Samppasport  Futurez

Sininen 244 Turbo -84

  • 135 Vastauksia
  • 54703 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Sininen 244 Turbo -84 (B230FT+M90)
« Vastaus #15 : 31.07.2014, 22:12:10 »
Kuin ei nestekytkimellisen jarrunestesäiliö?
No kun halvalla sai.

Poissa Jussi.L

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 959
  • Hevosvoimat on parasta huumetta
Vs: Sininen 244 Turbo -84 (B230FT+M90)
« Vastaus #16 : 01.08.2014, 07:46:18 »

Onko muut harrastajat vaan karusti vetänyt 11cm pätkän tuosta telineestä ja siirtäjätangosta,
rälläkkää ja ESABliimaa



Kyllä. Tuo tanko missä keppi on kiinni, on alumiiniä. Siihen laitoin päälle huonekaluputken pätkän, ja porasin siitä ja alumiinitangosta 6mm reijät ja pultit niihin. Myös toi tanko missä on noi kumijoustot piti lyhentää että meni kepin tunneliin sisälle. Tosta alkuperäsestä takakiinnikkeestä laitoin pultit keppitunnelin pultin paikkoihin kun siellä on ne 2 hitsattua m6 mutteria. Toivottavasti ei oo kauheen epäselvä teksti.

E: Varsinaisesti niitä muttereita on 4, joista kaks on edessä.

Kaiken tiedon aiheeseen liittyen saa jakaa vapaasti täällä.  :)

Eipä tullut ihmeempiä enää turattua tallissa. Purkuautosta nappasin poljintelineen irti ja sovittelin nestekytkimen rojuja siihen. Ajattelin toteuttaa tuon toisella jarrupolkimella ja alkuperäisen jarrupolkimen akselia jatkamalla. Toki asiallisest tuennat tehdään, niin kestää sitten runnoa monoa. Aika bolt-on juttu näyttäis olevan. Pieni "linkki" tuohon uuteen polkimeen ja pari pikkujuttua, niin pitäisi teoriassa toimia. Näin kun sanoo, niin ei pelaa ikinä kirveelläkään ja autoon tulee vaijerikytkin...  :D

Nestesäiliönähän pelaa varmasti joku pärrän jarrunestesäiliö?

Mulla on m90 ja vaijerikytkin, eikä oo ongelmia ollu. Jos vielä laitan m90 kaksataseen ni ei tulis mieleenkää laittaa nestekytkintä. Se on tietysti jokasen oma asia, mutta aika paljon helpommalla pääsi ku teki vaijerikäpälälle kytkinkoppaan vastinkuulan paikan.
« Viimeksi muokattu: 01.08.2014, 07:48:26 kirjoittanut Jussi.L »
Ei päivää ilman sutta. "Ei tää oo susi, tää on kettu"
Pakko se on itte itteensä kehua, ku muut ei niin tee.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Sininen 244 Turbo -84 (B230FT+M90)
« Vastaus #17 : 01.08.2014, 23:31:01 »
Koko nestekytkin on varmaan enemmän tai vähemmän veren kaivamista nenästä, mutta katotaan nyt kuinka käy. Sain vihiä, että tossa kaverin purkuraadossa olis alkuperäiset nestekytkyn hilppeet ja tarkotus olis käydä vakoilemassa miten ne on tehty alunperin. Tosiaan nestekytkimellisen jarrunestesäiliökin olisi yksi vaihtoehto. En edes tajunnut katsoa passaako tuohon 240 tehostimeen, mutta äkkiseltään näyttäis käyvän.

Jussin teksti luettu ja sisäistetty. Kiitokset tästä. Tuliko miten jämäkkä tuon huonekaluputken kanssa? Kyllähän tuo teline pulttautuu koriinkin, niin ei teoriassa haittaa vaikka keppitelineessä on joustoa?



Konehuoneesta tuli poistettua nuo lisävalojen johdot ja releet. Oli niin heikko esitys, että alkoi jo vähän pelottaa kun sähköteippejä raotin. Oli sulanutta rosvoliitintä ja muuta mukavaa. Tehdään itte paremmin jos tulee lisävalot laitettua. Alkuperäiset umpiot on ainakin mallia sameat, eli kummoista valotehoa ei ole odotettavissa. Tietty jos laittais uudet umpiot ja releistäisi johdot, niin voisi selvitä ilman lisäpitkiäkin.

Peräjumppaa tuli aloteltua. Perhanan kaasutohosta loppu vaan patruunasta aine kesken, mutta haetaan huomenna "lisempää". Ei viittinyt ilman lämpöä edes yrittää vetarien pultteja auki kun perä on kuitenkin myyty jo. Olis sitten noloa soitella ostajalle, että täällä olis nyt pultteja sitten poikki.





Sitten kun saa tuon Gee kasikympin tuolta pois, niin pitäisikin odotella että saa autosta perän irti. Perä olisi tarkotus maalata ja puslittaa samalla kun lukko asennetaan. Sitten alkaa se hauskin rumba, eli nopeusmittari...



Erilaisia downpipe -ratkaisuja tuli myös tutkittua. KolmosGarretin perässä oleva DP ei ainakaan kartioltaan passaa tuohon. On horo ja jää lonksumaan ja vuotamaan. Tuli sitten mitattua tuo Mitsussa oleva kartio ja pitää laittaa sorvi laulamaan, niin saa sopivan laipan tehtyä. Siihen sitten kolmpulttijako ja perään metritavarasta 3" dp. Tähän sitten Lambda-anturille paikka ja dp:n jälkeen supistava jousto 3" -> 2,5". Riittänee hyvin tässä koneessa? Putkistohan tulee perinteisellä reseptillä, eli ainoastaan takapönttö jää.

Samoilla tulilla päätyjakaja sai luvan poistua ja tuli myös napattua mitat sopivalle tulpalle. Vielävähän kahden vailla toteuttaako tiivistyksen 0-renkaalla vai tiivisteliimalla. Ei varmaan mitään käytännön väliä. Liimaahaan ei toki ahdettuun suositella mihinkään.

Puuttuva moottorintukikumi tuli myös löydettyä siniseltä, eli hyvällä säkällä kone lepää korissa jo nyt viikonloppuna. Saas nähdä.  :)
« Viimeksi muokattu: 14.12.2014, 21:27:51 kirjoittanut Kalamies »

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Sininen 244 Turbo -84 (B230FT+M90)
« Vastaus #18 : 01.08.2014, 23:51:58 »
Sen tulpan saa Volvolta, ei tartte sorvata ite
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Kontti76

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Sininen 244 Turbo -84 (B230FT+M90)
« Vastaus #19 : 02.08.2014, 16:44:28 »
Hintaa tulpalla oli Tampereen käyttöautossa noin 4 euroa.

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: Sininen 244 Turbo -84 (B230FT+M90)
« Vastaus #20 : 02.08.2014, 17:17:15 »
Millä moottoriohjauksella tää tulee? ole erilainen ja jätä k-jetti  :D

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Sininen 244 Turbo -84 (B230FT+M90)
« Vastaus #21 : 03.08.2014, 12:48:25 »
Tulpan sais varmasti Volvolta, mutta Volvo menee arkisin kiinni noin 30min ennen kuin pääsen töistä. Siellä on siis käytännön mahdottomuus asioida muulloin kuin perjantaisin. Menisi siis sen kaksi viikkoa että saisin sen tulpan. Ja onhan sorvaaminen mukavaa hommaa.

Oma laiskuus ja etanolin halpa hinta on nyt syynä että tämä tulee LH:lla kasaan. Kuningas-Jetronic olisi paljon tyylikkäämpi vaihtoehto, mutta näillä mennään.  :-\

Eiliseltä muutama surkea kuva:

Vetarit irti ja murikka pöydälle. Nyt tarvitse enää selvittää miten tuo ison rattaan suojapelti lähtee pois, niin saa tuon välityksen annettua perän mukaan. Ilmeisesti laakeri ja hilut pois eestä, niin lähtee nostamalla? Murikkaan pitäisi tehdä se rakotulkki viritys ja sitten jättää hyllyyn odottamaan 240 perän irroitusta. Kellään ohjeita siihen rakotulkittamiseen?





Seuraavaksi tuupaattiin auto talliin ja näytettiin muutama tunti tältä (kello 3 yöllä lopetettiin):


Tavoite oli saada FT keulille sen illan aikana, mutta ei sitä kahteen mieheen mahottomia pysty. Jotain saatiin kuitenkin aikaan.

