RallyBaron  Samppasport

Vaihdelaatikko M30 M40 M45 M46 M47 veteraanissa

  • 255 Vastauksia
  • 134006 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: Vaihdelaatikko M30 M40 M45 M46 M47 veteraanissa
« Vastaus #135 : 04.05.2014, 17:09:04 »
Kiitti vinkistä ;) Tuo on vaan vaikeampi tapa. Isä kerto että se on joskus ottanut kytkinakselin pois irroittamatta muita akseleita ja se ei muistanu enää miten se tehtiin joten arvelin että jos joku täällä tietäisi miten se tehdään ja voisi kertoa. Ei viittis ihan koko lootaa purkaa. ::)
« Viimeksi muokattu: 04.05.2014, 18:15:08 kirjoittanut Automasentaja »

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihdelaatikko M30 M40 M45 M46 M47 veteraanissa
« Vastaus #136 : 06.05.2014, 21:25:19 »
Vissiin ois kohtapuolin taas otettava laatikkohommat mietintään. Meinasin, että M46:sta lyhentäisi sen keppitelineen kantikkaan putken ihan minimiin ja sen siirtotangon myös, niin sopiskohan silleensä tunnelia suurentamatta paikalleen, kepille tekisi kuitenkin uuden reiän tunneliin. Samalla nostaisi siitä keppitelineestä sitä nivelen "silmukkaa" vähän ylös, ja vastaavasti pidentäisi nivelestä siirtäjätankoon menevää tankoa, tälleensähän periaatteessa saisi vaihdekepin liikettä pienennettyä... Jo oli hankalasti selitetty  :D Mutta tavoitteena olisi kuitenkin pitkähkö vaihdekeppi, Kulmiksen pitkäkeppirakennelma on fiksun oloinen mutta eipä varmasti onnistu minulta.

Huono kuva vähän havainnollistamaan lyhennettävää kohtaa, eli tuon punaisen laatikon sisällä oleva pätkä pois. Oikein mitan kanssa kuvasin, mutta eihän tuosta saa mitään selvää  :facepalm:



Ja varmaankin tällä kytkinpaketilla saisin naitettua B20-tonnikoppa-M46 -paketin toimivaksi?

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Vaihdelaatikko M30 M40 M45 M46 M47 veteraanissa
« Vastaus #137 : 07.05.2014, 10:38:01 »
Muistahan ottaa paljon kuvia tuosta vaihdevipuprojektin etenemisestä tänne näytille !  :hello:

Itse myös suunnittelen samaista laatikkoa amazoniin.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6352
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Vaihdelaatikko M30 M40 M45 M46 M47 veteraanissa
« Vastaus #138 : 07.05.2014, 11:26:45 »
Vissiin ois kohtapuolin taas otettava laatikkohommat mietintään. Meinasin, että M46:sta lyhentäisi sen keppitelineen kantikkaan putken ihan minimiin ja sen siirtotangon myös, niin sopiskohan silleensä tunnelia suurentamatta paikalleen, kepille tekisi kuitenkin uuden reiän tunneliin. Samalla nostaisi siitä keppitelineestä sitä nivelen "silmukkaa" vähän ylös, ja vastaavasti pidentäisi nivelestä siirtäjätankoon menevää tankoa, tälleensähän periaatteessa saisi vaihdekepin liikettä pienennettyä... Jo oli hankalasti selitetty  :D Mutta tavoitteena olisi kuitenkin pitkähkö vaihdekeppi, Kulmiksen pitkäkeppirakennelma on fiksun oloinen mutta eipä varmasti onnistu minulta.

Huono kuva vähän havainnollistamaan lyhennettävää kohtaa, eli tuon punaisen laatikon sisällä oleva pätkä pois. Oikein mitan kanssa kuvasin, mutta eihän tuosta saa mitään selvää  :facepalm:

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Ja varmaankin tällä kytkinpaketilla saisin naitettua B20-tonnikoppa-M46 -paketin toimivaksi?

