Race.fi  Puotilan autokorjaamo

960 16VT

  • 157 Vastauksia
  • 70561 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hesetius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 145
  • Kilahti Garage
960 16VT
« : 25.11.2014, 02:19:01 »
Höyrähdin ja menin ostamaan pitkään haaveena olleen 960 vollen B204ft motilla, kun sattui liiankin sopivasti olevan tarjolla kaverilla joka ei liikaa volvosta innostunutkaan. Oli joku aikanaan jo jalostanut hieman vaihtamalla Garretin GT32 ahtimen, 2,5" simonsin putkiston, SRE-asetelman ja massalevyn, 044- pumpun ja ohitellu sähkösen ahtopaineen säädön. Myöskin kori oli täysin ruosteeton ja kaikki jarruosat vaihdettu vastikkaan. Sisutakin oli vielä hyvässä kunnossa, yhtä repeämää kuskinpenkissä lukuunottamatta.



Sitten kaks päivää meikäläisen käsittelyssä ja tulos on tämä  8)





Nepsastiin koko kone kerralla pois poikkeen ja sieltähän oli mennyt, kk-laakerit, kiertokangista neljät laakeripinnat urilla ja öljyrenkaat aivan kaput.
Joten kansi, ja kampura koneistamolle. Koneistamolla sitten kansi käytiin läpi ja kunnostettiin entiseen loistoonsa, eikä oikeestaan sen kummosempia tehty... Kampura taas oli menetetty tapaus kun kuulin hinnan mitä olis korjaus maksanu vaan sattu sopivasti löytymään 8 venasen ehjä kampura tilalle, kun näyttivät ainakin täysin samaa tavaraa olevan paitsi värinärautojen hinhapyörän paikka uupuu, mikä nyt ei oikastaan mitään haittaa kun värinäraudat jää muutenkin pois kokonaan.

Jälkikäteen raahasin vielä miltein loppu koneen koneistamolle kun kaikki yhden hinnalla koneistamon pesurissa himotteli liikaa laiskaa ihmistä  ;D. Sitten suuruuden hulluudessa tilasin H-profiilit 13mm tilalle ja sitten jakohihnan, tiivisteet, laakerit, männänrenkaat yms samaan pakettiin koneistamon kautta, kun jotenkin tykästynyt siihen puljuun.

Positiivistä sentäs oli että lohkosta löyty öljyruiskut joita en odottanut tästä löytävän  :o Oman käsityksen mukaan vasta vm -95 ja uudemmissa vinokoneissa vasta esiintyy  ???


Uusi ahdinkin Tuli jo hommailtua HX35 12 pesällä. Puhaltelin lasikuulilla ja maalailin venakopan, alahihnapyörän ja termarin kotelon(Joka nyt ei kuvassa näy). Bilteman ryppymaalilla vetäsin ja ei tullut ihan mitä oisin halunnut mutta, Its something  :)




Vielä kymysysy kyseisessä kuvassa näkyvästä ö-suodattimen jalasta



Eikös tuon jalan voi siirtää oikeastaan minne vaan tuosta kun jatkaa öljylinjoja ja vesiletkuja. Kun eikös siellä paine kuljeta öljyä vai onko tuolla jotain merkitystä miten korkealla tai lähellä konetta se on. Jää ikävän lähelle ylös eteen mallista pakosarjaa, niin ajattelin jos siirtäisi vakio putsarin kohdille eteen, jonkimoiseen telineeseen kiinni ???... Enempi tilaa pakosarjalle ja vähemmän lämpöä öljyille  :sundaydriver: Olis myös ylihelppoa vaihtaa sutari  ;D
« Viimeksi muokattu: 25.11.2014, 02:28:05 kirjoittanut Hesetius »
Nykyset 960 B204FT, 245 B200F
Menneet 745GLT B234F. 245GL B230F. 945GL B230FD

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: 960 16VT
« Vastaus #1 : 25.11.2014, 02:40:41 »
Kyllä se öljy siellä liikkuu oli suodatin missäpäin konehuonetta hyvänsä eli voi ihan huoletta siirtää  :)
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa Hesetius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 145
  • Kilahti Garage
Vs: 960 16VT
« Vastaus #2 : 25.11.2014, 02:45:22 »
Pitää se sinne sitten tempasta, nykyään kysyy ennemmin vaikka kahesti ennenkun luottaa omaan järjenjuoksuun  ;D
« Viimeksi muokattu: 25.11.2014, 02:54:03 kirjoittanut Hesetius »
Nykyset 960 B204FT, 245 B200F
Menneet 745GLT B234F. 245GL B230F. 945GL B230FD