M90 muokkaus 240 Volvoon: Tekniikan valmistelu aloitettiin vaihteiston kustomoinnilla. Keppiähän piti siis saada sen ~10cm eteenpäin. Ensin tehtiin mittaus miten se istuu ylipäätänsä:



Seuraavaksi silputtiin koko teline:


Huonekaluputkella kasaan. Rahamies hitsailee TIG:illä, mutta sellaista ei Turbokerhon tiloista löytynyt:


Siirtäjä tangosta myös samanverran pois:


Migillä kasaan ja pakkivalolle uudet johdot:


Valmis paketti menossa keulille:

Moottorinkorvakot vielä tuohon ja sitten sen saa nostaa alas.

Muokkauksesta vielä lisää tulossa. Muunmuassa kannatinpalkki, tukikumi ja tuo ekassa kuvassa näkyvä pelti. JussiL:lle kiitokset ohjeista.  ELK
Koneeseen vielä alemmat korvakot ja sitten sen saa tiputella keulalle ja katsoa sopiiko aski mitenkään vai ei. Toki moottori tarvitsee paljon muutakin vielä, mutta loput pystyy tehdä korissa ja saa sitten tuon nosturin palautettua ja talliin vähän tilaa. Konehuoneestakin pitää muutamat pintaruosteet hioa pois ja maalata. Puuhaa siis riittää ja siitä illalla lisää.

Kai se parin viikon päästä jo savuaa..?
« Viimeksi muokattu: 14.12.2014, 21:28:20 kirjoittanut Kalamies »

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: Sininen 244 Turbo -84 (B230FT+M90)
« Vastaus #22 : 03.08.2014, 13:06:39 »

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Sininen 244 Turbo -84 (B230FT+M90)
« Vastaus #23 : 03.08.2014, 17:22:38 »
Ilmastoinnin hihnan kiristys oli kaverin autossa hoidettu siten,että tehostimen pumppu oli kompuran yläpuolella ja sitä pystyi siirtämään. Eli sama hihna käytti molempia. Siinä oli Saginawin pumppu peltisäiliöllä.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Sininen 244 Turbo -84 (B230FT+M90)
« Vastaus #24 : 03.08.2014, 19:07:00 »
Jees. Kiitokset tästä. Lohko tuli tosiaan tiputettu keulille, mutta se nyt ei apulaitteiden sovitusta haittaa.

Kone asennettiin tänään keulille ja laatikko meni sen jatkona samalla.  S*



Bensalinjat ja joitain alipaineletkuja tuli jo kytkeskeltyä. Ei kyllä tullut muuta fotoa kuin tämä. Ahtoputketkin heitin koesovitukseen/tulpiksi. Ei sitten tarvitse repiä oravia ja männynkäpyjä imusarjasta myöhemmin.


M90 muokkaus 240 Volvoon osa2:

Siellä se nyt lepää. Kuten kuvasta näkee, niin tuli hieman eteen tuo keppi. Tai lopullista asemointia ei voi varmaksi sanoa kun laatikko ei ole kuvassa vielä kuin tunkilla nostettu. Keppi jäi myös vähän vinoon hitsausvirheestä johtuen. Tekevälle sattuu.  :-[

Tarttee ajaa rälläkällä lovi, kääntää haluttuun asentoon ja hitsata.

Kannakepalkki sovellettin alkuperäisistä M46 romuista, koska sellasia nyt sattui olemaan käsillä. Alkuperäinen teline ei ihan käy, mutta pienellä rälläköinnillä sopii hyvin. Kuvassa vähän vinossa, mutta älkää antako sen häiritä:




Kasasin paketin sovitusta varten vanhalla tukikumilla ja näyttäis toimivan. Kannakepalkkiin joutuu poraamaan kumille reiän ylöspäin alkuperäisestä, koska nyt laatikko roikkuu mielestäni liian alhaalla. Toki uusi tukikumi saattaa paikata tilannetta. Ensiviikolla haen semmoisen käsiini ja operaatio jatkuu. Perjaatteessa jos noihin laatikon alempiin "leveämmällä" oleviin reikiin olis tehnyt sopivan latan johon olisi pultannut tuon kannakkeen, niin olis saattanut toimia niinkin. Laitoin itse nyt näin.

