Mistähän mahtaisi johtua kun vaihdetta vaihtaessa isommalle tumahtelee alustan puolelta jonkinverran? Tällä hetkellä vaihdettua vaihdelaatikon taaimmainen tukikumi uuteen. Sekin auttoi mutta ei tuohon itse tumahteluun, vaan liikkeelle lähdettäessä hitaasti kytkin nostaessa. Kuuluuko kardaania heiluttaessa keskituen joustaa minkäverran? Onko takapäässä mitä yleisimpiä puslia mitkä voisi vaikuttaa tuohon? Allekirjoituksen auto kyseessä.
Kardaanin tukikumi ei ehjänä paljoa jousta, ehkä maksimissaan sentin suuntaansa, kun kunnolla heiluttaa. Se kumi on kuitenkin suht jäykkä.
Jos se on kulunut, niin ajotilanteessa täristää/jyrisee. Missä nopeudessa se tapahtuu, riippuu pitkälti siitä kuinka kulunut se tukilaakeri on.
Käytännössä siis tukilaakeri ei aiheuta suoraan tumahtelua.
Todennäköisin syy tumahteluun on kuitenkin takatukivarsien ja taka-akselin väliset kuluneet puslat.
Tekee sellaista, että pienestä nopeusta kiihdyttäessä tumahtaa.
Eli taka-akseli pääsee liikkumaan liikaa etu-/takasuunnassa.
Pahimmassa tapauksessa voivat moottorin tukikumit olla niin loppu, että koko paketti pääsee heilahtamaan, aiheuttaen tumahdus äänen.
Eli moottorin ja vaihteiston massa liikahtaa taaksepäin, kardaanin toimiessa vipuvartena, jolloin ne taaemmat puslat ovat tiukoilla.