VOI RISTUS! Tämä keskustelu on yltynyt jo yli sadan sivun mittaiseksi ja välillä puhutaan siitä saiko alennusta ST1 kortilla ja toimiiko ruohonleikkurissa yms. yms., mutta minua kiinnostaa tietää huonot kokemukset E85:n käytöstä. Tuo sata sivua on liian iso pala alkaa selaamaan läpi, joten siksi kysen ehkä jo uudelleen...
EVO8 kertoi tästä: http://www.nord-com.net/stoni/ethanol.html, kannattaa katsoa kuvat sivun alareunasta!
ja jatkaa:
Tuossa ilmeisesti jeesaa se, että ajelee välillä bensalla, mikanhan ainakin on ajanut raa'alla viinalla jo kymmeniä tuhansia kilometrejä, mutta käyttää myös tätä: http://www.motonet.fi/fi/product/608030. Eikä mitään ongelmia, eikö?
Tilasin jo Flexitunen Auto X1:n ja ennen asennusta olisi mukava kuulla, että onko näitä ongelmia ollut enemmänkin? Koneena minulla on Volvossani B230FT.
Mulla oli just viime viikolla kansi auki omasta Volvosta kannentiivisteen vaihdon vuoksi ja samalla vaihdoin vihdoin suuttimet isommaksi.
Harmi, että ei tullut otettua kuvaa palotiloista ja suuttimista, mutta olihan ne poikkeuksellisen puhtaat karstasta ja suuttimien päässä ei kyllä ollut yhtään mitään mönjää, limaa tai muutakaan epänormaalia. Tuo aiemmin raportoitu tapaus on ilmeisesti ajalta, jolloin bensan lisäaineistus on aiheuttanut jotain?
Talvella sekatankkaan mukaan bensaa suunnilleen suhteessa 10/40 ja silloin olen luonnolliseti käyttänyt ST1:n 95E:tä, luulis nyt sen ainakin sopivan yhteen Re85:n kanssa.
Mä voin aika pitkälle yhtyä Mikan lausuntoihin tuossa edellä, talvikäynnistys on se etanolin akilleen kantapää.
Tuo oma kannentiivisteen vuotaminen saattaa olla oire siitä, että jossain vaiheessa moottori on käynyt laihalla sen vuoksi, että suuttimien kapasiteetti on tullut tappiin ja jonnekin syntynyt sen ansiosta poikkeuksellisia lämpöjännityksiä. Tai sitten ei. Erittäin vaikea todeta jälkikäteen mikä vuodon on aiheuttanut, öljy pääsi veden joukkoon, moottori ei mittarin mukaan ole ylikuumentunut missään vaiheessa saati keittänyt. Joku pistekuorma tietenkin on mahdollinen. Onneksi etanolin oktaaniluku kuitenkin on niin korkea, että nakutusta ei pääse esiintymään ja moottori ei tuhoudu sen vuoksi. Omien kokemusten perusteella kannattaa vaihtaa tulpat astettta kylmempiin, termostaatti kylmempään, tarkistaa kannen kireys ja välttää liikaa kuormitusta, jos epäilee suutinten riittävyyttä.
Niin ja kilometrejä etanolilla takana n. 30 000