Carcom Oy  Ateho

Volvo 940 Turbo -96 Myyty!

  • 39 Vastauksia
  • 19871 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JAMH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Volvo 940 Turbo -96 Myyty!
« : 20.01.2013, 12:57:54 »
Tuli eilen 19.1.13 ostettua käyttöautoksi tollanen Volvo 940 turbo.
Käyttöönotettu 3.1.96. Moottorina B230FK, jonka perässä automaattilaatikko. Mittarissa on 439000 km.
Varustetaso ei päätä huimaa. Ilmastointia ja vakionopeudensäädintä ei ole, ja jopa sähkölasit on jäänyt ruksaamatta lisävarustelistalta.
Ilmeisesti auto on toiminut alkuun taksina, kun huoltokirjan mukaan ensimmäisen kolmen vuoden aikana kilometrejä on kertynyt n. 250tkm.

Hetken aikaa 940 Volvoa oon metsästänyt ja turbomoottori mieluiten automaatilla oli hakukriteerinä.
Myös hinnan piti olla halpa niin vaihtoehtoja ei ollut liiaksi.
Auto oli leimattu 4.1.13 ja leimalle oli uusittu etulevyt- ja palat sekä käsijarrukengät.
Hintakin oli kohdallaan, joten luulen tehneeni kohtuu kaupat.  ::)

Autoa olisi tarkoitus hiukan siistiä ja konetta pikkuisen piristää. Käyttöautona tämä on tarkoitus pitää, joten mitään isompaa projektia
tälle tuskin kohdistan...

Jotain vikoja/puutteita autosta olen jo löytänyt eilisen päivän aikana:
-lämmityslaitteen puhallussuunnan säätö ei toimi              ->toimii. Vika oli käyttäjän mielikuvituksessa.
-moottorinlämmöt nousee vain 1/4 asteikolla (termostaatti huono?)        ->termostaatti vaihdettu original 92 asteiseen
-kuskin penkki on könöllään oikealle (pehmuste pettänyt, vaikka vehoilukangas on ehjä)
-yksi ikkunan veiveistä on musta(muut harmaita) ja toisesta puuttuu peitelätkä
-kattovalon linssi puuttuu ja yksi kiinnike on hajalla
-takalokarin kaaria on vähän korjattu ja paikkamaalattu yllättäen väärällä värillä
-penkinlämmittimet eivät toimi eikä ilmeisesti myöskään takalasin/peilien lämmittimet
-takapönttö on melko ruosteinen (tarkoitus olisi laittaa joka tapauksessa suora putki tilalle) -> Simons 024-H5 putki vaihdettu tilalle
-snowcapin takana on ruostetta (läpireikä)

Mikään näistä ei ajoa haittaa ja auto tuntuukin kulkevan ihan hyvin.
Kyllä tällainen iso Volvo vaan antaa pikkaisen mukavamman kyydin kuin entinen käyttöautoni Toyota Avensis.  S*





« Viimeksi muokattu: 01.10.2014, 01:03:31 kirjoittanut JAMH »
Volvo 240 Turbo -84 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12725.0 -Ex. harrasteauto
Volvo 940 Turbo -96 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29084.0 -Ex. käyttöauto

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 940 Turbo -96
« Vastaus #1 : 20.01.2013, 19:13:50 »
Tuo penkki kaipaa tuttua huoltoa, sie taidat kerätä näitä risapenkkisiä?

En suosittele tuota takapöntön korvaamista, yhteen ysiin tuo talkoo joskus kokeiltiin ja kolmisen viikkoa sitä kesti kuunnella, sitte tuli pönttö takas. Mulla on olemassa se korvausputki hopealla kuumankestolla maalattuna jos tahot testata, voisin luopua siitä nimellistä korvausta vastaan(10e lukonmäen pohjalta haettuna).

Tämä on myös niin tuore että esim sähkölasien johtosarjat pitäis olla valmiina, kuten myös mahdollisesti keskuslukon kaukosäädön jne piuhotukset.

Lämppäristä kantsii ekana kuunnella, pitääkö se mitään suhinaa kun painelet sisäkierron nappia tai muuttelet suuntauksia, jos ei niin luultavasti alipaineletku irti jostakin öljytikun lähistöltä, lämppärin alipaineletkut on lähes aina mustia.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa JAMH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 Turbo -96
« Vastaus #2 : 20.01.2013, 19:39:57 »
Tuo penkki kaipaa tuttua huoltoa, sie taidat kerätä näitä risapenkkisiä?