M46:ssa ylivaihdeyksikkö saattaa tulla kepin alapään tielle. Alunperinhan se siirtäjätangon pää on mutkalla juuri sen takia, että kiertäisi ylivaihteen. Jos nyt laitat kepin heti sen nivelen viereen, niin ei todennäköisesti liiku keppi kuin yhteen suuntaan :-\

Teoriassa siis kepin saa korkeintaan tuohon ylivaihteen ensimmäisen sauman kohtaan, eli suunnilleen tuohon kuvassa äkyvän nippusitten kohdalle ja sittenkin sitä pitää nostaa alkuperäistä ylemmäs.

Poissa eke

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 622
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihdelaatikko M30 M40 M45 M46 M47 veteraanissa
« Vastaus #139 : 07.05.2014, 13:22:38 »
Pitäisi purkaa eräs M40 laatikko ja sain sen jo melko pieniin osiin mutta homma tyssäsi kun en saa sitä akselia kahteen osaan missä on ne rattaat pakettina kiinni. Kytkin akseli liikkuu puolisenttiä edes takaisin mutta ei irtoa vaikka ropaa eri vaihteita päälle, otin myös sen takaosan laipan pultit irti ja sitten 3kpl jotain pieniä kiiloja lähti pois synkrojen kohdalta mutta ei vieläkään lähteny.
Kuulemma siinä on joku salainen jippo mutta ei sitä ainakaan pakkoruotsin voimin löytynyt mistään ohjekirjoista, apuva!  :hello:

Kytkinakselin laakerin irrottamalla pääakseli on purettavissa ilman ryhmäpyörän "alas tiputtamista" ,ryhmäpyörän akselin irrotus onnistuu VAI EDESTÄ TAAKSE suuntaan ,silloinkin vaihteiston takalaippa pitää olla irti ja käännettynä niin ettei ole ulostulevan akselin edessä .
Takasin laitto on kyllä hankalampaa jos pääakseli on edessä .
Helpompi kasatakkin kun kytkinakselin laakeri on irti ja laitetaan paikalleen viimeisenä , saa varmemmin ne synkkapalat ja jousilangat oikein , ja vielä , 3/4   vaihteen kytkentärengas on mahdollista asentaa kumminkin päin ,se on kuitenkin merkattu ,ja erilainen sisäspooreilta , ulkoreunan kartiopinnassa on koneistettu ura  joka tuleee olla TAAKSEPÄIN .

Tee hyvä "työakseli" jos irrotat ryhmäpyörän , helpompi kasata neulalaakerit ja asentaa koko paketti.


Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihdelaatikko M30 M40 M45 M46 M47 veteraanissa
« Vastaus #140 : 08.05.2014, 19:44:08 »
Kävin tuossa tutkailemassa lootaa tarkemmin. Huomasin, että vaihteita ei kannata ronklata ilman kytkinkoppaa, nyt sitten jäi kakkonen tai nelonen päälle, ja keppi ei liiku mihinkään. Kytkinkoppa rajoittanee akselin päittäisliikettä, ilman koppaa ei rajoita ja nyt on joku viturallaan. Noooh tarkastellaan tuota lähemmin kun on enemmän aikaa ja hermoja.

Mutta joo, vaihdekeppiä veivasin että saisin sen siirtäjätangon vaatiman tilan suurinpiirtein laskettua. Ykköstä en sattuneesta syystä saanut päälle, mutta meikäläisen silmään näyttäisi, että vaihdekepin alapää sopisi olemaan siirtäjätangon melkeinpä juuressa, ottamatta ylivaihdeyksikköön kiinni. Perhana kun olisi saanut sen ykkösen silmään, niin olisi saanut varmuuden... Tässä kuvassa kuitenkin kakkonen tai nelonen päällä:



Tuohon punasen laatikon kohdalle mietin sitä siirtäjätangon "haarukkaa"

Muistin virkistämiseksi, se haarukkahan on siis tämmönen.

