Ateho  Elekma

Vaihdelaatikko M30 M40 M45 M46 M47 veteraanissa

  • 255 Vastauksia
  • 134017 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihdelaatikko M30 M40 M45 M46 M47 veteraanissa
« Vastaus #120 : 16.02.2014, 23:03:30 »
Nyt tilaisuuden tullen arvelin minäkin päivitellä Amazonin vaihteistoa, jos saisi matka-ajoihin vähän mukavuutta ja ehkä kulutustakin vähän alas. Varattuna nyt M47 ja kotikutoinen tonnikoppa. Pitäskös nyt hommata uutta kytkintäkin? Jos, niin millaista? Saako aman orkkis nopeusmittarin pelaamaan tuon laatikon kanssa?

Poissa 142

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 305
Vs: Vaihdelaatikko M30 M40 M45 M46 M47 veteraanissa
« Vastaus #121 : 17.02.2014, 12:37:43 »
Levy nyt ainakin...
suomenvolvokerho.com

Poissa Sebbe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihdelaatikko M30 M40 M45 M46 M47 veteraanissa
« Vastaus #122 : 17.02.2014, 20:04:53 »
M47 yhdistettynä vanhojen volvojen lyhyeen perään tekee ykkösvaihteesta aivan turhan.
TL22 -58, L370 -61, Satellite -68, LM218TD -64, V70 -99

Niin pientä hintaa ei ole olemassakaan, etteikö volvoharrastaja siitä koettaisi tinkiä

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihdelaatikko M30 M40 M45 M46 M47 veteraanissa
« Vastaus #123 : 17.02.2014, 21:33:12 »
M47 yhdistettynä vanhojen volvojen lyhyeen perään tekee ykkösvaihteesta aivan turhan.

Eli kannattavinta laittaa suoraan melko samalla vaivalla M46? Pitää nyt kuitenkin ostaa tuo tonnikoppa+M47, kun olen ne varannutkin. Tonnikopan jättäs itselle ja M47 myyntiin  ::)

Poissa 240

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1279
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihdelaatikko M30 M40 M45 M46 M47 veteraanissa
« Vastaus #124 : 17.02.2014, 21:55:04 »
Eli kannattavinta laittaa suoraan melko samalla vaivalla M46? Pitää nyt kuitenkin ostaa tuo tonnikoppa+M47, kun olen ne varannutkin. Tonnikopan jättäs itselle ja M47 myyntiin  ::)

http://www.volvo200.org/modellen/bakken.htm

Poissa skipi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: Vaihdelaatikko M30 M40 M45 M46 M47 veteraanissa
« Vastaus #125 : 17.02.2014, 22:21:42 »
Mulla on M47 ja tiuha perä amassa eikä se ykkönen mun mielestä mitenkään häiritsevän lyhyt ole arki ajossa tai muutenkaan.

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihdelaatikko M30 M40 M45 M46 M47 veteraanissa
« Vastaus #126 : 18.02.2014, 14:54:25 »
Eeäääh, valinnanvaikeus iski. Näytin kaverille (rallimiehiä, tietää noista lukemista enemmän kuin minä. Saattoi katsoa asiaa vähän rallilasien läpi) tuota listaa välityksistä, taivasteli lähinnä tuota kakkosen ja kolmosen todella pitkää väliä. M47:n listaa näytin, mutta M46 näyttäisikin olevan melkein samanlainen, ykköstä ja vitosta lukuunottamatta.

Olisi mukava kuulla enemmän kokemuksia Amazonin vakioperästä ja M46/M47 -yhdistelmästä.
« Viimeksi muokattu: 18.02.2014, 16:05:20 kirjoittanut Amanssi »

Poissa skipi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: Vaihdelaatikko M30 M40 M45 M46 M47 veteraanissa
« Vastaus #127 : 18.02.2014, 16:21:50 »
Ps. m47 on olemassa vaijerilähdöllä ja ilman. M46 on kai kaikki vaijerilähdöllä (? en ole varma).

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Vaihdelaatikko M30 M40 M45 M46 M47 veteraanissa
« Vastaus #128 : 22.02.2014, 10:43:11 »
Ps. m47 on olemassa vaijerilähdöllä ja ilman. M46 on kai kaikki vaijerilähdöllä (? en ole varma).

M47 vaijerilla on hieman harvinaisempi tapaus vain. M46:sta on myös sekäettä.

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihdelaatikko M30 M40 M45 M46 M47 veteraanissa
« Vastaus #129 : 22.02.2014, 16:04:45 »
Vaijerilähdöllä tarkoittanette juurikin tuota nopeusmittarin vaijeria? Jääköhän M46 ja M47 -laatikoissa nopeusmittarin pyörittäjä miten paljon eri kohtaan, kuin M40:ssä, Amassa kun vakionakin on tosi tarkka pituudeltaan vaijeri, ei kyllä yhtään ylimääräistä senttiä ole pituuteen jätetty (tai sitten vedin sen väärää kautta paikalleen). Orkkis-mittari pitää saada toimimaan, on se sen verran tyylikäs  8)

Poissa Okko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 861
  • Turbo ja Takaveto
Vs: Vaihdelaatikko M30 M40 M45 M46 M47 veteraanissa
« Vastaus #130 : 24.02.2014, 12:54:05 »
M46:ssa mittarivaijerin paikka on ylivaihdeyksikön takaosassa, melkein kardaanin laipassa. Eli on eri kohdassa kuin M40, ainakin ylivaihdeyksikön pituuden verran. En nyt muista missä M40:ssa on mittarivaijerin paikka. Eikös amazoniin ole saanut M41 laatikkoa tehtaalta? Sopisiko sellaisesta vaijeri M46 kanssa?

Sattui löytymään kuvakin vielä, mittarivaijerin paikka näkyy tuossa keppitelineen takaosan kohdalla alhaalla
« Viimeksi muokattu: 24.02.2014, 12:58:00 kirjoittanut Okko »

2x740, 240, 2x9-5, 9-3, 900

Poissa kimisetä

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 445
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihdelaatikko M30 M40 M45 M46 M47 veteraanissa
« Vastaus #131 : 24.02.2014, 14:16:38 »
Amazonia myytiin M41 askillakin (D ja J type) ja vaijeri lähti ylivaihdeyksikön perästä niinkuin M46:sakin.
Nopeusmittarin vaijerin kierroksethan pitää olla suhteessa kardaanin kierroksiin.
Pidempiä vaijereita amaan löytynee ainakin CVI, VP-autoparts, jne. Jos siis motonetistä (tukkuri Koivuselta) on loppu.
« Viimeksi muokattu: 24.02.2014, 14:19:49 kirjoittanut kimisetä »
Volvohistoriaa vuodesta -83
144 DL -73, 145 express -71, amazon favorit -68, 360 GL -88, 360 GLT -88, 240 DL jenkkifarkku -88, 440 -94, Amazon -62 edelleen, PV544 -62, V40 -00
Ja pasha 142 museoauto

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2200
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Vaihdelaatikko M30 M40 M45 M46 M47 veteraanissa
« Vastaus #132 : 01.03.2014, 14:10:04 »
Itellä riitti tuo orkkis vaijeri kun vaihdoin laatikon m40->m46.. Muistaakseni pohjan läpivientipaikka muuttui tuossa mutta on aika tarkalla tuo pituus kyllä..
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: Vaihdelaatikko M30 M40 M45 M46 M47 veteraanissa
« Vastaus #133 : 04.05.2014, 14:29:37 »
Pitäisi purkaa eräs M40 laatikko ja sain sen jo melko pieniin osiin mutta homma tyssäsi kun en saa sitä akselia kahteen osaan missä on ne rattaat pakettina kiinni. Kytkin akseli liikkuu puolisenttiä edes takaisin mutta ei irtoa vaikka ropaa eri vaihteita päälle, otin myös sen takaosan laipan pultit irti ja sitten 3kpl jotain pieniä kiiloja lähti pois synkrojen kohdalta mutta ei vieläkään lähteny.
Kuulemma siinä on joku salainen jippo mutta ei sitä ainakaan pakkoruotsin voimin löytynyt mistään ohjekirjoista, apuva!  :hello:

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6352
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Vaihdelaatikko M30 M40 M45 M46 M47 veteraanissa
« Vastaus #134 : 04.05.2014, 14:49:33 »
Pitäisi purkaa eräs M40 laatikko ja sain sen jo melko pieniin osiin mutta homma tyssäsi kun en saa sitä akselia kahteen osaan missä on ne rattaat pakettina kiinni. Kytkin akseli liikkuu puolisenttiä edes takaisin mutta ei irtoa vaikka ropaa eri vaihteita päälle, otin myös sen takaosan laipan pultit irti ja sitten 3kpl jotain pieniä kiiloja lähti pois synkrojen kohdalta mutta ei vieläkään lähteny.
Kuulemma siinä on joku salainen jippo mutta ei sitä ainakaan pakkoruotsin voimin löytynyt mistään ohjekirjoista, apuva!  :hello:

Se alempi akseli pitää ottaa ensin irti. Akseli lähtee suht kevyesti lyömällä ja kun se on liikkunut noin 10mm, se löystyy lisää ja on vedettävissä pois ihan käsipelillä.

Nyt sivuakseli putoaa sen verran alas, että saat ylemmän akseliin pois. Kasaaminen on vähän haastavaa, kun sivuakselin neulalaakerit pitää "liimata" paikalleen jollain vaseliinilla tjms. jotta ne pysyvät paikallaan. Jotkut käyttävät myös katkaistua akselia pitämään neulat paikallaan ja sitten vaan työntää virallisella akselilla toisen edellään pois.

 

RallyBaron  Samppasport