Proturbo  Autodiagnoosi

Lämmittimen moottori

  • 62 Vastauksia
  • 20856 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kakkosnelone240

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Lämmittimen moottori
« : 09.07.2012, 06:48:35 »
Elikkäs toi perinteinen vika et vissiinki vastukset menny tosta lämmittimestä... Toimii vain kolmos asennolla ja kakkosella toimii jos laittaa kolmosen kautta eli antaa tavallaan vähän vauhtia sille. Kysymys kuuluukin että onko se koko moottori uusittava vai saako pelkät vastukset uusittua ja onko se moottori kovinkin pahassa paikassa?

Kaiken näköistä infoa saa laittaa ! Kiitoksia etukäteen jo !
Kulkupelit Volvo 240 GLi -89, Volvo 244 GLE -82 ja Opel Corsa 1.2s 4D -86

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: Lämmittimen moottori
« Vastaus #1 : 09.07.2012, 09:58:46 »
Elikkäs toi perinteinen vika et vissiinki vastukset menny tosta lämmittimestä... Toimii vain kolmos asennolla ja kakkosella toimii jos laittaa kolmosen kautta eli antaa tavallaan vähän vauhtia sille. Kysymys kuuluukin että onko se koko moottori uusittava vai saako pelkät vastukset uusittua ja onko se moottori kovinkin pahassa paikassa?

Kaiken näköistä infoa saa laittaa ! Kiitoksia etukäteen jo !
Vastukset saa uusittua. Ja ei se paha homma ole, työläs vaan... Vaikeimman kautta tekijät jättää kojelaudan paikoilleen.
Jäitä housuun!

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7598
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Lämmittimen moottori
« Vastaus #2 : 12.07.2012, 22:54:35 »
Vaikeimman kautta tekijät jättää kojelaudan paikoilleen.
Niin tarkoitat varmaan että vaikeimman kautta tekijät ottaa kojelaudan pois? Työvaiheet kun on selvillä niin lämppärikotelon irrotus, moottorin vaihto ja kotelon asennus on noin 2h homma pitämättä kiirettä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: Lämmittimen moottori
« Vastaus #3 : 12.07.2012, 23:18:06 »
Niin tarkoitat varmaan että vaikeimman kautta tekijät ottaa kojelaudan pois? Työvaiheet kun on selvillä niin lämppärikotelon irrotus, moottorin vaihto ja kotelon asennus on noin 2h homma pitämättä kiirettä.
Kukin tyylillään. :) Tosin viimeksi ko. homman tein kojelaudan vaihdon yhteydessä, ihan inan verran mukavampi kun on kunnolla tilaa.
Jäitä housuun!

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: Lämmittimen moottori
« Vastaus #4 : 14.07.2012, 14:20:52 »
Kyllä se loppujen lopuks nopeiten ja melkeempä helpoitenkin tuli sieltä vänkärin jalkotilasta kojelaudan yläosaa purkamatta. Itsekin purin ekalla kerralla koko kojelaudan, tokalla "puolipurku" ja kolmas kerta meni aika heittämällä. Oli siinä vähä tuotekehittelyä menos, siks niin monta purkua...  :idiot2:

Nappaa vaan vaijerit ja kiinnikkeet strategisista paikoista irti niin ei oo paha rasti. Ahastahan siellä on, mutta kyllä se lämppäripaketti oikeassa asennossa hulahtaa pois ja paikoilleen ihan kivasti.

Jos tekee muitakin huoltotöitä samalla, kannattaa purkaa koko kojelauta pois.
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa perttu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 105
  • moparman@luukku.com
Vs: Lämmittimen moottori
« Vastaus #5 : 21.07.2012, 15:16:23 »
Samalla kun lämppäri on irti kannattaa rasvata tuulilasin pyyhkijöiden vaijerit/vivut sekä itse lämpprin vaijerit,itse yleensä puran sen lämppärin apumiehen puoleisen jalkatilan kautta.
Useamman "kartanon"herra

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 681
  • www.vrcf.fi
Vs: Lämmittimen moottori
« Vastaus #6 : 21.07.2012, 15:45:14 »
Itselläni meni kyseiseen hommaan n.8 tuntia ensikertalaisena kun tein. Kuten joku tuossa aikaisemmin sanoikin niin se ei ole ylitsepääsemättömän vaikea, mutta suuritöinen.
Merkkasin huolellisesti kaikki johdot ja liittimet kun koko keskikonsolin joutuu purkamaan pois tieltä tukirautoja myöten.


