KL-varaosat  Race.fi

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882451 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2850 : 17.12.2017, 11:56:14 »
Ajattelin tänne kirjoittaa havaintoja, kun ei viitsi tuota talvirengas-topicia sotkea.

Minulla ollut nyt 2-3kk välikelin renkaina -15 paistetut Nokian Hakkapeliitta 7:t joissa pintaa ~7mm muttei nastoja. Nyt näyttäisi kelin painuvan pakkaselle "pysyvästi", joten ajattelin laittaa varastossa olevat samanlaiset nastalliset alle.


Hämmentävän hyvin nuo pitää! :o Jäällä/kuuraisella asfaltilla tietenkin pito on heikko, mutta lumella sitä on ihmeellisen paljon. Ja varsinkin soralla.

Minusta tuntuu, että edelliset HKPL5:t eivät pitäneet noin hyvin, vaikka ostin ne kaksivuotiaina ja 2000km ajettuina (7.5mm/rengas). Kehitys taitaa edetä edelleen, vaikka tuo seiskakin on jo "vanha rengas".


Ihan jo tämän kokemuksen perusteella ne kitkat kiinnostavat vieläkin enemmän, koska tiedän niiden pitävän noita "välikelipyöriä" paremmin... ::)

Täällä Hakkapeliitta R (?) vuodelta 2011 (ajettu varmaan 45tkm) missä n. 5mm pintaa. Näillä pakonomaisesti mentävä tämä talvi, hämmästynyt kuinka hyvin tollanen kivikova rinkula pitää jäälläkin. Viime talvena oli kuitenkin 2kk vanhat Noranza 009 nastat Volvossa.

Tietenkin noilla Hakkapeliitoilla pystyy menemään motarillakin nelipyöräluisussa, mutta lähinnä että kiihdytys ja jarrutus on helvetin hyvä. Sivuttain pitoa ei juurikaan ole. 195/50 r16 ja helvetin jäykkä alusta ei kyllä auta sitä...

Kitkat tulee seuraavaksi, pk seudulla mitään nastoja tartte näköjään enään ollenkaan. Hakkiksen ja noranzan nastat ulvoo kun auton alle jäänyt koira.
Ei ikinä enään, niin hirveää ulvomista renkaasta ole kuullut sitten 1989 Barumeiden 10v sitten.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2851 : 17.12.2017, 12:00:33 »
Täällä Hakkapeliitta R (?) vuodelta 2011 (ajettu varmaan 45tkm) missä n. 5mm pintaa. Näillä pakonomaisesti mentävä tämä talvi, hämmästynyt kuinka hyvin tollanen kivikova rinkula pitää jäälläkin. Viime talvena oli kuitenkin 2kk vanhat Noranza 009 nastat Volvossa.

Tietenkin noilla Hakkapeliitoilla pystyy menemään motarillakin nelipyöräluisussa, mutta lähinnä että kiihdytys ja jarrutus on helvetin hyvä. Sivuttain pitoa ei juurikaan ole. 195/50 r16 ja helvetin jäykkä alusta ei kyllä auta sitä...

Kitkat tulee seuraavaksi, pk seudulla mitään nastoja tartte näköjään enään ollenkaan. Hakkiksen ja noranzan nastat ulvoo kun auton alle jäänyt koira.
Ei ikinä enään, niin hirveää ulvomista renkaasta ole kuullut sitten 1989 Barumeiden 10v sitten.
+1
Peiliin pitää kyllä katsoa, jos ei kitkoilla pärjää liikenteessä. Erikseen sitten nämä ”pöndet” sun muut landet, missä ketjujakin tarvii. Tosin hiekkakin on keksitty...
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2852 : 17.12.2017, 12:08:14 »
+1
Peiliin pitää kyllä katsoa, jos ei kitkoilla pärjää liikenteessä. Erikseen sitten nämä ”pöndet” sun muut landet, missä ketjujakin tarvii. Tosin hiekkakin on keksitty...

Varsinkin kun katsoo minkälaisilla renkailla about 70% "vanhojen" autojen omistajat ajaa.
Se että on poikkinaiset nastat ja pintaa 4mm ei ole hyvä ja vielä rengas on 10v vanha.

Täytyykö ne 2006 renkaat olla oikeasti alla... Sitten kattoo takapenkille kun on 3 turvaistuinta ja koiran häkki, turvallista matkaa (kieltäydytään uusista renkaista, "ne on ihan hyvät").
Meilläkin kuitenkin halvat renkaat, halvemmat kun ympäristön rengasliikkeillä samoista kumeista... Eli suomalainen on vaan pihi v*tun juntti, kuten aina.