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: Vaihdelaatikko M30 M40 M45 M46 M47 veteraanissa
« Vastaus #141 : 11.05.2014, 15:16:22 »
Onko mitenkään mahdollista rakentaa Duetin M40 ja PV:n M30 lootasta PV:seen sopiva M40 loota? Kardaanin laipan boorit on erilaiset ja ei mee ristiin. Onnistuuko mitenkään?
Miten muuten saa sen kytkinakselin laakerin ehjänä pois?

Poissa eke

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 622
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihdelaatikko M30 M40 M45 M46 M47 veteraanissa
« Vastaus #142 : 13.05.2014, 10:26:47 »
Laakeri irtoaa ulosvetäjällä ,tässä VOLVOn alkuperäinen ,kytkinakselin lukkorengas irti ,laakerin ulkokehältä lukkorengas irti .


Toinen "leukapuolikas" pois kuvasta ,näkee miten on paikallaan.

Mahdollisuus vetää myöskin tuosta ulkokehän lukkorenkaasta ,mutta rengasleuat on oltava tarkasti lukkorenkaan juuressa ettei rengas väänny . Tilaa on ,kytkinakseli laakereineen tulee eteenpäin tarpeeksi



Minkä ikänen M30 vaihteisto on "automasentajalla"?Miten kardaanin laippa eroaa M40 vastaavasta ?

Nämä kuvat on otettu "vesivaurio" M30 vaihteistosta ,ei ole helppo rakentaa tänne sisään 4:ttä vaihdetta ,pakkisysteemi eroaa eniten ,ei ole M40:stä  mihin vertais ,mutta kardaanin laippa  näyttäis samanlaiselta kun M40 .

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: Vaihdelaatikko M30 M40 M45 M46 M47 veteraanissa
« Vastaus #143 : 13.05.2014, 16:26:57 »
Siis duetin M40 lodjun perästä lähtevän akselin halkaisija on isompi, boorit on tiheämmät kuin M30 laatikossa ja sen paljon puhutun kardaaninlaipan pulttijako on sama mutta boori on eri ja mutterin kolo on isompi koska mutteri on myös isompi. M30 lodjuja löytyy muutama kappale ja yksi on varmuudella vuoden 64 PV:stä. Kaikki näyttää samalta. Luulin että takakopan vaihtamalla saa sopimaan pv:seen mutta se jäi projektiasteelle. Täytyy sit rukoilla että nykynen M40 kestää ensi kesän vaikka se "kovassa" vedätyksessä hieman rutisee, varmaan joku laakeri menossa pas-2. ::)
« Viimeksi muokattu: 13.05.2014, 16:31:00 kirjoittanut Automasentaja »

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihdelaatikko M30 M40 M45 M46 M47 veteraanissa
« Vastaus #144 : 23.05.2014, 22:57:52 »
Joo-o, on näköjään minun m46:sta lähtenyt synkrorenkaista pari kiilaa irti, ja se mikälie lukitusjousikin lähtenyt paikoiltaan. Saakohan noita mitenkään kiinni purkamatta koko laatikkoa? Onko jousi normaalistikin noin 3/4 ympyrä, vai onko minulla mennyt poikki?

Elekkeepä muut tehkö sitä virhettä, että veivaa vaihdekeppiä ilman kytkinkoppaa...

Edit: kyse siis etummaisesta synkrorenkaasta.
« Viimeksi muokattu: 23.05.2014, 23:48:59 kirjoittanut Amanssi »

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6352
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Vaihdelaatikko M30 M40 M45 M46 M47 veteraanissa
« Vastaus #145 : 24.05.2014, 14:33:45 »
Sen jousen kuuluukin olla sellainen vajaa. Toisessa päässähän on sellainen pieni väkänen, eikö vaan? Se väkänen kuuluu yhden sellaisen kiilan sisään, jotta se rautalanka pysyy paikallaan, eikä lähde pyörimään. Siten se rautalanka riittää kaikkien kolmen kiilan alle ja pitää ne paikallaan.

Kasaaminen voi olla hankalaa, mutta kaiketi teoriassa mahdollista, jos ne kerran ilman väkivaltaa sieltä ovat poiskin tulleet.

