KL-varaosat  Race.fi

Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”

  • 218 Vastauksia
  • 144406 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #135 : 26.03.2017, 11:58:55 »

Pientä edistymistä vaikka ongelmiakin on ollut.

Kirjoittelen joku päivä lisää, mutta siihen asti voi vertailla mitä on muuttunut edelliseen kuvaan nähden.

Poissa juha-vallin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #136 : 26.03.2017, 12:01:36 »
Sehän käy!

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #137 : 27.03.2017, 20:08:17 »
Sehän käy!
Joo, voi sanoa että tämä on käynnistynyt, ensimmäistä kertaa vuosiin, vaikkakin lyhyen aikaa (15-20sek siis kävi että ehti kuvan ottamaan). Tästähän oli siis kilvet palautettu 1986 ja kuka tietää milloin auto on ollut viimeksi käynnissä. Moottori on käynyt 2,5 vuotta sitten, mutta ihan eri kopassa. Tuosta kuvastahan ei ihan kaikkea näje, mm. bensapumppu oli halkaistussa öljypönikässä, sen keskeneräisen tankin vieressä lattialla, koneen päällä oli sekalaisia sähkökytkentöjä hauenleuoilla ja nesteet puuttuu vielä. On helpompi irroitella letkuja tarvittaessa kun ei ole vielä nesteitä.

Ensimmäisenä ongelmana käynnistyksessä oli, että öljynpaineet eivät nousseet, vaikka täytin letkut asennettaessa. Olin kuitenkin sekoillut ja laittanut putsarin letkut väärinpäin, joku takaisku siellä on + täysin tyhjäksi valunut pumppu. Voisi kysyä että kuka pojista laittoi, mutta kun yksin rakentaa ei voi muitakaan syyttää. Seuraavaksi puuttui sähköt melkein joka paikasta, mikä johtui "main releyn" asennettaessa irronneesta ohjausjohdosta. Näiden jälkeen alkoi PA-pumppu pyöriä startatessa, joten toiveita oli, kipinä vaan puuttui... Sitten laitoin koneen omat puolat irtojohdoilla moottorin päälle ja sehän lähti sitten tulppien kuivaamisen jälkeen ihan hyvin käyntiin. Avain pitää olla aika lähellä lukijarengasta ja ajonesto huomaa heti jos se putoaa pois alkaen vilkuttaa häiriövaloa.

Kytkentä kaavan(kin) mukaan orkkispuolalle tulee kolme johtoa, +12V, ohjaus boxilta ja kolmas menee kondensaattorin "läpi" maihin. Ranskalaisetkohan ne on tuon järjestelmän suunnitelleet ja piilottaneet konkan johtosarjan keskelle teipillä suojaten ettei vahingossa löydä. Puolassa on merkinnät "+", "+" ja "-" ja yleismittarin mukaan "plussat" on yhdessä ja "miinukseen" noin 0,5ohmia. Korkeajännitenapoihin ei ole mitään yhteyttä. Tuo konkka on siis kytketty melkein samalla tavalla kuin vanhoissa kärjellisissä järjestelmissä. Summa summaarum, tai jotenkin, homma ei toimi erillisen pääteasteen ja erillisten puolien kanssa. Toimisi ilmeisesti ottamalla ohjaus suoraan boxilta, mutta nyt pitäisi kytkeä kaksi puolaa rinnakkain yhteen lähtöön? Tai sitten kytkeä tuo pääteaste katkomaan ynnäpuolta, täytyy vielä tutkia asiaa. (koska kosmeettisiin syihin vedoten en haluaisi kahta nyrkinkokosta mokkulaa konehuoneeseen enkä ylimääräisiä johtoja)

Ja koska kuvat ja yksityiskohdat on kivoja:


Enää puuttuu tehostimen öljysäiliö. Paisuntasäiliön kiinnike on aito Volvo-osa, mutta ollut ihan muissa tehtävissä aiemmin. ;)


Jäähdyttimen maalasin myös ryppymaalilla ja uudet tarrat päälle. Toisessa flektin varoitus ja toisessa pakkasnesteen tiedot. Kuvasta voi ehkä nähdä ylävesiletkussa olevan Volvo-tekstin ja osanumeron, en kylläkään muista mistä mallista sen on. Ei tarvinnut kuitenkaan kuin lyhentää noin 20cm. Alavesiletku on 240: ylempi.

