Futurez  Kulkukoira

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 884788 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1665 : 31.10.2015, 00:01:07 »
Nyt on Hakkapeliitan kitkat (R2) tuossa V40 alla! Selvisin kotiin astin lähes kuivalta/ osittain suolatulta tieltä :pomo:
Jatko katsotaan, kun emäntä niillä "joutuu" ajaan...
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1666 : 31.10.2015, 08:45:31 »
Tuli tuolla toisessa topicissa mieleen, että onko kukaan testannut polttoaineen kulutusta kitka vs nasta?  ???

Jos eroa löytyy niin se on varmaan hyvin mitätön.. Mutta olisipa ero kuitenkin ja uusi kädenvääntöaihe  ::)

Kaikki se syö mitä tankkiin laittaa. Kesärenkailla olen jopa mitannut, mutta mitään vahvistettua faktaa ei ole  ;)
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1667 : 31.10.2015, 09:21:34 »
Eikös TM testaa myös vierintävastuksen?

Poissa Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4101
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1668 : 31.10.2015, 09:44:52 »
Hauskaa luettavaa.
 paras topic ajankuluksi lueskella.  :D

Kopioin olennaisen josta toki saatetaan olla monia mielipuolia, mutta kyllähän tämä topikki sisältää sopivasti faktaa ja fiktiota, unohtamatta olennaista - kovaa vänkäystä ja poteroiden kaivuuta, vaikka me on hävitty jo tää peli :2funny:

Jatkakaa ;)
Forester XT -06    Symmetrical AWD
760 Turbo -90 Ikuisuusprojekti
V70R -98 Paali vai mahdollisuus?

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1669 : 31.10.2015, 10:03:29 »
Linkkaatko em. prjujuun?

Etsiskelin tässä ihan omasta mielenkiinnosta tietoa siitä, miten ääni vaimenee taajuuden funktiona, mikä on minulle tuttua sähkömagneettisensäteilyn puolelta. Törmäsin yhteen graduun ja mitä hittoa! Siellä on käsittämätön virhe! Eli gradu on mennyt tarkastuksesta läpi väittämällä, että äänen nopeus kasvaa lämpötilan pienentyessä! :facepalm:


Minun kokemuksen mukaan useat teknillisten korkeakoulujen/yliopistojen prujut ovat siellä opettavien ja työskentelevien professoreiden tai muun opetushenkilöiden tekemiä opetusmateriaaleja. Näitä prujuja ei usein ole tarjolla lainkaan sähköisessä muodossa, eikä näihin löydy sähköisiä viitteitä. Nämä materiaalit on usein ainoastaan uutena hankittavissa yliopistojen omista kirjakaupoista tai koulutusohjelmien ainejärjestöiltä.

Osa prujuista on oikeasti tekijänsä täydellistä käsialaa ja oman tutkimustyönsä tulosta. Iso osa on kuitenkin jo valmiiksi pureskeltua tietoa useista kirjalähteistä (jotka myös näissä teoksissa mainitaan) ja sisältö on koottu yhden opintokurssin tarvetta vastaamaan. Usein kuitenkin ainakin opinnäytetöissä pyritään käyttämään mahdollisuuksien mukaan alkuperäisiä kirjaviitteitä.

Valitettavasti gradut ja diplomityötkin sisältävät virheitä. Ikävä kyllä joskus ne ovat varsin karkeita eikä niitä ole havaittu tai pyydetty korjaamaan tarkastuksessa eikä arvioinnista.

edit: https://www.booky.fi/tuote/mantynen_jorma/liikennetekniikan_perusteet_tty_liikenne_ja_kuljetustekniikka/9789521516382
« Viimeksi muokattu: 31.10.2015, 10:06:57 kirjoittanut Itsok »

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2129
  • Tampere - Pori
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1670 : 01.11.2015, 13:24:41 »
Nyt on Hakkapeliitan kitkat (R2) tuossa V40 alla! Selvisin kotiin astin lähes kuivalta/ osittain suolatulta tieltä :pomo:
Jatko katsotaan, kun emäntä niillä "joutuu" ajaan...

