KL-varaosat  Race.fi

Jussi.L:n 240 "GLE" Turbo

  • 145 Vastauksia
  • 59839 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jussi.L

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 959
  • Hevosvoimat on parasta huumetta
Jussi.L:n 240 "GLE" Turbo
« : 01.07.2012, 20:37:42 »
Asia jatkuu sivulla 9
« Viimeksi muokattu: 25.11.2012, 21:07:35 kirjoittanut Jussi.L »
Ei päivää ilman sutta. "Ei tää oo susi, tää on kettu"
Pakko se on itte itteensä kehua, ku muut ei niin tee.

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Jussi.L:n 240 GLE Turbo
« Vastaus #1 : 26.07.2012, 22:33:54 »
Tuli ostettua tuollainen vähän hitsaamista vaativa 240 volvo b230e 130hv moottorilla ja irtonaisella turbosatsilla. Auto on täysin toimivan ja pirteä kulkuinen. On ajettukkin vaan 275tkm mukavissa nahkapenkeissä ikkunoita veivaillen :D Alun perin on ollut GL josta on tehty GLE, mutta hiukan on kesken jäänyt se tekeminen..




Moottori b230e


Nahka sisusta



Joku vanha omistaja on vaihtanut autoon (Tyyppikilven mukaan) b200K kaasari moottorin tilalle b230e K-jetronic koneen, ja on merkitty jopa rekisteriotteeseen. Vanhan omistajan tarinan mukaan autossa on ollu myös mukaan saatu turbosarja kiinni jossain vaiheessa, joka otettu irti turbon hajoamisen takia.

Sain auton mukana takaluukussa melko paljon osia mm.
-Rikkinäisen garrett t3 Turbon, imusiivet ottanu osumaa jostain?.. Itellä on uusi jo valmiina.
-Turbon öljypohjan ja öljysuodattimen jalan.
-Pakosarjan ja Downpipen 2.5"-3" (Ei mitattu mutta näyttää 3 tuumaiselta.
- 240 Turbon alkuperäisen välijäähdyttimen ja ahtoputkisto.
-Alkuperäinen by-pass venttiilli.
-Kaikki 240 kuuluvat Kromilistat auton ympäri (GLE arabimallista tai vastaavasta otetu)..
-15"kromimangelsit ja uudet talvirenkaat.
-B200ET:n motronic -023 loppuinen boxi, en tiedä miksi se oli mukana ku ei se autoon sovi kuitenkaan  :idiot2:
Noi nyt ainakin tuli mukana, oli siel viel jotain umpioita ja sun muuta..

Autossa on nahkasisusta, Kompura toimiset takaiskarit, 3" tehoputkisto, takaluukku täynnä kromikaaria ja ikkunan ympärys kromeja, kirkkaat vilkut ja jotain pientä. Autoon on jopa tehty bensahana suodattimen jälkeen :D Saa konehuoneesta nopeesti bensasyötön katkaistua (Näkyy hiukan konehuone kuvassa oranssin öljynmittatikun yläpuolella, se kiiltävä osa siinä alemmassa letkussa)

Auto on katsastettu viimeksi 2004 mutta on edelleen rekisterissä mutta poistettu liikennekäytöstä.

Tarkoitus olisi nyt ensin hitsata auton molemmat helmat ja jotain muita pikku kohtia, sen jälkeen olisi tarkoitus hankkia turbon alusta osat ja muutoskatsastaa turboksi. Ajattelin tehä autosta alkuperäisen turbon näköisen ja sihen lisäksi sitten isoa vannetta, madallusta ja jotain maltillista.... saa nähdä.

Moottorin tavoitteet on.
STEG 1 = 180hv (jotta saa muutoskatsastettua) Garrett t3, alkup. IC, ahdot 0.5-1 bar
STEG 2 = 250-300hv Paremmat männät, k-kanget, iso turbo, alu IC, Ahdot 1-1,5bar, ja muuta

Auto on saatu nyt vietyä tallille, ja tuli hiekkatiellä vähän kokeiltua moottorin tehoja, ja aika hyvin potkii volvo :D
« Viimeksi muokattu: 02.12.2012, 21:01:35 kirjoittanut miksu01 »
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: Volvo 240 b230e -86 ----> b230et:ksi
« Vastaus #2 : 26.07.2012, 22:41:34 »
Kaipaisin vähän apua ku mulla ei oo ikinä ollu k-jetronic volvoa..

Eli missä on tollasessa 240 volvossa moottorinohjaus boxi vai onko mekaanisessa ruiskussa (k-jet) sellasta ollenkaan? Ku auton mukana tuli irtonaisena b200et moottorin -023 boxi niin ajattelin että onkohan edellisellä omistajalla ollu se paikalla kun on ajellu kone turbotettuna?

Seuraavaksi ajattelin laittaa turbosatsin paikalleen ja kokeilla että miten toimii, ku en yhtään tiedä että onko tuohon laitettu turbo k-jetin osia. Jos volvo toimii turbolla hyvin niin melko todennäköisesti on ruiskussa ja moottorinohjauksessa turbon osia. Ainakin oletan että on ku en saa sitä mistään selville.

Se kaveri jolta ostin auton niin ei tienny siitä mitään, oli ostanu tämän ja seisottanut sitä vaan kunnes myi sen minulle..
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: Volvo 240 b230e -86 ----> b230et:ksi
« Vastaus #3 : 26.07.2012, 22:46:02 »
Ei oo Boxia ei K-jetissä. Ei näyttäis ainakaan kuvasta siltä että K-jet turbollisen osia olis, koska niissä määräjakaja on eripuolella konehuonetta ja vielä lisäks 6-pyttysen mallia.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Volvo 240 b230e -86 ----> b230et:ksi
« Vastaus #4 : 26.07.2012, 22:46:41 »
Kaipaisin vähän apua ku mulla ei oo ikinä ollu k-jetronic volvoa..

ku en yhtään tiedä että onko tuohon laitettu turbo k-jetin osia. Jos volvo toimii turbolla hyvin niin melko todennäköisesti on ruiskussa ja moottorinohjauksessa turbon osia. Ainakin oletan että on ku en saa sitä mistään selville.

Haulla löytyi tällänen topic.

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=21674.0

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: Volvo 240 b230e -86 ----> b230et:ksi
« Vastaus #5 : 26.07.2012, 23:04:16 »
Juu tota turbon määräjakajaa ei ainakaan ole paikalla.. Vielä askarruttaa tuo moottorin ohjaus että onko tälläsessä k-jetissä semmosta ja jos on niin missä boxin pitäisi olla?
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Volvo 240 b230e -86 ----> b230et:ksi
« Vastaus #6 : 26.07.2012, 23:21:33 »
Juu tota turbon määräjakajaa ei ainakaan ole paikalla.. Vielä askarruttaa tuo moottorin ohjaus että onko tälläsessä k-jetissä semmosta ja jos on niin missä boxin pitäisi olla?

Tuo moottorinohjaus on se määräjakaja, ohjauspaineensäädin, joka löytyy lohkon kyljestä ja sitten sytkän ohjaus purkki ja jakaja. Ei sieltä mitään ECUA löydy.

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: Volvo 240 b230e -86 ----> b230et:ksi
« Vastaus #7 : 26.07.2012, 23:34:49 »
Okei, kiitokset. Näillä tiedoilla pääsee pitkälle.
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 b230e -86 ----> b230et:ksi
« Vastaus #8 : 27.07.2012, 06:22:38 »
Kannattaa perehtyä aiheeseen megasquirt? Kaikin puolin järkevämpää kuin tuota motronicia alkaa väsäilemään tuohon. Tai sitten jos haluaa oldschoolia niin turbon k-jetin hilppeet ja sytytys puolelle myös turbon jakaja ja yksikkö. Myös puristuksia täytyy tuosta laskea ahtamista ajatellen.
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: Volvo 240 b230e -86 ----> b230et:ksi
« Vastaus #9 : 27.07.2012, 16:04:04 »
Kannattaa perehtyä aiheeseen megasquirt? Kaikin puolin järkevämpää kuin tuota motronicia alkaa väsäilemään tuohon. Tai sitten jos haluaa oldschoolia niin turbon k-jetin hilppeet ja sytytys puolelle myös turbon jakaja ja yksikkö. Myös puristuksia täytyy tuosta laskea ahtamista ajatellen.

Juu tarkoitus olisi tuo turbon k-jet hankkia ja nyt on tullu sellasia ajatuksia että jos tuon koneen virittäisi vaparina ja hankkis toisen auton turbo projektiksi. Mutta saa nähä mihin päädytään.

Ja Juhau:lle, kiitos kun väänsit rautalangasta mulle noi k-jet tiedot, Mä oon meinaan aina luullu että 740 et koneet ja 240 et koneet on samalla ruiskulla ja moottorinohjauksella eli motronicilla  ;D oon vaan jostain saanu semmosen käsityksen..
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: Volvo 240 b230e -86 Rakentelu
« Vastaus #10 : 28.07.2012, 22:28:54 »
Hiukan taas saatu aikaseksi näin lauantain kunniaksi, Kaikki kaverit on ryyppäämässä mutta missä on volvomies... Tallilla tietysti  :idiot2:

no juu, Löysin auton takaluukusta melkein uudet etuvalo umpiot, paikalla olevissa umpioissa on heijasti pinnasta lähteny kaikki kromi pois ja ne on ihan keltaiset. Etuvalo umpioista maalasin mustaksi ne kohdat joissa ei ole sitä heijastin pintaa jotta saisi niistä tummaoptiikka valot. Parkkivalot maaasin sisäpuolelta kokonaan mustaksi ja niistä tuli hienot ku niissä on kirkkaat lasit.  Takavaloihin ruiskutin tummentavaa lakkaa ku niissä on huono kuntoiset lasit.

Kun aloin purkaa hieman keulaa umpion vaihtoa varten niin huomasin auton olevan edestä ruosteessa, ne pellit joissa umpiot on kiinni oli ruosteessa, akun pohja pelti oli ihan mätä ja veilä etupuskurin sisäpuolelta oli ruosteessa. No ne hioin pellille ja vedin ruosteen estomaalin päälle. muuta en kauheesti enää kerenny tehdä ku piti lähtee kotiin.

Käytiin muijan kanssa vähän koeajamassa sitä viereisellä hiekkatiellä ja täytyy sanoa että kyllä se volvo kulkee aika hyvin :D

Muutamaan asiaan tarttisin apua.

Takaluukusta löyty tälläinen osa, mikä osa tuo on? siinä ainakin lukee pierburg?



Tuo ei liene turbon jakaja, eikö turbossa ole paksumpi alipainekello?
« Viimeksi muokattu: 29.07.2012, 08:23:36 kirjoittanut miksu01 »
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: Volvo 240 b230e -86 ----> b230et:ksi
« Vastaus #11 : 28.07.2012, 22:33:05 »
Ekasta kuvasta ja sen merkistä, kylläkään koskaan näkemättä volvon
kyseistä osaa tulis mieleen EGR / Pulsair-venttiili. Mutta tää on täysin mutua.
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa Fileman

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 852
  • högbacken garage
Vs: Volvo 240 b230e -86 ----> b230et:ksi
« Vastaus #12 : 29.07.2012, 04:46:48 »
ensimmäisten kuvien osa näyttää aivan samalta kuin mun oma vakio by-bass venttiili joka on b230et koneesta. tuon näköinen oli mutta en itsekkään nyt sata varma ole onko tuo sama

mnutta voi olla myös tuo mitä inlinefour saoi.
Volvo 242 -77 B230
Garaget

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: Volvo 240 b230e -86 ----> b230et:ksi
« Vastaus #13 : 29.07.2012, 08:25:52 »
Eilen katoin tyyppikilvestä niin autossa on ennen muutoskatsastusta ollut b200K moottori, voisiko tuo olla siitä jääny? ku siinä lukee kuitenkin pierburg niin oisko se vaan kaasarin joku osa...?
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: Volvo 240 b230e -86 ----> b230et:ksi
« Vastaus #14 : 29.07.2012, 09:18:13 »
Eilen katoin tyyppikilvestä niin autossa on ennen muutoskatsastusta ollut b200K moottori, voisiko tuo olla siitä jääny? ku siinä lukee kuitenkin pierburg niin oisko se vaan kaasarin joku osa...?

Pierburg valmistaa muitakin kuin kaasarin osia ( no joo nykyään muuta kun kaasarin osia), kaikenmaailman venttiilejä yms yms yms. Selvyyteenhän myö nyt päästöön ku raaputat siitä p_skat pois, ja lyöt
osanumeron valmistajan googleen ni se kyllä kertoo aika varmasti.
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy