Kulkukoira  Proturbo

Modernin autovarkaan välineet

  • 130 Vastauksia
  • 42611 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Modernin autovarkaan välineet
« : 21.03.2011, 13:04:28 »
Nyt on esitetty menetelmiä joissa hyödynnetään RF-tekniikkaan perustuvien aktiivisten avainten heikkouksista.

http://www.tietokone.fi/uutiset/autovaras_voi_huijata_autojen_uusia_avaimia

Lukaisemalla se linkitetty PDF, tekniikka aukeaa tarkemmin ja se, ettei sitä vastaan voi suojautua kuin säilyttämällä avainta faradayn-häkissä. Mitään muuta heikkouden omaaviin autoihin ei nyt ole tehtävissä, kuin säilyttää avainta sopivalla tavalla, joka taasen tappaa sen systeemin alkuperäisen ajatuksen.

Tai laitetaan se linkki suoraan..
http://eprint.iacr.org/2010/332.pdf

Samaten menetelmiä, joissa haittakoodia voidaan syöttää auton ohjausjärjestelmiin CD-soittimen kautta.    :o

http://www.tietokone.fi/uutiset/auton_voi_varastaa_mp3_musiikilla

Ja ei muuta kuin uusinta F-securen turvaohjelmaa asentamaan autoon....   :uglystupid2:

Mutta eipä hätää, nämä ongelmat vaivat vain kaikkein uusimpia ja pisimmälle kehitettyjä automalleja.
Oman merikonttini hälytysjärjestelmään kumpikaan noista ei toimi ja ovetkin aukeavat vain napin painalluksella, eiväkä itsestään.

Ongelma noissa heikkouksissa on juuri se, ettei kone tiedä, ettei se ihminen ole sen auton lähellä. Käyttäjän aktiivitoimia vaativat systeemit, kuten kaukosäätimen napin painnallus ovat edelleen yhtä turvallisia/turvattomia kuin aikaisemmin.... 

Kaikkea sitä näkee ja kuulee...  :D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1521
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Modernin autovarkaan välineet
« Vastaus #1 : 21.03.2011, 13:33:37 »
Heh kauan siinä kestikin että tämäkin tieto on tullut julkisuuteen. Tosiaan noiden "avaimettomien" autojen varastaminen on meilkein helpompaa kuin vanhojen mutta silti tuo tuntuu olevan vaan yleistyvä trendi. :idiot2:
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Modernin autovarkaan välineet
« Vastaus #2 : 21.03.2011, 13:36:39 »
Nostan tämän aiheen tänne yleiselle puolelle vakavamman keskustelun pariin, vaikkakin aloittajalla saattoi olla kieli hieman poskessa. :) Tämä aihe on kuitenkin mielestäni merkittävä ja vakava -- uudet autot ovat tietoteknisiä laitteita ja niitä koskevat periaatteellisella tasolla samat tietoturvauhat kuin muutakin tietotekniikkaa.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Paikalla Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12511
Vs: Modernin autovarkaan välineet
« Vastaus #3 : 21.03.2011, 13:38:32 »
Miksi nähdä vaivaa? Käy vain hakemassa auton huollosta ja ajaa pois auton omilla avaimilla. Katsoo vain huollon parkkipaikalta kalleimman näköisen auton, ottaa rekkarin ylös ja kävelee huollon tiskille. :pomo:
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Modernin autovarkaan välineet
« Vastaus #4 : 21.03.2011, 14:03:53 »
Taavi on siinä oikeassa, juttu huvitti minua ajatuksen tasolla. Autoon haittaohjelmistojen torjuntaa... Josta sitten tuli mieleeni se vanha juttu MS:n käyttöjärjestelmällä varustetusta autosta ja takarenkaan potkimisesta.

Mutta tilanne komiikasta huolimatta, kyseessä on vakava ongelma, jota ei ole edes ajateltu kun systeemejä on kehitetty.

Miksi nähdä vaivaa? Käy vain hakemassa auton huollosta ja ajaa pois auton omilla avaimilla. Katsoo vain huollon parkkipaikalta kalleimman näköisen auton, ottaa rekkarin ylös ja kävelee huollon tiskille. :pomo:

No, alkuperäisessä jutun tavalla ei tekijästä jää jälkiä. Mutta huollosta avaimen hakijasta jää useimmiten valvontakamerakuvaa yms. jälkiä.

Ja orkkismenetelmällä voi putsata vaikka kaikki jonkin maanalainsen parkin autot niiden sisältämistä arvoesineistä nopeasti ilman, että autoon on ollut mitään etukäteiskontaktia.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: Modernin autovarkaan välineet
« Vastaus #5 : 21.03.2011, 14:10:18 »
Käytännössä toi homma ei kuitenkaan ole niin helppo. Pitää löytää esim-kaupasta se auton omistaja, pysyä kintereillä koko ajan, vaikka tarvittava hetki on aika lyhyt.
Sitten esim. monella valmistajalla homma toimii näin:

Avain tulee auton lähelle, auto ei reagi mitenkään.
Kosketaan kahvaan tai vedetään kahvasta, auto alkaa etsimään avainta.
Avain löytyy, ovet avataan.
Avain tulee auton sisälle, auto ei reagoi mitenkään.
Painetaan start-nappia, auto hakee avainta
Avain löytyy, auto starttaa.

Tietty jos auton sitten sammuttaa eikä avain ole autossa, ei autokaan enää starttaa.

Omasta mielestä tuo on vähän turhaa pelottelua. Jossain supermarketissakin on niin paljon muuta signaalia, että mahtaako se avain enää erottua muun sotkun seasta?
Ja tuo yleensä avaimen "avaimettoman signaali" on melko heikko, joten kantavuus on lyhyt. Eli ei ainakaan kotoa autoa voi viedä.

Poissa skebazu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1178
Vs: Modernin autovarkaan välineet
« Vastaus #6 : 21.03.2011, 14:20:29 »
ooneksi mulla on niin heikko signaali että ei meinaa ottaa koko avainta, pitää työntää melkein ikkunasta sisälle ennenkuin se löytää avaimen  :pomo:

E: ihan sivupelissä kiinni kun pitää avainta niin löytää signaalin, joskus.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Modernin autovarkaan välineet
« Vastaus #7 : 21.03.2011, 14:24:34 »
Käytännössä toi homma ei kuitenkaan ole niin helppo.

(..)

Omasta mielestä tuo on vähän turhaa pelottelua.

Tavallaan olen samaa mieltä usun kanssa tästä, mutta...

On hyvä että näitä asioita nostetaan esiin. Tuossa on kuitenkin ihan selvä tietoturva-aukko, huomattavasti mitättömämpiäkin uhkakuvia vastaan ohjelmistoyritykset jatkuvasti paikkailevat koodiaan. Isoa osaa haavoittuvuuksista ei kuitenkaan koskaan käytännössä hyödynnetä.

Mutta autot ovat tietoteknisiä laitteita siinä missä tietokoneet ja kännykätkin. Myös auton tietoturvasta huolehtiminen tavalla tai toisella on tärkeää. Ensisijaisesti vastuu on valmistajilla.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Paikalla Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12511
Vs: Modernin autovarkaan välineet
« Vastaus #8 : 21.03.2011, 15:08:32 »
No, alkuperäisessä jutun tavalla ei tekijästä jää jälkiä. Mutta huollosta avaimen hakijasta jää useimmiten valvontakamerakuvaa yms. jälkiä.