Meillä emäntä ei suostu ajaan nastoilla kun on viimeiset 10 vuotta päästellyt kitkoilla, ihmettelee vaan miksi nastarenkailla joku ajaa. Samaa mieltä kun viimeiset 15 vuotta kitkoilla päästellyt ja ympäri Suomea tulee kilsoja 60-70tkm/vuosi. Noilla Nokian R2:lla ajoin viikon ja alle vaihtui Misukan kitkat kun Nokialaiset olivat mahdottoman löysät ajaa, en tykännyt. Tuo V40 on sen verran kevyempi, että siinä saattaa jopa toimiakin.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1671 : 01.11.2015, 14:42:47 »
ostin uudet nokian hakkapeliitta kasit nyt täks talveks ja vielä ei oo alla,onko muilla näistä fillareista kokemusta?oon kuvitellu että uusista nastarenkaista ois vähennetty nastoja mutta näissä mun mielestä niitä on enemmän kuin ennen?
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1672 : 01.11.2015, 14:45:24 »
ostin uudet nokian hakkapeliitta kasit nyt täks talveks ja vielä ei oo alla,onko muilla näistä fillareista kokemusta?oon kuvitellu että uusista nastarenkaista ois vähennetty nastoja mutta näissä mun mielestä niitä on enemmän kuin ennen?

On enemmän. 190kpl 205/55R16 renkaassa, mutta niiden pysyminen on tarina erikseen.

https://www.nokianrenkaat.fi/talvirenkaat/nokian-hakkapeliitta-8/
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1673 : 01.11.2015, 14:51:15 »
On enemmän. 190kpl 205/55R16 renkaassa, mutta niiden pysyminen on tarina erikseen.

https://www.nokianrenkaat.fi/talvirenkaat/nokian-hakkapeliitta-8/
hyvä linkki  -H-  täytyypä ensikeväänä laskee monta nastaa sieltä on varastettu ;)
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa hanniball77

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1674 : 01.11.2015, 15:09:47 »
Itse päädyin kitkoihin kun oli talvipyörien laitto edessä,oli työkaverilla jäänyt omastaan uudet kitkat vanteineen kun Volvo siirtyi avk:n laaniin ja lunastin nuo omaan käyttöön..auton mukana tuli hyväkuntoiset nastatkin mutta ne laitetaan toiseen autoon kun on sinne sopiva koko (185\65 -15) vähän alamittainen s80 alle..
Varmaankin talvi pärjäillään noillakin kun ajelut on pääsääntöisesti nelostiellä.
Aikoinaan pärjäs 740 deekulla ja vanhoilla blizzakeillakin..
Volvo S80 2,5D
Kesäpeli Suzuki GSX-R 1000

Vikakoodien lukua Vidalla Pyhäjärvi-Pihtipudas-Kiuruvesi alueilla

Poissa Gazza

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 539
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1675 : 01.11.2015, 21:46:39 »
Viimeksi alla oli Contin kitkat. Nyt useiden Contien ja Nokian- renkaiden jälkeen alla on uudet 20" Michelinin nastat. Täytyy noin 100 kilometrin ajon jälkeen todeta, että on kyllä talvirenkaaksi loistavat ajo-ominaisuudet kuivalla/paljaalla asvaltilla. Lisäksi on todella miellyttävän hiljaiset. Tällä hetkellä vielä ylivoimaisesti parhaat talvikumit mitä minulla on ollut. Aika näyttää miten menee, kun talvi oikeasti tulee...
Tällä hetkellä tallista löytyy:
Volvo V90 D5 R-design 
Volvo S80 V8 
Volvo 240 GL ja Volvo C70 2.5T

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1676 : 01.11.2015, 23:36:49 »
hyvä linkki  -H-  täytyypä ensikeväänä laskee monta nastaa sieltä on varastettu ;)
Tässä on tosiaan jotain outoa? Nastoja tuntuu hukkaavan niin moni, ettei sitä voi laittaa pelkästään laskuvirheen ja huonomuistisuuden piikkiin.

Mulla ei vissiin vajaavetoisen vääntö riitä, kun nastat näyttävät kulkevan mukana.
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1677 : 02.11.2015, 11:46:40 »
Linkkaatko em. prjujuun?