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: 960 16VT
« Vastaus #3 : 25.11.2014, 11:53:26 »
tulipas nätti venakoppa  :) ja onks toi garretti ihan horoväljä, vai onko se vaan imeny roskia ja siten hajonnut?
ja nyt kun on 960 kyseessä niin laitahan tietoa ja kuvaa varustelutasosta :)

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: 960 16VT
« Vastaus #4 : 25.11.2014, 13:20:01 »
tulipas nätti venakoppa  :) ja onks toi garretti ihan horoväljä, vai onko se vaan imeny roskia ja siten hajonnut?
ja nyt kun on 960 kyseessä niin laitahan tietoa ja kuvaa varustelutasosta :)

Kuvat ois kyllä kivoja :)
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa Hesetius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 145
  • Kilahti Garage
Vs: 960 16VT
« Vastaus #5 : 25.11.2014, 15:23:24 »
tulipas nätti venakoppa  :) ja onks toi garretti ihan horoväljä, vai onko se vaan imeny roskia ja siten hajonnut?
ja nyt kun on 960 kyseessä niin laitahan tietoa ja kuvaa varustelutasosta :)

Garretti oli ihan horoväljä, en oikeen tiedä mikä sen rikkoi kun oli vissiinkin jo viimesillään ostaessa. Varmaan ajettu vähillä öljyillä kun ahdin alkanu falskaamaan ja siitä sitten rikkonut kiertokangen laakeritki samalla... Sisustasta pitää nappailla kuvia kunhan kerkiää  :) Varusteita löytyy, Sähkösäätöiset nahkajakkarat, automaattinen ilmastointi, sähkökattoluukku, Sähkölasit, sähköpeilit ja ratin säätö. Ilmastoinnin purin tästä pois että mahtuu konehuoneeseen rakentelemaan. Entinen omistaja oli käynyt katsarilla kyselemässä ja autohan on EI vähäpäästöinen joten jotai saa tehdäkkin, Penkissä oli myös käytetty lukemin  175kW/310Nm@1.15bar tuolla ahtimen vaihdolla ym muilla pikku jutuilla.
Nykyset 960 B204FT, 245 B200F
Menneet 745GLT B234F. 245GL B230F. 945GL B230FD

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: 960 16VT
« Vastaus #6 : 25.11.2014, 15:35:54 »
Jännä versio öljynsuodattimen jalasta. Mahtuisko tuohon "normaali" turbon öljynsuodattimen jalka? Sehän suuntautuu lohkon kylkeä pitkin taaksepäin. Tuon pakosarjan kanssa turbo tulee sinne missä ö-suodatin silloin olis, mutta jos siirrät turbon eteen ylös niin suodatin kai mahtuis olemaan takana alhaalla.

Poissa Hesetius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 145
  • Kilahti Garage
Vs: 960 16VT
« Vastaus #7 : 25.11.2014, 15:40:35 »
Kyllä se varmaan normi jalkakin kävis, vaan tuohon jalkaan kun tulee nestejäähdytys ja se olis tarkotus vielä pitää  :).  Helppohan tuo on tuosta siirtää, vaikka runkopalkkiin pulttaa telineen niin se on pakosarjan luonta poissa.

Nykyset 960 B204FT, 245 B200F
Menneet 745GLT B234F. 245GL B230F. 945GL B230FD

Poissa Väpsy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 16VT
« Vastaus #8 : 25.11.2014, 16:11:01 »
Nätti on venakoppa! Nakkasin sulle yv:tä pakosarjasta.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: 960 16VT
« Vastaus #9 : 25.11.2014, 16:17:42 »
Jännä juttu, omasta -91 italian turbosta kun katsurilta kyselin niin kehui olevan vähäpäästöinen. Ja samasta yksilöstä oli myöskin kiertokangen laakerit aika heikossa hapessa vaikka ei mitään varsinaisia oireita aiheesta ollutkaan. Näissähän tosiaan kuuluukin olla öljyruutat ja järeämpi pumppu kuin vaparikoneissa. Itse totesin paremmaksi tehdä kokonaan toisen B230 alakerran tilalle, pääsi samalla nostamaan puristusta vähän mukavammalle tasolle. 8)

Öljypumpun hihnapyörän pultti kannattaa sitten uusia jakopään teon yhteydessä! :hello:
« Viimeksi muokattu: 25.11.2014, 16:23:17 kirjoittanut 8-pätkä »
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: 960 16VT
« Vastaus #10 : 25.11.2014, 16:22:18 »
Miks tuo öljysuodattimen jalka on pakko vaihtaa ylös-eteen pakosarjan kanssa? Jos pakosarja on jotenkin edes järkevästi tehty, ni ei pitäis tuo olla tiellä.

