Elekma  Autoracing

Volvo 244 Turbo -81 B21ET & M46

  • 158 Vastauksia
  • 88770 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1797
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: Kalamiehen Turbokerho: TUA & 245
« Vastaus #45 : 28.12.2013, 22:11:14 »
Joop.
Kuten täällä on todettukkin jo niin motonetillä on useita merkkejä samaa osaa hyllyssä. Se on vähän, että mitä niille on sattunut tulemaan hyllyyn...
Jakopääsarjat on lähes aina gatesin ja just kävin pelkän jakoremmin ostaan(9e), niin se oli contitech.  :)
Yleensä tarvikeosissa ei mennä metsään niin kauvan, kun ostaa laadukkaan merkkisiä tarvikkeita eikä mitään noname/professional parts sweden yms.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Kalamiehen Turbokerho: TUA & 245
« Vastaus #46 : 30.12.2013, 14:17:59 »
Tuulilasin karmi napattu irti ja taitaa löytää itsensä roskista. Pussihousut itkee verta, mutta taitaa tulla uudenmallin matala tilalle.

Kyllähän sieltä hommaa löytyi. (Ullatuus?)






Pahin taitaa olla tämä nurkka kokonaisuudessaan:


Tarttee luultavasti purkaa kojelauta ym. hilppeet pois jos tuon meinaa järkevästi tehdä.  :buck2:


Kerhotiloja karsitaan joten sen takia ikävääkin uutista: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=42848.new#new

Poissa Jussi.L

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 959
  • Hevosvoimat on parasta huumetta
Vs: Kalamiehen Turbokerho: TUA & 245
« Vastaus #47 : 30.12.2013, 18:21:05 »
Kyllä halvalla menee farkku. Lähtisin kiljuen hakeen jossei olisi matkaa 300km suunta  :(

Mulla menee yks suht ehjäpellinen 245 purkuun, nii jos haluat korjauspaloja tuulilasin reunaan niin voin sulle irrottaa ja lähettää huokealla hintaa. Jos nyt ei iteltä löydy suurta yllätystä projektista  ::)
Ei päivää ilman sutta. "Ei tää oo susi, tää on kettu"
Pakko se on itte itteensä kehua, ku muut ei niin tee.

Poissa warkka

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 409
  • Ei mihinkää!!
Vs: Kalamiehen Turbokerho: TUA & 245
« Vastaus #48 : 30.12.2013, 23:12:37 »
Ottaisin jo määki ton toho 200€ hintaa, h*lvetin p*rse ku ei o tilaa melkee nykysillekkää leluille/kilkkeille.
(Volvon osia ja bese...)
Ei tässä "veroparatiisissa" omakotitalo asuntoakaan saa aikaseksi, ois sit meinaan pihalla parin satkun rojekteja joka lähtöö V:>
Katoksissa tietenkin  :)
Volvo 245 gl b200k(b200et)maxxecu v1 -89vm.ikuinen harrasteproju.
On tää some kyllä yks ja hankala paikka tulla eriäviä mielipiteitä omaavien kanssa toimeen/välttää niitä mielipiteitä.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Kalamiehen Turbokerho: TUA & 245
« Vastaus #49 : 31.12.2013, 01:45:46 »
Komento takasin! Tuli yhteydenotto jossa tarjottiin volvolle säilitystilaa katoksesta.  S* Saa lymyillä siellä jonnin aikaa kunnes TUA on valmis. (ikinä?)

Tosiaan jos olis oma piha, niin se olis luultavasti enempi vähempi täysi vanhoja volvoja.

Poissa HM__

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: Kalamiehen Turbokerho: TUA & 245
« Vastaus #50 : 31.12.2013, 03:06:13 »
Mahtava homma O0 Vanhoja volvoja ei oo koskaan liikaa :D

Poissa Tiiliseiska

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
Vs: Kalamiehen Turbokerho: TUA & 245
« Vastaus #51 : 01.02.2014, 14:55:13 »
Kyseistä "rakkinetta" (Kateellisen puhetta.  :buck2:) jo hieman aikaa seuranneena voin todeta että helmi on oikean ihmisen käsissä. Ja ihan vain näin muutenvain ajattelin että kys. yksilö on aikalailla sitä mitä tässä haetaan. Kuten itekkin jo mainitsit niin näitä '81 turboja ei suomessa turhan montaa ole.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10152197188772630&set=a.10150122651007630.295054.373310912629&type=1&stream_ref=10

Pistä ihmeessä stooria menemään. :)
760, 760, 960.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Kalamiehen Turbokerho: TUA & 245
« Vastaus #52 : 22.02.2014, 18:12:56 »
Kiitokset! Jos autosta olis yhtään parempaa fotoa ehjänä ja mulla olis naamakirjaan tunnarit, niin olisin tuonne jotain varmaan laittanutkin.

Viimeisestä päivityksestä on kulunut jo tovi ja kaikenlaista on puuhattu, mutta kerronta ja kuvat on jäänet vähän vähäiseksi. Tällä hetkellä kamera on vanhemmilla Gambiassa, mutta laitetaan sitten kännykkätöheröä tänne. Korille ei oikeastaan ole vieläkään tapahtunut ihmeempiä.  :-[ Napattiin kartanosta paremmat ovet TUA:han ja hammastangot vaihtuivat myös. Farkusta ehjä ja siihen risa tilalle. Muutama kuva:





Ovet on siis tyylikkään harmaat, mutta ovatpahan ainakin terveemmät pelleiltään. Voi toki olla, että orkkiksetkin palaa vielä takaisin, mutta etulokarit tulee ainakin kartanosta. TUA:n alkuperäisiä on paikattu ilkeesti ja mädäthän ne on silti.

Moottorista nappasin kannen mukaan kouluun ja ajelin siitä 0,4mm pois. Samalla tuli rakennettua työkalu jolla saa venttiilit pois kun tarttee ne hioa ja venttiilivarren kumit uusia. Unohtu vaan tilata ne kumit siniseltä, mutta laitetaan tilaukseen samalla kun haen muita hiluja sieltä pois. Palloiltiin myös idealla, että puristukset nostais 7,5 -> ~8,5 joten jätin yhden 160 kannen vielä kouluun varuiksi.






Persaukisena rakensin ite työkalun venttiilien irrotukseen, kun ei viitti rahoja sellaseen laittaa...  :D


Moottorilohkon riisuin maaleista ja tarkotus olis siihen pintaväri vetää vielä tänään. Ennen maaleja vielä rasvanpoisto. Maaleina toimii Biltsun jarrusatulamaali ja värinä tietysti punainen.


Tarttee maalin kuivuttua otta männät pois ja varmistaa ovatko 1,75mm rengastuksella. Sitten pääsis tilamaamaan männänrenkaat ja männät menevät Kouvolaan lasikuulapuhallukseen. Lohkolle tulee vain hoonaus. Ei riitä köyhän varat porauttaa, vaikka siitä varmasti parempi niin tulisi. Renkaat olis tarkotus tilata Janicolilta ja valmistajaksi tulee Hastings. Kummat tuonnen nyt kannattaa laittaa kromatut vai valurautaset? Hintaeroa ei ole kuin kymppi.

Kromi: http://janicolracing.fi/tuote/hastings-mannanrenkaat-92mm-chrome-volvo-b21-758
Valu: http://janicolracing.fi/tuote/hastings-mannanrenkaat-92mm-volvo-b21-757
« Viimeksi muokattu: 22.03.2015, 23:32:49 kirjoittanut Kalamies »

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Kalamiehen Turbokerho
« Vastaus #53 : 27.02.2014, 18:36:37 »
Lohkoon vedetty muutama kerros maalia lisää ja se näyttää jo ihan kivalta. Muistio itselle ja kaikille jotka piltsun jarrusatulamaalia käyttää: Maalaa monta ohutta kerrosta, koska maali ei ole järjin peittävää, mutta alkaa valua helposti.

Perheenlisäystäkin tuli tuossa maanantaina:



Kyseessä 1984 Turbokartano. B19ET, sähkölasit ja nahkasisusta. Muuta herkkua autossa ei sitten oikein olekkaan. Ensimmäiset vuotensa viettänyt kansanedustajan vaimon kauppakassina ja sitemmin muutaman omistajan kautta päätynyt Jyväskylään jossa sillä on aiheutettu hämminkiä mm. 1,4bar ahtopaineen avulla. Tästähän olis tarkotus kai leipoa käyttöauto...  :D

Ensitöikseen vaihdettiin syyläri ja hipoiltiin hometta pois sisustasta:



Semmosta

Alotusviestiä pitäis päivitellä joskus paremmalla ajalla kunhan saa kunnollisia kuvia. Palaillaan asiaan.  :) Ja kiitokset täälläkin HembalanDille joka pelasti meidän poppoon auton hakureissulla.

Poissa Jussi.L

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 959
  • Hevosvoimat on parasta huumetta
Vs: Kalamiehen Turbokerho
« Vastaus #54 : 27.02.2014, 19:39:08 »
Mistä näitä turbo kaksatasia sulle oikein sikiää?  ??? Nättiä  -H-
Ei päivää ilman sutta. "Ei tää oo susi, tää on kettu"
Pakko se on itte itteensä kehua, ku muut ei niin tee.

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Kalamiehen Turbokerho
« Vastaus #55 : 27.02.2014, 19:43:11 »
Mistä näitä turbo kaksatasia sulle oikein sikiää?  ??? Nättiä  -H-

Ihan samaa tässä kateellisena funteerasin  :P
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Niko_S

  • Vieras
Vs: Kalamiehen Turbokerho
« Vastaus #56 : 27.02.2014, 20:53:31 »
Täälläkin on kateellinen, joka tykkää 200-sarjan turbomalleista.  S*

Helpottaa kuitenkin kummasti, kun menee harrastajalle.  :)

Kuvassa tuo harmaa on kohtuullisen näköinen lähtökohta, ja voimakeula on aina hyvä asia.  ;)

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Kalamiehen Turbokerho
« Vastaus #57 : 01.03.2014, 03:14:35 »
Kiitokset.  -H-

Tuli tosiaan kyseinen auto parisen vuotta takaperin nähtyä nettiautossa ja rekkari jäi mieleen. Ihan piruuttani sitten selvitin kenen se nykyään on ja se oli juuri sopivasti jäänyt ylimääräiseksikin. Muutaman tekstarin ja suttuisen kuvan perusteella lähdettiin sitten avoimin mielin sitä hakemaan. Tiedossa oli, että autosta puuttu virranjakaja, etuvalot ja jotain pikkuosia. Otettiin ne sitten mukaan ja pienen tovin jälkeen saatiinkiin auto käymään. Sitten selvisi, että autosta puuttui napamutteri ja eikun kiireellä motonetit ja AD:t läpi. Mistäänhän ei tietenkään mutteria löytynyt ja hetkeksi iski jo epätoivo. Lopulta sitten haettiin mutteri "lainaan" Hembalandilta. Kotiin päästiin siinä kello kolmen aikaan yöllä, vaikka alunperin piti saapua takaisin siinä vähän ennen puoltayötä.  :D

Tänään tuli vaihdettua AutoGaugen tjsp. ahtomittarin tilalle alkuperäinen ja samalla kellon paikka vaihtui hieman. Tuli sitten vaihdettua se "miljoonan paneeli" romulokeroon jossa on ajotietokone kiinni. Turha sitä on siinä ilman lisämittareita pitää. Kunhan saa muutaman alkuperäisen lisämittarin haalittua, niin pitää laittaa se "miljoonan paneeli" takasin.

Rammari tuli myös vaihdettua, mutta yllättäen kaiuttimet menee myös vaihtolistalle. Toinen on risa ja toisessa saundi muutenvaan loistava. Jonkinlainen antenni pitäis myös keksiä. Konttiin tulee piuha, mutta ei mitään haisua mimmosia antenneja näissä on tehtaalta ollut? Lasiantenni olis tietty paras, niin puiden oksat ei repisi sitä aina tohjoksi, mutta niissä vaan on kuuluvuus usein surkea. Vanhan rammarin virta oli muuten tyylikkäästi ryöstetty hätävilkkujen katkaisijalta rosvoliittimellä ja toinen katkaisija siihen väliin.  :idiot2: Alkuperäiset johdot oli tietty suojaamattomina siellä rammarin vieressä...

Kuskinpuolen etulasissa oli spraymaalia joten vaihtelin siihen toisen lasin. Voi olla, että maali olis irronnut ihan jollain myrkyllä, mutta vaihdoimpa piruuttani koko lasin. Oli mielestäni nopeampi tyyli.

Päästölappukin tuli eilen haettua eilen ja samalla kateltiin pohjaa. Eipä oikeastaan paikattavaa. Tuulilasi vaihtoon, etuvilkkujen kytkentä ja pientä hipoilua niin se on leimassa.

Palataan kuvien kanssa huomenna.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Kalamiehen Turbokerho
« Vastaus #58 : 04.03.2014, 16:24:06 »
"Huominen" vähän jäi, mutta turha antaa sen haitata. TeeUuAan koneeseen on haalittu siniseltä tiivisteitä ja valmistauduttu henkisesti sen purkamiseen. Tulokkaasta on tutkattu mahdollisia korjauksia leimalle. Äkkiseltään katottuna niitä nyt ei ole edes paljoa: vilkut, nopeusmittari, käsijarru, pissapoika, jarrukilvet, tuulilasi ja pari reikää. Perjantaiksi tuon olisi saanut leimattua, mutta reiät ja tuulilasi aiheuttaa murheita, kun hitsauspaikkaakaan ei just nyt ole.  :buck2:

Leiman jälkeen sitten noita kosmeettisia vikoja pois, alustaa fiksummaksi ja koneeseen voimaa. Kokeillaan alkuun samaa reseptiä kun TUA:ssa, eli D-nokka, cooleri ja painetta. Sitten kun on "virit" kiinni, niin käydään penkissä. Vähän kiinnostais käydä penkissä jo vakiollakin, mutta rahatilanne on mitä on.

Muutama kuvatus  :)












Soitin on TUA:sta napattu Alpine. Jotkut kaiuttimet pitäis vielä keksiä ja tietty antenni.




Massaa vielä ja asentamaan.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Kalamiehen Turbokerho
« Vastaus #59 : 06.03.2014, 20:41:17 »
Muutama mätäpaikka oli, mutta eipä ole enää.  :) Tänään siis hitsuuteltiin ja samalla massattiin autoa hieman lisää.

Pari otosta:






Jäljellä olis siis vielä:
-Käsijarrun kiristys
-Jarrukilvet
-Vilkkujen kytkentä
-Pissapoika
-Pohjaanlyöntikumit
-Tarkastus

Kaikki paitsi kaksi viimistä olis tarkotus tuossa yön aikana väsätä pois. Huomenna sitten aamusta hakemaan kumit ja sitten katsomaan jos tuo vaikka kelpaisi Suomen tieliikenteeseen. Tuulilasi vaihtuu ensviikolla luultavasti. Nopeusmittarin vaijerin vaihdoin ja kokeilin vaihtaa koko mittarin jos lämpomittarin ja taustavalojen toiminta olis selvinny. Kumpikaan niistä ei toimi vieläkään, eli jatketaan pimppailua.  :idiot2:

Kai se siintä?

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy