Voi olla etten ymmärtänyt, väännätkö rautalangasta:
Auto ei lähetä eikä vastaanota mitään ennen kuin kahvaan kosketaan.
Avain ei lähetä mitään ennen kuin auto kutsuu sitä.
Saadaanko tuo toimimaan jotenkin ilman sitä toista ukkoa auton kahvassa?
Vai automaatio hoitaa signaalin kaappauksen niin,että kun poka kävelee ohi, varas vetää auton kahvasta, jolloin avaus signaalit lentelee ja ovi aukeaa?
Edit: ja sitten vielä varas loikkaa sisään ja starttaa auton.
Kaikissa autoissa ei tarvita käyttäjältä mitään aktiivisia toimia, vaan auto kyselee avainta tietyllä periodilla. Jonka pituuteen en ota mitään kantaa.
Mutta jos auto aktivoituu kahvaan koskemisesta, niin sehän on varkaalle helppoa. Aktivoidaan auto aktiiviseksi kyselemään avainta ja odotetaan.
Mainitsematta esim. erästä merkkiä, niin tuossa modernin varkaan systeemissä riittää, että poka kävelee tuon aktiivisen varastamis-systeemin vaikutusalueen lävitse ja auto avaa ovet ja niin edelleen.
Kurkkaa sen pdf-dokkarin sivua 9, jossa on taulukko niistä malleista jotka on testattu (tosin ilman automerkkejä onneksi).
Koetin kopioida taulukon, mutta saako siitä selvää, onkin täysin toinen juttu.
Table 4. Experimental results distances summary. Legend: ’X’ relay works without amplification, ’A’
with amplification, ’’
not tested, ’*’ value will be updated
Car model Relay cable Key to antenna distance (m)
7 m 30 m 60 m No Amplifier With Amplifier open go open go open go open go open go
Model 1 X X X X X X 2 0.4 * *
Model 2 X X A A A A 0.1 0.1 2.4 2.4
Model 3 X X X X X X - - - -
Model 4 X X - - - - - - - -
Model 5 X X X X X X 2.5 1.5 6 5.5
Model 6 X X A A A A 0.6 0.2 3.5 3.5
Model 7 X X A A - - 0.1 0.1 6 6
Model 8 X A X A - - 1.5 0.2 4 3.5
Model 9 X X X X X X 2.4 2.4 8 8
Model 10 X X X X - - - - - -
Ja vaikka magneettikentä vaimenee kuutiollisesti, niin senkin vaikutuspinta-alaa saa kasvatettua teholla.
Edit:
Pelottavinta tässä on se, että systeemi on äärimmäisen yksinkertainen, että sen pystyy rakentamaan jokainen VRCF:n foorumilainen pelkällä perehtymisellä aiheeseen.
Ja se, etteivät auton valmistajat ole missään suunnitteluvaiheessa oikeasti ajatelleet asian mahdollisuutta.
Auton varkausvakuutus ei korvaa jos auto otetaan käyttöön auton omilla avaimilla.
Tuossa tapauksessa liikkeen vastuuvakuutus/liike korvasi, mutta siinäkin oli joku pykälä tai joku jolla jäi osa auton omistajan harteille. En tiedä tuosta tarkemmin. Tiedän vain kun automyyjä joka oli ko. mersun uhrille myynnyt kertoi tästä.
Tuo asia on pakosta mainittu vakuutusehdoissa, joten se pieni präntti kannattaa lukea huolellisesti.