Voi olla että lämpimällä moottorilla lambdasäätö on toiminut riittävän hyvin, ettet ole huomannut merkittävää heikennystä. Lambdasäätö on kuitenkin yleensä rajattu, eikä riitä täysin etanolin korjaamiseen. Tästä johtuen autosi todennäköisesti on käynyt hieman laihalla, tämä selittäisi odottamaasi alemman kulutuksen. Paras ominaiskulutus kun saavutetaan labmda 1,15-1,2 alueella, yleensä, ottomoottorissa. Moni auto toimii etanolilla jotenkuten, muttei kunnolla ja voi aiheuttaa ongelmia jos ei ole säädetty oikein. Lisäksi katalysaattori ei toimi oikein mikäli lambdasäädöllä ei riitä kapasiteetti saada autoa stökiömetriseen seossuhteeseen. Oikeastaan se ei toimi juuri ollenkaan.
En suosittele ajamaan ilman asianmukaisia muutoksia, autosi toiminta saattaa hieman heiketä joissain tilanteissa, jonka vuoksi suosittelen asianmukaista muutosta jos haluat etanolille siirtyä. E85:n energiasisältö on heikompi, koska siinä on happea. Happi alentaa lämpöarvoa huomattavasti. Hapen vuoksi sitä on syötettävä enemmän, jotta saadaan vähennettyä ilman osuutta sylinterissä, jotta seossuhde olisi oikea. Etanolista noin 35 painoprosenttia on happea, mikäli oikein muistan. Bensassahan sitä ei ole lainkaan. Jos bensassa olisi samanverran happea, olisi sillä todennäköisesti etanoliakin huonompi lämpöarvo johtuen etanolin suhteellisesti suuremmasta vety/hiilisuhteesta verraten bensaan. Vety nostaa lämpöarvoa tehokkaammin kuin hiili, ainakin näin ulkomuistista muistelisin. Loppujenlopuksi lämpöarvo vaikuttaa vain moottorin kokonaishyötysuhteen mukaisesti moottorin tuottamaan tehoon, mutta koska etanolilla polttoaineen massavirta suurenee, kumoaa se tuon lämpöarvon tuoman heikkennyksen. Syöttömäärän muutos itsessään johtuu vain etanolin sisältämästä hapesta, jolloin ilman syötön lisäämistä moottorisi kävisi liian laihalla. Koska etanolia syötetään enemmän, ei sen lämpöarvo heitä kauas bensiiniin verrattuna samassa seossuhteessa syötettynä. Palaminen tehostuu etanolilla, koska sillä on suurempi palonopeus. Kaikki alkoholit palavat pääsääntöisesti nopeammin kuin bensa, tuottaen nopeammin suuremman paineen sylinterissä. Tämä parantaa hyötysuhdetta, sillä suurempi osa polttoaineesta voidaan polttaa ns. vakiotilavuuspalamisen aikana, joka on kaikkein paras hyötysuhteen kannalta.
Mikäli tankissasi ei olisi lainkaan ollut bensiiniä, olisit todennäköisesti jo huomannut jotain muutosta tai varoitusvalon syttyvän että moottori käy liian laihalla kun ei lambdasäätö riitä.