Tuon verran siinä pitää minimissään purkaa, jotkut ottavat koko kojelaudan pois.




Tuolta (vipu)lämppäri näyttää halkaistuna.


Lämppärin hana kannattaa tarkistaa/vaihtaa silloin kun koko paketti on ulkona. Itse tein senkin kantapään kautta.
Kuvassa uuden tyyppinen 240 vipulämppärin hana, vanhaa mallia ei ole siniseltä enää saatavissa.
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: Lämmittimen moottori
« Vastaus #7 : 21.07.2012, 22:33:52 »
Eiks se sanonta mee että niin monta tapaa kun on tekijääkin?  :)

Täytyy vaan selvyyden nimissä sanoa, että huomattavasti vähemmällä purkamisella sen lämmitinpaketin saa irrotettua. Koko keskikonsolinkin voi jättää paikoilleen, kuhan löysää vähä ruuveja. Pitääpä kaivaa koneelta jos sattuis oleen kuva purkuvaiheesta. Sieltä vänkärin jalkotilan kauttahan se ujutetaan pihalle.

edit: no eipä ollu kuvaa muutaku ekasta purkukeikasta kun otin koko kojelaudan irti.
Suosittelen kyllä itekkin purkamaan kaikki pois jos aikoo vaihtaa hanankin, varsinki tota tarvikehanaa asentaessa tuntu että tilaa ei ollu yhtään liikaa.  :P
Näyttää muuten olevan Volvon paketissa tismalleen sama muovihana mitä saa esim. Motonetistä.
« Viimeksi muokattu: 21.07.2012, 22:43:38 kirjoittanut 460GLE »
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: Lämmittimen moottori
« Vastaus #8 : 22.07.2012, 02:44:55 »
Ei sieltä tosiaan tarvitse mitään tukirautoja, saati koko kesikonsolia purkaa pois.. Ei ainakaan -82 240:ssä perus-vipulämppärillä. Paneelit irti molemminpuolin, kehykset keskikonsolista, letkut irti, ilmakanavat irti ja lämppärin boksista irti kiinnitysraudat, sekä vaijerit vivustosta. Lähtee koko paska aivan nätisti yhtenä kappaleena ja on helppo purkaa ja putsata pöydällä.

Nosturilla tietysti mukavampaa kun mahtuu seisaaltaan ropaamaan pääasiassa oviaukosta.
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 681
  • www.vrcf.fi
Vs: Lämmittimen moottori
« Vastaus #9 : 22.07.2012, 13:06:31 »
Näyttää muuten olevan Volvon paketissa tismalleen sama muovihana mitä saa esim. Motonetistä.

Joo, samalta näyttää. Kuulemma ainoa ero on että Keskusautohallin myymä hana ei vuoda.
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa jompsa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • S90 1998
Vs: Lämmittimen moottori
« Vastaus #10 : 22.07.2012, 14:33:22 »
Elikkäs toi perinteinen vika et vissiinki vastukset menny tosta lämmittimestä... Toimii vain kolmos asennolla ja kakkosella toimii jos laittaa kolmosen kautta eli antaa tavallaan vähän vauhtia sille. Kysymys kuuluukin että onko se koko moottori uusittava vai saako pelkät vastukset uusittua ja onko se moottori kovinkin pahassa paikassa?