Ja orkkismenetelmällä voi putsata vaikka kaikki jonkin maanalainsen parkin autot niiden sisältämistä arvoesineistä nopeasti ilman, että autoon on ollut mitään etukäteiskontaktia.
Kuulin että etelä-suomessa olis lähteny S-sarjan mese merkkihuollosta juurikin tuolla tavalla. Auto oli löytyny rikottuna viikon päästä Virosta. Auton vakuutus ei korvannu mitään kun auto oli viety auton omilla avaimilla. Liikkeen vastuuvakuutus oli jotain korvannu, mutta auton omistajalle oli jääny rahoitus eriä reilulla 10t€ maksamatta, vois sylettää ihan mukavasti.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Modernin autovarkaan välineet
« Vastaus #9 : 21.03.2011, 15:44:33 »
Käytännössä toi homma ei kuitenkaan ole niin helppo. Pitää löytää esim-kaupasta se auton omistaja, pysyä kintereillä koko ajan, vaikka tarvittava hetki on aika lyhyt.
Sitten esim. monella valmistajalla homma toimii näin:

Avain tulee auton lähelle, auto ei reagi mitenkään.
Kosketaan kahvaan tai vedetään kahvasta, auto alkaa etsimään avainta.
Avain löytyy, ovet avataan.
Avain tulee auton sisälle, auto ei reagoi mitenkään.
Painetaan start-nappia, auto hakee avainta
Avain löytyy, auto starttaa.

Tietty jos auton sitten sammuttaa eikä avain ole autossa, ei autokaan enää starttaa.

Omasta mielestä tuo on vähän turhaa pelottelua. Jossain supermarketissakin on niin paljon muuta signaalia, että mahtaako se avain enää erottua muun sotkun seasta?
Ja tuo yleensä avaimen "avaimettoman signaali" on melko heikko, joten kantavuus on lyhyt. Eli ei ainakaan kotoa autoa voi viedä.

Itseasiassa tuo onnistuu siten, että monissa maanalaisissa parkeissa kuljetaan tiettyä reittiä pitkin ulos tai hisseille.
Ja tuo toistinjärjestelmä on mahdollista rakentaa aktiiviseksi. Jolloin sinne LF-läehtteeseen saa helposti tehoa enemmän ja sen kantaman sadoiksi metreiksi.

Kaavalla
Lainaus
- 27.55 dB + 20*log[frequency(MHz)] + 20*log[distance(m)
voit laskea tarvittavat tehotasot, kun tuo kaava antaa suoraan matkavaimennuksen RF-signaalille etäisyyden funktiona. Matkat metrejä ja muut yksiköt desibelejä (dB). Jos käytät kaavaa vahvistimien tehontarpeen laskentaa, käytä tehon yksikköinä dBm:ä.

Toki tavallinen varas ei ole mikään RF-asiantuntija mutta tuollaiset välineet osaa joku rakentaa ja se varas niitä käyttää. Koska kyseessä ei ole rakettitiedettä oleva systeemi. Tuo systeemi toimi eri autoissa erilailla, kuten siitä dokkarista kävi ilmi.

Autoa ei välttämättä tarvitse varastaa kokonaan, kyllä se riittää jos sieltä pöllitään läppäri, kamera tms.

Koska tiedän miten tuo laitteisto toimii ja mitä sen tekemiseksi tarvitaan, pidän todennäköisenä, että sellaisia alkaa ilmestymään pimeille markkinoille Tai voi olla jo ilmestynyt. Mutta yleisiä ne eivät taida olla vielä.

Kuulin että etelä-suomessa olis lähteny S-sarjan mese merkkihuollosta juurikin tuolla tavalla. Auto oli löytyny rikottuna viikon päästä Virosta. Auton vakuutus ei korvannu mitään kun auto oli viety auton omilla avaimilla. Liikkeen vastuuvakuutus oli jotain korvannu, mutta auton omistajalle oli jääny rahoitus eriä reilulla 10t€ maksamatta, vois sylettää ihan mukavasti.
Tuossa jutussa on joku aukko, koska auton käyttövarkaus on varkaus, vaikka se suoritettaisiinkin auton omilla avaimilla.

Ja jos auton vakuutus ei korvaa, niin liikkeen kyllä, koska auto on liikkeen vastuulla niin pitkään kunnes se luovutetaan oikealle haltijalleen. Rosiksessa tuo omistaja olisi voittanut, ellei kyseessä ole jollakin tavalla haltijan törkeä huolimattomuus tai muu toimi, joka edesauttaa varkautta tapahtumaan.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Paikalla Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12511
Vs: Modernin autovarkaan välineet
« Vastaus #10 : 21.03.2011, 18:01:05 »
Tuossa jutussa on joku aukko, koska auton käyttövarkaus on varkaus, vaikka se suoritettaisiinkin auton omilla avaimilla.

Ja jos auton vakuutus ei korvaa, niin liikkeen kyllä, koska auto on liikkeen vastuulla niin pitkään kunnes se luovutetaan oikealle haltijalleen. Rosiksessa tuo omistaja olisi voittanut, ellei kyseessä ole jollakin tavalla haltijan törkeä huolimattomuus tai muu toimi, joka edesauttaa varkautta tapahtumaan.
Auton varkausvakuutus ei korvaa jos auto otetaan käyttöön auton omilla avaimilla.

Tuossa tapauksessa liikkeen vastuuvakuutus/liike korvasi, mutta siinäkin oli joku pykälä tai joku jolla jäi osa auton omistajan harteille. En tiedä tuosta tarkemmin. Tiedän vain kun automyyjä joka oli ko. mersun uhrille myynnyt kertoi tästä.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1054
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: Modernin autovarkaan välineet
« Vastaus #11 : 21.03.2011, 18:25:55 »
Silloin kun audeihin tuli ajonesto vakiona, niin se oli helppo ohittaa. vanhemman auton (samanlainen kone) ohjausboxi siihen tilalle ja auto on lähtenyt. Turussa oli yhdeltä varastettu sillai. Kyseisellä henkilöllä oli vaikeuksia saada vakuutuksesta rahat.
Sit se näytettiin sille vakuutustarkastajalle miten se tehdään. Omistaja sai korvaukset.
Auto oli myöhemmin löydetty palasina virosta.

Kyl oli vakuutustarkastaja ihmeissään kun koulusta tulee oppilaita näyttämään miten se toimii. :2funny:

Edit:typo

Edit 2: Sen verran vielä että rikollisuus menee aina edellä.
« Viimeksi muokattu: 21.03.2011, 18:29:08 kirjoittanut Axu85 »
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: Modernin autovarkaan välineet
« Vastaus #12 : 22.03.2011, 12:14:49 »
Itseasiassa tuo onnistuu siten, että monissa maanalaisissa parkeissa kuljetaan tiettyä reittiä pitkin ulos tai hisseille.
Ja tuo toistinjärjestelmä on mahdollista rakentaa aktiiviseksi. Jolloin sinne LF-läehtteeseen saa helposti tehoa enemmän ja sen kantaman sadoiksi metreiksi.

Voi olla etten ymmärtänyt, väännätkö rautalangasta:
Auto ei lähetä eikä vastaanota mitään ennen kuin kahvaan kosketaan.
Avain ei lähetä mitään ennen kuin auto kutsuu sitä.

Saadaanko tuo toimimaan jotenkin ilman sitä toista ukkoa auton kahvassa?
Vai automaatio hoitaa signaalin kaappauksen niin,että kun poka kävelee ohi, varas vetää auton kahvasta, jolloin avaus signaalit lentelee ja ovi aukeaa?

Edit: ja sitten vielä varas loikkaa sisään ja starttaa auton.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Modernin autovarkaan välineet
« Vastaus #13 : 22.03.2011, 12:38:48 »
Voi olla etten ymmärtänyt, väännätkö rautalangasta:
Auto ei lähetä eikä vastaanota mitään ennen kuin kahvaan kosketaan.
Avain ei lähetä mitään ennen kuin auto kutsuu sitä.