Mikanin mökille/mökiltä ei pääse ilman ketjuja, oli se sitten 2, 4 tai 6wd normaaleilla renkailla.  :P
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2853 : 17.12.2017, 12:49:05 »
Mikanin mökille/mökiltä ei pääse ilman ketjuja, oli se sitten 2, 4 tai 6wd normaaleilla renkailla.  :P
Minulla jauhoi siinä pihassa (lukoton akseli) kesällä noustessa... ::)

Viime talvena volvo meni osin renkaiden takia seisontaan. 2016 alkuvuodesta (lopputalvesta) alkoi edelliset Hkpl 5:t lipsumaan ihmeellisesti, vaikka pintaa ja nastoja oli. Siksipä vuosi sitten tuumasin, kun renkaita ei löytynyt ja autossakin oli laitettavaa, että seisontaan talveksi.

Jos rengas muuttuu epäluotettavaksi/epäloogiseksi, olen allerginen sille. Vaikuttaa auton ajettavuuteen niin radikaalisti, etten siitä tykkää sitten yhtään. Sillä ihmetellytkin noiden hkpl7:jen pitoa, kun on rauhallisen looginen. Tietysti peilijää on niille heikkoa, mutta silläkin alustalla säilyy ohjautuvuus ja jarrutuspito. :D

Nastalliset vastaavat menevät alle, jahka kalenteriin löytyy aikaa. Viimeyönä jonnekkin puolille öin asti makasin auton alla, rajansa kaikella.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2854 : 17.12.2017, 13:59:53 »
Mikanin mökille/mökiltä ei pääse ilman ketjuja, oli se sitten 2, 4 tai 6wd normaaleilla renkailla.  :P

Kyllähän alamäkeen sinne pääsee aina helposti, tosin päätiellä voi joutua joskus ilman ketjuja käymään kääntymässä, että pystyy menemään varsinaiselle pihatielle kaljamakeleillä päätieltä.

Poislähtiessä tilanne on toinen kun mäkeä pitkin tulee vettä jään päälle ja ylämäkeen pitäisi lähteä ilman vauhtia. Tästä talvesta tulee mielenkiintoinen, sillä tiellä virtasi vettä vielä -10C lämpötilassa tuossa taannoin.
Pohjavesi kun on ihan maanpinnassa asti nyt. Siellä ei kuivuudesta tarvitse kärsiä.

Hiekoitettaessa pitäisi sitä kylvää tonneihin meneviä lukemia talven mittaan.

Pahimpiin paikkoihin laittelen leca-mursketta, jos en viitsi ketjuja laitella. Ketjuilla menee ilman hikeä kaikissa vastaantulleissa keleissä, jollei lunta ole liian paljon. Leca-murske on siitä kiva, ettei se painu jäästä läpi heti kun aurinko pikkaisen pilkahtaa tai muutoin ilma on plussan puolella. Kymmen metriä olisi helpo hiekoittaa, sadat metrit ei enää ole.

Jokainen varmaan tajuaa, että ilman vauhtia 30 asteen mäki ja märkäjää on ylittämätön yhdistelmä laillisille renkaille, oli ne kitkat tai nastat kaikilla vetotavoilla.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2855 : 17.12.2017, 16:42:35 »
Peiliin pitää kyllä katsoa, jos ei kitkoilla pärjää liikenteessä. Erikseen sitten nämä ”pöndet” sun muut landet, missä ketjujakin tarvii. Tosin hiekkakin on keksitty...

Täysin nolla arvoinen kommentti. Kyse ei ole siitä etteikö pärjäisi, vaan haluaako. Voin sanoa, että kun kitkat vaihtoi KESKI-SUOMESSA nastoihin, niin johan on alkanut hymyilyttämään, kun tullut tuota lunta,jäätä ja loskaa. Yhtä lystiä ajella autolla, kun maksimoinut pidon! Kiitokset myös testivoittaja merkkinastoille, että vältin yhden peräänajon! Tuota voi jo sanoa helposti ainakin tuhannen euron säästöksi ja voin sanoa, että KANNATTI!
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2856 : 17.12.2017, 18:15:05 »
Täysin nolla arvoinen kommentti. Kyse ei ole siitä etteikö pärjäisi, vaan haluaako. Voin sanoa, että kun kitkat vaihtoi KESKI-SUOMESSA nastoihin, niin johan on alkanut hymyilyttämään, kun tullut tuota lunta,jäätä ja loskaa. Yhtä lystiä ajella autolla, kun maksimoinut pidon! Kiitokset myös testivoittaja merkkinastoille, että vältin yhden peräänajon! Tuota voi jo sanoa helposti ainakin tuhannen euron säästöksi ja voin sanoa, että KANNATTI!
Sanotaanko näin, että silloin on turvavälit tai nopeudet hukassa, jos vain nastat pelastavat peräänajon ::)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2857 : 17.12.2017, 18:19:34 »
Sanotaanko näin, että silloin on turvavälit tai nopeudet hukassa, jos vain nastat pelastavat peräänajon ::)

Vai niin. Kerrotko lisää, kun tiedät asian paremmin?

