Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"

  • 266 Vastauksia
  • 86012 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"
« Vastaus #45 : 25.09.2012, 09:24:18 »
Opetuspolkimen asennuksesta tulikin mieleen... Tuossahan on tulipellin lisäksi semmoinen foliomainen "lisätulipelti" moottoritilassa, jota piti aukoa että pääsi laittamaan pultteja ja muttereita kiinni poljinta varten.

Muistelen, että sen "foliopellin" yläosassa oli joku sähköreleen näköinen vempele johtojen päässä. Siirsin sen nätisti syrjään irroittamatta johtoja, ja nyt en löydä sitä mistään. Sijainti siis oli moottoritilassa vänkärin puolella aika ylhäällä. Onko tietoa mikä tuo sähköverme on?

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5703
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: 850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"
« Vastaus #46 : 25.09.2012, 17:25:04 »
Tuo opetuspoljin meni "raaka peli ranualla" -tekniikalla kiinni. Eli ei muuta kuin kylmästi poraten reikiä auton pohjaan ja siitä sitten pultit, mutterit ja vaijerit läpi. Löysin kätköistäni jotain suojavahaa metallipintoja varten, ja moista suihkautin tuoreeseen reikään ennen asennushommien jatkamista

anteeks mitä?!!?! :uglystupid2: :facepalm: mulla oli se poljin kiinni vanerissa joka oli vänkärin lattioiden muotoinen mutta kukin taplaa tyylillään  ::)

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"
« Vastaus #47 : 26.09.2012, 11:47:23 »
Joo mietin kanssa sitä vanerivaihtoehtoa. Tarpeeksi tukevaa kiinnitystä varten olisi pitänyt kaupasta käydä sitä vaneria ja vielä tuossa kadunvarressa osata/viitsiä muotoilla se lattiaan sopivaksi. Päättelin, että helpommalla pääsee kun tekee niitä reikiä kylmän viileästi - onpahan poljin sitten varmasti kiinni ja tarpeeksi tukevasti.

Ehkä se vaneri olisi sitten ollut se helpompi kuitenkin... tiedä häntä. Kuskin puolelle reikä tarvitaan kuitenkin, tosin vain vaijerin läpimittainen.

Jos innostun repimään opetuspolkimen pois, niin täytyy tulpata ne reiät. Tuskin revin hetipian, kun seuraava muksu tulee opetettavaksi jo reippaan vuoden päästä.

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"
« Vastaus #48 : 26.09.2012, 11:52:05 »
Kävin sitten Volvon myymälästä sen uuden termarin, 33 egeä rahastivat.

Samalla ostin lamput mittaristoon, kun sen ajotietämyskoneen poltin on pimeänä. Se olikin kallein niistä (10,48€) ja samalla otin muutkin lamput ( 4 kpl á 2,62€). Vaihdetaan kaikki kun jossain vaiheessa innostun repimään.

Takaluukun verhoilun pidikkeet ostin kanssa, yht noin 13egeä. Saapi senkin verhoilun kunnolla vihdoin kiinni.

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"
« Vastaus #49 : 05.10.2012, 08:53:13 »
Tyhjäkäynti oli kansirempan jälkeen kohollaan (n 1300rpm). Toista viikkoa metsästin vikaa ja loppujenlopuksi -ja tietysti!- vika oli yksinkertainen: yksi imupuolen pikkuletku oli vaan huollon sedältä jäänyt laittamatta kiinni. Tässä tuo tarina: 850T5 -96 tyhjäkäynti korkealla

Tulipahan tuon urakan aikana opittua autosta aika pirusti ja putsattua mm tyhjäkäyntimoottori, putsattua se ilmamassamittari  CRC:n siihen tarkoitetulla aineella (näiden ohjeiden mukaan: http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/tee-se-itse-ilmamassamittarin-puhdistus). Vaihdettua turbolle tulevat ja menevät imuletkut (3kpl). Löysin myös sen bensahöyryjen aktiivihiilipöntön sieltä kuskin puolen etulokarin sisältä.

Termostaattikin tuli vaihdettua, ja samalla myös lämpötila-anturi kun onnistui samalla vaihdolla helposti. Termarin ostin Volvon alkuperäisosana, lämpötila-anturin hain Motonetista.