Saadaanko tuo toimimaan jotenkin ilman sitä toista ukkoa auton kahvassa?
Vai automaatio hoitaa signaalin kaappauksen niin,että kun poka kävelee ohi, varas vetää auton kahvasta, jolloin avaus signaalit lentelee ja ovi aukeaa?

Edit: ja sitten vielä varas loikkaa sisään ja starttaa auton.

Kaikissa autoissa ei tarvita käyttäjältä mitään aktiivisia toimia, vaan auto kyselee avainta tietyllä periodilla. Jonka pituuteen en ota mitään kantaa.

Mutta jos auto aktivoituu kahvaan koskemisesta, niin sehän on varkaalle helppoa. Aktivoidaan auto aktiiviseksi kyselemään avainta ja odotetaan.

Mainitsematta esim. erästä merkkiä, niin tuossa modernin varkaan systeemissä riittää, että poka kävelee tuon aktiivisen varastamis-systeemin vaikutusalueen lävitse ja auto avaa ovet ja niin edelleen.

Kurkkaa sen pdf-dokkarin sivua 9, jossa on taulukko niistä malleista jotka on testattu (tosin ilman automerkkejä onneksi).

Koetin kopioida taulukon, mutta saako siitä selvää, onkin täysin toinen juttu.

Table 4. Experimental results distances summary. Legend: ’X’ relay works without amplification, ’A’
with amplification, ’’
not tested, ’*’ value will be updated
Car model Relay cable Key to antenna distance (m)
7 m 30 m 60 m No Amplifier With Amplifier open go open go open go open go open go
Model 1 X X X X X X 2 0.4 * *
Model 2 X X A A A A 0.1 0.1 2.4 2.4
Model 3 X X X X X X - - - -
Model 4 X X - - - - - - - -
Model 5 X X X X X X 2.5 1.5 6 5.5
Model 6 X X A A A A 0.6 0.2 3.5 3.5
Model 7 X X A A - - 0.1 0.1 6 6
Model 8 X A X A - - 1.5 0.2 4 3.5
Model 9 X X X X X X 2.4 2.4 8 8
Model 10 X X X X - - - - - -


Ja vaikka magneettikentä vaimenee kuutiollisesti, niin senkin vaikutuspinta-alaa saa kasvatettua teholla.

Edit:

Pelottavinta tässä on se, että systeemi on äärimmäisen yksinkertainen, että sen pystyy rakentamaan jokainen VRCF:n foorumilainen pelkällä perehtymisellä aiheeseen.
Ja se, etteivät auton valmistajat ole missään suunnitteluvaiheessa oikeasti ajatelleet asian mahdollisuutta.


Auton varkausvakuutus ei korvaa jos auto otetaan käyttöön auton omilla avaimilla.

Tuossa tapauksessa liikkeen vastuuvakuutus/liike korvasi, mutta siinäkin oli joku pykälä tai joku jolla jäi osa auton omistajan harteille. En tiedä tuosta tarkemmin. Tiedän vain kun automyyjä joka oli ko. mersun uhrille myynnyt kertoi tästä.

Tuo asia on pakosta mainittu vakuutusehdoissa, joten se pieni präntti kannattaa lukea huolellisesti.
« Viimeksi muokattu: 22.03.2011, 12:47:23 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Paikalla Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12511
Vs: Modernin autovarkaan välineet
« Vastaus #14 : 22.03.2011, 12:54:10 »
Tuo asia on pakosta mainittu vakuutusehdoissa, joten se pieni präntti kannattaa lukea huolellisesti.
Totta, mutta kertooko autokorjaamo omia vakuutusehtojaan asiakkaalle? Niin semmoista vakuutusta ei autoon saa joka korvais jos se varastetaan omilla avaimilla. Jännää vain ettei korjaamoilla ole huoltolapuissa kohtaa johon kirjattaisiin henkilön nimi joka tuo ja hakee auton.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

 

Carcom Oy  Elekma