Futurez  Kulkukoira

Vaihdelaatikon vaikutus polttoaineen kulutukseen?

  • 22 Vastauksia
  • 8004 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Dave

  • Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1330
Vs: Vaihdelaatikon vaikutus polttoaineen kulutukseen?
« Vastaus #15 : 29.12.2012, 20:59:12 »
Bensaa saa lisää asemalta ja lisää tehoja lastuttamalla.

Tuossa lauseessa on asennetta, jota nykyään harvoin kuulee.
a car you can believe in

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Vaihdelaatikon vaikutus polttoaineen kulutukseen?
« Vastaus #16 : 29.12.2012, 21:30:40 »
Jos pitää autoa vuositolkulla, ja ajaa paljon kaupunkiajoa, täytyy laskea kytkinremontin hinta mukaan.  Automaattiin tulee ensimmäinen remontti suunnilleen samoilla kilometreillä kuin manuaaliin kolmas kytkinremontti.

En tiennytkään että automaatti kestää miljoona kilometriä ennen ekaa huoltoa mutta ilmeisesti näin on, tuohon omaan 240:iin tehtiin ensimmäinen kytkimen vaihto vähän ennen 350 tuhannen täyttymistä.

Mutta vaihteistojen vertailusta sen verran että minun 940 B230FT:llä ja M90:llä vei kesällä keskimäärin 9-9,5 litraa sataselle siinä missä kaverin samanlainen auto samalla moottorilla ja AW71L:llä vei 10-11 litraa eli se perinteinen reilun litran ero näyttää ainakin näillä toteutuvan.

Poissa volvesteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihdelaatikon vaikutus polttoaineen kulutukseen?
« Vastaus #17 : 30.12.2012, 11:32:46 »
Mitäpä asiasta tappelemaan. www.spritmonitor.com sivustolle vaan hakuehdot päälle ja tutkimaan:
S60 vm. 2004 - 2008:
MääräTyyppiMinKAmax
23Diesel manuaali5,766,608,37
17Diesel automaatti6,437,378,24
16Gasoline manuaali7,8010,0211,34
3Gasoline automaatti10,9112,8315,33

Bensa-automaatteja on näköjään todella vähänä rekisteröitynä tuonna. Mutta eipä niistä yksikään näytä kovin pienellä ajelevan. Naftassa ero on minimissä litran verran ja maksimilla saa tietenkin menemään kaiken mitä tankkiin laittaa.
-12 V60 D3A

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: Vaihdelaatikon vaikutus polttoaineen kulutukseen?
« Vastaus #18 : 30.12.2012, 19:32:05 »
Mitäpä asiasta tappelemaan. www.spritmonitor.com sivustolle vaan hakuehdot päälle ja tutkimaan:
S60 vm. 2004 - 2008:
MääräTyyppiMinKAmax
23Diesel manuaali5,766,608,37
17Diesel automaatti6,437,378,24
16Gasoline manuaali7,8010,0211,34
3Gasoline automaatti10,9112,8315,33

Bensa-automaatteja on näköjään todella vähänä rekisteröitynä tuonna. Mutta eipä niistä yksikään näytä kovin pienellä ajelevan. Naftassa ero on minimissä litran verran ja maksimilla saa tietenkin menemään kaiken mitä tankkiin laittaa.
Niin, mitäs sitä tappelemaan  :D tuo sivusto on yhtä luotettava, kun tämä foorumi, täälläkin eri kuskit saavat erilaisia kulutuksia polttoaine määriin.
Se, että onko se auton kulutus, vai auton ja kuskin yhteistoiminen kulutus, johtuuko autosta, vai kuskista, tää on loppumaton suo, joku saa auton menemään pienemmällä kun toinen, ja se on hyvässä tapauksessa litroja/100km riippuu pikkasen siitäkin, miten ajelee. ;D
« Viimeksi muokattu: 30.12.2012, 19:33:58 kirjoittanut Teutori »
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa ARonkko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihdelaatikon vaikutus polttoaineen kulutukseen?
« Vastaus #19 : 30.12.2012, 22:32:50 »
Juurikin näin.
Minulla on työvälineenä VW jolla 'asiakkaat' ajelevat reittiä,
Itäkeskus-Itäväylä-Hakaniemi-Kallio-Stadion/Jäähalli-Pasilat-Kumpula-Käpylä-Viikki-Itäkeskus.
Kulutukset yleensä välille 6-8l/100km eniten 7 +/- 0.5. Jokunen alle 6 ja myös muutama 8+.
Siis auto ja reitti aina sama, keli, kello ja renkaat vaihtelee. Bensa 95E10.
Autolle valmistaja ilmoittaa 5.4l/100km yhdistettynä ja itse olen 2012 maaliskuussa ajanut lenkin 5.0l/100km.
Kuiva, -5.0, nastattomat Contit. Ja siis bensa/6v manuaali. Moottori aina lämmin kun lähdetään.
Että näin.
Ps. Edellisellä ajokilla ajoin 'reitin' eri aikoina (8-17) eikä tullut merkittäviä vaihteluita kulutukseen.
T: AnttiR.