Kannakepalkki asentuu hieman alkuperäistä M46 kohtaa taaemmas. Taaemmat reiät käyvät suoraan, mutta etummaiset joutuu tehdä runkopalkkiin ellei pelaa lattaraudan kanssa tai kustomoi itse palkkia.


Sitten kun laatikko saadaan hyväksyttäviin asemiin, niin alkaa operaatio kardaani. Olen ollut siinä uskossa, että M47 740 kardaanin etupätkällä tämä hoituis helpoiten. Jotenkin on kuitenkin semmoinen kutina että leikkaa, liimaa ja sorvaa hommiksi menee taas.

Illalla saatan vielä turata jotain, mutta mitään en lupaa. Viikolla taas eletään hiljaiseloa ja luultavasti seuraavana viikonloppunakin.

Loppuun vielä kysymys Motonetissä asioineille. Onko tuo 240/740 Bensa Turbo -jäähdytin (124e) muovi- vai metallipäätyinen vai tuurista kiinni? Semmoinen olis tarkoitus tilata tähän.
« Viimeksi muokattu: 14.12.2014, 21:28:37 kirjoittanut Kalamies »

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3443
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Sininen 244 Turbo -84 (B230FT+M90)
« Vastaus #25 : 03.08.2014, 19:26:13 »
Ainakin 700/900 sarjassa tuli huomattu että dieselin m47 ja m90 kardaanin etupätkät oli tismalleen saman mittaisia keskenään.
Eli kävisikö tähän suoraan 200 sarjaisen m47 kardaani ?
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa Jussi.L

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 959
  • Hevosvoimat on parasta huumetta
Vs: Sininen 244 Turbo -84 (B230FT+M90)
« Vastaus #26 : 03.08.2014, 22:59:35 »
Juurikin tohon tyyliin toteutin omani, ja hyvä tuli, takaan ettei kukaan huomaa käytettäessä että sille olis jotain tehty. Ainoa ero että tein omani neliönmallisesta putkesta, mutta miksei tuo pyöreä toimis yhtä hyvin.

Ja tosiaan mulla on m90 perässä se 740 m47 etupätkä ja tuo kumilaippa. Käytin myös 740 kardaanin kannatinlaakerin. Sen laakerin paikan toteutin niin että naitin sen 240 kannakkeen siihen laakerin metallikuoreen käyttäen kemppiä, ja yhtä pulttia. En tiedä mikä muiden mielipide on tähän konversioon mutta nii vaan se mulla tuolla auton alla lepää. Nyt on vapusta ajeltu, poltettu kumia 4 henkee kyydissä, sudittu, ajettu lujaa, ja annettu kytkintä eikä (kopkop) ole vielä hajonnu mitää.  :) Ja kai tossa keltasessa ainaki 100 heppaa pitäs olla, b230FT+H1C+1bar
Ei päivää ilman sutta. "Ei tää oo susi, tää on kettu"
Pakko se on itte itteensä kehua, ku muut ei niin tee.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Sininen 244 Turbo -84 (B230FT+M90)
« Vastaus #27 : 07.08.2014, 20:26:00 »
Jos jollain on tuommoinen etupätkä, niin tarjoa rohkeasti! Myös 240 IC+syyläri kannakkeille tarvis. Teen näistä myöhemmin ostoilmoituksenkin.

Pitkät työpäivät ovat hieman rajoittaneet harrastusta, mutta sitten kun ne palkat saapuvat, niin puuhataan taas jotain. Ensiviikolla varmaan katellaan lattioita ja ulkokuorta muutenkin. Ulkoisen ehostuksen aloitin säätämällä kattoluukun. Nappasin avaruuskuvun irti ja totesin että etulaita oli sen 10mm alempana kuin itse katto. Vaijerit tuli samalla rasvattua ja kahva kiristettyä. Nyt pelaa taas hetken. Ennen ja jälkeen kuvat:




Kiva oli avata tälläisia ruuveja. Nyt tilalla on happoset, eli seuraavaksi irtoavat vähän mukavemmin.