Etsiskelin tässä ihan omasta mielenkiinnosta tietoa siitä, miten ääni vaimenee taajuuden funktiona, mikä on minulle tuttua sähkömagneettisensäteilyn puolelta. Törmäsin yhteen graduun ja mitä hittoa! Siellä on käsittämätön virhe! Eli gradu on mennyt tarkastuksesta läpi väittämällä, että äänen nopeus kasvaa lämpötilan pienentyessä! :facepalm:


Itsok tuossa jo linkin antoikin. Nämä liikennemeluasiat perustuvat ihan mittauksiin.


Lainaus
Tai sitten asian voi ratkaista ihan rakenteellisesti absorboivilla pinnoilla tms. melurakenteilla.
Sillä renkaitakin enemmän melua tuottavat teinien pakoputkiviritykset yms. ja bamppers-pyörät.
Kuorma-autotkin tuottavat yllättävän paljon matalataajuista melua, mitä on vaikeampi vaimentaa.

Juu, mutta suurien väylien kaltaisia meluja ei tehokkasti vaimenna kuin tunneliin laittaminen ja se on kallista ja se suosii autoilevia ihmisiä, joten ei tehdä...

Teinien pakoputkiviritykset, moottoripyörät ja raskaskin liikenne on niin pieni osuus liikennevirrasta, että niiden meluntuotto on pisara meressä, kun puhutaan näistä Helsingin sisääntuloväylistä.

Lainaus
Joten jos ne Tzadin suunnittelijat viitsivät jättää asuinalueiden ja motarin väliin metsäkaistaleita melurakenteiden lisäksi, tulisi tämäkin asia ihan luonnollisella tavalla hoidetuksi. Ja tehokkasti vieläpä!

Höpö höpö, tämäkin on tutkittua faktaa ja puut ja viherkasvillisuus ei vaimenna liikennemelua juuri yhtään vaatimaansa tilaan nähden (etäisyys melunlähteestä siis vaikuttaa enemmän), joten tämä ei ole mikään ratkaisu sille, että saisi rakennettua enemmän taloja väylien varrelle.

Sinällään viheralueita pitää kyllä olla ja en pane pahitteekseni että niitä on olemassa.

Lainaus
Ai, mutta siihen metsäkaistaleelle saa kaavoitettua vielä muutaman tontin! :facepalm:

Juuri niin, ja se onkin esimerkiksi melun suhteen järkevää tehdä, jos melulähde saadaan muuten vaimennettua.

Lainaus
Niin, uutisissahan on ollut jotain itku-vinkua hki-vantaa lentokentän melusta. Lentokenttä oli siellä ensin, joten sinne ei ole ollut pakko mennä asustelemaan, koska hiljaista lentokonetta ei ole kuin "valtion vihollinen"-elokuvassa.

Nyt puhuin itse kuitenkin uusista rakennuksista.

Lainaus
Liikenteen määrä yksistään ei kasvata lineaarisesti sitä melun määrää, tyylillä nelinkertainen määrä ajoneuvoja tunnissa, melu kasvaa nelinkertaiseksi.

Ei tietenkään enkä ole näin väittänytkään. Tiedän kyllä missä suhteessa karkeasti melu vaimenee ja kasvaa liikennemäärään nähden. Tässäkin nopeusrajoitus vaikuttaa asiaan.

Lainaus
Autojen tuottamaa melua säännellään jo monellakin tapaa, joten se tie alkaa olla aika loppuun kuljettua siltä osin. Koska ajoneuvon tuottaman melun vähentäminen alkaa olla jo pirskatin vaikeaa ja kallista.

Miten kallista on: alentaa nopeusrajoituksia, vähentää liikennettä, kieltää nastat, jne.? :)

Lainaus
Samaten renkaiden tuottamalle melulle on jo olemassa rajoja. Rengasliikkeessä jokainen voi hämmästellä sitä tarraa siinä renkaassa ja arvioida sen tuottamaa melua.

Ja lopultakin nastarengas ei välttämättä ole meluisampi kuin kitkarengas, vaikka spektraalinen vaste voi olla hyvin erilainen.

http://yhteiso.nokianrenkaat.fi/blog/rengasmelu-puntarissa-johtopaatokset
http://yhteiso.nokianrenkaat.fi/blog/sietamaton-melu


NO nyt oli sen tason faktaa, että puntti tutisee  ;D

Lainaus
Niin tai sitten joudutaan tekemään kompromissi ja sietämään melua, jos halutaan rakentaa lähelle. Tai tehdään rakenteellisia toimia melun hallinnalle tiellä/rakennuksissa.

Niin, nykynastat kuluttavat tietä merkittävästi vähemmän kuin vuosien takaiset, sillä nastojen pintapaineelle yms. on olemassa lakisääteiset rajat ja sama rajoittaa nastojen määrää, ellei valmistaja pysty osoittamaan suuremman nastojen määrän kuluttavan tietä vähemmän kuin lain rajaama määrä.

Joten tässä tulee jo vastaan sekin, kumpi kuluttaa enemmän tietä, hiekka/kitkarengas vaiko nasta?

Tai sitten rajoitetaan liikennettä, että voidaan kaavoittaa lähemmäs väyliä. Kuten olen jo monasti maininnut ja kuten myös jo tehdään monin paikoin.

Tässä tulee myös vastaan se, että miksi ihmeessä Saksassa on nastarengaskielto, jos nastarengas ei kuluta tienpintaa eikä melua enempää? Jos nastarenkaan käyttö olisi neutraalia tienpitäjän näkökulmasta, sitä ei tarvitsisi kieltää, vaan kuluttajien omat päätökset johtaisivat saturoituneeseen nasta/kitka-suhteeseen Saksassakin.


Lainaus
Toisaalta ns. hiljaiset asfaltit eivät kestä kulutusta, eivätkä ne kestä välttämättä suomen talvea (veden läpi laskevat asfaltit), joten kaikkea ei voi saada, tai siitä pitää maksaa jollakin tavoin.
Hollannissa tutustuin moiseen asfalttiin ja luojan kiitos kukaan ei ole sitä tänne keksinyt tuoda, sillä ensimmäisen talven jälkeen se on hajalla.

Kyseessä oli varmaankin vettä läpäisevä asvaltti, eli ei tarvitse kaivonkansia yms. hulevedelle, vaan vesi läpäisee pintakerroksen ja sen jälkeen vesi ohjataan "kaadolla" pinnan alla hulevesijärjestelmään. Tuo asvaltti on täysin eri asia kuin normaali tavanomainen asvaltti, jossa kiviaineksen osuus ja keskikoko on pienempi verrattuna suomalaiseen asvalttiin.

Lainaus
Missäs DDR:ssä sinä kuvittelet olevasi johtavassa eliitissä?
Mietippäs ihan itse, mitä olet kirjoittanut vuosien mittaan ja mitä minä toinkaan esille?
Jos kirjoittamani sinusta on aihe ikuiselle banaanille, niin saanen muistuttaa, ettet ole pohjoiskoreassa, etkä ole KIM-IL jotain.  :pomo:

Nimittäin minä en ns. anonyymiteettiäsi ole loukannut millään muotoa. Ja oletko lopultakaan anonyymi? Siinäpä kysymys!  :pomo:

En kuvittele olevani täysin anonyymi, mutta koen, että on fiksua olla huutelematta toisista sellaisia asioita, joita ne muut eivät aktiivisesti itsestään julki tuo.

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13535
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1678 : 02.11.2015, 12:01:07 »
En ole kuuro mutta en huomaa äänessä eroa onko kesärenkaat vai nastat nyt alla. normaalissa ajossa kiihdytyksissä ja jarrutuksissa en kuule auton nastojen ropinaa, mutta naapuri autosta kuulen nastojen ropinan ja myöskin linja-auton ohi ajaessa kuulin omien renkaiden ropinan kaikuvan linja-autosta.

Että hyvin vaimentuu rengasäänet pois. kyllä ne toki kuuluu kun jarrutetaan kovaa mutta normaali ajossa ei huomaa eroa Nokian Hakka SUV:n ja Nokian Hakkapelitta 7 välillä.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1679 : 02.11.2015, 16:17:16 »
Itsok tuossa jo linkin antoikin. Nämä liikennemeluasiat perustuvat ihan mittauksiin.

No, käytän tuon 45,- euroa mielummun tänä iltana vaikkapa hotellin raflassa viini-pullolliseen.  :D

Juu, mutta suurien väylien kaltaisia meluja ei tehokkasti vaimenna kuin tunneliin laittaminen ja se on kallista ja se suosii autoilevia ihmisiä, joten ei tehdä...
Teinien pakoputkiviritykset, moottoripyörät ja raskaskin liikenne on niin pieni osuus liikennevirrasta, että niiden meluntuotto on pisara meressä, kun puhutaan näistä Helsingin sisääntuloväylistä.
Tunnelit ovat todella kalliita pitkinä ajoväylinä ja siinä on merkittäviä turvallisuusriskejä. Lisäksi niiden sisällä se melu vasta melkoista onkin! Kts. vaikka tzadin keskustan huoltotunneli, jonka länsipää on ihan julkisessa käytössä. Kun ajelet sieltä vaikkapa stockkan parkkiin, niin katseleppas niitä sprinkleri-järjestelmiä siellä ja mieti sen HI-FOG systeemin hintaa....

Käy kuuntelemassa mestarin tunnelissa melua tai vuosaaressa, niin huomaat sen olevan todella kovaa vapaaseen tilaan verrattuna. Karnaisten maantietunneli on suorastaan kaamea VT1:llä.

Raskas kalusto ei todellakaan ole merkityksetön liikenteen melun osalta, vaan yllättävän huomattavakin merkitys on nimenomaisesti raskaan kaluston määrällä. Ja sitähän helsingin sisääntuloväylillä riittää, sillä helsinki tarvitsee raskastakalustoa kuljettamaan kaiken tarvitsemansa sinne keskustaan. Tzadi kun ei ole omavarainen kuin ainoastaan pazkan tuotannossa.

Höpö höpö, tämäkin on tutkittua faktaa ja puut ja viherkasvillisuus ei vaimenna liikennemelua juuri yhtään vaatimaansa tilaan nähden (etäisyys melunlähteestä siis vaikuttaa enemmän), joten tämä ei ole mikään ratkaisu sille, että saisi rakennettua enemmän taloja väylien varrelle.
Sinällään viheralueita pitää kyllä olla ja en pane pahitteekseni että niitä on olemassa.

Hm...  ~10dB lisävaimmennus samalla matkallako ei ole merkittävä?
http://www.akustinenseura.fi/wp-content/uploads/2013/08/03_Bjork.pdf

Puusto tekee äänelle myös sirontaa, mikä osaltaa vaimentaa melua ja kun metsän vaimennus kasvaa taajuuden noustessa, niin häiritsevämmästä melukomponentista pääsee sillä helpommin eroon.
Mutta kuten sanoin, melurakenteet ja kaistale metsää tekevät asialle kummia.

Lainaus
Kasvillisuus

Kasvillisuus vähentää melusta aiheutuvaa koettua haittaa sekä suorasti että epäsuorasti. Tiheä kasvillisuus vaimentaa melua ja istutukset muuttavat maanpinnan akustisia ominaisuuksia ääntä vaimentaviksi. Tiheä pensaikko on istutuksista tehokkain melunvaimentaja. Havupuut ovat lehtipuita tehokkaampia ja kuusimetsä vielä mäntymetsää parempi meluntorjuja.

Kasvillisuus katkaisee näköyhteyden melunlähteeseen, minkä ansiosta melua ei koeta niin haitalliseksi. Kasvillisuus voidaan sijoittaa riittävän leveisiin viherkaistaleisiin muodostamaan suojavyöhykkeen asutuksen ja melunlähteen väliin.
http://www.turvallinenkaupunki.fi/turvallisuusteemat/liikenneturvallinen-elinymparisto/suunnittelun-suuntaviivoja/liikenneympariston-turvallisuus-ja-miellyttavyys/melun-torjunta

Juuri niin, ja se onkin esimerkiksi melun suhteen järkevää tehdä, jos melulähde saadaan muuten vaimennettua.
Ei tietenkään enkä ole näin väittänytkään. Tiedän kyllä missä suhteessa karkeasti melu vaimenee ja kasvaa liikennemäärään nähden. Tässäkin nopeusrajoitus vaikuttaa asiaan.