Sitten se mikä pitää ottaa huomioon (mitä harrastajat harvoin tekee), on että kun siirrät tuon öljysuodattimen, tulee lisää liitoksia joissa jokaisessa on vuotoriski, kun siellä on 2,5-6bar painetta jatkuvasti moottorin käydessä.

Olen kerran todistanut sitä, kun venemoottorista (GM V8 jossa tehtaalta siirtojalka) irtos letkuliitin, öljyt ympäri konehuonetta ja täystuho moottorille (veneillähän ei ajeta hirveästi tyhjäkäyntiä, vaan se isolohkokin saa tehdä töitä kokoajan 3000rpm+).

Turbon öljysuodatinjalka käy tonne, mut tasapainoakseli on hävitettävä repsikan puolelta (ja sen öljykiertoreijät tulpattava), koska se nappaa muuten kiinni siihen, tai sitten moottoritukea muokattava. Otahan huomioon että tarttet sit kans vesikiertosen jäähdyttimen siihen päähän, tai ilma-öljyjäähyn, jos et aio olla fakiiri ja ajaa ilman öljyjäähyä. :)

Jos itse tekisin, hommaisin pakosarjan mikä käy mahdollisimman bolt-on paikalleen, tai muokkaisin sen sopivaksi olemassa oleville kamoille.

Terveisin näitä jatkuvasti räpeltävä. :)

Sitten vähäpäästöisyydestä, nämä saattavat olla EI-vähäpäästöisiä, kun ovat kaikki ulkomaantuontia, riippuu ihan siitä mitä inssi nakannut LTJ:hen tietoja, kun auto rekisteröity. :)

OT: Pitäis selvittää omistakin mitä LTJ:ssä lukee, tota 450hv audia vois meinaan viritellä aika herkästi bentleyn ahdinsarjalla. ;)

Ja ehkä mulla onkin suomen ainoa EI-vähäpäästöinen S90 (tuonti) ;)
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Hesetius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 145
  • Kilahti Garage
Vs: 960 16VT
« Vastaus #11 : 25.11.2014, 16:35:45 »
Entisen omistajan mukaan EI-vähäpäästöinen ja kuulemma pitänyt harraste autonaan sen 5 vuotta. Pitää vielä itte kävästä konttorilla asia varmistamassa  :) Ja tosiaan ittekki lueskelin et se on näissä vm -91 tuonti vehkeissä ollu tosiaan tuurista kiinni mitä se inssi on sinne lätkässy. Tuon jalan siirtämisestä vielä että öljyliitäntöjä ei oikeastaan sen enempää tulis kun  nuo öljy linjat muuttuis vain pitempiin teräspunos versioihin ja tuossa jalassa vesikiertokin jo olis valmiina. KL-Racingin pakosatsi ainakin otti kiinni juurikin tuohon koneenkannake/öljysutari jalkaan, tietysti sitten jos satsin tekis itte niin sais pitää tuossa mutta onhan se kauempana lämmöstä esmeks just tuossa vakio ilmanputsarikotelon kohilla.
Nykyset 960 B204FT, 245 B200F
Menneet 745GLT B234F. 245GL B230F. 945GL B230FD

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 960 16VT
« Vastaus #12 : 25.11.2014, 16:54:09 »
Rupeehan näitä b204ft koneisia löytymään foorumiltaki. :)
On kyllä ihme jos ei ole vähäpäästönen. B204gt on ollu ilman kattia eli ei-vähäpäästönen, mut semmosen löytäjä saa olla melkonen lottovoittaja.
Toki jos on jotenki saatu tuontivaiheessa keploteltua. No sehän selviää tosiaan kun kysyt.

Hienokuntoisen yksilön oot kyllä löytäny.  :pomo:

Mites tuo TCUn ohittaminen on toteutettu?
« Viimeksi muokattu: 25.11.2014, 16:59:31 kirjoittanut 460GLE »
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: 960 16VT
« Vastaus #13 : 25.11.2014, 17:35:25 »
Tälläsen kun löytäis jostain itellekkin :o Ei vähäpäästöinen 16v turbo 900 sarjan korissa S*
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 960 16VT
« Vastaus #14 : 25.11.2014, 17:57:19 »
Näitä tuontiautoja ennen -92 on voinut tuurilla saada inssin virheestä ei vähäpäästöiseksi...
Sikäli mikäli inssi tajuaa sen normi leimassa, niin auto muuttuu valitettavasti vähäpäästöiseksi.  :-\

Hieno peli 960.  ;)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

 

Carcom Oy  Ateho