä projektiketjussa ollut jotain... Vai muistanko väärin, ettäkö olis jäänyt maestrolta huomaamatta?

Ja vaikea uskoa, notta suprastick olis lähes donan hintainen jos em. projektin pyynti-/myyntihinta oli vain viis??? (sori ot.)

Enivei... Megalla näitä on myös ohjattu, joten eiköhän ongelmat ratkea... Tässä projektissa on hyvää energiaa.

Hinnasta en tiedä, kallis se kuitenkin on megaan verrattuna. Ja vielä karumpi ohjattavuudeltaan... PWM säädöt puuttunut kokonaan, tiedä sitten onko uudemmissa jo niitä.

Mutta joo, kait se pitäisi tuollainen turbiinilukon solkku tilata.  >:(

Ai niin, ja sähköttömänä on vain 3 ja 4 vaihde. Niinkuin Volvon manuska sanoo  :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #100 : 07.09.2015, 00:01:57 »
TPS:n kanssa vedin pelimiehet ja löysin käytetyn 480T/960T/Porsche 944T kaasuläpän jenkeistä.

0 280 120 400 - idle switch + potentiometer, used on B204FT/GT and Volvo 480 turbo
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #101 : 10.09.2015, 17:16:34 »
Ahdoilla vaihdot kestää sekunteja, muuten ei luista ja pienemmällä kaasulla vaihtaa niin että hampaat irtoo...

Pitäis varmaa noi solenoidit vaihtaa, niissä ollu ongelmia...
Tai sitten polttaa jo koko romu maantasalle ja vaihtaa autoihin missä kunnolliset laatikot valmiina.  ;D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #102 : 10.09.2015, 17:53:35 »
Jotain mekaanista häikkää tuntuu olevan... Liekkö solenoidit vuotaa (epäilen) tai accumulaattoreiden tiivisteet huonot (päästäis paineita läpi).

EDIT: Ongelmana siis n. puolikkaan kaasun ja n. 0.5bar jälkeen (tai vaikka pienessä vauhdissa jarrulla kuorman lisääminen) aiheuttaa HELVETIN pitkän vaihteenvaihdon. n. 2-3sekuntia.
Joku päästää paineet karkuun(?) kun sitä ennen toimii hyvin, eikä aski luista kun vaihde on päällä.

Manuaali (Kia:ssa sama aski) askista: Tässä

Jos ideoita niin kuuntelen. Täytyy tutkia linjapaine solenoidi (virrattomana täydet linjapaineet/PWM ohjaus) jos sen tiiviste tai itse solkku kusisi läpi.  >:(
« Viimeksi muokattu: 10.09.2015, 20:30:35 kirjoittanut puliukk0 »
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #103 : 12.09.2015, 22:48:37 »
Askin venttiilipöytä ja kaikki venat purettu osiksi. Ei likaa, ei ongelmia...

Samoiten kun antaa vääntöä vaihdepäällä, nousee lämmöt tosi jyrkästi. Taitaa siis olla kitkapinnat ehtoopuolella... >:(
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #104 : 12.09.2015, 23:56:07 »
Eihän nyt ole mikään säätö pielessä?

 

Carcom Oy  Ateho