Samasta kaupasta löytyisi myös halvempi Eurol Super, jolla on periaatteessa paremmat luokat. Tuo SL kun on vain 2001 vuoden vaatimusten tasoa bensakoneisiin. Eurolin API SN pitäisi täyttää paljon uudempien autojen vaatimukset. CF taas on tyypillinen vanha esikammiodieseleiden aikainen vaatimusluokka ja molemmilla samaa vähän vaatimatonta tasoa. Molemmilta löytyy samoja automerkkikohtaisia luokituksia, mutta tuolle Shelliläiselle niitä on ilmoiettu enemmän. ACEA A3/B3 on molemmilla sama.
http://www.valvoline.fi/tuoteinfo_api_acea.phphttp://www.oilspecifications.org/volkswagen.phpJos hinta tai merkki on laadun tae, kannattaa ottaa tuo Shell Helix Ultra. Jos ilmoitetut laatuluokat ovat kriteerinä niin tuon Eurolin pitäisi olla parempi, kun on luokiteltu uudempiin autoihin. Ennen öljyissä salittiin suurempia pitoisuuksia katalyyteille myrkyllisiä lisäaineita. Näiden korvaaminen uusilla lisäaineilla suojelee uusia saastelaitteita mutta ne ovat vanhoja kalliimpia ja tuskin yhtään parempia voiteluaineina.
Shell Helix Ultra 5W-40 4 l, Hinta: 29,95€/4l
•API SL/CF
•ACEA A3/B3
•BMW Longlife-01 Longlife-01
•Mercedes Benz 229.5 229.5
•VW 502.00,505.00,503.01,502.00,505.00,503.01
•Muut hyväksynnät/rekisteröinnit Porsche, Ferrari
Eurol Super Lite 5W-40 5 l, Hinta: 22,95€/5l
•ACEA A3/B4
•API SN/CF
•VW 502.00/505.00
•MB 229.1 & 229.3
•BMW LL-01
•GM-LL-B-025
•Porsche A40
•Renault RN 0700 & RN 0710
"Täyttääkö S60 2,4t -01 vaatimukset?"
Kovin paljon ihmeellisempiä luokituksia ei 2001 ole tainnut olla bensakoneille olemassakaan ja eikös tuo 5W-40 ole ihan sopiva viskoluokka ja tuon 5W:n pitäisi riittää kylmäkäynnistyksiin jopa -35 °C saakka.
Kumpikaan näistä esimerkkiöljyistä ei ihan tarkalleen ottaen ole tarkoitettu esim. uusiin dieseleihin eikä varsinkaan täytä vanhojen pumppusuutinkoneiden nokka-akselin voitelun paineenkestovaatimuksia (VW 505.01, VW 506.01).