Vikavalo muuten sammui vasta kun akun miinuskenkä oli irti useita tunteja. Ehkä joku 5min olisi riittänyt sekin, mutta kun puuhastelin jotain muutakin kuin auton korjausta (joskus noinkin  ::) ) niin annoin akun olla irki ihan rauhassa sen ajan.


Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"
« Vastaus #50 : 05.10.2012, 08:57:06 »
Sadevedetkin tuli tuossa sisään ja vika ilmeisesti oli tosiaan siinä, että kaikennäköistä kakkia&pazkaa oli kertynyt sinne pyyhkijöiden alla olevaan koteloon. Tässä ketjussa oikein kuvien kera tuo putsausurakka: 850 sadevedet sisään

Vaikuttaisi siltä, että tuo auttoi. Sataa on lotkottanut tuon jälkeen, eikä enää ole muodostunut kumiankkaa vailla olevaa lammikkoa auton sisälle.

Liekö sitten joko sulakekotelon kohdalta tai raitisilmaröörin kohdalta tulvinut vedet sisälle, mene ja tiedä, mutta kuskin jalkatila että sen takana oleva takapenkin jalkatila oli ihan märkinä. Jälkimmäisessä oli tosiaan ihan ihka-aito lammikko...

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"
« Vastaus #51 : 05.10.2012, 09:05:30 »
Vielä olis puuhaa, nyt voi keskittyä näihin kun sai tuon tyhmäkäynnin kondikseen:

-mittarivalojen vaihto (tietokoneen lamppu pimeänä)
-keskuslukituksen toimii-ei-toimi-ehkä-toimii vian selvittäminen.
-takakajarien loppuasennus (ritilät päälle)
-sadevesien kastelemien lattiapehmusteiden ym kuivattaminen
-jäähdytysnesteen varoitusvalo palaa vaikka nestettä on (vika lienee siinä paisarin "taikatapissa")
-etujarrut vinkuu
-vaihdekeppi hieman löysän oloinen
-cupholderin asennus

Noita voi tehdä sitä mukaan kun haluttaa ja intoa löytyy. Tietämyskoneen valon vaihtoa vois tietenkin hoputella, vaikka kellonajan olen kyllä oppinut katsomaan radiosta. Muuhun ei ajon aikana oikeastaan tietokoneen näyttöä välttis-pälttis tarttekaan.

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850 T5-R SportsWagon -96 "Musta Piru"
« Vastaus #52 : 08.10.2012, 09:07:13 »
Kyynernoja auki/ylös. Sieltä alta luukku auki ja sopivalla torksilla kirimään :)
Juu tämä auttoi jonkunverran käsijarruun. Sopivan kokoista Torx-avainta ei löytynyt, mutta menihän tuo kuusiokoloavaimellakin.

Paremmaksi voisi vielä laittaa. Onnistuuko tuo takapyöristä säätäminen yksi takarengas kerrallaan esim talvirenkaiden vaihdon yhteydessä?

Poissa Niksu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
Vs: 850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"
« Vastaus #53 : 08.10.2012, 10:32:23 »
Vielä olis puuhaa, nyt voi keskittyä näihin kun sai tuon tyhmäkäynnin kondikseen:
-mittarivalojen vaihto (tietokoneen lamppu pimeänä)
-keskuslukituksen toimii-ei-toimi-ehkä-toimii vian selvittäminen.

Tosiaan, takaluukun toimimattomuus sekoittaa koko keskuslukituksen, siis kaukosäädintä käytettäessä.
Itsellä oli aikanaan edellisen auton kanssa samaa ongelmaa ja muistaakseni takaluukun kytkintä, joka sijaitsee verhoilun alla (sitä pientä mihin menee johtoja) tuli irroiteltua ja putsattua. Lähti sillä sitten toimimaan, mutta voihan se tässä tapauksessa sökökin olla.
Seat Leon Cupra 290 -19

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"
« Vastaus #54 : 08.10.2012, 21:53:00 »
Joo täytyy ronklia tuota kyseistä takaluukun kytkintä. Verhoilu onkin jo valmiiksi irti, jätin sen odottamaan tätä remonttia reilu vuosi sitten, kun korjailin takalasin pyyhkijää... unehtui välillä moinen kun tottui liiankin nopsaan tarkistamaan aina, että takaloorakin meni lukkoon.