Moottorireseptiksi on illan pimeydessä mietitty seuraavanlainen paketti:

"Steg 1"

B230FT 1997 "Vakio"
D-nokka
012IMM
630 Dekat
Re85


"Steg 2"

Sama "perusmoottori"
531 sylinterikansi (ei varma)
IPD Turbonenä tai joku muu vastaava
Turbobandit TB-58
Kiinteä vauhtis ja SRE
Isommat sumut?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Sininen 244 Turbo -84 (B230FT+M90)
« Vastaus #28 : 07.08.2014, 21:11:13 »
/20140806_195837_zpsf92e5730.jpg[/img]
"Steg 1"

B230FT 1997 "Vakio"
D-nokka
012IMM
630 Dekat
Re85


 S* S* S* S* S* S*     Lisempää alkoholisoituneita volvo-harrastajia!  :smitten:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa JoriK

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 981
Vs: Sininen 244 Turbo -84 (B230FT+M90)
« Vastaus #29 : 07.08.2014, 22:34:07 »
Jos jollain on tuommoinen etupätkä, niin tarjoa rohkeasti! Myös 240 IC+syyläri kannakkeille tarvis. Teen näistä myöhemmin ostoilmoituksenkin.

Pitkät työpäivät ovat hieman rajoittaneet harrastusta, mutta sitten kun ne palkat saapuvat, niin puuhataan taas jotain. Ensiviikolla varmaan katellaan lattioita ja ulkokuorta muutenkin. Ulkoisen ehostuksen aloitin säätämällä kattoluukun. Nappasin avaruuskuvun irti ja totesin että etulaita oli sen 10mm alempana kuin itse katto. Vaijerit tuli samalla rasvattua ja kahva kiristettyä. Nyt pelaa taas hetken. Ennen ja jälkeen kuvat:

(Kuva poistettu lainauksesta.)
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Kiva oli avata tälläisia ruuveja. Nyt tilalla on happoset, eli seuraavaksi irtoavat vähän mukavemmin.
(Kuva poistettu lainauksesta.)


Moottorireseptiksi on illan pimeydessä mietitty seuraavanlainen paketti:

"Steg 1"

B230FT 1997 "Vakio"
D-nokka
012IMM
630 Dekat
Re85


"Steg 2"

Sama "perusmoottori"
531 sylinterikansi (ei varma)
IPD Turbonenä tai joku muu vastaava
Turbobandit TB-58
Kiinteä vauhtis ja SRE
Isommat sumut?

Mulla on kans tällä hetkellä 242 M90 vaihteisto ja 740 m47 kardaani ja ei se mulla ainakaan suoraan käyny. Se oli 2cm liian pitkä. Leikkasin siitä tukilaakerin päästä sen verran pois mitä siitä pystyi eli laakerille asti ja silloinkin jäi vain puolisen senttiä liikkumavaraa. Ainoana erona jussil versioon että mulla on 200srj oma tukikumi jolloin tukipalkissa reikiä joutui siirtämään sen 2cm. Itse en ole mitenkään ylpeä tuosta suorituksesta. On se toiminut ja leimallakin kelpasi mutta on ruma ja ärsyttää itseäni yli kaiken ;D jossakin vaiheessa jäljistä päätellen se on pohjannutkin ja se nyt tuskin tekee perälle ja vaihteistolle hyvää :-[.  Suosittelen melkein sorvauttamaan kerralla sen kardaanin oikeanlaiseksi, näin teen vielä itsekkin.

Entisiä: Volvo 242 -80, Volvo 245 -82 ,Volvo 740 limousine -88, Volvo 940 -95, Volvo 940 -98, Volvo 940 -98, Volvo V70R AWD -98, Volvo V70R awd ¨laserblue¨-00,Volvo V70 D5 -05, Volvo V70 2.5T - 05, Volvo V70 D5 AWD -06, Volvo XC90 D5 AWD -07, Volvo V70 D4 AWD -13, Volvo V70 D5 AWD ¨polestar¨-15, Volvo V60 D5 AWD "polestar" -15, Volvo S80 D5 AWD Executive - 14, Volvo V70 D5 AWD summum - 14, Volvo V70 D5 AWD -10, Volvo V60 T8 AWD R-Design -20, Volvo V60 T6 AWD LR -23
Nykyään:  Volvo S80 D5 AWD Inscription -15 / Volvo XC60 D5 AWD R-Design-14 / Volvo 940 -92

 

Ateho  Elekma