RallyBaron  Samppasport

Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”

  • 218 Vastauksia
  • 144394 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport”
« Vastaus #45 : 15.01.2015, 21:24:44 »
Ei ihan edisty tämä projekti loogisessa järjestyksessä, mutta aina edistyy kuitenkin kun jotakin tekee. Koska ajatuksena on modernisoida tätä autoa, niin pitäähän siinä olla sitten keskuslukko ja sähkölasit:

Eli vaihdoin siis sisäosan 940:stä, jolloin sain ikkunan toimimaan sähköllä. Alunperin meinasin jättää pikkuikkunan pois, mutta kesällä isän PV:llä ajellessa tykästyin tuuletusikkunaan koska siitä ei tuule niskaan.

Kun ovi oli auki, niin ihmettelin hitsisaumaa kahvan vieressä. En keksinyt mitä on joskus tapahtunut, lukkopesän vieressä noin 10cm pystysauma ja langan pätkiä sojottaa oven sisälle. Sitten keksin vaihtaa palan oveen:

Ulkonäkö ei ihan pysynyt alkuperäisenä, kahva on 960:n. Sen lukkolaite ei kuitenkaan sopinut oven sisään, joten se piti laittaa 240:sta samoin kuin lukkopesä.(toimii nyt samalla avaimella kuin virtalukko) Alareunan korjaus on vielä kesken ja sisäkahvan toteutus suunnittelematta.
Ovesta tuli siis mallia sovita ja sovella.  :D

Poissa 142

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 305
Vs: Volvo PV544 ”Sport”
« Vastaus #46 : 16.01.2015, 06:33:24 »
Modernia pitää olla, mut olisko tuon kahvan pystynyt laittamaan esim listan korkeudelle, niin ei pistäisi niin pahasti silmään? Ois saanut naamioitua osaksi listaa?
suomenvolvokerho.com

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport”
« Vastaus #47 : 16.01.2015, 08:54:09 »
Modernia pitää olla, mut olisko tuon kahvan pystynyt laittamaan esim listan korkeudelle, niin ei pistäisi niin pahasti silmään? Ois saanut naamioitua osaksi listaa?
Ajattelin samaa, mutta tuo oven kantti olisi katkennut tuon kahvan upotuksen takia. Se on nyt niin ylhäällä kuin sai.

Poissa Faija

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport”
« Vastaus #48 : 16.01.2015, 14:35:01 »
Kullä sinulla "Ata" riittää mielikuvitusta ja taitoa. Ihailen.

Poissa vkona

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 253
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport”
« Vastaus #49 : 16.01.2015, 15:44:22 »
940 ovien lasit on kaarevat, samoin tietysti nostimen liike.
PV:n ovien lasit ovat suorat.
Jouduitko muokkaamaan 940 nostimia paljonkin?

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport”
« Vastaus #50 : 16.01.2015, 18:19:19 »
Kyllä sinulla "Ata" riittää mielikuvitusta ja taitoa. Ihailen.
Kiitos. Kyllä tässä tekemällä oppii pikkuhiljaa. Ideointi on selvästi helpompaa, jotain kun keksii muuttaa, niin huomaa että tarvitsee sen jälkeen muuttaa kolmea muutakin asiaa.

940 ovien lasit on kaarevat, samoin tietysti nostimen liike.
PV:n ovien lasit ovat suorat.
Jouduitko muokkaamaan 940 nostimia paljonkin?
Lasi kulkee PV:n omissa kiskoissa. Vaihdoin lasiin sen raudan mihin mekanismi tulee kiinni 940-sta. Itse mekanismi kulkee suoraan niinkuin saksinostin. Mekanismi on lasin kiinnikeraudassa nivelillä, jotka mahdollistavat kaarevan lasin alunperin. Ei ollut iso homma siis, vaihtaa vain oveen sopivan palan. Lukon kanssa sai tuumata paljon enemmän..

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport”
« Vastaus #51 : 28.02.2015, 18:31:01 »
Eipä ole viime viikkoina edistynyt yhtään, kun aika mennyt harrasteauton kanssa. Tällä viikolla piti tehdä paljonkin kun oli "lomaviikko" (joka meni töissä ollessa), mutta tänään kuitenkin edistyi vähän. Tein hammastankoa varten kunnolliset kiinnikkeet:



Alakiinnike on 50x50rhs -putkesta leikattu ja paljon vahvempi kuin millä tuo tanko on aiemmin ollut kiinni. Toivottavasti saa vielä moottorin sopimaan ilman isoja ongelmia. Alemmas tankoa ei voi laskea, koska se osuu tukivarsiin. Edespäin jos siirtää niin saisi alemmaksi, mutta raidetankojen kulmat muuttuvat "vääriksi" ja ulompi pyörä kääntyy enemmän. Nyt auraus muuttuu muutaman millin vanteesta mitattuna jouston aikana. Jos laittaa raidepään kääntövarren alapuolelle muutos on yli centin ja varsi jää ihan eri asentoon tukivarsiin nähden.