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"
« Vastaus #55 : 10.10.2012, 06:39:47 »
Tiputteli öljyä tuo meikäläisen pirssi jostain moottorin alta. Käytin samassa paikassa tsekkauttamassa missä kansiremppakin tehtiin - tiputtelu kun alkoi sen rempan jälkeen.

Syyllinen öljyn tiputteluun oli turbolta lähtevä öljyputki, tarkemmin sen moottorinpuoleinen pää. Oli tiiviste kaputt.

Vaihtoivat sen odottaessa ja eivät edes veloittaneet mitään. Tulivat näin siis asiallisesti vastaan siinä, että heiltä oli jäänyt se yksi imuletku laittamatta kiinni ja meikäläinen joutui puolitoista viikkoa sitä metsästämään kädet rasvassa. Asiallinen paikka muutenkin. Siis Lielahdessa Fixus huolto (virallisemmin PG Group).

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"
« Vastaus #56 : 10.10.2012, 06:49:30 »
Sain tuossa em yhteydessä myös itse kurkata auton alle sen ollessa nosturilla. Ihan siistiltä tuo näytti meikäläisen amatöörin silmiin, ei ruostetta tms. Paitti bensansuodatin (semmoinen ison hernekeittotölkin näköinen) oli aikas elämää nähnyt, eli ruostetta pinnassa - vaihdetaan jos alkaa oireilemaan.

Jotain kolinaa välillä kyllä kuuluu takaa kuskin puolelta. Huoltosetä pongasi, että semmoinen poikittaisraudan vänkärin puoleinen pää oli kumipulsasta (tms)  irti ja ehkä sen kolinan aiheuttaja. Mennee katsastuksesta läpi tuollaisenakin.

Mikähän osa tuo muuten on? Jonkunnäköinen poikittaistuki, semmoinen joka siis kulkee poikittain renkaalta toiselle. Tässä tapauksessa siis kuskin puolelta lähtee ja irki oleva kumipulsa on vänkärin puolen renkaan lähellä.


Poissa Juke-Maza

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1344
  • Keskinkertaista yritetään mutta paskaa tuppaa.....
    • JAM Motorsports Club
Vs: 850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"
« Vastaus #57 : 10.10.2012, 07:17:09 »
Jotain kolinaa välillä kyllä kuuluu takaa kuskin puolelta. Huoltosetä pongasi, että semmoinen poikittaisraudan vänkärin puoleinen pää oli kumipulsasta (tms)  irti ja ehkä sen kolinan aiheuttaja. Mennee katsastuksesta läpi tuollaisenakin.

Mikähän osa tuo muuten on? Jonkunnäköinen poikittaistuki, semmoinen joka siis kulkee poikittain renkaalta toiselle. Tässä tapauksessa siis kuskin puolelta lähtee ja irki oleva kumipulsa on vänkärin puolen renkaan lähellä.
850:n taka-akselistossa ei ole muita poikittaistukia kuin kallistuksenvakaaja mutta ei vakaajan yhteydessä ole mitään kumipuslia. Taka-akselistossa on yhteensä 4 puslaa/niveltä.

Tässä räjäytyskuva jossa näkyy koko akselisto ilman kallistuksen vakaajaa.


Veikkaan että ammattitaitoinen huoltosetäsi on väärässä ja osa joka kolisee on juurikin kallistuksenvakaaja joka on katkennut akselin sisään joustavasta päästä. Mikäli kuvailemasi tanko on akselin etupuolella se on vakaaja ja katsastuksessa siitä tulee sanomista.

Tuossa vielä kuva kahdesta takavakaajasta irrallaan:
« Viimeksi muokattu: 10.10.2012, 07:25:27 kirjoittanut Juke-Maza »

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"
« Vastaus #58 : 10.10.2012, 08:29:58 »

Tässä räjäytyskuva jossa näkyy koko akselisto ilman kallistuksen vakaajaa.
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Kyllä tuolla oli joku gummi-juttu tuossa nro 6 ja 9 kohdalla. Eli missä tuo pitkä kohta menee kiinni  ruuvilla nro 7. Vänkärin puoleinen gummi-juttu oli korjaamon sedän mielestä irki.

Poissa Vtwin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 127
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"
« Vastaus #59 : 10.10.2012, 09:57:47 »
Ittellä oli omassa autossa juurikin samainen kumi rikki ja kyllä tulee katsastuksessa sanomista.
Kun pusla väljistyy niin taka-auraus pääsee muuttumaan.

 

Samppasport  Futurez