Kuvasta ei oikein saa selvää, mutta huomatkaa lattialla oleva oikein hieno pitkäkarvainen matto (parin euron kirppariostos). Nyt kun ei ole sotkuisia hommia, paksu karvamatto on mukavan lämmin selkää vasten ja lisäksi aitona (kröhm, keinokuituisena) liukas haalarin selkää vasten, niin auton alle pääsee helposti esim. kallistuksenvakaajasta itseään kiskoen.


Öljynsuodatin huoltoystävällisessä paikassa, toisin kuin starttimoottori... Runkopalkin "läpivientihän" oli tarkoitetu kytkintä varten?

Jarruletkuiksi laitoin eteen 140:n etuletkut, mutta käänsin ne lähtemään taaksepäin. Jarrulevyt saapuivat mutta vielä uupuu toinen takaletku, niin olisi jarrut nesteitä vaille valmiiina. Satulat maalasin kullankeltaisiksi.

Niin ja vielä loppumainintana että tästä tuli ne koulusta puuttuvat opintopisteet vapaastivalittaviin opintojaksoihin, enää puuttuu opinnäytetyön loppuun tekeminen. Tunteja oli kuulema liiankin paljon käytetty ja vajaa 30 sivun raporttikin vähän yläkanttiin vaatimuksiin nähden.

1000 työtuntia lähestyy kohta puoleen.

Poissa Demi

  • Savisukeltaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1075
  • voi olla tai sit ei ole
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #138 : 27.03.2017, 21:17:46 »
tuo motti täyttää kyllä kone huoneen aika huolella ei mahdu enää mies ja tuökalu pakki välistä :D
kiitoos ja anteeks.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #139 : 30.03.2017, 19:04:08 »
Nyt on tehostimessakin öljyt ja apulaitehihna paikoillaan. Varaosa-autoista ei mieleistä löytynyt, enkä uuttakaan raaskinut ostaa. Piti siis taasen askarrella.


Tästä lähdettiin.

Havuvaneri ei kestänyt painaa kuin 3 kertaa, kunnes alkoi reunat pyöristyä liikaa. Aihiopelti oli noiden kahden vanerin välissä, jotka oli ruuvattu vastakkain puristuksen ajaksi. Irtopaloilla sitten prässin avutuksella, 5t vaati painoa.


Kierreosan sorvasin lukkomutterista, niin tuli nylokin kohdasta hyvä ura O-renkaalle.

"Korkki" on pultti, johon porasin reiät huohotusta ja mittatikkua varten. Saumoja piti tinata siistimmiksi. Tein tuon purkin 0,7mm pellistä, enkä uskaltunut ihan luille hioa hitsisaumoja.


Ja tältä se sitten näyttää.

Huohotin reikä tulee "korkin" sivusta pihalle, joten yläpinta pysyy ehjänä. No, aikaa taisi loppujen lopuksi mennä lähemmäksi 5h kaikkiaan, eli jos laskisi itselle tuntihinnan olisi jo saanut alumiinisen kaupasta. Mutta ei se olisi sama asia!

Tykkään tuon ryppymaalin ulkonäöstä, mutta huonoa oli tuo ostamani maali kestämään kolhimista. Jäähdyttäjään jo tuli pari kolhua ja hankala paikata. :(

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #140 : 30.03.2017, 21:40:50 »
On se O0

Tää taitaa olla valmiina kerhon kesämiittiin mennessä, eikä mulla ole vielä tällekään vuodelle :-[
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa kalkkis

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
  • Budjettipussihousu
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #141 : 31.03.2017, 06:51:57 »
On se O0


Joo, tääkin näyttäisi tehdyn kaikkein vaikeimman kautta projektin hengen mukaisesti. Jotkut väkertää, toiset tekee mitä haluavat.
Wilma: 445 sportswagon w/o sports, Wimppa: Uushankinta 445, Joonas: Amazon budget sport, välillä elvytellen