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihdelaatikko M30 M40 M45 M46 M47 veteraanissa
« Vastaus #146 : 24.05.2014, 18:15:02 »
Eli ne molemmat jouset jää kiilojen alle? Väkäset on juu.

Edit: itse itselleni vastaten, molemmat jouset jää kiilojen alle. Kyllä oli ahdistava homma, monen monta tuntia sai tuhlata oikean kikan löytämiseksi. Ujutin ensin kiilat taaemman synkron kautta sisään "liimaten" ne vaseliinilla kiinni, ja sitten etummainen lukitusjousi paikalleen omia erikoistyökaluja käyttäen. Nyt vois juoda vaikka kaljan.

Seuraavaksi sitten pitkäkepitystä miettimään.
« Viimeksi muokattu: 24.05.2014, 22:03:39 kirjoittanut Amanssi »

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihdelaatikko M30 M40 M45 M46 M47 veteraanissa
« Vastaus #147 : 27.05.2014, 23:01:49 »
Parina iltana tässä tuota pitkäkepitystä kehitellyt. Muuten on aika hyvä toiminnaltaan, 1, 2, 3 ja 4 menee päälle suht napakasti ja vaihdevälit on jopa pienemmät kuin m40:ssä, mutta pakkia kytkiessä keppiä pitää vetää oikealle ihan jumalattoman paljon  >:( m46:ssa se laatikkoon menevä siirtäjätanko vaatii aika reilun pyöräytyksen, kun pakkia laittaa päälle, joten tästä johtuen keppiäkin pitää vetää tolkuttomasti oikealle (varsinkin kun on m40:n originaali pitkä keppi käytössä).

Tässä kuva tästä protorumiluksesta. Siksi aika karun näköinen, kun on heftailtu ja aukaistu kaikki liitokset sataan kertaan auki, lähinnä tarkoituksena on ollut etsiä sopivat kulmat ja mitat kaikille vipusille. Täällä kun on kuitenkin päättelykykyisiä tekniikkataitureita, niin kertokaapa että mitä muutoksia teen tuohon, että saa vaihdekepin sivuttaisliikkeen kuriin  :D

Poissa 142

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 305
Vs: Vaihdelaatikko M30 M40 M45 M46 M47 veteraanissa
« Vastaus #148 : 28.05.2014, 17:12:59 »
kertokaapa että mitä teen, että saa vaihdekepin sivuttaisliikkeen kuriin  :D

Osta multa M410 B20 kopalla  :D
suomenvolvokerho.com

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihdelaatikko M30 M40 M45 M46 M47 veteraanissa
« Vastaus #149 : 01.06.2014, 22:49:33 »
Osta multa M410 B20 kopalla  :D

Kyllä tuo m46 mylkätään paikalleen kun on jo näin paljon vaivaa nähty  :D

Mites tuo m46:n kardaanin laippa, tukkiiko se samalla sen akselin ja stefan välisen raon, vai tuleeko siihen vielä joku erillinen holkki väliin? Minulla kun puuttuu laippa niin ei ole tietoa.

Arvelin laittaa m46:n paikalleen 240:n kardaanin kanssa, eli tarkoituksena olisi siirtää kannatinlaakerin paikkaa ja vaihtaa perään laippa. Onko kukaan toteuttanut näin? Skipi oli laittanut omaansa m47:n näin, mutta miten tuon m46:n kanssa? M40 ja m46:n laitoin kardaaneineen vierekkäin, ja aikaslailla saman mittaisilta näyttivät.

Laipan halkaisijat olisi tuossa 240:n kardaanissa 97mm ja pultinreikien jako 80mm. Lisäksi tarvitsisi sen kannatinlaakerin "kehdon".

Jos joltain löytyy perään ja laatikkoon (ei se kumikakkara, vaan ristinivelmalli) laipat sekä tuo tukilaakerin kiinnike, suattasin ostella pois  ::)

 

Autoracing  KL-varaosat