Lainaus
Liikennemelun mittauksessa on tärkeää, että
• mittausaika on riittävän pitkä
• mittausajalta tehdään liikennelaskenta ja selvitetään
raskaan liikenteen osuus

• mittaus tehdään hyvissä sääolosuhteissa
• mittauspaikka sijaitsee kaukana heijastavista pinnoista
• häiriöäänien osuus mittaustuloksesta on mahdollisimman
pieni


Nopeus Keskimelutaso
laskee alenee
100 -> 90 km/h 0,7 dB
90 -> 80 km/h 1,3 dB
80 -> 70 km/h 1,7 dB
70 -> 60 km/h 1,8 dB
60 -> 50 km/h 2,1 dB
50 -> 40 km/h 1,4 dB
(raskaiden ajoneuvojen osuus liikenteestä 10%)

Jostain kummasta syystä raskaan kaluston määrä tuon lähteen mukaan on merkittävä asia melumittauksessa.
http://alk.tiehallinto.fi/julkaisut/pdf/meluesite_tammikuu_06_a4.pdf

Miten kallista on: alentaa nopeusrajoituksia, vähentää liikennettä, kieltää nastat, jne.? :)
NO nyt oli sen tason faktaa, että puntti tutisee  ;D
Tai sitten rajoitetaan liikennettä, että voidaan kaavoittaa lähemmäs väyliä. Kuten olen jo monasti maininnut ja kuten myös jo tehdään monin paikoin.

Yksi erittäin tehokas keino tzadin liikennemelun vähentämiseen on diesel-autojen kieltäminen Tzadin rajojen sisäpuolella.

Tzadilaisilta alkaa loppumaan pinta-ala, joten onko sinne pakko ahtautua väylien viereen ja jos on, niin ylöspäin tila ei lopu ihan heti.

Tässä tulee myös vastaan se, että miksi ihmeessä Saksassa on nastarengaskielto, jos nastarengas ei kuluta tienpintaa eikä melua enempää? Jos nastarenkaan käyttö olisi neutraalia tienpitäjän näkökulmasta, sitä ei tarvitsisi kieltää, vaan kuluttajien omat päätökset johtaisivat saturoituneeseen nasta/kitka-suhteeseen Saksassakin.

Saksalaisten ajo-olosuhteita ei voi verrata Suomeen, missään muussa tilanteessa kuin kesäkelissä.
Kehtaampa väittää, että märkä jää-keli on saksassa aika tuntematon tilanne keskimäärin.

Kaikki renkaat kuluttavat tienpintaa, toiset enemmän, toiset vähemmän. Nykyisin nastarenkaille on määritetty kulutusnormi, jota enempää ei saa kuluttaa tienpintaa tai nastojen määrä on rajoitettu halkaisijan mukaan. Jos renkaan valmistaja todistaa, ettei nastarengas kuluta enempää kuin verrokki, saa nastoja olla enemmän (esim. HKPL8).

Kyseessä oli varmaankin vettä läpäisevä asvaltti, eli ei tarvitse kaivonkansia yms. hulevedelle, vaan vesi läpäisee pintakerroksen ja sen jälkeen vesi ohjataan "kaadolla" pinnan alla hulevesijärjestelmään. Tuo asvaltti on täysin eri asia kuin normaali tavanomainen asvaltti, jossa kiviaineksen osuus ja keskikoko on pienempi verrattuna suomalaiseen asvalttiin.

Kyllä se asfaltti oli ihan molempia asioita ja sen kulutuksen kesto/talven kesto on olematonta meikäläisissä olosuhteissa (routa/pakkanen).

Ns. hiljainen asfaltti kärsii samoista ongelmista täällä. Sillä huokoinen rakenne, vesi, talvi ja pakkanen viimeistelevät hiljaisesta asfaltista kovin nopeasti meluisan asfaltin (reikiä).

Melun häiritsevyys ylipäätään on subjektiivinen asia, eikä sitä pelkällä desibelimittarilla voi suoraan arvostella.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Autoracing  KL-varaosat