En suosittele tuota takapöntön korvaamista, yhteen ysiin tuo talkoo joskus kokeiltiin ja kolmisen viikkoa sitä kesti kuunnella, sitte tuli pönttö takas. Mulla on olemassa se korvausputki hopealla kuumankestolla maalattuna jos tahot testata, voisin luopua siitä nimellistä korvausta vastaan(10e lukonmäen pohjalta haettuna).

Tämä on myös niin tuore että esim sähkölasien johtosarjat pitäis olla valmiina, kuten myös mahdollisesti keskuslukon kaukosäädön jne piuhotukset.

Lämppäristä kantsii ekana kuunnella, pitääkö se mitään suhinaa kun painelet sisäkierron nappia tai muuttelet suuntauksia, jos ei niin luultavasti alipaineletku irti jostakin öljytikun lähistöltä, lämppärin alipaineletkut on lähes aina mustia.

Joo en tiedä miten sattui osuun taas risapenkki kohdalleen.  ;D Sitä selkänojan pehmustetta tarvis oikealta puolelta jotenkin tukea, että sais alkuperäisen muodon palautettua.
Täytyy siitä ottaa projekti kesällä kun ei tarvi pakkasessa autoa purkaa.

Sen putken voisin kyllä käydä sulta lunastamassa niin pääsen kokeilemaan hermojeni lujuutta.  8)

Täytyy noita johtosarjoja tutkia samalla kun vaihdan kaiuttimia autoon.
Veivilasit ei kauheasti mua haittaa, mutta keskuslukon kaukosäätö olis kyllä mieluinen lisävaruste.
Ilmeisesti joku varashälytin autossa on ollut, kun kojelaudalla on (jälkiasennus)ledivalo ja kuskin ovessa on lasirikkotunnistin.

Alipainevuotoja olis tarkoitus huomenna tutkia, jonkun verran oon täältä löytänytkin ohjeita siihen hommaan.
Volvo 240 Turbo -84 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12725.0 -Ex. harrasteauto
Volvo 940 Turbo -96 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29084.0 -Ex. käyttöauto

Poissa JAMH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 Turbo -96
« Vastaus #3 : 21.01.2013, 12:15:22 »
Tuli siinä äsken tutkittua alipainevuotoja. Hetken tutkin konehuonetta enkä lämppärin alipainesysteemeitä löytänyt.
Hanskalokeron ja kummankin puolen kojetaulun alamuovin irroitettuani totesin, että vaijereillahan tää toimii.  :P
Ja se myös toimi eli lämmönsäätimen vika oli ilmeisesti mulla korvien välissä...  :idiot2:
Volvo 240 Turbo -84 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12725.0 -Ex. harrasteauto
Volvo 940 Turbo -96 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29084.0 -Ex. käyttöauto

Poissa JAMH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 Turbo -96
« Vastaus #4 : 25.01.2013, 18:28:36 »
Tänään hain Käyttöautosta uuden 92 asteisen termostaatin ja heitin paikalleen.
Nyt voi taas kehua Volvoa talviautona, kun lämpömittarin viisari jäpittää pystysuorassa ja lämmintä riittää...  S*

Samalla tuli vilkaistua pohjaakin, kun pääsin nosturia käyttään.
Taka-akseli on todella ruosteinen ja polttoaineen suodatin myös. Oikeassa helmassa on tulitikkuaskin kokoinen paikka hitsattu.
Muuten ei pohjasta ihmeitä löytynyt...
« Viimeksi muokattu: 25.01.2013, 18:34:05 kirjoittanut JAMH »
Volvo 240 Turbo -84 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12725.0 -Ex. harrasteauto
Volvo 940 Turbo -96 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29084.0 -Ex. käyttöauto

