Futurez  Kulkukoira

960 abs päälle/pois nappi

  • 46 Vastauksia
  • 11980 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TTL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 165
  • www.vrcf.fi
960 abs päälle/pois nappi
« : 31.01.2013, 00:23:39 »
Kellään kokemusta 960 tai muiden vanhempienkin abs sän poiskytkentä napin teosta ohjaamoon?
Säästäis ison arvailun, kokeilun ja näpertämisen vaivan jos ois varmaa tietoa mistä tehdään.

Ei kiinnostaisi poljinkovana mahottoman turinan saattelemana liukua   :D

Volvo 960 2.5 -95

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5755
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 abs päälle/pois nappi
« Vastaus #1 : 31.01.2013, 01:18:44 »
Ei hassumpi idea. Mikään oo ärsyttävämpää kuin että abs haluaa väkisin pitää pyörät pyörimässä. Etenkin lumisella pinnalla ollut tiukka paikka absin takia.
Ensimmäistä kertaa tälläisestä ideasta kuulen joten veikkaan sinun olevan se insinööri jonka pitää tätä kokeilla. Sulakkeitahan on otettu pois.

Irroittava katkaisija tai sitten kytkevä katkaisija yhdistettynä irroittavaan releeseen.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

hevonen

  • Vieras
Vs: 960 abs päälle/pois nappi
« Vastaus #2 : 31.01.2013, 08:28:32 »
Sulakkeitahan on otettu pois.
Niin on, eihän se tarvii kuin sulakkeen syöttö vetää katkaisijan kautta. ABS valo tosin palaa mutta mitä sen on väliä?

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 abs päälle/pois nappi
« Vastaus #3 : 31.01.2013, 09:40:44 »
itsekin otan pöperökelillä monesti vain sen abs-sulakkeen pois...
eli kuten heppa sanoi, sinne vain se katkaisija... mietin, jotta voihan sen toteuttaa tosi helposti  pienillä uros-laattaliittimillä sulakerasiallekin.
vastaava irtosulake vain toiseen johtoon!
tietysti volvossa kaikki liitiimet sitten tinataan  johtoon kiinni :) puristusliittimet on auto(m)asentajia varten.
harrastaja tekee itselleen. eli hifistelee.
-sfr-

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: 960 abs päälle/pois nappi
« Vastaus #4 : 31.01.2013, 10:05:42 »
itsekin otan pöperökelillä monesti vain sen abs-sulakkeen pois...
eli kuten heppa sanoi, sinne vain se katkaisija... mietin, jotta voihan sen toteuttaa tosi helposti  pienillä uros-laattaliittimillä sulakerasiallekin.
vastaava irtosulake vain toiseen johtoon!
tietysti volvossa kaikki liitiimet sitten tinataan  johtoon kiinni :) puristusliittimet on auto(m)asentajia varten.
harrastaja tekee itselleen. eli hifistelee.
-sfr-

Autoasentajat on sentäs tässä asiassa onneks ammattilaisia, oikea liitos autokäyttöön tehdään puristamalla, tinaliitokset murtuu pitemmällä aikavälillä tärinästä.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 960 abs päälle/pois nappi
« Vastaus #5 : 31.01.2013, 12:57:33 »
Autoasentajat on sentäs tässä asiassa onneks ammattilaisia, oikea liitos autokäyttöön tehdään puristamalla, tinaliitokset murtuu pitemmällä aikavälillä tärinästä.

Juurikin näin!   :pomo:


Tuon ABS:n saa kokonaan mykäksi kaksi sulaketta poistamalla (en muista ulkoa mitkä) mutta sen toisen sulakkeen perässä on jotakin muutakin. Eli kytkennästä pitää tehdä sellainen, että molemmat sähköt katkeavat ABS:n boxille, niin valokaan ei syty.



Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 abs päälle/pois nappi
« Vastaus #6 : 31.01.2013, 13:47:15 »
ei muuten murru.  ensin puristetaan, eikä mitään muovipäällysteabikoja aitatongeilla, vaan suojaamattomia liittimiä ja oikeasti rullaprässävillä pihdeillä, ja sitten laitetaan tippa tinaa. suojat erikseen päälle, jos tarve on.
ja, katso:   ihme juttu. virta kulkee, eikä katkoksia tule.
 :)
tärkeää on myös, että ei ole kiire: liitoksen tekoon käytetään aikaa ja sen teossa nautiskellaan.
johdot suojataan, ei tehdä liian kireiksi, muttei löysiksikään, niputetaan ja kiinnitetään.
kaunista. ikuista. ja mikä tärkeitä:
ei näytä syöpäsäätiön tekemiltä. eli auto(m)asentajan.
nehän ei juurikaan välitä siitä, miltä asennus piilosta näyttää.  :'(

-sfr-

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 960 abs päälle/pois nappi
« Vastaus #7 : 01.02.2013, 02:55:58 »
ei muuten murru. 
Tinalla juotettu liitos murtuu aina aikanaan joko ensin tärinästä tai sitten esim. tinarutosta!  :juhau:

Ja suomessahan autot on aina yli +15C lämpötilassa jatkuvasti?   :D

ensin puristetaan, eikä mitään muovipäällysteabikoja aitatongeilla, vaan suojaamattomia liittimiä ja oikeasti rullaprässävillä pihdeillä, ja sitten laitetaan tippa tinaa. suojat erikseen päälle, jos tarve on.
ja, katso:   ihme juttu. virta kulkee, eikä katkoksia tule.
 :)
Muovipäällysteisetkin abikot käyvät kunhan pihdit ja liittimet ovat kunnolliset ja puristusvoima riittävä ja niiden kautta ei yritetä kuljettaa liian suuria virtoja.

Avoimet liittimet voi kyllä puristaa ihan tavallisillakin pihdeillä, joissa on kunnolliset leukapalat ja liitos toimii siinä missä kalliimmissakin. Edellytys on oikean kokoinen liitin, oikean kokoisessa johtimessa ja leuassa.
Puhuttu avoin liitin on tälläinen:
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=48-7021


Ja saa tavallinen volvoharrastaja hyvää jälkeä tälläisilläkin pihdeillä.
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=76-3062

Mutta autonmasentaja käyttää näitä:
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=76-3060

Tinaamisesta sanon heti, että sen voi suorittaa tuollaiselle avoimelle liittimelle heti kun kykenee tekemään tavallisesta juotostinata kartion vanerilevyn päällä käyttämällään juottimella. Kartion pohja pitää olla alle 10mm ja korkeutta sillä pitää olla pohjan alan verran. Kärjessä sallitaan 1/10 suhteessa pyöristys!  :juhau:

Heti kun tuon tekeminen onnistuu ilman hikeä, niin niitä avoimia liittimiä voi tinailla turvallisesti ja voi olla kohtuullisen varma siitä, ettei se tina ui sinne puristetun osan takapuolelle, jossa se mekaanisesti sitten katkeaa.   :D

tärkeää on myös, että ei ole kiire: liitoksen tekoon käytetään aikaa ja sen teossa nautiskellaan.
johdot suojataan, ei tehdä liian kireiksi, muttei löysiksikään, niputetaan ja kiinnitetään.
kaunista. ikuista. ja mikä tärkeitä:
ei näytä syöpäsäätiön tekemiltä. eli auto(m)asentajan.
nehän ei juurikaan välitä siitä, miltä asennus piilosta näyttää.  :'(
Hifistit käyttävät sitten kullattuja liittimiä ja hopea-juotetta, happivapaista kuparijohtimista ja puhumattakaan silikonieristeistä.  Siinä voi sitten käyttää rullapihtejä ja muuta soveltuvaa rekvisiittaa, kuten puuvillahanskoja yms.  :D