Maksimi sisäänjousto:


Maksimi ulosjousto:


Aika hankala muutos kaiken kaikkiaan.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport”
« Vastaus #52 : 04.05.2015, 19:36:28 »
Kevät mennyt muissa rojekteissa ja koulun kanssa, mutta nyt ehtii vähän aikaa tätäkin rassaamaan. Apparin ovelle tein pari viikkoa sitten samat muutokset kuin kuskinovelle ja takaa olen poistanut vanhoja massoja. Parhaimmillaan(tai pahimmillaan) yli viiden millin kerros ja niin kovaa että halkeaa irti kun lyö vasaralla.. Classicmotorshowsta sai vähän lisämotivaatiota katsellessa Kainuun poikien kalustoa. Tänä iltana tulikin muutettua taakse millinen pulttijako ja levyjarrut.

Kuvassa näkyy myös S40:stä otettu ilmanpoistokanava. Toinen koppa vaihdettava niin saa sähköisen mittarinkin toimimaan. Tarkoitus laittaa jonkinlaiset ylätukivarret, mutta noitten alatukivarsien takia mitoitusta ja varsinkin puslia joutuu hieman miettimään.

Poissa mikkis83

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 949
  • SVK #02580
Vs: Volvo PV544 ”Sport”
« Vastaus #53 : 09.05.2015, 08:17:38 »
No nyt mittaristossa näköä! Oivallista jälkeä syntyy! Ja vielä sähkölasit :pomo:
-V940T-97/-VV70-99/VV70-98/V242-80/VA122S-67/FF500-63/C1508GT-79/VWJ-91/VWJ-91/E-59
Tappikoneella olisit jo perillä
Tappikoneen ääni sekoitti mun pääni

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport”
« Vastaus #54 : 14.05.2015, 21:57:01 »
Tästähän löytyi suoranainen suunnitteluvirhe.:o  Onko kukaan "korjannut" noita takaiskarien kiinnikkeitä? Melkoinen tasku joka kerää hiekkaa ym. Kuskinpuolelle joutui hitsaamaan paikan, mutta oikea puoli on ehjä. Leikkaisiko pohjaa sen verran että tasku jää pois, vaiko hitsaisi iskarille pienemmän kotelon alkuperäisen sisään?

Takaiskari lienee joskus jumittanut ja tullut yläpäästään läpi, siihen oli tehty näppärä korjaus: Kotelon ylä- ja alapuolelle laitettu vesipumpun vahvikepelti aluslevyksi, jottei kumit mene reiästä läpi.  ;D

Nyt toimii ilmanvaihto paremmin kuin uutena. Upotin 240:n ilmanpoistoräppänän hattuhyllyyn.:


Ylätukivarret tulivat myös 240:sta. Varsi liikkuu 10mm max jouston aikana, joten kumipuslilla toimii ok. Tein varsille kotelot takalattiaan 2mm levystä:

Taakse tulee varmaan myös jouset 240:sta niin löytyy lyhempiä. Yläpäähän vain vaihtaa samaa sarjaa olevat lautaset.
Käsijarruvaijereille piti tehdä uudet kiinnikkeet lähemmäksi jarrukilpiä, jotta vaijerit ehtivät kääntymään mukavasti ennen alatukivarsia.

Poissa Demi

  • Savisukeltaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1075
  • voi olla tai sit ei ole
Vs: Volvo PV544 ”Sport”
« Vastaus #55 : 15.05.2015, 11:45:51 »
täytynee pistää seurantaan onnea projektiin hyvän näkönenhän siitä tulee ;)
kiitoos ja anteeks.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport”
« Vastaus #56 : 26.05.2015, 20:22:34 »
Asennettu uustuotanto-osia "Mate in Puuppola". Joutuu vaan sovittelemaan ja pintakäsittelykin hoidettava itse.  :D

Tykkään eniten 1957-mallin takavaloista, mutta isän varastossa ei ollut kuin yksi. Yritin tehdä mallin mukaan peilikuvaa, mutta eihän siitä ihan samanlaista tullut. Niimpä tein molemmat itse, hieman tuli erinäköiset kuin oikeat, muttei haittaa.

Takavalojen tekoa.


Valmis takavalo alkuperäisen lasin kanssa.

Jenkkimallin puskureita ei myöskään löytynyt, niin nekin muokattava itse. Kuvia kun katselin niin kaari kulkee alunperin rusettien yli. Kuplissa kaari kulkee nätimmin rusettien läpi, joten niitä piti korottaa 20mm.




Ihan hyvin istuu tuo vannekin lokasuojan kanssa 25mm levikepalan kanssa.