Poissa JAMH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 Turbo -96
« Vastaus #5 : 02.03.2013, 21:28:13 »
Tänään tuli harrastepelin ropaamisen jälkeen vaihdettua tähänkin takapöntön tilalle TVS:ltä haettu korvausputki.
Alkuun kuullosti siltä ettei eroa äänessä oikeastaan ollut, joten poistin korvausputkesta pappamutkan ja tein
siihen "diesel-pään". Nyt autosta jo kuulee kun se on käynnissä, mutta sisälle ei häiritsevää ääntä kyllä kuulu.
Ja korvakuulolta tehotkin kasvoi ainakin 3,5hv.  ;D

Tästä se viritys alkaa. Sitten kun saa rahatilanteen kohdilleen niin vois jopa koittaa laittaa lisää painetta pyttyyn...  8)
Volvo 240 Turbo -84 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12725.0 -Ex. harrasteauto
Volvo 940 Turbo -96 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29084.0 -Ex. käyttöauto

Poissa JAMH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 Turbo -96
« Vastaus #6 : 06.03.2013, 16:35:43 »
Tänään tuli vaihdettua tulpat Volvoon ja samalla mittailin sytytysjohtojen vastusarvot ja
sylinterien puristuspaineet.

Puristuspaineet mittasin kylmästä koneesta kun en halunnut näppejäni polttaa.
Arvot oli seuraavat. Syl1: 9 bar, syl2: 9,8 bar, syl3: 10 bar, syl4: 10,3 bar.
Auton mittarissa on nyt 440 tkm.

Sytytysjohtojen vastusarvot oli: syl1: 3,7ohm, syl2: 3,2ohm, syl3: 2,7ohm, syl4: 8ohm ja puolan johto 2,5ohm. Johdot on alkuperäislaatua volvo bougicord- teksteillä.
Volvo 240 Turbo -84 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12725.0 -Ex. harrasteauto
Volvo 940 Turbo -96 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29084.0 -Ex. käyttöauto

Poissa JAMH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 Turbo -96
« Vastaus #7 : 27.06.2013, 17:11:09 »
Tänään käytin auton jakopääremontissa. Vaihdettiin jakohihnasarja, vesipumppu ja apulaitehihnat.
Mittarissa 443tkm.
Volvo 240 Turbo -84 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12725.0 -Ex. harrasteauto
Volvo 940 Turbo -96 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29084.0 -Ex. käyttöauto

Poissa JAMH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 Turbo -96
« Vastaus #8 : 29.06.2013, 18:57:11 »
Eilen hain motonetista kirkkaat etuvilkut ja tänään asensin ne paikalleen.
Pikkuhiljaa lähetään tästä ulkokuorta siistiin.
Tarkoitus on vaihtaa kaikki vilkut kirkkaisiin ja vähän maalailla jotain muoviosia.
Aiemmin oon ostanut kirkkaat sivuvilkut, mutta en niitä nyt löytänytkään kun piti samalla ne paikalleen asentaa...  :idiot2:

Tässä vielä kuva jos joku ei oo kirkkaita vilkkuja vielä nähnyt.  :2funny:
Volvo 240 Turbo -84 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12725.0 -Ex. harrasteauto
Volvo 940 Turbo -96 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29084.0 -Ex. käyttöauto

Poissa JAMH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 Turbo -96
« Vastaus #9 : 01.07.2013, 21:19:27 »
Tänään ostin Volvoon Adhara-vanteet Tonilta.
Samalla tuli ostettua sytkä- ja bensalastut, jotka olis tarkoitus asentaa sitten kun saan 0,8bar painekellon hukkaportille.
Ajattelin koittaa kepillä jäätä ja tilata ebaysta Kinugawa-merkkisen painekellon.  ::)

Volvo 240 Turbo -84 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12725.0 -Ex. harrasteauto
Volvo 940 Turbo -96 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29084.0 -Ex. käyttöauto

Poissa JAMH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 Turbo -96
« Vastaus #10 : 15.07.2013, 22:39:56 »
Tänään tuli asennettua volvoon ahtopainemittari, Tonin lastut ja Kinugawa 0,8bar ahtopainekello.
Mittariksi tuli laitettua hyllyyn jäänyt kapistus. Syyn hyllyyn jäämisellekin muistin testin jälkeen. Mittari näyttää puuta heinää.  :idiot2:
Vakio painekellolla mittari näytti 0,15bar ja uudella painekellolla mittari näytti 0,4bar.
Täytyy ostaa uusi mittari ja säädellä sitten paineita lisää jos on tarvetta.