Köyhänä mittailen merikonttiani vain tällä:
https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~fi_fi/elfa/init.do?item=76-231-05

Vaikka tälläkin jo jotakin näkisi:
https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~fi_fi/elfa/init.do?item=76-230-48

Ja tämä olisi jo mukava:
https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~fi_fi/elfa/init.do?item=76-268-02

Ja oikeasti tälläisen haluaisin:
http://teledynelecroy.com/oscilloscope/oscilloscopeseries.aspx?mseries=329&capid=102&mid=504

Noista kelpaisi se köyhinkin, jonka saa ihan perussetillä vaivaiseen ~$72000.- hintaan! Ja päälle tullit ja pienoinen 24% ALV!

Halpaa kuin saippua!  :buck2:

Mutta minä olen siinä mielessä autonmasentaja, etten välitä erityisesti mille se näyttää, kunhan se on insinööripornon näkökulmasta varmasti toimiva ja turvallinen.  Ja jos olen ns. auton loppukäyttäjä, niin vielä vähemmän teen siitä näyttelyesinettä. Tavoitteeni on käyttöpeli, eikä "näyttelykalu"...

Hifistelyn teen sitten aivan jossain muualla kuin auton ulkonäössä!   :D

Vaan jokainen meistä taaplaa tyylillään autosähköissä, kunhan ei polta mitään!  :2funny: :2funny: :2funny: :2funny:

Mutta tämä on jo OT:ta!   :D


Palatakseni aiheeseen, niin jos tuon ABS:n disabloinnin haluaa tehdä suhteellisen nätisti ja "vähä"-töisesti, niin ottaa 2*on/off kytkimen ja tuo tuon kytkimen kautta ABS:n sulakkeelta boxille kulkevan virtapiuhan sulakkeen jälkeen tietysti ja samaten kierrättää boxilta mittaristoon tulevan ABS:n merkkivalon piuhan kytkimen toisella puollella samalla. Vaatii johtosarjan puukottamista ja tutkimista.

En suosittele DIY-miehelle!   :D

(Destroy It Yourself).


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6585
  • 1% Hybridi
Vs: 960 abs päälle/pois nappi
« Vastaus #8 : 01.02.2013, 06:31:33 »
Mistään mitään tietämättä kommentoin  :idiot2: Itse jättäisin tuon ABS:n merkkivalon puukottamatta eli jos ABS on pois niin valo palaa. Jos joku toinen sattuu ajamaan abs-vammaista autoa, niin ei tule sit yllätyksenä  ;)
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 abs päälle/pois nappi
« Vastaus #9 : 01.02.2013, 08:44:47 »
juurikin näin.
sen VAROITUSvalon sammuttaminen on edesvastuutonta!
toki ilman abseja en pääsääntöiseSti itse ajaisi. vain silloin kun keli niin vaatii.
enkä omaani tuota kytkentää laittaisi. niitä piilotettuja mini-, ei mikro, kytkimiä on jo muutenkin ihan liikaa...
ongelmahan näissä on se, ettei lisäkytkimille juurikaan ole vakiona tilaa.
hyvä on myös toisinaan polkaista kunnolla absit kytkettynä. siis liikettä osiin. normaaliajossa abs ei juurikaan käy päällä.
kuin myös muistaa se vaihdella niitä laadukkaita jarrunesteitä tarpeeksi tiheään.
niin saattaa (saattaa) säästyä jarrujärjestelmien osien  vaihdolta.
jarrunestehän on suhteellisen halpaa.
itse käytän dot 5.1:stä. hyvin pelaa.


