Futurez  Kulkukoira

Volvo 940 Turbo -96 Myyty!

  • 39 Vastauksia
  • 19908 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JAMH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 Turbo -96
« Vastaus #30 : 19.06.2014, 22:22:42 »
Tänään päätin hätpikaa vaihtaa pakosarjan tiivisteet ennen kun jatkan talliremonttia.
Kuinka taas kävikään...  :'(

Yhden pinnapultin sain katkaistua joka aiheutti sitten oman työnsä.
Pakosarjan alapuolella olevan tukiraudan mutteri oli valmiiksi muljattu, joten tukirauta piti irroittaa lohkosta.
Tätä varten irroitin ensin turbon pakosarjasta, kaikki neljä mutteria aivan saatanasti kiinni.
Sen jälkeen pääsi nylkyttämään tukiraudan muttereita auki.

Sitten sain porailla pinnapultin pois ja tehdä uudet kierteet kanteen.

Puolilta päivin aloitin ja vähän aika sitten lopetin. Varmaan joku 7 tuntia tuli siinä tunattua taas. VMP. :idiot2:

Kasaan en viittinyt enää ruveta palikoita laittaan.

Pakosarjassa on halkeama, joka varmaan tarvis hitsata ennen kuin auton niputtaa.
Vai onko siitä halkeamasta mitään haittaa?
Halkeama on  turboa vastapäätä "kollektorissa" 2. ja 3. pytyn välissä.
Volvo 240 Turbo -84 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12725.0 -Ex. harrasteauto
Volvo 940 Turbo -96 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29084.0 -Ex. käyttöauto

Poissa JAMH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 Turbo -96
« Vastaus #31 : 23.06.2014, 21:53:53 »
Tänään kaveri hitsas pakosarjan kuntoon ja sain auton taas niputettua kasaan.
Samalla tuli vaihdettua öljyt ja suodatin + ilmansuodatin.
Edellisillä oli näköjään ajettu 12tkm.
Volvo 240 Turbo -84 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12725.0 -Ex. harrasteauto
Volvo 940 Turbo -96 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29084.0 -Ex. käyttöauto

Poissa JAMH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 Turbo -96
« Vastaus #32 : 31.07.2014, 21:54:54 »
Tässä reilu viikon verran on auto ollut pukeilla kun oon jousia ja iskareita vaihtanut.
Volvon originelli iskarit on niin kestävää tavaraa että pultit ja mutterit niiden ympäriltä on ehtinyt ruostumaan ihan jumiin
kun ei oo tarvinnut paljoa irroitella.  :hello:
Melkoista jumppaa on saanut tehdä iskareiden ja jousien kanssa kun niitä on irroitellut.
Autoon tuli ostettua jo talvella KL-racing kimpasta jouset, ja iskareita oon kanssa haalinut kun on kohdalle sattunut.
Jouset on -60/40mm ja takaiskarit on Bilstein B4 ja etuiskarit on 240 turbon paksut versiot.


Etuiskareiden kanssa olikin sitten aika jumppa saada niitä paikoilleen. Iskareiden mukana tullut "peltimutteri" oli millin iso 940 tolppaan, joten
päädyin isontaan alkuperäisen peltimutterin sisäreikää jotta toi paksumpi iskari saatiin sillä kiinni.
Tässä kohtaa huomasin että sen mutterin hattu on kierreosaan vaan krympätty kiinni ja irtoamisen jälkeen se sitten hitsattiin kiinni uudestaan.
Sitten noihin muttereihin täytyi sorvata olake iskarin keskittämistä varten. Toisen mutterin olakkeesta tuli vähän väljempi, ajattelin ettei se haittaa. Väärin. :idiot2:
Myöskin yläjousilautasen reikää jouduttiin isontaan iskaria varten.



Koeajolenkillä huomasin toisen iskarin vähän kolahtelevan. Syynä oli iskarin väljyys tolpassa. Aamulla irrotin tolpan uudestaan ja kiedoin alumiiniteippiä iskarin ympärille tiivistykseksi.
Huomenna aattelin sen kasata ja testata. Ainakaan iskari ei enää väljä ollut tolppaan.

Samalla piti vaihtaa uusi kallistuksenvakaaja eteen, mutta en saanut sitä paikalleen sopimaan.
Muuten vakaaja oli samanlainen, mutta koiranluille tulevat osat oli n. 1cm pidemmät.
Koiranluut olis pitänyt vääntää niin ihme asentoon etten uskaltanut sitä tehdä.


Mistäköhän toi vakaaja mahtaa olla? 23mm paksuus siinä. (Kuvassa alempana oleva siis. Tuo ruosteisempi on vakio n. 22mm)

Iskarin yläpään mutteria ei saanut kokonaan kierteille. Noin puolet mutterin paksuudesta(9mm) on kierteillä.

Kestääkö toi ajoa? Iskarin rakenteen takia toi kierre jää osittain laakerin alle piiloon ja ainoa vaihtoehto taitaa olla toisenlaisen iskarin vaihto.
Volvo 240 Turbo -84 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12725.0 -Ex. harrasteauto
Volvo 940 Turbo -96 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29084.0 -Ex. käyttöauto

Poissa Half time

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 105
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 Turbo -96
« Vastaus #33 : 31.07.2014, 23:12:24 »
On kyllä sen näkönen tuo iskarin mutterin asennus että en ajaisi, ainakaan yleisellä tiellä.
Ottaa ja sorvaa vaikka olaketta pitemmälle ja jatkaa kierrettä että saa kunnolla kasaan. Toi ei nimittäin naurata kun lähtee ajossa irti. 

Poissa JAMH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 Turbo -96
« Vastaus #34 : 31.07.2014, 23:58:27 »
Tota iskaria ei pysty sorvaan pidemmälle kun toi paksu osuus tulee vastaan.
Ainoat vaihtoehdot on ohuempi yläpään laakeripaketti tai uudet tavalliset iskarit.
Ja siinä vaiheessa mun tarvii ostaa uudet yläpään jousilautaset ja ne peltimutterit tolppaan kun kumpiakin jouduin muokkaan noita iskareita varten.  :'(


Kuvassa ylempi iskari on 940 vakio ja alempi on toi 240 turbo.

940 iskarissa toi tasainen osuus on jonkun verran pidempi.

ps. jos jollain on 940 etutolppien peltimuttereita ja yläjousilautasia niin voisin ostaa.
Oon tulossa Alastaron miittiin, joten siellä esim vois tavara vaihtaa omistajaa.  :)
« Viimeksi muokattu: 01.08.2014, 00:01:00 kirjoittanut JAMH »
Volvo 240 Turbo -84 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12725.0 -Ex. harrasteauto
Volvo 940 Turbo -96 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29084.0 -Ex. käyttöauto

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4112
Vs: Volvo 940 Turbo -96
« Vastaus #35 : 01.08.2014, 06:33:33 »
Laita nuo Turbon iskarit myyntiin ja osta tilalle oikeet 7/9 iskarit niin ei tarvi pelleillä. Tai sitten jotkut "tavalliset" 200-iskarit.

Poissa JAMH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 Turbo -96
« Vastaus #36 : 01.08.2014, 11:23:08 »
Joo taidan hakea motonetistä perus iskarit ja laitan niillä kasaan.
Enää en ees ymmärrä miks lähdin tämmöstä pelleilyä koittaan...  :idiot2:
Volvo 240 Turbo -84 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12725.0 -Ex. harrasteauto
Volvo 940 Turbo -96 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29084.0 -Ex. käyttöauto

Poissa JAMH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 Turbo -96
« Vastaus #37 : 01.08.2014, 14:16:04 »
Kävin ennen töihin tuloa hakeen Motonetista iskarit ja niissä olikin mutterit mukana.
Tänään vois vielä illalla kasata tolpat ja katsoa haittaako kun yläjousilautasissa on vähän liian isot reiät. Ei ne alunperinkään ihan jämptit oo joten tuskin haittaa.
Volvo 240 Turbo -84 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12725.0 -Ex. harrasteauto
Volvo 940 Turbo -96 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29084.0 -Ex. käyttöauto

Poissa JAMH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 Turbo -96
« Vastaus #38 : 02.08.2014, 00:22:33 »
Otin töistä sopivasti puolipekkasen ja vaihdoin volvoon uudet iskarit illansuussa. Nyt vaikuttaa jo järkevämmältä.  :) Vielä en testilenkillä käynyt, mutta toivotaan että tuntuma noilla paranee.
Volvo 240 Turbo -84 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12725.0 -Ex. harrasteauto
Volvo 940 Turbo -96 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29084.0 -Ex. käyttöauto

Poissa JAMH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 Turbo -96 Myyty!
« Vastaus #39 : 24.09.2014, 14:19:04 »
Tää auto tuli myytyä, joten aiheen vois poistaa.
Volvo 240 Turbo -84 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12725.0 -Ex. harrasteauto
Volvo 940 Turbo -96 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29084.0 -Ex. käyttöauto

 

KL-varaosat  Race.fi