Samppasport  Futurez

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882383 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2805 : 05.11.2017, 16:23:07 »
Peltiä se nelossarjan Bemarissa on.

Juu, tarkoitinkin omaa tilannetta  ;)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2806 : 05.11.2017, 19:20:11 »
Kyllä sieltä se kaljama löytyy joka vuosi. Ei monena päivänä, mutta vituttaa se silti jos joutuu just sinä päivänä kävelemään työmaalle pari km tavallista enemmän. Alla olevaan kuvaan ei kyllä varmaan olisi kitkatkaan auttaneet, mutta ei nastoistakaan mainittavaa hyötyä ollut... Melkein pääsin mäen laelle, ja sitten mentiinkin takaisin tulosuuntaan ihan matkustajina. :D




Nuoskaa lunta, jonka alla on märkää jäätä!  >:(

Tuo on pahin mahdollinen olosuhde mille tahansa talvirenkaalle, vetotapakaan ei tuossa auta yhtään. Ei vaikka olisi oikea lukollinen neliveto.

Tuohon tepsii ainoastaan lumiketjut.

Apuvälineet, jotka puuttuvat yli 98% autoilijoista.  :-\

Niillä pääsee pois sieltä minne on talvi-gummeilla ajanut. Eteneminen loppuu vasta sitten kun pohjalevy kantaa lumessa (pyörät eivät kosketa maata).


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2807 : 05.11.2017, 20:28:26 »
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2808 : 05.11.2017, 20:39:30 »
Tuota kuvan mäkeä tultaisiin liukumäkeä neliveto-traktorillakin ilman ketjuja vaikka laittaisi lukot päälle ja 8x8 metsäkonekaan ei tuosta ylös välttämättä paljailla renkailla menisi.

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2809 : 06.11.2017, 11:49:27 »
Tuota kuvan mäkeä tultaisiin liukumäkeä neliveto-traktorillakin ilman ketjuja vaikka laittaisi lukot päälle ja 8x8 metsäkonekaan ei tuosta ylös välttämättä paljailla renkailla menisi.

Joo. Traktorilla ja lukollisella maasturilla olisi ehkä ollut mahdollista hakea pitoa ajouran ulkopuolelta, mutta sittenkin kulku olisi ollut aikamoista raahautumista.

Tie kiipeää koko ajan hieman ylemmäksi, ja onneksi en päässyt tuota kohtaa pitemmälle. Jo tuostakin lievää alamäkeä takaisin yleiselle tielle liukastelu oli ihan jonkun muun hallussa. Ja ojaan ajaessa olisi pitänyt jäädä vartoilemaan pitävämpiä kelejä. :D
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2810 : 06.11.2017, 12:14:12 »
Tuota kuvan mäkeä tultaisiin liukumäkeä neliveto-traktorillakin ilman ketjuja vaikka laittaisi lukot päälle ja 8x8 metsäkonekaan ei tuosta ylös välttämättä paljailla renkailla menisi.

Telakonekin tulisi tuolta alas kuin pulkka

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2811 : 06.11.2017, 17:38:45 »
Telakonekin tulisi tuolta alas kuin pulkka
En usko jos teloissa ja ketjuissa on kunnon nastat ja noilla pääsee aika jyrkässä lumisessa mäessäkin ylös kunnon ketjujen/telojen kanssa. Ei siis loppuunajetut mitä yleensä näkee metsäkoneissa, ettei telojen nastoista ole kuin vähän jäljellä. Uusissa teloissa on ainakin 4-5cm nastat. Painokin auttaa kun se on yleensä reippaasti yli 10T ja yleisimmissä koneissa 15-20T. Tela-alustaisella kaivinkoneella en lähtisi tuota mäkeä välttämättä yrittämään.

Traktorikin menisi tuosta kunnon ketjuilla, jos ei muuten niin vauhdilla.

Mutta millään autolla ei mennä tuosta ylös ilman ketjuja, vaikka olisikin se neliveto. Sellainen on liian kevyt, eikä ne pienet nastat pure tuohon jäähän.
« Viimeksi muokattu: 07.11.2017, 18:14:56 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2812 : 06.11.2017, 19:04:21 »
Mutta millään autolla ei mennä tuosta ylös ilman ketjuja, vaikka olisikin se neliveto. Sellainen on liian kevyt, eikä ne pienet nastat pure tuohon jäähän.
Mites maailman älykkäin neliveto, parhaat renkaat ja kehittynein moottori pakattuna mukamaasturin koppaan?

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2813 : 06.11.2017, 19:21:23 »
Mites maailman älykkäin neliveto, parhaat renkaat ja kehittynein moottori pakattuna mukamaasturin koppaan ?
Tuonne tai vastaavaan mäkeen vain kokeilemaan, jos tuollaisen auton omistaa tai saa lainaksi. Luultavasti tulee kans alas liukumäkeä ja menee ojaan. Jääratapiikkien kanssa voisi jo mennäkin ylös.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2814 : 07.11.2017, 00:15:04 »
Tuonne tai vastaavaan mäkeen vain kokeilemaan, jos tuollaisen auton omistaa tai saa lainaksi. Luultavasti tulee kans alas liukumäkeä ja menee ojaan.

Minulla on tuollainen tilanne esissä useita kertoja talvessa. Ajelin sitten tzadissa, nääswillessä, kalakukkokaupungissa, pöndelle tai kaverin pihaan. Kaverin piha on ylivoimaisesti vaikein, sillä sinne mennään, joko vauhdilla tai sitten laitetaan ketjut suosiolla alle ennen yritystä (35 asteen ylämäki).

Olen ratkaissut ongelman ketjuilla ja lukollisella takapotkulla. Nimittäin A6 avant quoattro vm. 2015 ei ongelmasta selviä. Kuten ei myöskään vm. 2006 A6 avant quoattro.   :buck2:

Jääratapiikkien kanssa voisi jo mennäkin ylös.
Luultavasti menisi, mutta kovin keljua pitää toista rengassarjaa mukana, jos meinaa liikkua sitten niillä valtion ylläpitämillä teillä....    :P

Ketjujen ainoa ikävä puoli on niiden hyvin rajallinen maksiminopeus (~35km/h). Mutta nopeampaa sekin on kuin käveleminen, lapiohommat tai hinurin odottaminen, jos se edes suostuu tulemaan....    :buck2:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Paikalla TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2815 : 07.11.2017, 00:17:09 »
(35 asteen ylämäki).

Monella ei ole harjakattokaan noin jyrkkä.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2816 : 07.11.2017, 00:30:14 »
Monella ei ole harjakattokaan noin jyrkkä.

Tiedän!  :idiot2:
Vaikka syytä olisi Suomessa olla.

Mutta torpan rakentamisen aikaan -58 louhiminen oli pirun kallista....
Tosin tonttikin maksoi tuolloin yhden markan, joten ei voi valittaa silloisista valinnoista!
Mäen korjaminen maksaisi nyt 20-30t€, jos riitääkään, sillä talon perustukset ovat peruskalliossa ja tie menee alle metrin päässä seinästä!
Sitä joko opettelee pihaan ajamisen niksit tai sitten jää kadun varteen!  :idiot2:

Pöndellä sentään jäädään vain 28 asteen mäkiin maksimissaan.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2817 : 07.11.2017, 00:38:31 »
Jos lumi menee nuoskaksi tai vesijäälle niin ei meinaa tuollainen lähemmäs 4000kg painava nelikkotraktorikaan mennä pientäkään mäkeä ylös, ilman vauhtia tai sutimatta paljailla renkailla ja puhumattakaan tuosta kuvan mäestä. Joten en usko että sellainen rinkelimersu menee paljoa paremmin, vaikka tuo mäki ei varmaan ole edes 35 astetta lähelläkään.

Nuo jääratapiikit oli lähinnä vitsinä ja eihän tuollaisilla tosiaan saa edes ajaa tieliikenteessä. Eikä sellaiset varmaan pitkään kestä ajoa kovalla asfaltillakaan. Lumiketjut varmaan toimivampi ratkaisu.
« Viimeksi muokattu: 07.11.2017, 03:00:32 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2818 : 09.11.2017, 12:19:06 »
Kyllä on taas kitkoja ikävä täällä pk-seudulla. Lumipeite (n. 15 cm) kävi kääntymässä parin päivän aikana jo viikkoja sitten, mutta sitten onkin ollut +5...+10 ja vesikeliä. Olisi vähän näppärämpää TAAS, kun voisi vaan kitkojen hiljaisuudessa työntää menemään vaikka syyskuusta toukokuuhun.

Nyt rapistellaan nastoilla taas 99-prosenttisesti turhaan koko "talvi", koska pikkuautoon ei kitkat oikein sovi, isommalla ajaa myös emäntä ja sitten on se mökkitie. Mikään noista ei ole oikeasti kovin pätevä syy ja jos joku raippavero tai ajokieltoalue tulisi nastoille, lentäisi ne heti kaaressa lepikkoon. Aivan turhat renkaat.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2819 : 09.11.2017, 12:32:57 »
Kyllä on taas kitkoja ikävä täällä pk-seudulla. Lumipeite (n. 15 cm) kävi kääntymässä parin päivän aikana jo viikkoja sitten, mutta sitten onkin ollut +5...+10 ja vesikeliä. Olisi vähän näppärämpää TAAS, kun voisi vaan kitkojen hiljaisuudessa työntää menemään vaikka syyskuusta toukokuuhun.

Nyt rapistellaan nastoilla taas 99-prosenttisesti turhaan koko "talvi", koska pikkuautoon ei kitkat oikein sovi, isommalla ajaa myös emäntä ja sitten on se mökkitie. Mikään noista ei ole oikeasti kovin pätevä syy ja jos joku raippavero tai ajokieltoalue tulisi nastoille, lentäisi ne heti kaaressa lepikkoon. Aivan turhat renkaat.

Hyvä ollut körötellä noilla välikelinrenkailla (Kitkoilla) ja odotella, että talvi tulee  ;). Rengasliikkeessä odottaakin jo vanteilla nuo uudet contin nastat.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

 

KL-varaosat  Race.fi