-sfr-
jk. toinen tapa saada hyvä liitos on tinata siihen monisäikeisen kuparijohtimen päähän hieman tinaa ja sitten vasta puristaa se suojaamaton liitin siihen rullaavalla pihdillä.
suojattut liitimet jätän suosiolla  maatalouskoneasentajille ja mtk-isäntälinjalle....
en kiistä, etteikö mikan ja muut ruttoalertit olisi oikeassa tuon murtumismahdollisuuden suhteen, mutta käytännössä en ole siihen törmännyt, ja edelleen aion omat liitokseni noin varmistaa. kohtuullisella tinamäärällä. nautiskellen asentaen. tämähän on minulle vain harraste. käyttöautojen kunnossapito.
sinällään olen aina ollut noiden Valkoisten Puuvillahanskojen kannattaja. kyllä kayttöautossakin täytyy hanskat pysyä puhtaana remontissa. elikkäs tunnustan peseväni moottoritilan aina silloin tällöin.  sikäli en ole aito volvomies.  ;)
huomaatte varmaan, että viestiin sisältyy jo kaksi uutta täkyä, mutta mitä  sitä talvella muutakaan, kuin koukkuja laittelee...

Poissa lutikka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 73
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 abs päälle/pois nappi
« Vastaus #10 : 01.02.2013, 09:47:40 »

Tuon ABS:n saa kokonaan mykäksi kaksi sulaketta poistamalla (en muista ulkoa mitkä) mutta sen toisen sulakkeen perässä on jotakin muutakin. Eli kytkennästä pitää tehdä sellainen, että molemmat sähköt katkeavat ABS:n boxille, niin valokaan ei syty.


Miksi se valo pitää saada pimeäksi? Eikös se olis hyvä, jos valo syttyis- niin muistuttas kuskia samalla, että "nyt on Absi poiskytkettynä". Ei kait sitä absia ole tarkoitus pysyvästi poistaa pelistä?

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: 960 abs päälle/pois nappi
« Vastaus #11 : 01.02.2013, 11:57:03 »
Tinalla juotettu liitos murtuu aina aikanaan joko ensin tärinästä tai sitten esim. tinarutosta!  :juhau:

No ei varmaan aina murru, mikäli tinattu liitos on tuettu molemmilta puolilataan, niin ettei siihen pääse rasitus kohdistumaan, niin mihin se siitä muka murtuisi?
Vetäisee vielä kutistesukkaa päälle ja nippusiteillä johdinnippuun kiinni, ihan hyvä on.
Tohon ei iske sitten edes tinarutto.
Noin tuli aioinaan tehtyä paljonkin omia autosähköasennuksia, eikä ongelmia vuosien saatossa näin tehdyillä liitoksilla esiintynyt.
Joskus vaan tuli tempastua pelkkää teippiä liitoksen suojaksi, kun ei sattunut sukkaa olemaan käsillä, hyvin toimi nekin, kunhan ei laita mitään tavallista Nitto teippiä. Sen liima sulaa aika nopeasti irti ja sit on teipitkin irti. Kunnollista esim. Scotch 33+ sähköteippiä voi suositella lämpimästi. On tosin vähän kallista ja ei löydy joka paikasta.

Mutta toki olen itsekin nykyään sitä mieltä, että puristusliitos on hyvä ja sitä käytän itsekin, kaiken a ja o on kunnolliset liittimiin oikeasti sopivat puristuspihdit.

Trukki/terminaalitraktoritehtaassa sähköhommia takavuosina tehdessäni tuli nuo avoimet liittimet tutuiksi ja onhan ne hyviä, kunhan on oikeanlaiset työkalut niiden liittimien puristamiseen ja kasaamiseen.

Nuo puristusliittimet, joissa on kutistemuovi valmiina käytettiin myös.
Abikoliittimissä on hirveitä eroja valmistajasta riippuen, eli halvimmat kannataa jättää kaupan hyllylle.

Tää nyt karkas vähän sivuun kysyjän aiheesta, mutta modet sit voi tuhota turhat tekstit pois, jos ketä alkaa ahistaan.

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3760
  • 195hv/406Nm
Vs: 960 abs päälle/pois nappi
« Vastaus #12 : 01.02.2013, 12:02:24 »

Miksi se valo pitää saada pimeäksi? Eikös se olis hyvä, jos valo syttyis- niin muistuttas kuskia samalla, että "nyt on Absi poiskytkettynä". Ei kait sitä absia ole tarkoitus pysyvästi poistaa pelistä?
Samaa mieltä, eihän se polttimo ole edes häiritsevän kirkas  :)

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: 960 abs päälle/pois nappi
« Vastaus #13 : 01.02.2013, 12:37:42 »
Juurikin näin!   :pomo:


Tuon ABS:n saa kokonaan mykäksi kaksi sulaketta poistamalla (en muista ulkoa mitkä) mutta sen toisen sulakkeen perässä on jotakin muutakin. Eli kytkennästä pitää tehdä sellainen, että molemmat sähköt katkeavat ABS:n boxille, niin valokaan ei syty.
Ahaa.. Kehtaatko katsoa mitkä sulakkeet ne on?
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: 960 abs päälle/pois nappi
« Vastaus #14 : 01.02.2013, 12:56:10 »
No ei varmaan aina murru, mikäli tinattu liitos on tuettu molemmilta puolilataan, niin ettei siihen pääse rasitus kohdistumaan, niin mihin se siitä muka murtuisi?
Vetäisee vielä kutistesukkaa päälle ja nippusiteillä johdinnippuun kiinni, ihan hyvä on.
Tohon ei iske sitten edes tinarutto.
Noin tuli aioinaan tehtyä paljonkin omia autosähköasennuksia, eikä ongelmia vuosien saatossa näin tehdyillä liitoksilla esiintynyt.
Joskus vaan tuli tempastua pelkkää teippiä liitoksen suojaksi, kun ei sattunut sukkaa olemaan käsillä, hyvin toimi nekin, kunhan ei laita mitään tavallista Nitto teippiä. Sen liima sulaa aika nopeasti irti ja sit on teipitkin irti. Kunnollista esim. Scotch 33+ sähköteippiä voi suositella lämpimästi. On tosin vähän kallista ja ei löydy joka paikasta.

Mutta toki olen itsekin nykyään sitä mieltä, että puristusliitos on hyvä ja sitä käytän itsekin, kaiken a ja o on kunnolliset liittimiin oikeasti sopivat puristuspihdit.

Trukki/terminaalitraktoritehtaassa sähköhommia takavuosina tehdessäni tuli nuo avoimet liittimet tutuiksi ja onhan ne hyviä, kunhan on oikeanlaiset työkalut niiden liittimien puristamiseen ja kasaamiseen.

Nuo puristusliittimet, joissa on kutistemuovi valmiina käytettiin myös.
Abikoliittimissä on hirveitä eroja valmistajasta riippuen, eli halvimmat kannataa jättää kaupan hyllylle.

Tää nyt karkas vähän sivuun kysyjän aiheesta, mutta modet sit voi tuhota turhat tekstit pois, jos ketä alkaa ahistaan.
Itse kanssa tinaan mielellään ja käytän kutiste sukkan. Jollei johto pääse heilumaan vapaasti on murtuminen varmaan aika pieni riski kun yleensä johdot niputetaan ja laitetaan kinni muihin johtoinen tms Ja tällöihän vain tinattu alue on jäykkä joka voi murtua jos vääntöä tulisi tähän kohtaan lähi etäisyydeltä molemista päistä. Ja jos se tina murtuisi aivan omia aikojaan eihän mitkään laiteet toimii joissa on piirilevylle tinattu komponentteja. Suurempi riski on e etä tinaamattomiin liitimiin pääse lika ja kosteus joka hapetuttaa liitoksen ja aiheuttaa häiriöitä siten.

Mistä muuten kannattaisi katsella hyviä pihtejä liittimiä? Siis ei mitään abiko uttuja
« Viimeksi muokattu: 01.02.2013, 12:57:55 kirjoittanut Make »
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

 

RallyBaron  Samppasport