Jotain muutakin saattaa olla pielessä, koska autoon ei tullut niin paljon lisää voimaa kuin olin kuvitellut. Tai sitten kuvittelin liikoja.  ::)
Turbossa tuntui kompurapuolella pieni välys mielestäni kumpaankin suuntaan.

Asennellessa huomasin myös lämmityslaitteen vuotavan vähän nestettä kuskin lattialle.  :'(
Täytyy siihenkin paneutua jossain vaiheessa.

Näillä eväillä eteenpäin.


Vanha painekello olikin sitten vähän surullisemmassa kunnossa.
Volvo 240 Turbo -84 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12725.0 -Ex. harrasteauto
Volvo 940 Turbo -96 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29084.0 -Ex. käyttöauto

Poissa JAMH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 Turbo -96
« Vastaus #11 : 18.07.2013, 18:25:08 »
Doc-powerilta tuli päivässä uusi Bsr-ahtopainemittari ja tänään sen sujautin paikalleen.
Uusi mittari näytti suunnilleen samoja lukemia kuin vanhakin, joten ruuvasin painekellosta "löysät" pois.
Loppuun asti kiristettynä juuri valmistajan lupaamat 0,8 baaria sai mittariin lukemaa.
Saatiin Volvoonkin sitä "urheilusedanin" tuntumaa.  8)

Virranjakajan kansi ja pyörijäkin tuli vaihdettua kun niitä vilkasin enkä kehdannu enää takasin laittaa.  :-[

« Viimeksi muokattu: 24.07.2013, 19:39:45 kirjoittanut JAMH »
Volvo 240 Turbo -84 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12725.0 -Ex. harrasteauto
Volvo 940 Turbo -96 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29084.0 -Ex. käyttöauto

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 940 Turbo -96
« Vastaus #12 : 23.07.2013, 23:10:59 »
Älä sitten laita mitään tarvikehanaa sinne jalkotilaan, on sikspaljo persiistä vaihtaa että laita kerralla kunnollinen, vähän kirpasee volvolla maksaa siitä 70€ mutta se kestää pitempään kun tarvikehanan 3kk...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa JAMH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 Turbo -96
« Vastaus #13 : 24.07.2013, 16:34:54 »
Se hanako näissä yleensä vuotaa? En oo vielä ehtiny tutkiin vuotoa paremmin.
Lastuja vaihtaessa en oikein saanut selville vuotokohtaa, kun auto sammuksissa se ei vuotanut ja myöhemmin sen unohdin tarkistaa.

Täytyy laittaa kunnon hana siihen sitten ettei tarvi jatkuvasti vaihdella.
Samalla kun jäähdytinnesteet tiputan pois niin olisi tarkoitus asentaa lohkolämppärin vastus ja vaihtaa uusi alavesiletku syylärille.
Vanhassa letkussa on rikkinäinen letkulämppärin vastus. Uusi letku on Skandixilla 25€. Käyttöautossa hinta oli kolminkertainen.
Volvo 240 Turbo -84 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12725.0 -Ex. harrasteauto
Volvo 940 Turbo -96 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29084.0 -Ex. käyttöauto

Poissa JAMH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 Turbo -96
« Vastaus #14 : 31.08.2013, 21:46:25 »
Tänään kävikin Volvon kanssa hassusti.
Risteyksestä lähdin kiihdyttämään normaalisti ja yhtäkkiä kuului konehuoneesta "pöts" ja sen jälkeen supsutusta.
Aattelin että pakosarjan tiiviste meni ja pysähdyin linja-auto pysäkille tarkistaan tilannetta.
Näky oli tämä:


Eli 1. pytyn tulppa oli ampunut ulos. WTF?  :o

Kaveri toi sit työkaluja että sain tulpan takaisin paikoilleen, mutta kierteet kannesta on mennyt.
Sen verran tulppa pysyi tiukassa, että uskalsin kotiin ajaa.
Nyt tarvii varmaan jotain helicoilia miettiä, kun ei olis varaa uuteen kanteenkaan...
Volvo 240 Turbo -84 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12725.0 -Ex. harrasteauto
Volvo 940 Turbo -96 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29084.0 -Ex. käyttöauto

 

Kulkukoira  Proturbo