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #142 : 01.04.2017, 14:04:36 »
Just purin itse B4204 puolan johtosarjaa. Se konkka oli kyllä jännä yllätys. Aika vahva virityksen maku.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa moikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 785
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #143 : 01.04.2017, 18:32:37 »
Onko tuo ylävesiletku mistä vai volvon letku käännetty "väärinpäin"?
940 classic
Amazon -68

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #144 : 01.04.2017, 21:12:52 »
Tää taitaa olla valmiina kerhon kesämiittiin mennessä, eikä mulla ole vielä tällekään vuodelle :-[
Se on ollut alun alkaen tavoitteena kokoajan, mutta tällä hetkellä näyttää aika haasteellislta saavuttaa, koska töitä on vieläkin paljon. Yritän kuitenkin.

Joo, tääkin näyttäisi tehdyn kaikkein vaikeimman kautta projektin hengen mukaisesti. Jotkut väkertää, toiset tekee mitä haluavat.
Ei kai tämä nyt ihan vaikeimman kautta, vähän vaan eri kautta?

Onko tuo ylävesiletku mistä vai volvon letku käännetty "väärinpäin"?
Volvon letku se on, mutta kuten aiemmin kirjoitin en muista mistä mallista. Noin 15-20cm sitä piti lyhentää. Olen kerännyt varaosa-autoista aina letkuja talteen, joten niitä alkaa olla aika iso laatikollinen. Kun rakentelee jotakin, niin on voinut välillä löytää kohtuu hyvinkin sopivia mutkia. Esim. paisuntasäiliölle menevä letku istuu aika hyvin, vaikka siinä onkin jatko sulakerasian alla. Toinen pätkä on Volvosta ja toinen muun merkkisestä autosta.

Puolien kytkentää googlettelin, niin löysin vuosia vanhoja Kulmamiehen kirjoittamia viestejä tältä foorumilta. Eli turhaan haeskelin tietoa kauempaa. Kytkin sitten puolat hyppyjohdoilla sarjaan sekä "virityskondensaattorin" kytkentäkaavan mukaan, ja autohan lähti käyntiin :). Tuolla sarjaankytkennällä siis puolien ottama virtamäärä puoliintuu.

Tänään tein johtosarjaan tarvittavat muutokset, kytkimelle putken pääsylinteriltä letkulle, jatkoin tankin tekemistä ja muokkasin takajarruputkia. Niitten kanssa oli monta sattumaa, jonka vuoksi piti tehdä muutoksia. Onnistuin ottamaan paineenrajoitusventtiilit semmoisesta 240:stä missä oli Aten takasatulat. niiden mallin mukaan tein sitten putketkin ja isän varastosta löytyi 1kpl sopivia letkuja. Toista ei sitten meinannut löytyä mistään, joten tein putkiin uudet päät, jolloin sai normaalit 240:n letkut asennettua. Erona oli toisinpäin olevat kartiot, mutta kierteet ja pituus samat. Paineenrajoitusventtiilien kartiot ovat myös "väärinpäin" letkuihin, mutta letkuissa on pieni viiste myös toisin päin, oli tiivistys toimii. Ei ole aiemmin tullut katsottua.

Kampiakselin etustefa alkoi vuotamaan, jota vaihtaessa huomasin hihnapyörän takareunassa olevan kaksi lovea vierekkäisissä hampaissa. Hihnapöyrän etuosan viiva taas on noiden merkkien välissä? En huomannut aiemmin hihnaa vaihtaessa, joten jako oli tuon oikeanpuoleisen merkin mukaan.

Lainattu kuva

Tankki valmiiksi ja kardaanin lyhennys, sekä loput nestetäytöt(jarru/kytkin/vaihteisto/perä) niin voisi ehkä jopa ajaa koeajon?

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #145 : 01.04.2017, 22:21:04 »
Kampiakselin etustefa alkoi vuotamaan, jota vaihtaessa huomasin hihnapyörän takareunassa olevan kaksi lovea vierekkäisissä hampaissa. Hihnapöyrän etuosan viiva taas on noiden merkkien välissä? En huomannut aiemmin hihnaa vaihtaessa, joten jako oli tuon oikeanpuoleisen merkin mukaan.
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Lainattu kuva
Noinhan ajoitusmerkkien kuuluu olla. Mutta eipä nuo tunnu olevan tehtaan jäljiltäkään kaikissa aivan täysin keskellä jos nokat ovat merkeissään.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #146 : 02.04.2017, 09:58:18 »
Kiinteän nokkapyörän hahlo taitaa olla yli hampaan levyinen ja alapään merkki on kanssa aika lavea. Onkohan noita tinakoneen jakopään tarkkoja asetuksia missään? Esimerkiksi ykk imu x mm auki ja pako y mm?