Vanteiksi hommattava 16" peltivanteet, joihin 1963:n kapselit ja kromikehät. Ei tarvitsi silloin noita levityspalojakaan. Puskureita ajattelin uudistaa siten että hitsaan rusetit ym. kiinni ja pultit takapuolelle piiloon. Ne tulee varmaankin maalattua ainakin aluksi hopeanharmaiksi. Mitenhän tuon kromin saisi poistettua, jotta maali tarttuu ja onko jollain kokemusta kromimaalauksesta? Muutama vuosi sitten luin jostain harrasteautolehdestä aiheesta. Pinta oikeasti kiilsi toisin kuin halvoilla spraylla ja pinnan piti kuulema kestää myös kulutusta. Olisiko ollut tämä?:
http://www.urakointikaleva.fi/69425264
Mielenkiinto(lue lompakko) ei kuitenkaan riitä uudelleen kromauttaa puskureita. Tämäkin on saanut melko paljon osumaa ja jouduin oikomaan sitä jonniin aikaa että sain paikoilleen. Oikean puolen kiinnitysraudan jouduin tekemään myös itse, kun tuli se alkuperäinen kiinnityskohta aiemmin leikattua varapyöräkotelon mukana pois..

Lopuksi vielä, niin tiedän että takavalot ovat "väärässä" kohdassa paikoillaan, mutta omaan silmään paremmat tuossa hieman alempana.

Poissa Jukkaw

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport”
« Vastaus #57 : 26.05.2015, 22:40:29 »
Luulisin että vanhat kromit lähtee ihan hiekkapuhalluksella.

Mutta joo kaveri maalailee noita kromi juttuja ja kesto niillä on suurinpiirtein sama mitä normaalilla maalipinnalla. Suurin työ tuossakin on pohjien teko ja pinta pitää olla käytännössä täydellinen ennen "kromausta", se ei peitä enään mitään, ainoastaan korostaa. Tosin pystyy normaalisti paklaamaan ja pohjat voi tehdä kuten muillekkin maalattaville pinnoille. Hinnoista en pysty sanomaan, menee varmaan osien mukaan. On kuitenkin huomattavasti kalliinpaa kuin maalaus. Lisää voi käydä vilkuileen hautakoski.fi sivulta, tosin näyttäis olevan kotisivut remontissa, mut linkistä pääsee facebookkiin, jossa aika paljon kuvia eri projekteista.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport”
« Vastaus #58 : 29.05.2015, 17:50:51 »
Luulisin että vanhat kromit lähtee ihan hiekkapuhalluksella.

Mutta joo kaveri maalailee noita kromi juttuja ja kesto niillä on suurinpiirtein sama mitä normaalilla maalipinnalla. Suurin työ tuossakin on pohjien teko ja pinta pitää olla käytännössä täydellinen ennen "kromausta", se ei peitä enään mitään, ainoastaan korostaa. Tosin pystyy normaalisti paklaamaan ja pohjat voi tehdä kuten muillekkin maalattaville pinnoille. Hinnoista en pysty sanomaan, menee varmaan osien mukaan. On kuitenkin huomattavasti kalliinpaa kuin maalaus. Lisää voi käydä vilkuileen hautakoski.fi sivulta, tosin näyttäis olevan kotisivut remontissa, mut linkistä pääsee facebookkiin, jossa aika paljon kuvia eri projekteista.
Olikohan se tämä mistä oli juttua Klassikoissa taannoin? Tuo pyörä oli hämärästi tutun oloinen. Täytyy sitten tuonne soitella kunhan asia on ajankohtainen. Menee varmaan vielä pari kesää ennen kuin kaikki muu on valmista ja varmaan maalaan muutenkin ensin hopeanharmaiksi niin näkee mitä tarvitsee vielä korjailla.

PV kävi pitkästä aikaa ulkona, kun käännettiin toisinpäin talliin.


Etupuskurille tein samanlaiset muutokset, paitsi rusetteja en muuttanut. Olisin halunnut noiden kaarien alkavan lähempää puskurin päitä, mutta ne olisivat peittäneet vilkut. Hetken mietin jos siirtäisi vilkut puskureihin, mutta päädyin tämmöiseen ratkaisuun:


Näyttää siltä että lokasuojien etualareunoja pitää hieman levittää ettei tuo renkaan reuna näkyisi edestäpäin. Keulakappaleen korjauksetkin jää mukavasti tuonne puskurin alle piiloon.

Poissa tuomee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 252
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport”
« Vastaus #59 : 29.05.2015, 20:06:36 »
Hyvältä näyttää projekti kaikin puolin ja hyvin näkyy myös edistyvän :hello:
Mutta tuosta kromista sen verta että puskureiden puhallusta joskus koittaneena ei se oikeen häävisti hiekalla lähde kun on niin pirun kovaa ja sitten kun se kromi on jostain kohin rikki niin se metalli kuluu puhaltaessa paljon herkemmin kun tuo kromi jollonka pinnasta tulee epätasainen ja myöskin ne vähän vetelee kun joutuu pommittaan pirun kauan ;)Hapollahan tuo kromi pinnoittamoissa poistetaan,tiedä sitten kuinka paljon se vanhan kromin poisto pelkästään maksais,kun eikös sielä j-seudullakin oo joku paikka joka pinnoituksia tekee ;)
MM.PV544 -65(ikuisuus projekti),242 B21ET -78(Jäärata).
+useita Vauxeja ja Bedfordeja mm.HC Viva 1256 -74,HC Magnum 2300 -74,CF 250,2.3TD -78,jne.

 

Ateho  Elekma