Kaiken näköistä infoa saa laittaa ! Kiitoksia etukäteen jo !
Jos haluaa päästä helpolla nii siihen voi patentoida 940pin etuvastuksen. itellä toiminu ongelmitta viimme joulukuusta lähtien.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Lämmittimen moottori
« Vastaus #11 : 16.01.2014, 11:36:15 »
Ei sieltä tosiaan tarvitse mitään tukirautoja, saati koko kesikonsolia purkaa pois.. Ei ainakaan -82 240:ssä perus-vipulämppärillä. Paneelit irti molemminpuolin, kehykset keskikonsolista, letkut irti, ilmakanavat irti ja lämppärin boksista irti kiinnitysraudat, sekä vaijerit vivustosta. Lähtee koko paska aivan nätisti yhtenä kappaleena ja on helppo purkaa ja putsata pöydällä.

Nosturilla tietysti mukavampaa kun mahtuu seisaaltaan ropaamaan pääasiassa oviaukosta.
täysin samoilla linjoilla,täytyy itsekin latautua hommaan jos tekis vaikka viikonloppuna niin sit se ois tehty,moottori haettu motonetista jo viime kesänä nyt ollu moottori hiljanen niin ei oo ollu kiirettä ;)
« Viimeksi muokattu: 16.01.2014, 11:53:26 kirjoittanut jen »
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: Lämmittimen moottori
« Vastaus #12 : 16.01.2014, 20:36:19 »
Täällä alkoi lämppärin tuuletin ensin huutamaan surkeasti.  Piti narrata hiljaiseksi nopeuksia vaihtelemalla.  Muutaman viikon päästä alkoi kolistelemaan, kun en huutoon reagoinut.  Viikon jaksoi kolistella, sitten alkoi haisemaan.  Luulin, että palaneen käry tuli edellä ajavasta ikälopusta Trans-shitistä, mutta se kääntyi sivutielle, ja käry vaan paheni.  Viikonlopulla pitäisi tehdä lämppäriremontti.  Onneksi kaveri on tehnyt sen pari, kolme kertaa.  Taidan joutua mukaan lähinnä joo-mieheksi.  Ja maksumieheksi.

Saa nähdä, paljonko lämppärin uumenissa on koivun siemeniä.  Yhden tapauksen olen nähnyt.  Kennossa oli 10 cm kerros roskaa, enimmäkseen juuri koivun siemeniä.  Omassa on varmaan sama tilanne.  Raitisilmasuuttimista tulee ilmaa, että tohisee, mutta kennon kautta ei oikein mitään.  Taitaa koivu olla Ruotsissa sen verran harvinainen kasvi, etteivät ole tehtaalla osanneet varautua.

Pitää tutkia, jos jonnekin saisi sijoitettua verkon estämään roskien pääsyn kennolle.  Sukkahousu ilmastointiteipillä ritilän päälle olisi tehokas, mutta ei välttämättä kovin tyylikäs ratkaisu.  Ensimmäinen omistamani auto, jonka väristä ilmastointiteippiä ei löydy.
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Lämmittimen moottori
« Vastaus #13 : 16.01.2014, 20:50:26 »
mä oon laittanut lumisuojiin mitkä ilmanotto aukkojen päällä alumiini verkosta ritilät,sen verran pienellä silmällä että lehdet ei ainakaan tule lämppäriin eikä pääse helmakoteloihin, nyt saadaan samalla skeidat pois mitkä mennyt jo ennen ritilöiden laittoa kun vaihdan sen moottorin,siellä voi olla kans jonkun verran karstaa kun auto on 89 ja lämppäri ei ole vielä auki ollut
« Viimeksi muokattu: 16.01.2014, 21:03:47 kirjoittanut jen »
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Panssarivaunu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 630
Vs: Lämmittimen moottori
« Vastaus #14 : 16.01.2014, 21:57:10 »
Pitää kyl itekkin hommata snow capit ja patendoida jotkut suodattimet, tulee tota koivun lehtee suuttimista mukavasti :D auto vm 88 ja ykkösellä vähän rapisee, eilen aamulla ei lähteny ollenkaan käyntiin ennen ku täräytti nyrkillä.

pitäiskö toi hana ja moottori ostaa suosiolla siniseltä?

 

KL-varaosat  Race.fi