Ja tiedän että ne hahlot katotaan sieltä takapäästä, mutta tuo kampuran asema hämmentää.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6346
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #147 : 02.04.2017, 10:06:14 »
Kiinteän nokkapyörän hahlo taitaa olla yli hampaan levyinen ja alapään merkki on kanssa aika lavea. Onkohan noita tinakoneen jakopään tarkkoja asetuksia missään? Esimerkiksi ykk imu x mm auki ja pako y mm?

Ja tiedän että ne hahlot katotaan sieltä takapäästä, mutta tuo kampuran asema hämmentää.

Onhan kampiakselillekin se lukitustappi olemassa.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #148 : 02.05.2017, 19:56:45 »
Täytyy varmaan joskus hankkia oikeat ajoitustyökalut, Bilteman yleissarja Volvoon on, mutta sitä tulee harvemmin käytettyä. Ajoitus on kuitenkin samassa kuin ennen, koska teen yleensä aina maalilla omat merkit ennen hihnan irrotusta. Hämmensi vaan tuo "kaksimerkkisyys", kun minusta vitoskoneessa on vain yksi lovi kampiakselilla.

Tuhat työtuntia tuli omien laskujen mukaan täyteen. Nyt on ollut paljon sekalaisia työvaiheita, niin en ole viitsinyt päivitellä. Jarrut on ilmattu, nesteet ja öljyt lisäilty, kardaani tehty, EVAP:n putket lisätty, pieniä muutoksia johtosarjaan, jalkatilojen verhoiluja, koteloiden ruostesuojausta, lokasuojien ja vanteiden hiomista, irto-osien putsailua/maalailua ym. Oviverhoiluja meinasin laittaa paikoilleen, mutta on tullut valmistusvirhe niiden kanssa. Eli olen tehnyt reiät ovien reikien mukaan, enkä vanhojen verhoilujen. Nuo PV:n omat kiinnikkeet ei vaan nyt sitten käy, joten on jyrsittävä reikiä soikeiksi tai kateltava toisenlaiset kiinnikkeet.

Tuulilasi listoineen on myös paikoillaan. Uudessa tuulilasissa on värillinen yläosa ja muitakin ulkonäkömuutoksia tekeviä osia olen hankkinut, vaikka minimibudjetilla on ajatus edelleen jatkaa. Isoja muutoksia ei tule ja toivon mukaan kaikki eivät niitä edes huomaa, mutta toiset hoksaa heti. Ennen niitä on kuitenkin vielä paljon hommaa jäljellä.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #149 : 23.05.2017, 21:08:37 »

Tämmöiset tuli hiekkapuhallettua ja maalattua.

Aiemmat 16" Columbat olisi olleet erilainen vannevalinta PV:n alle, mutta 140:n rasvakuppi näkyi niin hölmön näköisesti vanteen keskireiästä edessä. Ompahan jotakin enemmän alkuperäisen näköistä. GL:n keskikupit sovitin, mutta ne eivät mahdukaan taakse 240:n akselin kanssa. Jotain pitäisi niille keksiä, että saa kiinni.

Onko täällä kukaan perehtynyt rosterin juottamiseen? Tein siis tankin tiskipöydän kannesta ja kun itsellä ei ole TIG-vehkeitä joudun sen hitsauttamaan muualla. Heräsi vaan kysymys sen haasteellisuudesta, kun heppailin MIG:llä osia kiinni. Hopealla voisi periaatteessa itsekin juottaa sen kasaan. Varavaihtoehtona on alkuperäisen käyttäminen, jollaisen löysin parempi kuntoisen. Rosterinen olisi vain pitkäikäisempi ja loiskelevyjen lisäys kävisi ehkä helpommin omavalmisteeseen.

 

Ateho  Elekma