Edit. Sori vähän huono ketju, mutta en voinut...
« Viimeksi muokattu: 31.12.2012, 00:09:42 kirjoittanut ARonkko »
V60 hybrid Polestar -14
Pösö 207 CC 110 Hdi -08
ex. XC70 2.4T -01

Poissa volvesteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihdelaatikon vaikutus polttoaineen kulutukseen?
« Vastaus #20 : 31.12.2012, 00:06:14 »
Se, että onko se auton kulutus, vai auton ja kuskin yhteistoiminen kulutus, johtuuko autosta, vai kuskista, tää on loppumaton suo, joku saa auton menemään pienemmällä kun toinen, ja se on hyvässä tapauksessa litroja/100km riippuu pikkasen siitäkin, miten ajelee. ;D

Näinhän se on. Mutta nämä tilastot ovat ainoa lähtökohta todelliselle vertailulle. Omasta kokemuksesta sanoisin, että nuo Spritmonitorin minimikulutukset ovat aika lähellä sitä mihin itse (ja muut maanteitä ajavat) ovat päässeet. Keskiarvon jättäisin siis kokonaan ja katselisin vain minimikulutuksia.

Tuossa taulukossa huonona kohtana tosiaan on bensa-automaattien vähyys. Eli sen osalta kannattaa olla kriittinen.

p.s. minulla on ollut tuolla sivustolla useampi auto ja aina ollaan olen päätynyt parhaaseen viisikkoon kulutuksien vähyydessä. Aika paljonhan tuolla on kuskeja, jotka ajelevat vain oikeaa kaupunkia tai autobaanaa. tankkaus.com:ia olen joskus kokeillut, mutta se on jotenkin hankala ja epälooginen. Kaikki autot ovat samassa "klimpissä" ja kunnollista hakua ei ole ollut. Oma signatureni btw. tulee tuolta spritmonitorista.
-12 V60 D3A

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Vaihdelaatikon vaikutus polttoaineen kulutukseen?
« Vastaus #21 : 31.12.2012, 11:52:00 »
p.s. minulla on ollut tuolla sivustolla useampi auto ja aina ollaan olen päätynyt parhaaseen viisikkoon kulutuksien vähyydessä. Aika paljonhan tuolla on kuskeja, jotka ajelevat vain oikeaa kaupunkia tai autobaanaa. tankkaus.com:ia olen joskus kokeillut, mutta se on jotenkin hankala ja epälooginen. Kaikki autot ovat samassa "klimpissä" ja kunnollista hakua ei ole ollut. Oma signatureni btw. tulee tuolta spritmonitorista.

Miten tuon allekirjoituksen saa?

Ja mitä tulee spritmonitoriin, niin sen etuna on kattavuus. Eli vaikka käyttäjät ovat tietenkin jokainen omanlainen, niin reilulla otannalla mm. keskiarvot ja minimit on ihan ok vertailtavissa tuolla.

Tuolla tosiaan on eniten saksalaisia autoja ja en itsekään Saksassa saanut kovin alhaisia lukemia, koska Pohjoisessa tuuli ihan helvetisti ja piti ajaa lujaa tietenkin... ja Etelässä taasen oli kovia ruuhkia, kovia mäkiä ja sielläkin piti ajaa lujaa...

Poissa volvesteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihdelaatikon vaikutus polttoaineen kulutukseen?
« Vastaus #22 : 31.12.2012, 17:12:07 »
Miten tuon allekirjoituksen saa?

Siellä on "my vehicle" teksti. Sen alla on "More ...". Klikkaa sitä. Ja sieltäp tulee sitten "Mileage icon" mikä on rimpsu jotain HTML:ää. Sen copy/pastaat esim. tämän forumin signatureesi. Ja avot! Näyttää täällä parilla muullakin olevan tämä käytössä.

Tuon sivuston harvoja huonoja puolia on autovalikoima. Meinaan aika raskaasti menee saksalaisten autojen puolelle. Ei paljoa lohduta suomalaisia corollamiehiä. Ja joistain autoista (kuten just tuo bensamanuaali Volvo) on aika vähän otantaa. Tosin suuntaa antavia nekin.

Vielä jos saisi Windows Phonelle appsien tuolle sivulle...Paria erillistä appsia olen kännykällä koittanut, mutta ne ovat kaikki olleet kuppaisia. Ehkä teen itse jossain vaiheessa Täydellisen tankkauspäiväkirjan.
-12 V60 D3A

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy