ei muuten murru.
Tinalla juotettu liitos murtuu aina aikanaan joko ensin tärinästä tai sitten esim. tinarutosta!
Ja suomessahan autot on aina yli +15C lämpötilassa jatkuvasti?
ensin puristetaan, eikä mitään muovipäällysteabikoja aitatongeilla, vaan suojaamattomia liittimiä ja oikeasti rullaprässävillä pihdeillä, ja sitten laitetaan tippa tinaa. suojat erikseen päälle, jos tarve on.
ja, katso: ihme juttu. virta kulkee, eikä katkoksia tule.
Muovipäällysteisetkin abikot käyvät kunhan pihdit ja liittimet ovat kunnolliset ja puristusvoima riittävä ja niiden kautta ei yritetä kuljettaa liian suuria virtoja.
Avoimet liittimet voi kyllä puristaa ihan tavallisillakin pihdeillä, joissa on kunnolliset leukapalat ja liitos toimii siinä missä kalliimmissakin. Edellytys on oikean kokoinen liitin, oikean kokoisessa johtimessa ja leuassa.
Puhuttu avoin liitin on tälläinen:
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=48-7021Ja saa tavallinen volvoharrastaja hyvää jälkeä tälläisilläkin pihdeillä.
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=76-3062Mutta autonmasentaja käyttää näitä:
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=76-3060Tinaamisesta sanon heti, että sen voi suorittaa tuollaiselle avoimelle liittimelle heti kun kykenee tekemään tavallisesta juotostinata kartion vanerilevyn päällä käyttämällään juottimella. Kartion pohja pitää olla alle 10mm ja korkeutta sillä pitää olla pohjan alan verran. Kärjessä sallitaan 1/10 suhteessa pyöristys!
Heti kun tuon tekeminen onnistuu ilman hikeä, niin niitä avoimia liittimiä voi tinailla turvallisesti ja voi olla kohtuullisen varma siitä, ettei se tina ui sinne puristetun osan takapuolelle, jossa se mekaanisesti sitten katkeaa.
tärkeää on myös, että ei ole kiire: liitoksen tekoon käytetään aikaa ja sen teossa nautiskellaan.
johdot suojataan, ei tehdä liian kireiksi, muttei löysiksikään, niputetaan ja kiinnitetään.
kaunista. ikuista. ja mikä tärkeitä:
ei näytä syöpäsäätiön tekemiltä. eli auto(m)asentajan.
nehän ei juurikaan välitä siitä, miltä asennus piilosta näyttää.
Hifistit käyttävät sitten kullattuja liittimiä ja hopea-juotetta, happivapaista kuparijohtimista ja puhumattakaan silikonieristeistä. Siinä voi sitten käyttää rullapihtejä ja muuta soveltuvaa rekvisiittaa, kuten puuvillahanskoja yms.
Köyhänä mittailen merikonttiani vain tällä:
https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~fi_fi/elfa/init.do?item=76-231-05Vaikka tälläkin jo jotakin näkisi:
https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~fi_fi/elfa/init.do?item=76-230-48Ja tämä olisi jo mukava:
https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~fi_fi/elfa/init.do?item=76-268-02Ja oikeasti tälläisen haluaisin:
http://teledynelecroy.com/oscilloscope/oscilloscopeseries.aspx?mseries=329&capid=102&mid=504Noista kelpaisi se köyhinkin, jonka saa ihan perussetillä vaivaiseen ~$72000.- hintaan! Ja päälle tullit ja pienoinen 24% ALV!
Halpaa kuin saippua!
Mutta minä olen siinä mielessä auton
masentaja, etten välitä erityisesti mille se näyttää, kunhan se on insinööripornon näkökulmasta varmasti toimiva ja turvallinen. Ja jos olen ns. auton loppukäyttäjä, niin vielä vähemmän teen siitä näyttelyesinettä. Tavoitteeni on käyttöpeli, eikä "näyttelykalu"...
Hifistelyn teen sitten aivan jossain muualla kuin auton ulkonäössä!
Vaan jokainen meistä taaplaa tyylillään autosähköissä, kunhan ei polta mitään!
Mutta tämä on jo OT:ta!
Palatakseni aiheeseen, niin jos tuon ABS:n disabloinnin haluaa tehdä suhteellisen nätisti ja "vähä"-töisesti, niin ottaa 2*on/off kytkimen ja tuo tuon kytkimen kautta ABS:n sulakkeelta boxille kulkevan virtapiuhan sulakkeen jälkeen tietysti ja samaten kierrättää boxilta mittaristoon tulevan ABS:n merkkivalon piuhan kytkimen toisella puollella samalla. Vaatii johtosarjan puukottamista ja tutkimista.
En suosittele DIY-miehelle!
(
Destroy
It
Yourself).