"Tänään voin kirjaimellisesti sanoa, että uudet contin nastarenkaat pelasti. Joku stna kiva kaveri lähti vajaa vetoisella yetillä stop merkin takaa. Mä pysähdyin myös ja katsoin vasemmalle ettei ketään tule ja lusikka pohjaan. Mitä tekee Yeti kuski polkeekin jarrua, jonka näen sivusilmällä ja absit ruksuttaen pysähdyn ennen yetin peräkoukkua ja töötti pohjassa. Hyvin olisi kerinnyt, mutta oli liukasta eikä uskaltanut..."

Ja kyllä risteys oli jäinen!
« Viimeksi muokattu: 17.12.2017, 18:22:45 kirjoittanut -karppa- »
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2858 : 17.12.2017, 18:23:01 »
Vai niin. Kerrotko lisää, kun tiedät asian paremmin?
Tuskin tiedän paremmin. Lähinnä tuosta päättelen kun liikenteessä olet, niin on tilanteita lähes jatkuvasti päällä ::)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2859 : 17.12.2017, 18:23:33 »
Sanotaanko näin, että silloin on turvavälit tai nopeudet hukassa, jos vain nastat pelastavat peräänajon ::)

Kerrotko lisää turvavälistä kun joku random spede hyökkää vaikkapa taajamassa kolmion takaa eteen? :) vaikka minäkin ajan taajamassa reilusti alle rajoituksen niin en kyllä rupea 10km/h ajelemaan.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2860 : 17.12.2017, 18:30:42 »
Kerrotko lisää turvavälistä kun joku random spede hyökkää vaikkapa taajamassa kolmion takaa eteen? :) vaikka minäkin ajan taajamassa reilusti alle rajoituksen niin en kyllä rupea 10km/h ajelemaan.

Todennäköisesti nastat pelasti myös perjantaina hirvikolarilta, koska auto pysähtyi peilijäällä olevalla tiellä ilman ongelmia! Ja kyllä ajoin nopeusrajoitusten mukaan.

Peiliin pitää kyllä katsoa, jos ei kitkoilla pärjää liikenteessä. Erikseen sitten nämä ”pöndet” sun muut landet, missä ketjujakin tarvii. Tosin hiekkakin on keksitty...

Mutta kuten totesin, niin nolla-arvoinen kommentti mitä yritetään vielä paikkoa huonolla menestyksellä!
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2861 : 17.12.2017, 22:14:21 »
Hyvin on näillä vanhoilla R2:llakin pärjännyt täällä merenrannalla.

Pintaa on enää noin 5 mm, joten ensi talveksi uudet. Nyt jännittää eniten vesiliirrot ja loskaliirrot ja siksi uusia kaipailen. Ei täällä mitään liukasta ole. Nytkin yksi aste pakkasta ja kadut kuivana suolauksen jäljiltä.

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2862 : 18.12.2017, 18:19:40 »
Täältä lähti munakuskiviestit pois. Jatketaan renkaista asialinjalla.

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2863 : 19.12.2017, 13:12:07 »
Hyvin on näillä vanhoilla R2:llakin pärjännyt täällä merenrannalla.

Pintaa on enää noin 5 mm, joten ensi talveksi uudet. Nyt jännittää eniten vesiliirrot ja loskaliirrot ja siksi uusia kaipailen. Ei täällä mitään liukasta ole. Nytkin yksi aste pakkasta ja kadut kuivana suolauksen jäljiltä.
Jos loska ja vesiliirrot jännittää suosittelen GD UG2:sia.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2864 : 19.12.2017, 13:15:14 »
Onko kokemuksia Contin viking contact 6:sta? Nehän voitti uusimman kitkatestin mutta mietin että onko millainen malli historia näillä. Itsellä alla nuo mutta paistoleima 2014 niin puhutaankohan samasta renkaasta vaikka mallista niin voisi päätellä?
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

 

Ateho  Elekma